bouwverslag sleepboot maria 1:10

Spes

Mini Maria heeft wel een maxi anker, voor de rest een lief model.
Ik las de naam Spes. Nu was er een grote sleepboot tijdens de Oosterschelde werken met de naam Spes, ze lag in Burgsluis. Ze verhaalde ankers met een ankerbak van de Bitumarin mattenleggerbak. Er zat een fantastisch geluid in die boot. Ben altijd benieuwd wat er van geworden is.
grt
Hawser

dsc02666os.jpg
Hallo Gerard; schitterend zo'n grote Maria, ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat ik zal proberen de bouw te volgen .
Ik heb hem zelf in het klein als waterlijn model gemaakt,(23cm lang).
In een mix van drie eigenaren nml de naam van jouw opa Gerrit Verweij,het model van de stuurhut en pijp zoals hij bij Douwe Huizing (Adea) was. En grotendels de kleuren van Wim de Waardt (Spes). Gerard ik wens je veel succes met de verdere bouw. misschien een kleine tip, kijk goed naar de lijn van de golfbreker, deze loopt iets op ten opzichte van de boeing, dit is op verschillende foto's goed te zien.
Mvrgr Piet.
dsc02668ip.jpg

goedendag Industtrie
misschien een kleine tip, kijk goed naar de lijn van de golfbreker, deze loopt iets op ten opzichte van de boeing, dit is op verschillende foto's goed te zien.

Ik heb het net nog even nagemeten en deze loopt bij mij 5 mm op ten opzichte van het begin hopelijk is dat genoeg en anders kan ik het nog aanpassen.

Wel heel leuk dat er nog eentje van is ik heb ernaar gekeken en hij is wel heel erg goed gelukt,en een bouw van 23 cm is wel een stukje moeilijker als dat je hem in het groot bouwt ,mijn complimenten.

gr gerard

Kijk aan dan heb ik niet goed gekeken, want dit moet inderdaad genoeg zijn, en ja je ziet het pas goed als hij af is.
Tja dat anker is een beetje te groot, het is meer te dik ik had hem wat slanker moeten maken, maar Hawser jij bent de eerste die het ziet dus ach;). Die SPES was dat niet de SPES van Rigter hierin stond een 545 Deutz kijk maar eens op het binnenvaartforum en zoek bij VASCO dit is Rigter zelf.

dsc02667z.jpg
dsc02663d.jpg

Goedendag

We zijn alweer wat gevorderd

We hebben de borstelloze hoofdmotor binnen heeft een tijd geduurd voor deze op voorraad was en ik deze kon bestellen ,maar hij is binnen,als ik hem tenminste nog niet gesloopt heb ik had hem even op de accu aangesloten en dat vond hij niet fijn naar ik later begreep moet er eerst een borsteloze regelaar voorzitten voor je hem stroom geeft heb ik dus niet gedaan dus maar even afwachtten tot we zover zijn

n
full

Voor de rest heb ik me met het houtwerk beziggehouden zoals de stuurhut van binnen en buiten ,de lichtschijnkappen van de wonig en met met alle deuren ,ik heb er nog 1 te gaan waren er in totaal 6 alles in de beits gezet om er een beetje kleur aan te geven,en ben nu bezig met de voormast. En nog heel wat andere kleine dingen gedaan ,De eerste schoorsteen die ik had gemaakt vond ik toch wel een beetje te groot dus maar een nieuwe kleinere gemaakt deze toont beter .Toen kwam ik er via de foto's erachter dat de bordessen naast de stuurhut niet doorliepen tot aan de woning maar ervoor ophielden dus deze ook maar even ingekort tot de juiste maar, op gevoel dan tenminste.Voor de rest nog met de kappen van de lichtschijnkap bezig geweest gaat nog wel wat tijd inzitten deze moeten open en dicht kunnen en nog even de juiste patrijspoorten zijn te vinden ,deze maat zal nog wel lukken maar van de oning en zijkant machinekamer zal wat moeilijker worden met een diameter van circa 30 mm ,als het niet anders gaat zelf maar iets maken.

full

full

Toen we met ons schip aan de werf waren even gevraagd of iemand mij het een keertje voor kon doen hoe te solderen met een brander ,en ik moet zeggen hij was niet al te moeilijk was om het voor mekaar te krijgen en heb me nu dus even bezig gehouden hoe ik het roerwerk ga maken .Dit is het enige waar ik wel radicaal van het origeneel ga afwijken wat betreft het roer ,het wordt nu meer een balansroer ipv een roer wat maar aan een kant van de schroef het schroefwater stuwt .Omdat de plannen er zijn om er mee te varen wil ik toch een betere draaicirkel krijgen .Zoals je op de foto ziet is het een en ander nog niet bevestigd maar het moet ongeveer in die richting komen .Zal nog wel wat voeten in aarde hebben om het uit te lijnen maar dat zal ook nog wel lukken.Dan kunnen we eindelijk de servo gaan inbouwen en kijken hoe we dit gaan verbergen met de veschansing en de kist van het roerwerk.

gr gerard

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Spes

Wat grapig. Afgelopen zomer nog gesleept door de Spes toen onze catterpiller in puin lag.

Voor de rest ziet het er tot dusver goed uit. Succes verder.

Goedendag

We zijn weer bezig geweest met de nadruk op bezig geweest.

Ik heb vooruitgang geboekt maar ook enkele veranderingen moeten toepassen omdat er een paar fouten in zaten .Zo liep de woning bij de stuurhut teveel naar binnen ,gevolg roefdak en zijkant van de woning los moeten maken en deze verbreden zodat deze evenwijdig aan het gangboord loopt ,ik had het al eerder gezien dat het niet helemaal klopte maar ik dacht dat zal wel niet zo opvallen ,dat was dus de eerste inschattingsfout mijn vader zag het meteen .

Toen kwam het volgende omdat mijn mastkoker te laag (veel te laag ) was klopte de hoogte van de stuurhut niet (dat zagen de mensen van de Spes) ,ik kreeg de hoogte door van de mastkoker en had toen gelijk het volgende probleem te pakken ,namelijk de stuurhut was veel te laag .En ja jullie raden het al stuurhut eraf gesloopt en een nieuwe stuurhut geplaatst nu zou het wel moeten kloppen.als ik ernaar kijk lijkt het allemaal zo groot maar ga je het nameten en omrekenen valt het allemaal wel mee ,maar je verkijkt je er wel op misschien dat het meevalt als de boeingen er helemaal opzitten en er meer afgebouwd wordt .Dan lijken de verhoudingen er wel op hoop ik dan maar .

Ik heb de mastkoer en schoorsteen op dit moment geplaatst maar op foto zijn ze nog los en dus nog niet goed geplaatst kunnen nog niet recht en op de juiste hoogte staan.

Ik ben ook bezig geweest met het roer roerkoker geplaats en een steun aan de hak naar het roer gemaakt.Ik had het roer klaar en heb hier toen de as in geplaatst en deze ingegoten met hars ,na een paar dagen drogen het roer proberen te plaatsen en vast proberen te zetten ,maar toen ik hem aan het aan draaien was dacht ik hier klopt iets niet ik kon maar blijven draaien en jahoor de as zat niet vast.Ik had bij een ander bouwverslag al gezien dat iemand er dwarsstangen in had gemaakt ,maar ik dacht het zal wel loslopen en zal wel muurvast zitten ,niet dus.Dus de as er maar uitgetrokken en het roer voorlopig maar aan een kant open gemaakt en kijken of ik er als ik gaten in de as heb geboord dwarstangen kan aanbrengen en dez weer opnieuw kan gaan plaatsen en volgieten met hars ,dan kan hij geen kant meer .

Zo zie je maar wer je doet wel eens wat ,en dat je wel bij de les moet blijven.Ik heb van jan walpot nogwat foto's gekregen van de sleephaak en maar even kijken of ik ook zoiets in mekaar kan toveren maar dat zal wel een beetje op het laast gaan gebeuren maar je kunt het maar vast hebben

Nu zat ik laatst op het internet te kijken na een tip ,en deze had in duitsland een mooie site van een modelbouwer gevonden, die ook werkelijk waar hele mooie boten bouwt met hele leuke verslagen erbij en hele mooie foto's, Jan kan bouwen maar deze man ook

Dus als je een beetje duits kan kun je dit even bekijken en anders zou ik zeggen ,de foto's zeggen genoeg , www.modellbau-mottschall.de

gr gerard

full

full

full

full

Goedendag

We zijn weer verder ,ik heb naar mijn inzien de fouten eruit gehaald en maar weer vorderingen gemaakt.

Ik heb er weer een stuk verschansing opgezet en er een gedeelte berghout op gezet ,was nog redelijk wat werk om het er bij het voorschip erop te krijgen .Dus maar goed natgemaakt en veel ingezaagd en met rvs schroeven en met 2 comp lijm aan de huid vastgezet zit nu als een muur .En nu in de grondverf gezet waarna ik als het droog is de inkepingen en de schroefgaten kan gaan plamuren.

Inmiddels ook alweer het roer geplaatst ,het roer kan nu niet meer bewegen dmv de dwarsspanten die ik in as heb gemaakt zodat we als de spullen binnen zijn de servo kan gaan plaatsen en aan het achterdek kan gaan beginnen zodat ik de rest van de boeing kan gaan plaatsen ,ik zal nog wel een stuk van de roeras aan de bovenkant moeten verwijderen omdat de boeing ver naar binnen loopt en er net op zal komen als ik niets weghaal maar moet net lukken.

De betting is ook geplaatst maar nog zonder sleephaak deze maakt ik (probeer) ik op een later tijdstip zodat ik met de rest vooruit kan gaan want ik heb het zo gemaakt dat ik deze ten alle tijde nog kan plaatsen,wel de betting voor een groot gedeelte volgegoten met hars met een flink oppervlak van sb naar bb van circa5 cmm dik onder dek, zodat als eraan getrokken wordt deze niet zal afbreken

Ondertussen ook nog het hekwerk geplaatst wat op de bordessen van stuurhut is met messing was nog een hele puzzel om de bovenste pijp in een stuk te buigen zodat het past maar goed gegaan.

De volgende keer zal ik een paar foto's laten zien van hoe ik de motor heb geplaatst ,ben er nog niet helemaal tevreden mee want ik zie nog een kleine beweging in de assen tov van elkaar minimale slinger in de as van de motor als ik het er niet uitkrijg als het teveel is misschien dan toch maar met schijven en snaren gaan werken.

gr gerard

full

full

full

Goedendag

We hebben de afstandbediening binnen en kunnen gaan beginnen aan het afstellen en plaatsen van de servo van het roer ,ik ben er nu dus ook achter dat de servo via de afstandbediening veel minder uitslaat als dat de servo dus zelf aan kan probleem opgelost dus.

Zodra dit in orde is kan de achterboeing afgemaakt worden omdat deze voor een deel over het roerwerk loopt en je er nu nog makkelijk bijkan .Ik zit alleen even te twijfelen of ik de borgbout die op de as zit vast ga solderen of datik het met loctite ga redden dat het roer niet meer beweegt En dan maar hopen dat je er niet meer na hoeft te kijken

vaarregelaar en motor

full

schroef as verlenging verbonden met motor en koppeling

full

Ik heb gisteren ook even de motor geprobeerd of dat dit ook allemaal werkte .hij ging rond maar heb nog niet de juiste afstelling kunnen bereiken want hij ging alleen maar een kant op en dat is toch lastig als je wilt gaan varen. Dus nog eens goed de beschrijving van de regelaar gaan lezen en kijken of het dan wel wil gaan lukken.
ik vond de motor redelijk rustig lopen en dan lag de boot nog open dus was er wel tevreden over .

Van de week gaan we boot eens wegen en hem in het water leggen en maar eens kijken hoeveel ballast erin moet gaan om hem op diepgang te krijgen.
En kijken of er geen lekkages zijn kan het me bijna niet voorstellen het zou alleen de schroefas kunnen zijn en dan wel van binnenuit maar dat zullen we wel zien .

tot binnenkort

Goede vorderingen. Wat betreft het roer, solderen houdt misschien beter, en als je er later toch niet meer bij kan zonder sloopwerk, is dat waarschijnlijk de beste optie. Anders plat kantje aan de as van het roer, inbus goed vastdraaien met een beetje loctite. Zal ook niet snel los gaan komen.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met deze motor/regelaar kombi. Het lijkt iets voor snelle boten, maar ik hoop het mis te hebben, en dat deze motor zich ook prima laat regelen in lage toeren.

Hallo

Hier een kleine update

Ik heb de boot even op de weegschaal gehad en de romp alleen weegt circa 20 kg

De limonadeboot

full

Hierboven even een foto met 8 ltr limonade en 2 loodaccu's achterin en hij ligt nog steeds niet op diepgang (was warm weer vandaag dus dat was alles wat ik nog had)

Hier een paar foto's zonder ballast

voorop ijsbreker stand achterop te vlot
full

full

full

Hij is dus vandaag in het water geweest en er kwam geen druppel water binnen dus voorlopig nog dicht .

We hebben het roerwerk in orde gemaakt en met aan sb zijde een eindaanslag zodat het roer niet doorkan slaan in geval dat.

We kunnen ons nu dus langzaam gaan concentreren op de achterboeiing als alles vastzit en uitgehardis.

Wat betreft de achteruit van de motor ben ik nog niet uitgekomen ga maar eens kijken of er een programmeerkaart voor te krijgen is .
Je moet hem afstellen met piepjes die je hoort maar er staat niet echt duidelijk in wanneer je de stuurknuppel in de midden moet zetten zodat je ook achteruit hebt want hij nlijft regelmatig piepen en wanneer is de vooruit dan klaar met afstellen.
Het kan ook zijn omdat ik de vaarregelaar op een loodaccu aansluit dat het daarom niet gaat ,ik lees namelijk dat ze het hebben over een lippo of Nimh batterij.

gr gerard

Misschien heeft de regelaar een lipo-saver ingebouwd, die probeert de accu te beschermen tegen onderspanning. Als je loodaccu een lagere spanning heeft dan waarop de beveiliging staat ingesteld, zal de regelaar protesteren. Misschien dat je de regelaar op NiMh stand kan zetten, dan is er geen beveiliging actief.

Misschien heeft de regelaar een lipo-saver ingebouwd, die probeert de accu te beschermen tegen onderspanning. Als je loodaccu een lagere spanning heeft dan waarop de beveiliging staat ingesteld, zal de regelaar protesteren. Misschien dat je de regelaar op NiMh stand kan zetten, dan is er geen beveiliging actief.[/QUOT

Zit er wel een achteruit op
Op de regelaar

Misschien heeft de regelaar een lipo-saver ingebouwd, die probeert de accu te beschermen tegen onderspanning. Als je loodaccu een lagere spanning heeft dan waarop de beveiliging staat ingesteld, zal de regelaar protesteren. Misschien dat je de regelaar op NiMh stand kan zetten, dan is er geen beveiliging actief.[/QUOT

Zit er wel een achteruit op
Op de regelaar

Hallo

Ik heb ernaar gekeken en er zit een achteruit op dus dat kan het niet wezen.

Gr. Gerard

ja idd mooie sleper kan niet wachten tot ik zelf kan gaan beginnen met mijn Furie op stoom

ga vooral zo door blijf de vorderingen volgen

sleepboot maria

Goedendag allemaal

Ik sta er soms van te kijken hoe snel mensen een boot bouwen ik zal dan wel bij de langzamere horen maargoed we zijn weer wat verder we hebben de achterwoning gemaakt met zijn luikjes en een verschuifbare kap bij de ingang van de woning het enige wat er nog aan gedaan moet worden is patrijspoorten zien te krijgen van 25 mm (zie ik niet)en een deur voor de woning maken en dan het geheel mooi afwerken.
onder de woning bevind zich de schroefas met koppelingen dus een mooi gat om erbij te komen.

full

we hebben de lichtschijnkap van de machinekamer geverfd en er patrijspoorten ingezet deze kappen kunnen open en dicht

full

En voor de rest heb ik me bezig gehouden met het inbouwen van de servo en het aansluiten hiervan.ik dacht dat ik veel ruimte zou houden maar dat viel nog een beetje tegen om het roer goed zijn werk te kunnen doen ivm de slag zodat hij onder de boeing nergens gaat raken .Ik ben wel een tijd bezig geweest om alles af te stellen zoals de stand van de servo en de stuurstanglengte.maar dat is voorlopig klaar.Ik vind het allen jammer dat de servo zo snel reageert zou wel wat langzamer mogen bewegen.

Toen dit alles was gebeurt heb ik me bezig gehouden met het plaatsen van de boeing en deze zit er nu helemaal op wel moet ik de achterboeing nog op hoogte maken maar er scheelt niet meer zoveel aan.En dan het geheel nog een beetje glad maken

Ik kan nu de servo op zijn plaats zetten en de roerkast gaan sluiten en er nog een houten vlonder opleggen en dan nog iets maken dat ik er weer bij kan komen mocht dat nodig zijn

full

Wat betreft de vaarregelaar ben ik nog niet veel wijzer geworden zelfs met een programmeer kaart krijg ik er geen achteruit op .Ik zal wel eens kijken voor een andere vaarregelaar (zal wel wat meer kosten)met een makkelijkere beschrijving want dat stelt bij deze niet zoveel voor en anders nog maar eens goed ervoor gaan zitten.

gr gerard

Als je alles tot in detais wil uitwerken, zoals je doet dan kuipt daar veel tijd in. Je laat daar een detais zien kappen van de machine kamer, als je die vast maakt kom je mischien met een kwart van de tijd toe.
Zou zeggen bouw maar rustig verder zo krijgen we een prachtige sleper ;).

slepboot maria

Goedendag

we zijn weer wat gevorderd,ik heb de achterboeing klaar staat er nu
overal netjes op met spanten en al ,en hierdoor kon ik de roerwerkkast gaan maken nadat ik de servo had ingebouwd en afgesteld .
Nu kan ik alleen maar hopen dat ik er niet zo snel meer hoef bij te komen want hij staat redelijk dicht bij de boeing en dat gaat dan nog heel wat moeite komen om er weer bij te komen als hij vervangen zou moeten worden. Daar gaan we dus maar even niet vanuit . tevens de sleepdraadgeleider geplaatst.

hiervan even een foto ,ik heb nog even naar de luchtkokers op de machinekamer gekeken en ik vind deze wat aan de lage kant dus die zal ik nog moeten gaan ophogen voor een mooier beeld.

full

hieronder even een foto van het houten vlonder wat op de roerwerkkast komt te zitten om het geheel netjes af te werken en zodat je gelijk een plaatje hebt voor de touwen,wel zogemaakt dat het wegneembaar is dmv 3 losse planken waaronder zich schroeven bevinden om hem vast te zetten.En hier kun je nog even een paar bolders zien die tegen de boeing aan zitten schuin dus. en als je goed kijkt kun je ook 1 van de 4 spuigaten in de boeing zien.

full

Een natuurlijk onmisbaar instrument van vroeger "de scheepsbel"
alle deurtjes geplaatst behalve die van de wc maar deze is inmiddels klaar en kan zo geplaatst worden .

full

hier nog even een totaalplaatje van achteren

full

en we gaan weer verder ermee, nog even kijken of ik nog patrijspoorten van 25 mm kan vinden en anders maar zelf proberen te maken 6 stuks.
tot zover dan maar weer .

gr gerard

Back