Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Prutsertje, 7 apr 2019.

  1. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Maarten dat valt niet tegen hoor, mooi knoopje en dat voor de eerste keer:thumbsup::thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2019
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    dat is een mooi knoopje geworden Maarten:)
     
  3. bert kok

    bert kok

    Lid geworden:
    14 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Tilburg
    Het is genieten om jou te volgen ! Ik heb hier grote bewondering voor ! En dat voor een beginneling in de scheepsmodelbouw....

    Prutserpa uit Tilburg.
     
    Pingu57, Stephan Kertész, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank pa :)

    Even een paar uurtjes geknoopt en ervaring opgedaan met de halve steek. Enig minpuntje vind ik de superlijm op het laatste knoopje. De andere helft ga ik met een drupje houtlijm doen.
    De touwen moeten volledig door de rolpaarden maar dat gaat met deze gaatjes niet passen en had ook beter voor het plaatsen van de kanonnen gedaan kunnen worden. Ok denk dat ik de touwen knip en een klein stukje in de gaatjes lijm.

    20191023_221950.jpg 20191023_221758.jpg
     
    janzwart, pietsan, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Drupje lijm op een blaadje en dan met een cocktailprikker op de knoop zo kan je mart doseren
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed advies, het is inderdaad een kwestie van doseren, meestal word er veel te veel lijm gebruikt. Ik doe het zelfs soms met een naald omdat als je goed knoopt, laat de knoop eigenlijk al nooit meer los en is het minuskiele drupje lijm slechts een zekering die niet hoeft op te vallen;) (een zeer geschikte lijm voor het borgen van knoopjes in touwwerk is boekbinderslijm, maar dat heeft waarschijnlijk niemand in huis. Deze lijm is na drogen niet meer te zien, nog meer onzichtbaar als houtlijm.) Zelf gebruik ik ook sec. lijm (zap a gap) maar dus héél weinig, zodat het niet opvalt...

    Het zelfde geld voor het verlijmen van hout met houtlijm, dat is een ijzersterke verbinding waar je maar een heel dun laagje van nodig hebt. Dus als de lijm er langs alle kantten weer uitgulpt (wat ik toch wel regelmatig voorbij zie komen) dan heb je simpelweg te veel lijm gebruikt, wat eveneens niet ten goede komt aan het drogen van de lijm.
     
    TIMBERWOLF, Prutsertje en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ontdekte dit tijdens het vele knopen. Door toeval ontdekte ik dit omdat het tupje sec.lijm op was. Deed ik het laatste beetje met een cocktailprikker. En het was gelijk mooier, liep niet door in het touw en de knoop was stevig.
     
    TIMBERWOLF en Prutsertje vinden dit leuk.
  8. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Nooit aan gedacht om het met een cocktail prikker te doen ondanks ik die wel gebruikte voor de houtlijm voordat ik de lijmflesjes met naald op Ebay kocht.
    Die lijmflesjes werken zo ontzettend precies en fijn. De knopen borgen zal ik doen met de superlijm en cocktail prikker. Dank voor de tip!
     
  9. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Maarten, zou je de gaatjes niet wat uit kunnen boren met een handboor.
    En als je dan de uiteinden met sec lijm insmeert en schuin af snijd dan zouden ze er best wel in en doorgestoken kunnen worden lijkt mij. ;);)
    Succes,
    Gr Koos (Das dun andere prutser uit Tilburg:rofl::rofl:)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Netjes gemaakt de knoopjes. Ik liep tegen hetzelfde probleem aan dat de broekingen door de rolpaarden dienen te lopen. Ik voerde deze eerst door en later knoopte ik de ringen er aan op de manier zoals bijgevoegde foto. broeking.jpg
     
    janzwart, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    @Jaques Dat kan ook maar ik ben bang dat de gaatjes te groot worden in verhouding tot de rolpaarden. Ik kan het denk ik wel doen met een paperclip maar dat moet ik even proberen.

    @groenenberg Hele mooie tool! Dat maakt het een heel stuk makkelijker zeg!
     
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    De kanonnen staan op de dekken. Helaas braken 2 relingen tijdens het plaatsen maar dat is bijna opgelost en zet ze nu vast met superlijm. De beschadigingen op de kanonnen werk ik uiteraard bij. 0085.jpg 0086.jpg 0087.jpg 0088.jpg
    Ik vind het een stoer gezicht zo met die kanonnen. De touwen zijn wel erg vies geworden en zal de knopen een volgende keer iets kleiner maken.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik vind dat het er heel netjes uitziet :thumbsup:
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi werk Maarten.:rofl::rofl:
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Maarten je heb het in de vingers. Ik vind dat het er erg netjes uitziet allemaal.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Om de broekingen mooi te laten hangen op je dek maakte ik die van mij even nat. Zo gingen ze op het dek vallen . Het zijn een beetje eigenwijze dingen gezien de dikte van de touwen. Hierna ging er ook nog onder de lus van de broeking een druppie secondenlijm en lijmde ik dit ook vast op het dek.
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  18. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik probeer de 80 korvijnnagels te schilderen met acrylverf maar het bladert er heel makkelijk vanaf.
    Volgens mij is het van tin gemaakt. Kan dit niet met acrylverf geschilderd worden? Ik heb evt. ook revell potjes op terpentinebasis
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Maarten, goed ontvetten en primeren, daarna moet het lukken:thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een potje revel doet het waarschijnlijk ook wel, maar ook dat moet je goed ontvetten
     
    Prutsertje en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina