Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Nog even een mooi plaatje :

full

En hier een overzicht van de tekeningen :

full

full

full

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ton :)

vandaag 2 vluchten gemaakt. De 1e in redelijk turbulente condities. De wind kwam over de duinen heen wat dit veroorzaakte. Ben de filmpjes aan het uploaden.
Hier alvast wat foto's :

a5756078-15-SDC16052.jpg

a5756079-107-SDC16070.jpg

a5756080-199-SDC16073.jpg

a5756081-36-SDC16076.jpg

a5756082-25-SDC16083.jpg

a5756084-151-SDC16087.jpg

a5756085-173-SDC16091.jpg

a5756086-53-SDC16107.jpg

a5756087-226-SDC16109.jpg

Mvg,

Bart

Heb je bouwverslag de afgelopen maanden gevolgd en het resultaat is super. Daar bedoel ik niet alleen het boywen mee. Misschien een stabilisator inbouwen. Maakt het vliegen onder winderige omstandigheden wat makelijker. Zou zonde zijn van al het mooie bouwen.

Super

Leuk filmpje weer Bart, is toch wel flink bumpie vooral met de landing.
Kun je toch goed zien dat de kist erg lichtgewicht is, dat heeft voordelen maar soms ook een nadeel kan zijn.
Zag bij de eerste start een flinke knik, misschien de motoren iets minder meemixen met het richtingroer.

Ton

Hij doet het nog behoorlijk met wat wind.
Maar zoals Ton weergeeft, licht bouwen is bij vliegen met wind niet altijd voordelig, zou de inbouw van een gyro hier enig voordeel bij leveren?

Johan.

@ Esquizy :
Bedankt !
Windkracht was hetzelfde als bij de 2e vlucht maar kwan nu over de duinen richting het water was gewoon ontzettend veel turbulentie gaf. Gyro ? nee dat is echt niet nodig.

@ Ton : ik stijg altijd op zonder diff.throttle. Het stukje uit de film waar jij het over hebt corrigeer ik het even door snel de diff.throttle aan te zetten en dit ging zeer schierlijk idd. Maarja beter dan dan er door de cross wind en tip drijver het water in duikt :)

Hier filmpje #4 :

Mvg,

Bart

Hee die Bart, gefeliciteerd met al die mooie vluchten. Ben er een paar weken tussenuit geweest, erg mooi te zien dat het hier zo goed verder verlopen is. Hoeveel vluchten heb je er intussen op zitten?

Vliegbeeld erg goed, perfect gewicht ook zo te zien. Lijkt ook goedmoedig de bocht om te gaan op relatief lage snelheid zonder weg te willen vallen. Windje lijkt ook geen indruk te maken (hoewel het mij meer een kist lijkt voor de zomeravonden met geen of nauwelijks wind).

Frontaal oppervlak is relatief groot, valt ie snel stil als je het gas dicht gooit? Lijkt erop dat je de motoren ook bij een daalvlucht richting landing nog hoort "trekken"?!

Hoi Rob ,

Bedankt :) heb er 4x mee gevlogen. Het is inderdaad een kist voor de mooie zomer avond. Als er een mooie constante wind is kan er goed met het model worden gevlogen , de kist is wel gevoelig voor turbulentie. Het model vliegd een beetje als een zwever en valt niet heel snel stil tijdens de daalvlucht , je hoorde de motoren die werden ''aangeblazen''

Mvg,

Bart

Geweldig

Bart,

Ik zie dit draadje nu pas voor de eerste keer maar ik ben echt onder de indruk van wat je hebt gebouwd. Prachtig gezicht om die kist het luchtruim te zien kiezen.

Als de kinderen vanavond in bed liggen en m'n vrouw zit te lezen ga ik je verslag eens rustig lezen. Zag in de gauwigheid dat je veel designwerk in 3D hebt gedaan - gaaf!
Groeten,

Harald

Nadat ik afgelopen dinsdag de Empire van Bart van dichtbij heb mogen bewonderen, heb ik er nog meer plezier in om stevig door te bouwen. We hebben in Tilburg genoten van het watervliegen en het mooie weer. :D

Het lijkt mij wel leuk om hier de resultaten van mijn inspanningen te laten zien. ;)

Omdat ik de hele kist ga beplanken heb ik vandaag de uitsparingen in de vleugelribben opgevuld waar normaal gesproken de gedeeltelijke beplanking zou komen.
De rechterkant van de vleugel is nu bijna klaar om beplankt te worden.

Het voorafgaande verhaal kun je hier zien:
https://picasaweb.google.com/107782...sEmpireVliegboot?authkey=Gv1sRgCMOvp6CC5uS4XA#

Groeten Paul

full
full

Dag Paul,

Omdat ik de hele kist ga beplanken heb ik vandaag de uitsparingen in de vleugelribben opgevuld waar normaal gesproken de gedeeltelijke beplanking zou komen.

Hoeveel mm ga je gebruiken, 1,5?

Als ik het goed begrijp wordt het profiel dan ineens (aan de tip een paar) een procent dikker?

jan.

Dag Paul,

Hoeveel mm ga je gebruiken, 1,5?

Als ik het goed begrijp wordt het profiel dan ineens (aan de tip een paar) een procent dikker?

jan.

Hallo Jan,
Wordt 1,5 mm balsa.
En ja, de vleugels, die worden iets dikker.
Ik heb ook geen enkel idee of e.e.a. invloed zal hebben op de vliegeigenschappen :rolleyes:
Ik wacht het maar af.........

Groeten Paul

Daar gaat ge uw slaap niet moeten voor laten.

Je bent al mooi gevorderd, is gemakkelijk voor mij, als ik ergens over twijfel heb ik maar foto's te bekijken van jou en Bart.

Johan.

Back