Bouwverslag Sopwith pup van Toni Clark

Bij langena niet de kwaliteit van de stoel van Mac z,n Fokker D VIII
maar voor mij goed genoeg en erg leuk om te maken.

img2963intjx3.jpg

img2964intfw9.jpg

img2967intej2.jpg

img2973intbw9.jpg

He' mao,

Ziet er goed uit hoor..... als je nog iets meer tijd steek in het stik werk van het leer ziet de stoel er net zo mooi uit als die van mijn D8.

Groet Jan.

mac.

O ja heb je riet even laten weken...... dan buigt het veel beter en breekt het minder snel.

Laatst bewerkt:
De mee geleverde landing gestel was niet echt best, er was veel geplamuurd wat los kwam doordat er onder het ijzer roestte
De hoofd stang waar het wiel aan zit werd slechts aan een zijde geleid (zoals volgens tekening ). opzicht wel vreemd dat TC hier voor heeft gekozen omdat origineel er twee geleiders zitten.

met wat hulp (het meest) van Martin van Straten een nieuwe landing gestel gemaakt.
Thanks he Martin ;-)

Nog even wacht totdat alles goed uitgehard is afschuren, hout in de grond verf en dan kan alles zwart geschilderd worden.
Al met al toch weer 2 weken werk bij elkaar

Dit is het eind resultaat van de het onderstel, zelf ben ik erg mee te vreden.

Het schilderwerk gaat gestaag , met de roller vond ik te strak dus ben ik verder gegaan met de kwast.
Twijfel nog over de decal , alleen oranje of rood,wit,blauw met in het midden oranje.
Mat , satijn of gloss

Motor heeft gelopen die gaat er volgende week in, en dan kan ik de romp verder afbouwen

@ calimero
thanks, je kan nooit genoeg foto,s hebben ;-)

ff en paar vragen
A waarmee worden de ellerons met elkaar verbonden ? ( ze worden wel elk met en eigen servo aangestuurd)
B het rubber die dient als vering , moet dat nog op en bepaalde manier gewikkeld worden?
c decals mat of gloss.

thanks voor de input

Ailerons kunnen worden verbonden met 2mm staaldraad
De echte had kabels (closed loop door de vleugels heen)

In jouw geval (iedere aileron 1 servo) zou ik de koppelstang weglaten, dit kan evt. spanning op de servo brengen bij niet zuivere gelijkloop van onder en boven aileron

uiteinden van het rubber gewoon aaneenknopen
Deze omwikkelen om de 2 daarvoor bestemde uitsteeksels aan het landingsgestel

Roundels zelfde als verfwerk vleugel (zou zijdeglans nemen ;) )

Ziet er verder mooi uit zo!
Welk kleurenschema doe je trouwens? Geeiinterneerde LVA Pup of een eigen bedenksel? (ik ken dit schema niet :confused:)

Groeten, Ralf

Ralf je bent redelijk op de hoogte, Nederland heeft inderdaad en Pup gehad, deze is in beslag genomen nadat die een noodlanding heeft gemaakt op ons grondgebied.
Ik heb zelfs een foto ( z/w uiteraard) deze staat in de geschiedenis van de Nederlandse en Belgische luchtvaart van uitgever Lekturama ) maar is van zo,n slechte kwaliteit dat ik er niet veel verder kom dan de contour van het Toestel.
Dus ik maak inderdaad er maar een eigen bedenksel van zoals hij misschien zou hebben kunnen uitgezien.

Rubber er dus gewoon om heen wikkelen

misschien probeer ik de aileron wel met en 2 mm rubber elastiek te verbinden , moet even kijken of dat wel realistische over komt.

Heb hier nog wat foto's gevonden van de TC Pup van Werner Busken uit Duitsland (Modellfluggruppe Borken)
Waanzinnig mooie Seidel 9 cilinder stermotor erin
Deze vliegt als een scheermes :p

71944963a773d6d5b.jpg

De Seidel ST990

71944963a7742a877.jpg

Detail landingsgestel

71944963a77473162.jpg

Detail cabanes

71944963a78df3226.jpg

Aansluiting landingwire op cabanestrut

71944963a78e2dde5.jpg

En aansluiting van de flying wires aan de interwingstrut

Hopenlijk heb je er iets aan :D

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
Ralf je bent redelijk op de hoogte, Nederland heeft inderdaad en Pup gehad, deze is in beslag genomen nadat die een noodlanding heeft gemaakt op ons grondgebied.
Ik heb zelfs een foto ( z/w uiteraard) deze staat in de geschiedenis van de Nederlandse en Belgische luchtvaart van uitgever Lekturama ) maar is van zo,n slechte kwaliteit dat ik er niet veel verder kom dan de contour van het Toestel

Heb dit boek vanmiddag even bij de bieb gehaald

71944964f403cafcf.jpg

Grappig, de foto van de geiinterneerde Pup is dezelfde als die in de Lekturama, alleen scherper
Dus daar wordt je ook niet wijzer van :rolleyes:

71944964f40379725.jpg

Mocht je voor deze uitvoering gaan dan kun je hier wel goed de extra (kleinere) oranje roundels aan de onderzijde van de bovenvleugels zien

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ralf
Dat is inderdaad de zelfde foto maar beter van kwaliteit.
Ik denk dat ik toch ga voor de rood,wit,blauw,oranje stip.
Ik zal en ook en foto van de tekst maken , echt interessant (respect) hoe ze zo,n motor vroeger moesten starten.
Ps stoel moet opnieuw , heb piloot Pop binnen, blijkt de stoel toch ff wat te klein :-S

Zo even een update

De gaten in de motor kap zijn gemaakt

img3204intrq8.jpg

De motor is dus ook ondertussen in gebouwd , met twee plankjes voor de batterijen en servo,s steunen voor de gas servo.

img3203intow1.jpg

Even wat lees voer (als het leesbaar is)
Je mag wel respect hebben voor de piloten van welleer als je leest hoe zo, n Pup gestart en aan de praat moest worden gehouden.

img3206intre4.jpg

img3207intka6.jpg

img3208inths6.jpg

img3209intzt4.jpg

img3210inttu9.jpg

T,ja de stoel moest op nieuw gemaakt worden
en de tweede keer gaat uiteraard wat beter ;-)

img3211intps2.jpg

En is dus nu wel in verhouding

img3217intvn8.jpg

We gaan gestaag door , cockpit begint wat te lijken de wangen zijn ook op maat en gebogen, onderzijde begint ook vorm aan te nemen.

Het eind komt in zicht , romp nog bespannen en verven , vleugels uit richten , aansturing afmaken. misschien toch nog 6 weken a 15 uur = 90 uur bouw plezier

img3246intke4.jpg

img3245intie9.jpg

img3244intkp3.jpg

ik zou ook zeggen een fokkernaald die heb je in diverse maten
hier een afbeelding
Pasted%20Graphic%201.jpg

of gewoon een splitpen waar ze de kap van een rc-autotje met vast zetten

ps mijn complimenten voor dit voortreffelijk bouwproject :worship:

Laatst bewerkt:
Back