Bouwverslag Scania R470

Komende periode ga ik een zilverkleurige Scania R470 opbouwen, daarna wil ik er een oplegger bij maken met behulp van een 3d printer etc. Wellicht dat hij later overgespoten gaat worden naar brandweer rood.

De aansturing gaat via een Teranis X9e met 18 schakelaars en 12 lineaire kanalen via een 16 kanaals Sbus ontvanger met 8 servo uitgangen.

Voorlopig zullen alleen de standaardopties gebouwd worden dus
1 servo voor de stuuras.
1 servo voor de versnellingsbak via een 3-standenschakelaar.
1 servo voor de koppelschotel via een 2 standenschakelaar.
1 snelheidsregelaar.
1x de beiermodule die uitwisselbaar moet worden met mijn P64 politieboot.

In de toekomst wil ik het differentieel nog blokkeerbaar maken via een servo en bowdenkabel en wellicht de motor aanpassen voor een langzamer lopend exemplaar.

Alle standaardverlichting en de Beier module (geluid) loopt via een Teensy/Arduino decoder om de schakelstanden van de 18 schakelaars over 4 kanalen te decoderen en door te zetten naar een leddriver. Hierdoor kunnen alle led's onafhankelijk van elkaar op helderheid aangestuurd worden.
Bovendien kan ik dan de volle 16 ingangskanalen van de Beier benutten door de schakelaars naar de Beier op een S-bus kanaal te zetten, immers de meeste servokanalen kanalen zijn voor de geluidsmodule niet van belang.

Laatst bewerkt:
De 1e modificatie lijkt te werken. Wel moesten de 2 buitenste veertjes van de schakelstang verwijderd worden om de servo te ontlasten. Nu kan de positie van de schakelservo gebruikt worden voor de stuurservo. Uiteraard komt er nog een print in het zwart en ik moet ik de beugel nog een klein beetje aanpassen.

Servosteun_Vbak_small.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou de motor meteen aanpassen. Kost niet zo veel en is bij volledig opgebouwd model zo maar een Zondagmiddag klussen met risico op schades. Extra vertraging plaatsen kan ook. Heb ik ook meermaals gedaan.

Die moet idd ook aangepast worden, ik denk aan de quicrun fusion se 1200kV liefst langzamer.
Momenteel bezig met de stuuras omdraaien en de cabine opbouwen. ik zie dat er lijm gebruikt moet worden voor de zijkant van de cabine/skirts , welke is veilig m.b.t. de lak? ik heb nog wat "micro kristal klear" staan.
Eerst alles maar eens opbouwen en zien waar ik bedrading voor de verlichting en de electronica etc kwijt kan.
De motor is redelijk eenvoudig te wisselen dus daar maak ik me nu even niet druk om, maar bedankt voor de tip.

Stapje verder maar nog niet helemaal tevreden met de stuuruitslag, links en rechts hebben nog een verschillende uitslag, dit zal ik in de zender aan moeten passen verwacht ik.
Scania_stuur.jpg

Hoeft niet in de zender hoor, kan ook mechanisch, je moet dan de servohevel verdraaien: die moet nl naar de ene kant meer uitslaan dan naar de andere kant, want dat doet de stuurarm op de as ook! Dat betekent natuurlijk dat die link die er tussen zit ook korter (of langer) moet worden.
Cor

Hij moet naar de ene kant een grotere uitslag tov het midden maken dan naar de andere kant. Dat lukt niet door de hevel te verzetten. Moet vast kunnen in de zender.

Kan wel in de zender, (ligt aan de zender natuurlijk, maar in die van jou vast wel) maar geloof me, het kan ook zoals ik het beschreven heb!!

Begrijp me niet verkeerd ik heb het wel geprobeerd maar mijn punt is dat de servo vanuit noetraal naar de ene kant verder moet draaien dan naar de andere kant.

Dat is ook logisch want in de binnenbocht moet het wiel meer draaien den in de buitenbocht.

Laatst bewerkt:
Precies, en dat is dan ook de exacte reden waarom die servo hevel niet in het midden/ niet haaks op de verbindings stang moet worden gepositioneerd.
Als laatste poging zal ik even een tekeningetje maken van de standen van de servo arm, er van uitgaande dat in dit voorbeeld de hoekverdraaiing 45° naar beide kanten is vanuit de ruststand "A"
bij verdraaiing naar links is de afgelegde horizontale weg "x" en naar rechts is dat dan "y"
x= R/√2=0,707R
y=R-x=0,293R

Dus de slag naar rechts is dan veel kleiner dan de slag naar links.

20240817_143922.jpg

Ik ga er nu niet meer verder op in
Cor

Als ik naar de positie van de servo arm, de hoek naar de verbindingsstang en de hoek op de fusee kijk is dit een slechte combinatie.
Als de servo naar links beweegt, komt hij op een "dood" punt en zal ondanks de servo beweging de fusee nauwelijks bewegen. Naar rechts is beter maar ook niet ideaal. Ik probeer de servo altijd in het midden te plaatsen zodat de servo slag naar links en rechts gelijk is.
20220503_113929.jpg

Ik zou proberen de servo meer naar de as te plaatsen, en dan de verbindingstang evenwijdig aan de as te laten lopen.
Succes

Dat is sowieso een betere opstelling Fred, maar ook dán gaat de redenering van mijn bovenstaand commentaar nog steeds op hoor.
En idd, belangrijk is dat de draaipunten (hier de fusee en de servo-as) aan dezelfde kant van de verbindingsstang liggen.

@FredK die ruimte heb ik helaas niet.
@Helicor ik snap nu wat je bedoeld en dat kan idd maar dan moet ik gaan tekenen en rekenen om de juiste lengte van de stuurstang en de servoarm te bepalen plus de gewenste hoek bepalen. Of try en error met een instelbare verbindingsstang die ik niet heb, maar het kan idd. Ik kies voor de makkelijke weg en doe het in de software.

Het is opgelost. Servohevel iets verzet, zefde verbindingsstang en een softwarematige coccerctie op de uitslag en middenpositie van de servo. Middenpos staat op 1200ms ipv 1500ms.

Bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Tevens een vraag: welke verf kun je het beste gebruiken om de blank transparante achterlichten rood/oranje te maken maar wel licht doorlatend?

Tamiya heeft licht door latende verf, weet niet zeker maar Valejo volgens mij ook. Gebruik het al Tamiya al jaren.

Back