Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Adam echt niet normaal hoe jij kan bouwen ik heb al heel veel van je overgenomen zoals die ramen!!

Mvg,
Karsten

Het is stil aan de overkant

Weer wat geleerd al zal ik tzt nog wel een paar vragen hebben
Complimenten!
groet
hawser

Och heren het is eigenlijk niet zo zeer het kunnen, maar het combineren van sommige technieken.
Op verschillende bijeenkomsten eens kijken hoe andere iets maken, en wat voor materialen zij gebruiken.
En dan hier weer je voordeel mee proberen te doen.
Zoals iemand hier in z'n onderschrift heeft staan: Je hoeft niet alle fouten zelf te maken

Ik heb deze topic aandachtig bekeken en gelezen.
Ik kan niet anders zeggen dan dit is heel professioneel gebouwd.
Mijn complimenten.

Op het moment zal het hier wel even stil blijven.
De Smit-LLoyd 123 ligt momenteel op de werf voor een heeeeeeeeeeel grote onderhoudsbeurt.
Helaas midden in het seizoen, maar de omstandigheden lieten niet anders toe :mad:

Nou Adam,

Om de geruchten al een beetje te hebben gezien op foto`s van IJMOND... Ben ik toch wel een beetje benieuwd van het eindresultaat van de (ex) Smit LLoyd 123...

Graauww...

Even of topic dan.
De Smit-LLoyd 123 is niet meer, maar is de Havila Champion geworden.
Ook het origineel heeft ooit als de Havila Champion gevaren, en de echt ander kleurstelling heeft mij doen besluiten om haar in de uitmonstering van Havila te gaan laten varen.
Ik heb er trouwens heel veel positieve reacties op gehad!

En zo voer ze dan in Heemskerk voor het eerst in het rond:

img9913tw7.jpg

hey Adam
ben benieuwt naar de volgen de update maar dat is iedereen denk ik.

ik zat net op het internet nog even wat meer informatie op te zoeken en zag dat de groote kraan al een standaart optie was voor de kamara. komt die er bij jou ook op of word die zo als die in eerste instatie is afgeleverd

gr. Edwin

Binnenkort komt er wel weer een update-je.
Romp ligt in de primer, en wordt verder afgewerkt zodat het onderwater schip in de "menie" kan en dat er misschien van het voorjaar proef gevaren kan worden,
Maar op het moment doe ik eigenlijk niet zo veel, gewoon een tijd dat er niet zo veel uit m'n handen komt. :mad:

Hallo Adam,

citaat van Adam; Maar op het moment doe ik eigenlijk niet zo veel, gewoon een tijd dat er niet zo veel uit m'n handen komt. :mad:

Zit je in een najaarsdip... :D Bij uitstek is dit juist de tijd om lekker te bouwen. Neem je tijd we wachten geduldig af...

groeten Paul

Soms ben je wel eens op een punt dat je eigenlijk niet weet waar je nu aan verder moet gaan bouwen.
Nog zoveel te doen maar niet de gang kunnen krijgen.
Daar heb ik eigenlijk de laatste weken wat last van gehad.

De romp staat inmiddels op de zaak op haar kop zodat het onderwater schip in de menierood kleur gespoten kan worden.
Ik kan daarom thuis niet aan de romp verder dus vandaar de "achterwand tussen het achterdek en het voordek maar eens onder handen genomen.

Op deze achterwand zitten twee grote lamellen roosters.
In eerste instantie wilde ik deze op dezelfde manier maken als de roosters op de uitlaten, maar deze zijn eigenlijk veel "fijner".
Nu heb ik ooit eens een setje geëtste flenzen, trapjes, roosters ed gekocht, en hierbij zaten ook twee stripjes met allemaak sleufjes onder 45 graden.
In deze sleufjes paste precies een strookje forsforbrons van 0,3mm dikte.
Na een paar avondjes meten, knippen, en solderen is dit het resultaat

full

Omdat de roosters op zee afgesloten dienen te worden zit er een deur voor. Ook deze is vervaardigd uit het 0,3mm fosforbrons.

Een stukje lager zit nog een rooster voor de ventilatie van de lier ruimte.
Deze is in het echt met bouten aan de wand bevestigd.
Hier voor kwamen de boutjes met een SW van 1mm van pas die ik ooit eens een keertje aangeschaft had op een beurs.
Onder de freeskolom zijn deze bout gaten allemaal op dezelfde onderlinge afstand in een plaatje fosforbrons geboord, en daarna aan de achterzijde vast gesoldeerd.

full

Ook hier weer een deurtje om het rooster af te kunnen sluiten.

En zo ziet de "achterwand" er nu uit.

full

Ook de toegangsdeuren tot de opbouw hebben inmiddels een plaatsje gehad.
Deze worden "verstift" zodat ze voor het spuiten verwijderd kunnen worden, en later als wand en deuren gespoten zijn weer aangebracht kunnen worden.
Ik maak de deuren op een malletje zodat ze alle (25 stuks) het zelfde zijn en er dus geen rekening mee gehouden hoeft te worden welke deur ook al weer waar hoorde.
De deuren zelf zijn van Perspex.

full

Aan de achterzijde van de deur frees ik een "sponningje" zodat het lijkt als of de deur vrij ligt.
Op de opbouw lijm ik een plaatje van 0,3 mm polystyreen, waardoor het lijkt alsof het deurframe op de opbouw gelast is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Om niet de hele week deurtjes te moeten maken heb ik een ander klusje op gepakt.
Om het hoofdek te dragen zijn er bij het orgineel aan de onderzijde van het dek I-profielen aangebracht.
Nu zitten deze wel aan de onderzijde, maar ik was van mening dat als het model uit het water zou zijn, dat je de onderkant van het hoofdek zou kunnen zien.
Daarom maar een met de knipbank in de weer gegaan en uit 0,2mm en 0,5mm fosforbrons strippen geknip en deze getracht tot I-profielen te maken.

full

De rand aan de achter zijde van het hoofddek.
De "ziel" van het I-profiel heb ik wat langer gehouden. Door met de soldeerbout dit stukje te verwarmen "zakt" het als het ware zo in het PVC foamplaat.
Als straks de opbouw in de primer staat is dit stukje "staalconstructie" zo in de sleufjes te schuiven en te verlijmen.

De stuurboordzijde gaf iet wat meer werk, omdat dit niet recht toe, recht aan is.
Ook komt hier nog een trapgat naar het hoofddek waar door de liggers wat aangepast moesten worden.

full

Zo is dus het stuurboord deel ontstaan. De balken zijn getekend op een stukje MDF, waarna de I-profielen er tegen zijn gesoldeerd. Om de buitenligger recht te houden heb ik een stukje Alu-profiel op het MDF gelijmt.
Nadeel hiervan is dat er, bij het aansolderen van de I-profielen, te veel warmte "wegvloeit" in het alu-profiel, en dus de soldeerverbinding niet wil lukken.
Daarom heb ik er een dun stukje hout tussen zitten waardoor de warmte in het fosforbrons blijft zodat dit wonderbaarlijk goed soldeert.

full

En zo ziet het er nu uit. Het achterdeel en het SB deel zitten nu nog los van elkaar, maar zullen later op de hoeken aan elkaar gesoldeert worden, zodat het één geheel wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Adam,

prachtig, hopelijk zie je er straks nog wat van, anders is het zonde van zo'n mooi stukje werk, je overtreft jezelf...

Tom Boere

SCHITTEREND!!!!!!!
Grote complimenten Adam, je bent goed bezig.
En dat gevoel dat je van alles wil doen, maar niets lukt...dat ken ik maar al te goed, zit er zelf op het moment ook midden in.....wat een ellende

Greetings,
Luit

Back