Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Gaaf zo! Wordt gas links en rechts mee gemixt met de ailerons of het roer? Kan ik niet helemaal opmaken uit het lfilmpje. Erg goed bezig!!

Edit: met het roer dus niet goed gelezen. Ben heel benieuwd hoe dit vliegt!

Je ziet in het filmpje dat Bart met de rechter knuppel de vleugelservo's (rolroeren) stuurt, en dat de motoren gemixt worden op de linker knuppel, dus gekoppeld aan richtingroer...
;-)

Met het richtingsroer is ook het meest logisch; je gebruikt het namelijk niet in de vlucht maar meer bij het taxiën. Als je gas geeft met vier motoren om vooruit te komen, heeft het roer al varend weinig in te brengen. Dus is dit de oplossing. Eenmaal in de lucht is de luchtstroom over het richtingsroer genoeg en heb je het niet nodig.

Hugo

Inderdaad , tijdens het taxïën houd ik de schakelaar rechts bovenop de zender vast houd worden de motoren met het richtingsroer gemixed. Stuur ik naar links dan gaan de linker motoren langzamer draaien en vice versa. Als ik dan ga opstijgen laar ik de schakelaar los en functioneerd alles weer normaal. Het voordeel van deze besturing is natuurlijk dat je nu geen water roer nodig hebt waar van alles aan kan blijven hangen en met de differential throlle kun je het model ook met wind moeiteloos op het water manoeuvreren.

@ Hugo , ik heb een Ivan Pettigrew draadje gestart , michien leuk als je hier wat foto's van jou minicat plaatst. ;)

Ivan Pettigrew : verzameldraadje

Mvg,

Bart

Mocht ik daar ooit aan toe komen, dan zal ik er foto's van maken en plaatsen... Later... Als ik groot ben, of zo...

Intussen geniet ik meer van jouw draadje. En ik ben 2 andere kisten aan het uittekenen, waaronder de Spruce Goose. Niet verder vertellen, hoor...

Hugo

Hugo

Heel mooi project
Deze Short staat nu ook op mijn lange lijst van toekomstige projecten!

In je mixer uitleg is een foutje geslopen
mix 3 = ch4 master en ch5 slave en niet andersom

Ik heb de oude serie bladen "Airplane" van Deagostini (168 delen :))
En deel 25 heeft een artikel over Short.
mooie opengewerkte tekening van een S23 ook.

En over de composite airplane Maia/Mercury (post 333) gesproken, die is ook besproken in dat artikel.
Maia was weliswaar een S23 maar had grotere vleugels en ook grotere drijvers (drijvers duidelijk te zien op de foto).

Groeten Willem

Houd je ook rekening met down en site thrust van de motoren?
Is niet gelijk bij meer motorige toestellen.
In vliegrichting gezien, rechts iets meer dan links dacht ik.
Komt door de breedte van het propeller blad, hoe groter de spoed, hoe meer nijging om naar links uit te draaien.
Voel maar eens de weerstand met een plaatje karton van 4 cm breedte tegenover eentje van 10 cm breedte dat je met de arm naar beneden zwaait.
Nu kan je stellen dat het andere blad dit tegengaat, dat is niet waar, tenzij je de instelhoek van je vleugel op 0 geplaatst hebt en over een symetrisch profiel beschikt.

Johan.

@ Hugo : De Hughes H4 Hercules !! geweldig

@ Willem : Je hebt helemaal gelijk , ik heb het even aangepast. Kan je eens een foto maken van die opengewerkte tekening ? of is het dezelfde als eerder in dit draadje is te zien.

Ik zou het geweldig vinden als je besluit ook een Short S23 te bouwen :)

@ Johan : Dit is idd wel iets om over na te denken. In het ontwerp staan de motoren gewoon in lijn met de vleugel en recht vooruit.

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
Vanavond de bovenste beplanking erop gemaakt.
Maar eerst moesten er nog even verstevigings blokjes op de plaatst waar dalijk de struts voor de floats komen.

Voor het beplanken is het erg belangrijk dat de vleugel goed recht op de bouwplank word gefixeerd. De vleugel is tot nu toe ZÉÉR flexibel geweest maar dat is na het beplanken van de bovenzijde over.

De vleugel is met één helft vlak op de bouwplank gefixeerd dmv gewichten. De andere helft word dmv een steun omhoog gehouden.
Er komt een tipverdraaïng van 5 mm in en deze begint na de buitenste nacelle dus hier staat ook het laatste gewicht.
De tip word ondersteund door een 5mm balsa latje.
Nu kon de vleugel helft veilig worden beplankt.
Op de 6e foto is goed te zien waar de leading-edge cuff begint.

Hoop morgen de neuslijst te monteren en was balsa stof te maken :)

Mvg,

Bart

a5489236-130-1.jpg

a5489237-194-3.jpg

a5489238-227-4.jpg

a5489239-164-6.jpg

a5489240-219-8.jpg

a5489241-252-9.jpg

a5489243-0-10.jpg

a5489244-143-12.jpg

a5489245-34-13.jpg

Voelt een beetje als in mezelf praten maar hier gaan we weer :confused:

Heb vandaag de leading edge in vorm geschuurd en me hobby hok in één grote stofwolk veranderd ;)

verder een begin gemaakt met de motor gondels. Hier kwam ik een teken foutje tegen.
De inkepingen op de dwars spanten zijn aan de verkeerde kant getekend.

Op de foto''s kun je nu goed zien dat het punt waar de leading edge cuff begint mooi binnen
de buitenste gondel is verstopt.

Vanavond weer wat tekenen in Rhino en de laatste update van de onderdelen maken. :)

a5494218-182-S23%20%283%29.jpg

a5494219-71-S23%20%284%29.jpg

a5494220-79-S23%20%285%29.jpg

a5494221-223-S23%20%286%29.jpg

a5494222-16-S23%20%281%29.jpg

a5494223-42-S23%20%282%29.jpg

Mvg,

Bart

Ben onder de indruk van je bouwkunsten Bart, het ziet er allemaal keurig en strak uit!
Heel gaaf om dit te volgen, zou zeggen: lekker doorgaan zo :D

Groeten, Ralf

Mooi, hoor, maar lijm je de motorgondels zomaar op de sheeting? Op de plannen van Ivan die ik heb loopt er altijd een hardhouten verbinding tussen het motorschot en de hoofdligger van de vleugel.

Hugo

@ Ralf , Thanks !!

@ Hugo , idd en op de leading edge natuurlijk. Ivan heeft één vierkante balk en ik heb 3 spanten en de sheeting natuurlijk.

Mvg,

Bart

Vandaag de onderdelen voor de gondels even met de hand gesneden zodat ik de gondels
kon afbouwen en monteren op de vleugel.
Direct maar de bestanden voor het laseren aangepast.

Toen dacht ik er moet toch iets te verzinnen zijn om het beplanken van de gondels wat eenvoudiger te maken . . . .:idea:

Een hele avond achter het scherm:Fade-color geeft onderstaand resultaat. Alleen even snel de papieren versie geprobeerd want het is al de hoogste tijd om te gaan :sleeping:

a5497367-52-1.jpg

a5497368-150-2.jpg

a5497369-246-3.jpg

a5497370-205-4.jpg

a5497371-46-5.jpg

a5497372-143-6.jpg

a5497373-240-7.jpg

Mvg,

Bart

Als Jan Brilman effe meeleest. Denk het wel.
Dit is nu hout minderen.!!!!!

Heel mooi gedaan Bart.
Als je het papier vervangt voor balsa dan even de bovenkant lichtjes bevochtigen gaan ze net even iets rond staan. Scheelt weer schuur werk.

Groeten Han.

Dank je Han , ik ga dt ook voor de tip floats proberen. Als het goed werkt maak ik een extra plankje voor de kit.

Het beplanken van deze lastige vormen gaat in ieder geval een stuk sneller zo :)

Voor de aileron besturing ga ik proberen om het voledig binnen de constructie te houden

a5494313-60-aileron%20in%20wing-2.jpg

Vanavond weer nachtdienst . . . . dus weinig bouwen dit weekend.

Mvg,

Bart

Dit is echt gaaf . . . wat je zoal niet tegen komt op Youtube :

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Back