Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

ik zou de motoren ook nu vervangen en de torque motoren vallen wel mee in de prijs. en je zit met de plaats van de motoren die word toch anders als je ze gaat vervangen. dus ook je gewichtsverdeling wordt ineens anders.
 
Na sloop werk.Eindelijk weer wat op bouwen.Een gedeelte van het nieuwe achterdek.
Moet nog wel de kromming in het dek maken,maar dat is voor vanmiddag.

smithunter007internetlt4.jpg


Groetjes Ronaldp
 
hallo,

Heb een ronde buis van 5mm deze wil ik gebruiken voor de koning te maken,maar hoe kan ik deze buis buigen?

Ronaldp
 
Ronald,

Frederik stelt een nuttige vraag:
Waarom wil je de roerkoning buigen?
De roerkoning is de buitenbuis voor de roeras. Daarin zou een kromme roeras moeten, en een kromme roeras zal slecht sturen.
Dus: plaats eens een tekening van hetgeen je bedoeld.

Wim
 
Bedoel niet de roerkoning.Maar de binnen verschansing op dek(deze noem we ook koning)

Zie ook tekening achterdek.

groetjes Ronald
 
Een malletje maken van hout of triplex met daar de bocht in zoals je 'm wilt hebben.

Mal en buis in de bankschroef zetten, buis gelijkmatig verhitten met een soldeerbrander op de plaats waar je moet buigen.
Is de buis hol, kan je 'm vullen met kanarie- of parkietenzand om de ronde vorm er in te houden.
Anders kán de buis knikken.
Succes!
 
OK ;)
in dat geval:
buigen van een buis gaat het beste (dus zonder dat deze knikt) door van binnen tegendruk te geven.
Dat kan door bijvoorbeeld een buigveer of (wanneer de dikte voldoende is) door de buis te vullen met de fijnste soort zand die je kunt vinden (gezeefd vogelzand?)
Buis verwarmen (tot welke kleur weet ik niet) en dan buigen om een vorm heen.

Wim

(edit)
Ik kreeg een mailtje tijdens het typen, die ik even heb gelezen, en daardoor was je met net even voor met het plaatsen Roel ;)
(/edit)
 
@wimg
Even een correctie he Wim
De roerkoning is de as die aan het roer zit.(:roll:)
En waar dat dan weer in loopt heet HENNEPKOKER (:idea:)
mvg
Frederik(:D)
 
Als het een rood koperen buisje is, helemaal uitgloeien met een brander, en dan snel in koud water gooien. Het wordt dan zo zacht, dat het zonder probleem met de hand kan gebogen worden. Messing (geel koper) kan niet uitgegloeid worden, het bevat zink, en dat verbrandt.
 
F.van.Gent zei:
@wimg
Even een correctie he Wim
De roerkoning is de as die aan het roer zit.(:roll:)
En waar dat dan weer in loopt heet HENNEPKOKER (:idea:)
mvg
Frederik(:D)

Hou het maar op HENNEGATSKOKER.
Dat is de juiste scheepsbouwkundige benaming.

Groetjes,

Govert
 
zinnia zei:
Als het een rood koperen buisje is, helemaal uitgloeien met een brander, en dan snel in koud water gooien. Het wordt dan zo zacht, dat het zonder probleem met de hand kan gebogen worden. Messing (geel koper) kan niet uitgegloeid worden, het bevat zink, en dat verbrandt.

Volgens mij is dit niet helemaal correct. (sterker nog, helemaal niet)
Ik heb altijd geleerd dat je iets uitgloeid al je het juist langzaam laat afkoelen
Door het warm te stoken en het in water te gooien ben je juist iets aan het harden!

Messing is trouwens ook gewoon uit te gloeien. Neem maar een messingdraad bv 2mm, stook het heet, langzaam af laten koelen en je kunt het perfect buigen zonder dat het de neiging heeft om terug te veren. (in ieder geval stukken minder)

Wordt er met dekkoning niet dek"coming" bedoeld, (al of niet met een K geschreven).
Dekkoning heb ik nog nooit van gehoord, wel over coming (of koming)
 
Adam, dan heb je het fout. Ijzer wordt hard door snel afkoelen. Rood koper is net andersom, je zou me een plezier doen met de proef op de som te nemen. Gewoon laten afkoelen heeft trouwens ook al een behoorlijk effekt bij koper.
 
Roodkoper wordt door gloeien en in water af te koelen zacht.

Door het met een hamer te kloppen wordt het hard.

Onder verstuivers van scheepsmotoren bijvoorbeeld, zitten roodkoperen afdichtingsringen, deze worden hard door het trillen van de motor.
Door ze te gloeien en dan in water af te koelen wordt de roodkoperen ring weer zacht.
 
Back
Top