Bouwverslag SIG Piper 1/4 Scale (word nu afgemaakt door Johan Snijders)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het landingsgestel is al klaar en ook in de kleur dat heeft de vorige bouwer al gedaan

De vleugel is ook in 2 delen en het midden stuk zit aan het linker vleugeldeel vast .

De struts wil ik ook inklapbaar maken .
De orginele zijn erg onhandig.

Hallo ik heb dezelfde Piper gebouwd maar wel wat modificaties aangedaan:

6. Motor 45cc met luchtaanzuiging vanuit de romp (is zee krap en alleen met een truukje te doen bij de J3)

Wat voor een truukje is dit? Ik zal mijn motor (is een 20 CC) een dezer dagen binnen krijgen.Motor is wel kleiner dan jouw 45CC maar ik ben wel benieuwd. Ik wil ook de lucht uit de romp aanzuigen.

Ik kan helaas op dit moment geen foto's plaatsen, als je je email adres mail (zie pb) dan stuur je ik je zo de foto. In het kort komt het erop neer dan ik de aanzuigbocht met een 90 graden bochtstuk terug naar binnen heb gebracht via de zijkant.

Met een 20cc lukt dat makkelijk die is een heel stuk kleiner. Let echter op dat je de staart superlicht bouwd want mijn 45 met easystart is een stuk zwaarder (totaal 2kg met 4 kamer demper). Met deze motor is hij exact in balans.

kost Euro 44,00 van magnesium. Heb hem met de motor mee besteld. De benzine nippel draaien ze ook voor me. Ik schijn ook nog het gaatje in de choke klep dicht te moeten solderen anders krijg je met geen mogelijkheid benzine in de carborateur omdat die immers helemaal onder de kap zit. We zien wel.

Ik schijn ook nog het gaatje in de choke klep dicht te moeten solderen anders krijg je met geen mogelijkheid benzine in de carborateur omdat die immers helemaal onder de kap zit. We zien wel.

Dat word aan geraden als de motor niet regelmatig gebruikt word en de tank niet dicht bij de motor zit .

Als je regelmatig vliegt is dat geen probleem.
Ik choke in de winter elke maand even bij de benziners , zo blijven de membramen vochtig en drogen niet uit .
Door de Aspen ruik je niks .

En een klein tankje inbouwen (250ml) is een ZG-20 . ;)

Mvg Johan

Choken om het membraam vochtig te houden dat begrijp ik. Maar als de carboarateur in de romp zit dan kan ik er toch niet bij? Door het dicht solderen van de chokeklep heb je het zelfde principe van je duim op de kelk om brandstof aan te zuigen toch? Ik weet dat je heel veel ervaring hebt met benziners (echt een woord voor jou) maar zeg je dat door het rondtornen van de prop er toch voldoende brandstof wordt aangezogen?

Die vraag stelde ik pas geleden ook.....men gaf toen aan dat dit inderdaad niet nodig was. Ik kan bij mijn Da-50 ook niet bij de carb om te choken..

Bas, je hebt toch zelf de ZG-20 laten lopen .

Als de gastrimming goed staat (je hat hem toen nog niet in je zender progameert ) springt hij na 2 slag aan .

En je hebt ook geen duim in de kelk gehat . ;)
Dus kan die rustig in de romp zitten .

Bij motoren met elektronische onsteking hoef je niet " aan te zuigen "

De membraampomp zorgt voor de aanvoer , met de choke bepaal je alleen voor welke aanvoerkanaal een vakuum word gemaakt en zo de stationaire kanaal gebruikt word .

Als de membramen niet opgedroogt zijn springen de motoren gewoon aan .

Ik tank ook nooit af .

Als de motor lang heeft stil gestaan duurt het misschien een paar slagen langer dat hij met choke dicht aanspringt maar daarna weer bij een paar slagen .

Mvg Johan

Als de motor lang heeft stil gestaan duurt het misschien een paar slagen langer dat hij met choke dicht aanspringt maar daarna weer bij een paar slagen .

En heel soms (had ik bij 3W eencilinders) moet je ff in de tank knijpen om de benzine te "dwingen" bij het choken. Wel ff de ontluchting afsluiten, anders heeft het weinig nut:D (en je moet eigenlijk met 2 man zijn)

Bij mijn ZG is het inderdaad absoluut niet nodig........vorig weekend weer heerlijk gevlogen. Geen enkel probleem met starten....dat was bij mijn methanolmotoren, met name de viertakten wel eens anders.......
Ik laat voor de eerste vlucht met de DA gewoon de kap eraf om eventueel nog wat bij te stellen en misschien wat extra goed te kunnen choken. Die motor heeft lang stil gestaan.

En heel soms (had ik bij 3W eencilinders) moet je ff in de tank knijpen om de benzine te "dwingen" bij het choken. Wel ff de ontluchting afsluiten, anders heeft het weinig nut:D (en je moet eigenlijk met 2 man zijn)

Zoiets helpt zeker als de rubberkleppen droog zijn van walbro en de membraampomp alleen de lucht aanpompt via de openstaande kleppen .

Bij de grotere motoren (2 zyl.) is het probleem kleiner omdat de membraampomp groter is en daar door makkelijker aanpompt . ;)

Mvg Johan

Bij de grotere motoren (2 zyl.) is het probleem kleiner omdat de membraampomp groter is en daar door makkelijker aanpompt . ;)

Klopt, is mij al eerder opgevallen. Heb eens een 3W140 gehad die 2 jaar stil had gelegen. 5 klappen en hij zoog de brandstof aan alsof hij die dag al had gelopen:D

Voor de strutz even een verankering bedacht .

4 geboorde klosjes waar een imbus bout in gelijmt word .

673849b7a4698f601.jpg

Na het bespannen word de houder er op gedraait en ingelijmt met epoxy . ;)

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan.

Effe een vraagje.
Hoe groot zijn die gaffeltjes en dat ding in het rode blokje.
En waar teverkrijgen.

En voor de rest ga je als een speer.
succes verder met bouwen.
Ik blijf je volgen.

Han.

Hallo Han

Die zijn van MBO OßWALD , van de industriemesse in Hannover voor jaren gekocht om de strutz van 4 Meter Pipers te maken .

Zijn van staal en zijn verzinkt .

In deze Piper komen 4 van M4 in de vleugel en 2 van M5 in de romp .

Hier de 3 groten M4, M5 en M6

673849b7e88e5a244.jpg

673849b7e88ea3619.jpg

673849b7e88eef903.jpg

Van de M5 heb ik nog 2 over en van de M6 nog 8
Bouw geen 4 M Pipers meer met 160 boxer . :mrgreen:

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back