Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Het was inderdaad erg leuk om disdag te vliegen bij de mooie locatie van PaulM :) Ik hoop dat er volgende keer 2 empire's vliegen ;)

Die verdikking van het profiel zal geen probleem geven verwacht ik. Op rc groups heeft iemand een sunderland gebouwd met het orginele göttingen profiel en deze vliegt prima ( zie ivan pettigrew draadje op dit forum )

Mvg,

Bart

Vandaag een deel van de vleugeltip beplankt. Dat valt toch niet mee om daar meteen de eerste keer al iets moois van te maken. Bart die 5 mm ben ik niet vergeten en moet er nog wel aan denken bij de beplanking van het grote stuk van de vleugel. Foto volgt morgen.

Bart: het duurt nog wel een paar dagen voor hij klaar is; denk dat we tussendoor nog wel een keertje zullen watervliegen bij jou of bij mij in de buurt........

Johan: Denk dat je wel plezier van die fotootjes zult hebben.

Groeten Paul;)

De vleugelpunt is redelijk goed uit de plakoperatie gekomen. Er zaten meer plaatsen aan elkaar dan de bedoeling was, maar dat zal bij iedereen wel eens gebeuren. Weet nog niet hoe ik dat aan de andere kant moet voorkomen.
Scharnieren en aileron als geheel werkt naar tevredenheid.
De vleugeltip heeft een extra stukje 5 mm balsa gekregen en moet nog van ''dik" naar dun'' geschuurd worden waarna dit deel beplankt kan worden.
De scharnieren heb ik alvorens met de lijm aan de gang te gaan, voorzien van een drupje siliconenolie.
Dit was alweer een leerzaam klusje. :idea::wink:

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugeltip met aileron klaar. Het tweede deel van de vleugel vandaag bekleed.
Begonnen aan het voorste slot van de linker vleugelverbinding bestaande uit twee balsasteunen van 5 mm, twee messing bussen met M3 draad en een messing plaat met M3 draad.
full
full

full

Net even wezen vliegen met de Empire:

Het was even helemaal wind stil. Ik kon erg mooi schaal vliegen en heb eigelijk alleen maar touch&goes gemaakt. Heb 15minuten gevlogen en daarbij1946mAh verbruikt. Vluchten van een half uur moeten te realiseren zijn. Ik blijf me verbazen over hoe langzaam je met dit model kunt vliegen.
Het was echt het ultimieme modelvlieg zomer gevoel zo :) :) :)
Had een keychaincam op mijn pet geplakt maar deze stond helaas niet goed uitgericht dus het beeldmateriaal is mislukt.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Hey Bart, ja dat is genieten wanneer je op deze manier kunt vliegen.
Gisteren de rechter vleugeltip op het uiterste tipje na beplankt en vandaag de aileron los gemaakt. Scharniert als een Cadillac deur. Ook de vleugel nog even op de romp gezet en alle besturingen geprobeerd: alles werkt.
Morgen het puntje van de vleugel beplanken en zien dat ik nog wat balsa 1,5 mm kan gaan kopen. Ook de lijm is alweer op...........
Groeten Paul :bye:

full

full

full

Vanavond weer heerlijk gevlogen , 2 vluchten gemaakt van 10 minuten en nog wat rond getaxied. Had nu 2500mAh verbruikt nog niet de helft dus. Heb alleen maar touch&goes gemaakt.
Nu stond de cam op mijn hoofd wel goed. Beelden zal ik op youtube uploaden. Kwaliteit is niet super met een keychaincam bij weinig licht.

Mvg,

Bart

Hoi Jan ,

Bij deze ga ik er geen poppentjes inzetten. Ik ga er gewoon zo veel mogenlijk mee vliegen. Ik heb nog een laser gesneden set liggen met alle vacuum gevormde delen waarvan ik er nog een wil maken. Dan neem ik alles mee wat ik door het bouwen van deze heb geleerd en zal er ook een stuk langer over doen. Dit model krijgt dan wel een cockpit interieur met bemanning. Ook wil ik dan dummy motoren in de cowls enz enz. Ook even opzoek naar iets sterkere props.

PaulM maakt volgens mij wel een interieur in zijn empire . . en mischien zijn we aankomende winter nog wel een aatal bouwdraadjes van deze vliegboot. Er word er één hilversum gebouwd door Sander ( bladak forumnaam ) en die gaat als een speer. 1 week nadat de kit was geleverd kreeg ik al foto's van een vergevorderde empire binnen:)

Filmpje is nu aan het uploaden . . .

Mvg,

Bart

Hi,
Dit weekend dan toch eindelijk de vleugel dicht ! Het begint ergens op te lijken, wat een lap zeg !
Nu hier en daar nog wat bijwerken en dan kan de leading edge er tegen aan.
Zit er over te denken om de motor gondels toch van triplex te maken.
Ben op zoek naar een figuurzaagmachine want ik wil een meteen een beter zaagresultaat hebben dan tot nu toe met de handfiguurzaag.
De props heb ik nu fijn geschuurd om ze een ander kleurtje te geven en de motoren liggen klaar om een CorrosionX beurt te krijgen. Ook alle electronica wordt bewerkt met CorrosionX tegen nattigheid. ;)

Groeten Paul

full

Is de Cooee al bijna klaar Paul ?

Vandaag weer even heerlijk gevlogen met de Empire :

Mvg,

Bart

Ha Bart,

Cooeee nog niet klaar, ziet er niet naar uit dat dit spoedig zal gebeuren.
Ga volgende week naar de Ternschersee watervliegen met de ''Manschaft'', waarna een poosje Frankrijk volgt.
Ook hier een meer en gaat er minstens 1 kist mee !

Groeten Paul ;)
Verder toegevoegd aan de watervloot:
full

Toch nog een mijlpaal voor de Empire......
De linker bovenkant vleugel is dicht. Dit was een hele uitdaging.
Dit gedeelte is na 5 pogingen dan eindelijk met poging 6 dicht.......:rolleyes:

Groeten Paul

full

Back