Bouwverslag Sig Wonder, goed gegokt door: Peter-Jan

beoordeel dit draadje:

• Total voters
    26
Depron foamy twin engine RC Marston Pterodactyl

foam_ptero_painted_sm.jpg
.

John, je hebt toevallig het plan hiervan niet ?? :-)

Daar hebben de bouwers toch geen tijd voor . :D

Het nieuwe jaar is zo snel weer om .

Mvg Johan

Nu even geveld door een longontsteking en 39.5 koorts dus de hobby ligt stil.
De setup in de calmato maakt (theoretisch) 16000 rpm (1950/2x6x2.7) en ongeveer 650Watt (wie zei dat een Calmato 1000W nodig had?)
de nieuwe setup Robbe Roxy 4250-07 (65 euro) doet er 1000 bij: 700x2.7x9=17000.
25.3V,29.3A,740W met een cam speed 10x4 prop (79dB op 7m). Geeft dan een volgas motorlooptijd van 4.6 minuten wat in de praktijk een minuutje of 7 zal zijn. Ongeveer net zo lang als de laadtijd ;). Ik kan de stroom nog opvoeren tot 42A door de spoed te vergroten (max 10x10) dus speelruimte zat. Dat is dan 1000Watt.

Fotos later.

Laatst bewerkt:
Dit is dus de motor:
full

Dit is het enigste wat volgens de bouwtekening is voor de vleugel:
full

3mm hard balsa verkast tussen de liggers (mod):
full

3mm triplex verkast ter breedte van de romp, Daartegen 9x9 (3x) grenen lijsten met 5mm boutgaten gelijmd en verkast met 1mm triplex. Orginele ophanging is veel te teer. De M5 iimbusbouten kunnen zo niet buigen waardoor de vleugel zou kunnen wringen en de romp openscheuren.(mod)
full

Begin van de rompophanging ;) (mod)
full

Tussen de middelste ribben kunnen de rol en hoogteservo (S3150 zie eerste foto). Alleen aan de andere kant van de vleugel (mod) .Want er komt een dik pakket in de romp.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergat even te vermelden dat er extra 2x10 grenen aan beiden liggers zijn toegevoegd. Mag tie best hebben. neuslijst 6x6 tot 5x5 geschuurd zodat de indekking erover ipv er tegen aan ligt. Vleugel helemaal beplankt met 2mm balsa (MOD)
full

Mooi hé een stilleven ;)
full

full

full

Zijkanten van de romp moeten met triplex verstevigd worden. Zit niet bij de kit (Is de prijs dan ook naar ;) )
full

De kit wordt dus niet lichter gemaakt maar zwaarder. Te licht is ook niet goed, vooral als je met 750W begint.

doei!
Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Na een tijdje niet meer aktief aanwezig te zijn geweest ga ik dit met plezier volgen Erik.
Ziet er goed uit maar had ook niet anders verwacht.

Groetjes uit het zuiden des lands (swentibold).

't is een Wonder of niet?

Van harte gefeliciteerd met de hoofdprijs! Weken van twijfel ,suggestie, roddel en achterklap is nu tot een eind gekomen. Jij mag je de trotse eigenaar noemen van:

* JE NAAM IN DE TITEL VAN DIT DRAADJE!! *

(en das niet niks, zo met zijn twee ;) )

HIEPERDEPIEPERDEPIEPERDEPIEPERDEPIEP HOERAAAAAAAAAA!!!

Beetje Fanta, maar toch ff 863 keer bekeken en dat is toch leuk.

Het leukste van alles is dat degenen die me dus wat beter kennen bij voorbaat weten dat een stap terug doen achteruitgang is en dat gaat niet.

Hee Marcel! Leuk dat je een abotje neemt! Regel je weer de 10kW aggegraat straks voor ons ;) Moch deze heel blijven dan neem ik hem tuurlijk mee hé!

Voel me nog best verrot dus bouwen zit er nu niet in.
Wel heb ik een probleem en probeer er een oplossing voor te bedenken maar ik mis even een helder verstand:

Hoe krijgen we dit ding de lucht in?

Als hij vliegt kan ik wel voorzichtig gas bijgeven, maar het geweld van de Spitfire, Roto-finish en Calmato is dermate groot dat werpen best link(lijk) kan worden. De 8.5x7 prop van de Spit gaat er in ieder geval op want 79dB (op 7 meter) is geen pret om vast te houden.
Zit zwaar te overwegen om de bodem van triplex te maken zodat de schaats ook een bungheehaak zou kunnen zijn, een triplex plaat voor een carbon landingsgestel of een van verenstaal tegen het motorschot genaaid.

Betekent dan ook dat er waarschijnlijk een carbon buis naar achteren mag als schaats. Voordeel is dat daarnog eventueel lood in kan voor CG.

Wat nu?

Hoi Erik, beterschap met die griep!
Wat je zou kunnen doen is een start dolly. Even op de wind zetten, gas erop en de kist uit de dolly laten wegvliegen.
Zit je wel met een dolly op het veld, maar daar is een mouw aan te passen met een helper

@ mike,
Lees even de specs van mijn Spitfire door. Zonder vertraging is dit 975kV voor 4 Lipo een super ragbak. Zit dan op ongeveer 38A ( lang geleden Lipo ;) ). Je moet echt wel naar een 3000mAh toe hoor. In het Lindinger krantje op de club had toevallig een motor van 200gr en ongeveer 980kV dus zou ideaal zijn. Let wel dat de deuvel, de spant van de deuvels, zijkant en hoofdliggers en mischien ook het motorschot losgerukt kunnen worden. Een lichtere setup zou mischien beter kunnen zijn voor een standaard kit.
Succes ermee!

@Rob,
Jij ook beterschap ;)
Begin een bunghee eigenlijk een beetje beu te worden vooral als er meer vermogen in zit als in mijn Calmato die in de zomer vertikaal gaat (filmpje beloofd ;) ).
Ik moet er nog even over denken. Gooien lijkt me niet slim in ieder geval.

Best kans dat ik de motor aan de achterkant zou moeten monteren voor CG zelfs!

Vandaag nog Shulze balanceerkabels moeten bestellen voor het nieuw pakket. Daarna mogen ze weer naar Duitsland voor assemblage (9s balanceerkabels is niet standaard).

Kan dus echt nog alle kanten op. Mocht het hele verhaal ergens mank gaan lopen komt er gewoon weer een edf bovenop. Ook VET en SNEL.

Ik heb het motorschot verstevigd met epoxy en glas dus ik denk wel dat die het uit gaat houden, over de vliegtijd had ik ook wel mijn bedenkingen, maar als hij echt zo hard gaat als ik denk/hoop dat het gaat zal ik heel weinig volgas vliegen.
Over dat bungee`en , waarom niet gewoon gooien??

Deze zal wel heel blijven toch.
Ik weet niet wat de Heren dit jaar van plan zijn aangezien we Jubeleum jaar hebben.
Maar als er iets gehouden word is er weer alles aanwezig daar ben ik heel zeker van.

succes met de griep en bouw

Een Jubileum jaar zonder uitnodiging? Slecht feestje ;) .

Tuurlijk gaan de meetings door. Er komt gewoon een BBQ bij!!

Mike,
Wel eens een handboormachiene laten blokkeren? die kan je dus flink bezeren.
Je kan echt niet het vermogen dat tegen een 10cc aan ligt met 2 plankjes van 2mm balsa tegenhouden. De wonder is maar tot 4cc ontworpen. Mijn setup is echt een gevalletje van "motor waar ga je met die vleugel naar toe?". Te veel gas ineens zou van de vleugel zelf eens een prop kunnen maken en dat de motor stil staat (dat was met mijn spitfire letterlijk het geval toen ik eens volgas gaf bij een bungheelaunch.Die draaide 180 graden puur door het vermogen van de motor. Was goed gekomen door pure praktijkervaring). Niet klakkeloos kopieren hoor.

Zelf een standaard Rasantje wat vroeger een populair racekistje was zou ik deze motor niet direkt opzetten. Hoe ik dat zo zeker weet? Kijk hier maar eventjes naar:
Erik v. Schaik's blog - RC Groups
genoeg geknutseld dus om het te zouden moeten weten ;). Ik weet heel zeker dat mijn setup de romp en de vleugelophanging(!!) tordeerd en opensplijt.

Laatst bewerkt:
Daar heb je inderdaad gelijk in , ik zal eens gaan testen wat mijn motor doet, als ik heb zonder prop op mijn buro leg en ik geef gas dan kantelt hij an zover dat het stabilo het blad raakt.

Back