Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Bedankt Ton , ik ben ook benieuwd naar jouw tekenwerk ;)

Er is al heel veel discussie over motor draden , op Rcgroups kreeg ik een zelfde reactie en heb daar het volgende op gereageerd :

Bart83 op Rcgroups zei:
There is much discussion on the effect of voltage spikes making damage to the esc's. Here are a few of my thoughts. The esc's on the prototype are placed in the centre of the wing. This way there are 4 sets of motor wires going through the wing , all this copper in silicone is a lot of weight , more than one cheap 20a esc. The capitators on the esc are calculated to for the 20A the esc's are designed for. When flying this model i estimate that the current per motor is less then 8 amps at max power it's 1a1 per motor. The voltage spikes everyone is talking about should be caused by the uneven current drain from the battery caused by the 3phase motor operation. When connection the 3 esc's parallel to the battery this effect becomes less becuase there are now 4 motors drawing current and there phases are al different. ( motors do not run in sync ). My opinion on this this everlasting discussion on the esc's wires is that is does not matter. I do think that a lightly oversized esc is better for the esc's life. If you want i can give you several example's of large rc flying boats wich have their esc's in the nacelle's and the lipo's in the hull and they are all flying for several years without problems. One example is Tobias Moser's Do24Att :

THE little DO 24ATT | Do 24ATT - An Iren Dornier Projekt

CorrosionX is a must for any rc seaplane , one drop of water can kill any esc and corrosionX provides a very good isolation seal.

Cheers,

Bart

Bij EDF is het accu voltage vele malen hoger dus het zou goed kunnen dat het daar wel fout gaat , maar er is nog niemand die me kan overtuigen met een goed technisch ondebouwd verhaal dat lange motordraden slecht zijn.

Mvg,

Bart

Oke ik lees ook mee.

Heb kan ik wel zeggen wel wat ervaring met lange draden.
De eerste regelaar in mijn lapidar met 80 cm draden heeft de eerste vlucht
niet overleefd. Ging stotterend en proestend naar het einde van de vlucht.
Daar na met behulp van het forum 4 extra elco geplaatst en die zitten er tot de dag van vandaag nog in 8 jaar al. Oja dat brandje vergeten we even.
Nu is het vermogen wel vele malen groter dan bij Bart.
Heb het ook in de eerst beech gehad.
Nu niet meer accu's, regelaar en motor bij elkaar.
De draden bij de eerste beech werden soms vaak wel erg warm.

Heb ooit de vraag gesteld op de beurs bij diverse fabrikanten en gaven allemaal een ander antwoordt.
Dus het blijft een beetje .........kijken.

Groeten Han.

Discussie motordraden

Over discussies gesproken ;)
Discussie motor- of accudraden verlengen
Te lange accudraden vernielen regelaars
maar er is nog niemand die me kan overtuigen met een goed technisch ondebouwd verhaal dat lange motordraden slecht zijn.
Hier een reactie van Ron:
Extreem lange kabels bij Esc

En hier een reactie van Ernst Grundman:
Motor en accudraden verkorten, kan dat?

Op basis hiervan heb ik bij mijn Puddle de draden tussen regelaar en motor verlengd (en behoorlijk dik genomen) en dat gaat tot nu toe zonder problemen. Ze zijn overigens niet zo overdreven lang :-)
Beide regelaars zitten in het midden naast elkaar onder de vleugel (in de romp).

Laatst bewerkt:
Thieu ,

Bedankt voor je links , ik heb deze al eens eerder gezien. Nogmaal mijn over dit hele gebeuren is dat het bij gebruik van een oversized regelaar er niets aan de hand is. Ook denk ik dat meerdere motoren op één plus en min ''rail'' het waterleiding effect verminderen doordat de stroomafname minder rimpeld ( de 4 motoren draaien immer niet synchroom )
Al deze theorieën gaan uit van één esc op de lipo en heb je dus 1 sinus in de stroom afname , bij meerdere motoren heb je dus 4 sinusen in de stroom afname en is deze dus meer constant.

PPfff soms lastig in worden uit te leggen wat je bedoeld

Mooi voorbeeld is de Martin Mars van Arvid uit Noorwegen. Dit model heeft alle esc's direct achter de motoren zitten en vliegt al jaren prima rond. Hij heeft nog zelf alle 4 de BEC's in gebruik en dit gaat ook prima ;)

Mvg,

Bart

De Mars van Arvid :

Laatst bewerkt door een moderator:
Al deze theorieën gaan uit van één esc op de lipo en heb je dus 1 sinus in de stroom afname , bij meerdere motoren heb je dus 4 sinussen in de stroom afname en is deze dus meer constant.
Ik vat um ;-)
Dat betekent bijvoorbeeld bij mijn Puddle dat er twee sinussen (pieken) zijn.
(En óók dat de accu zwaarder belast wordt waardoor de spanning verder weg zakt.)
Kan best zo werken. Zéker als die Arvid al jaren zo rondvliegt...

Echter, pieken blijven pieken. Is het gebruik van een oversized regelaar niet nét zoiets als een (paar) elco's bijschakelen? Is dát dan niet de reden dat het goed gaat? :-)

Ik had eigenlijk gehoopt dat Ernst Grundmann (van één van de linkjes hierboven) op dit draadje zou reageren, maar in zijn afwezigheid zal ik een poging doen. Het gaat hier niet om sinus-vormige rimpels, maar om schakelende fet's. Zoals Bart al zei, de motoren lopen niet synchroon, maar wat blijft is dat op elk moment een fet kan schakelen, en daarbij een sprong in de stroomafname veroorzaakt. Die sprong blijft even groot, of je nu 1 of 4 esc's hebt. Die sprong bepaalt de piek in spanning, samen met de zelfinductie van de draden en de capaciteiten van de condensatoren in de esc's en van de accu.
Ik ga me niet wagen aan een voorspelling wat het effect is van een gecompliceerd L-C netwerk van 4 esc's met elk een eigen set condensatoren, gedeeltelijk aparte en gedeeltelijk gecombineerde voedingsdraden en een grote capaciteit (de accu) aan de andere kant................

Hier het verhaal van Ernst.
Hier het hele verhaal over mijn lapidar onstoren.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/5726-hoe-regelaar-beter-ontstoren.html

Bij een borstelloze motor kan je extra storing krijgen als je met minder dan volgas vliegt. Ik zal het kort uitleggen anders wordt het weer een heel lang verhaal.
Bij een borstelloze motor wordt er een kunstmatig draaiend magneetveld opgewekt dat de magneten van de rotor meeneemt.
Om het toerental te regelen zijn er twee manieren. De eerste is het veranderen van de snelheid waarmee het magneetveld ronddraaid. De tweede is het verlagen van de voedingsspanning.
Om diverse (goede) redenen wordt er bij de modelbouw vrijwel altijd voor de tweede manier gekozen. Dat regelen van de voedingsspanning doet men op precies dezelfde manier als ik in een ander draadje heb beschreven ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8564 ).
De FET's waarmee de wikkelingen van de motor worden geschakeld gebruikt men ook om de voedingsspanning "in stukjes te hakken" en zo de gemiddelde spanning over de motor te regelen. Je krijgt hier dus een geschakelde voedingsspanning die naar steeds een andere wikkeling wordt geschakeld (ik wordt er geschakeld van :wink: ).
Hierdoor kunnen gemene schakelpieken ontstaan die de extra storingen kunnen opwekken. Die storingen zullen meevallen als de draden naar de accu kort zijn. Alle geleiders waar stroom door loopt werken als zendantennes dus ook de draden van de regelaar naar de motor en van de regelaar naar de accu.
Helaas kan je de draden naar de motor niet extra ontstoren want dan kan de regelaar niet goed meer werken en zal de motor slecht of heel niet draaien. Om deze reden moet je de regelaar dus zo dicht mogelijk bij de motor monteren om de draden kort te houden. De draden naar de accu kan je wel ontstoren.
Voor het ontstoren kan je het beste een combinatie van een paar condensatoren gebruiken. Een elko van ongveer 100uF en een werkspanning van minstens 1,5x de accuspanning en één of meer keramische of MKT condensatoren van ongeveer 10nF. De elco kan je het beste dichtbij de regelaar zetten met één keramische condensator er paralel aan. Een tweede keramische condensator moet je dan dichtbij de accu plaatsen. Als je een motor gebruikt die erg hoge stromen trekt dan kan je de waardes van de condensatoren en de elco verdubbelen.
Gebruik voor de elco niet een te hoge waarde (2200uF is veel te hoog). Door de inwendige constructie van die elco's en de daarmee samenhangende eigenschappen kunnen in sommige gevallen de storingen zelfs erger worden en dat wil niemand.

een kachel om uw handen te warmen.:D
Geintje.
Is ook een soort transistor, maar kan hoge stromen verwerken en kan meer versterken dan een gewone transistor, heb ik mij ooit laten wijsmaken.

Zal morgen de nacelles eens intekenen op een kopie van het plan om te bekijken.
Denk dat er weinig plaats gaat zijn om de esc tegen de motor aan te plaatsen.
Maar dat werk is eerst voor de winter verder voorzien.

Hoi Bart,
Het zal je door de bovenstaande posts wel duidelijk geworden zijn dat een fet (Field Effect Transistor) een schakeltransistor is, met een zeer lage overgangsweerstand, en navenant lage spanningsval, waardoor de verliezen gering zijn en er hoge stromen geschakeld kunnen worden (ook de schakelsnelheid helpt daaraan mee).
In het kort gezegd: de fet's van je esc schakelen zowel de wikkelingen van je motor als een soort vervanger van de commutator met koolborstels, alsook om het vermogen van je motor te regelen d.m.v. een pulsbreedte regeling.
Het ontstoringsverhaal van Han is waarschijnlijk nog van de 35 MHz tijd, met 2,4 GHz zal dat geen groot probleem meer zijn. Maar het is dus een andere reden voor het toepassen van condensatoren dan die ik bedoel.

Mooi hoe we zo van elkaar kunnen leren , erg goed en duidelijk uitgelegd door dhr Grundmann.

Even on topic : Net even heerlijk ween vliegen met de Empire , heb een filmpje gemaakt met een camera op mijn pet , nu ééntje die mooiere beelden maakt. Deze keer vanaf de zuidoever van het Oostvoornse meer gevlogen. Zodra het filmpje is geupload zal ik hem posten.

Mvg,

Bart

Hier alvast wat screens van het filmpje :

a6044979-188-Snapshot%20%281%29.jpg

a6044980-139-Snapshot%20%282%29.jpg

a6044981-85-Snapshot%20%283%29.jpg

Mvg,

Bart

Hoi Johan , er is éém prop vervangen en deze heb ik nog niet geschilderd ;)
Vanavond weer even geweest , mijn zoon was ook mee en hij heeft foto's gemaakt.

full

full

full

Mvg,

Bart

.
Prachtig zo vanaf het water! Hele mooie beelden weer Bart! :thumbsup:

Groeten, Ramses

Bedankt Ramses ,

Hier enkele beelden gemaakt door mijn zoon en een onboard cam :

Mvg,

Bart

een klein begin gemaakt met empire #2 , toch wel heel mooi zo dat laser gesneden spul.

Mvg,

Bart

full

full

Back