Bouwverslag smit rotterdam

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Marijke, 29 jun 2020.

  1. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  2. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Handig zo’n zus... fijn janneke!
     
  3. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    BB0AD2F7-E107-41E8-ABCA-BF3B31938B01.jpeg
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  4. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Marijke, iedereen bouwt op zijn/haar eigen manier. Het meeste commentaar wat gegeven wordt is opbouwend bedoeld of een advies om eens over na te denken, omdat het oom anders zou kunnen. Daarom is het jammer dat je geen foto's plaatst. Maar we lezen gewoon met je mee en geven je toch een gratis advies. Ik heb het bij de neus precies andersom gedaan. Eerst de latjes op de spanten dan kan je bij het eerste spant mooi alle overlengte afvijlen. En daarna de balsa delen vastlijmen en in vorm schuren. Dit was mijn manier en werkte voor mij goed. Succes met je bouw.
    Groeten Roelof
    p.s. Echt handig om zo'n zus te hebben.
    20160307_220512.jpeg 20160416_122843.jpeg
     
  5. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    je hebt gelijk. Foto’s komen eraan... enne, inderdaad. Zware metalen zijn haar wel toevertrouwd. Wij groeiden op met een vwerkzolder. De ene helft was van mijn vader en zat vol metaal. Mijn moeder had de andere helft, de houtwerkplaats. Heerlijke jeugd.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  7. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  8. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  9. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Flexibele houtkit vult alle kieren en gaten, vanmiddag ga ik de al gebogen paneeltjes monteren. Met spelden fixeren bij het lijmen. Ik zag het ergens... heel handig.
     
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  10. christiaan1961

    christiaan1961

    Lid geworden:
    24 nov 2018
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Delfzijl
    Hallo Marijke,

    Leuke vorderingen.
    Het mooie van deze hobby is, dat je er veel plezier aan beleeft.
    Persoonlijk heb ik veel plezier in het bouwen, maar zeker dit soort verslagen en lees ze dan ook met veel plezier.
    Succes verders met de bouw en ik weet zeker dat hij prachtig wordt.
     
    Marijke vindt dit leuk.
  11. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Ik zet morgen foto online van de stuurboordzijde, ik heb de “kieren” gedicht met schaafkrullen... is mooi strak aan het worden.
     
    christiaan1961 vindt dit leuk.
  12. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  13. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Blokschaaf/lindenhout geweekt in water, geplet/gelijmd. Dunste fineer ooit... daaag spleetjes...
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  14. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  15. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  16. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
  17. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Langzaam de huid erop. Stomen buigen lijmen en ipv klemmen spijkertjes om de huid vast te zetten.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als compliment bedoelt. Als ik je verslagen lees, dan moet ik steeds denken aan het liedje van André van Duin, "We zullen doorgaan".
    Veel succes met de voortgang.
    Henk
     
    Marijke vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Marijke, Ergens heb ik toch het gevoel dat er iets scheef gaat. Er ontstaan bulten op een plek waar dat niet gewenst is. Of er klopt iets niet met het model van de spanten, of de panelen die erop gaan hebben niet de juiste vorm. Die platte panelen kun je maar in één richting afwikkelen en dan zouden ze vlak tegen de spanten moeten vallen. Raad je aan om ze tegen de spanten te houden en als er dan een overlap ontstaat met een ander paneel dat gedeelte weg te snijden/zagen. Weet dat je dan op de ander kant iets te kort komt, maar dat kun je dan aanvullen met latjes. Als je al deze bulten en kuilen weg wilt plamuren en schuren dan gaat dat ten koste van het model. In wezen bepalen de spanten het model van de romp. Je zou om te kijken of de spanten stroken er een latje langs kunnen buigen om te zien of dat overal netjes aanlegt. Op deze manier ben ik bang dat het op een teleurstelling uitdraait. Net als Henk (Stoompomp) bewonder ik je drive, maar nog meer gun ik je een mooi model. En probeer op lassen van panelen voor zover ze tussen de spanten liggen aan de achterkant een dubbeling te lijmen. Dat geeft verband en voorkomt knikken, die later misschien gaan barsten. Gr. Klaas.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Marijke vinden dit leuk.
  20. Marijke

    Marijke

    Lid geworden:
    1 jun 2020
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Aalten
    Hihi ja dat dacht ik al. Mijn hoofddoel is bezig zijn. Vanwege de covid kan ik de deur niet uit en zocht ik wat te doen. Ik ben lekker bezig met triplex van de bouwmarkt. Foutje, wat een goedkope troep. Inmiddels heb ik het goede hout te pakken, geperst multiplex. Ik heb geen tekening, geen aanwijzingen en (bijna) geen geld uitgegeven. Ik zie wel waar het schip strandt, maar tot nu toe past alles verbazend goed. Okee okee, ik zei al, niet alles is even recht, maar, het plezier dat ik er aan beleef is ongekend. Mijn vingers zijn minder blij, bij het afknabbelen van alle lijm heb ik twee flinke stukken huid afgebeten. Omdat ik geen gevoel in mijn vingertoppen heb merk ik daar niks van, tot het moment dat ik het bloed zie.... ik lijm over alle naden schaafkrullen heen en dan kan ik hem (scheepshuid is mannelijk, henk) netjes glad schuren. De neus is nog een beetje dik, maar inmiddels heb ik het goede model boven tafel gekregen... heren, gezellig even bij te kletsen, straks ga ik weer lijmen.
     
    Stoompomp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina