Bouwverslag Sovereign of the seas (Sergal) Mantua

Dank je wel voor je compliment en je interesse. Ik ben zelf ook geen ervaren bouwer. Dit is mijn 2e schip wat ik nu maak.. mijn vorige en eerste schip met verslag staat hier ook op het forum. Dat is de "mayflower". Op dit moment ligt de bouw op een lager pitje ivm het mooie weer en de vakantie op komst.. Ik ben zelf ook wel blij met alle antwoorden, feedback en tips van de mede forumleden. Dat is voor mij ook een goede les.

Nogmaals bedankt voor je compliment!
Ik wil je hierbij even een compliment maken. wat een mooi schip heb je gebouwd zeg. Ik zit lekker in de tuin met een laptop op mijn knie dit hele bouwverslag na te lezen. ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en ben ook geen ervaren bouwer dus ik heb veel baat van al de tips en tricks die jij gedurende dit project aangereikt krijgt. Nogmaals mijn complimenten, en natuurlijk blijf ik vanaf dit moment je vorderingen volgen. zelf heb ik niet de moed om op dit forum mijn fouten en vergissingen te etaleren.
Gr. En veel plezier en succes bij het verdere bouwproces. Benjamin.

zelf heb ik niet de moed om op dit forum mijn fouten en vergissingen te etaleren.
Gr. En veel plezier en succes bij het verdere bouwproces. Benjamin.

Benjamin, het is juist de kracht van het forum en de deelnemers om je te helpen met de bouw.
juist het laten zien van waar je wellicht twijveld of wat je gedaan hebt in foto's levert waardevolle feedback op waar je jezelf mee kunt verbeteren.
Soms is het wat confronterend als je iets met veel pijn en moeite voor elkaar hebt gekregen en iemand stelt een onschuldige vraag ('goh, waarom heb je dit zo gedaan?') en je realiseert je dat je inderdaad iets verkeerd gelijmd/genaaid/gezaagd hebt ..... je model wordt er echter beter van (en ja, het is jouw model, dus jij beslist of je iets opniew gaat doen :-))

Benjamin, het is juist de kracht van het forum en de deelnemers om je te helpen met de bouw.
juist het laten zien van waar je wellicht twijveld of wat je gedaan hebt in foto's levert waardevolle feedback op waar je jezelf mee kunt verbeteren.
Soms is het wat confronterend als je iets met veel pijn en moeite voor elkaar hebt gekregen en iemand stelt een onschuldige vraag ('goh, waarom heb je dit zo gedaan?') en je realiseert je dat je inderdaad iets verkeerd gelijmd/genaaid/gezaagd hebt ..... je model wordt er echter beter van (en ja, het is jouw model, dus jij beslist of je iets opniew gaat doen
Zonder meer een waar woord, maar ik ben nu aan mijn 2de schip bezig, de Endurance, geïnspireerd door het epos van Sir Ernest Shackleton, misschien dat mijn volgende project, de Warrior of de Amerigo Vespucci te publiceren. (beide hebben een geverfde romp, ik waag mij niet aan de beplanking zichtbaar te houden)

Zou zeggen niet te veel twijfels en praten, gewoon een bouw verslag maken en je foto’s plaatsen, met alle respect je bent 71 jaar en hebt de pensioengerechtigde leeftijd reeds bereikt, dus neem ik aan dat je naar niemand meer hoeft te bewijzen.

En zoals eerder geschreven, er is genoeg kennis en hulpvaardigheid op dit forum om de nodige advies te geven.

Laatst bewerkt door een moderator:
20220726_202711.jpeg
20220726_202701.jpeg

hallo ik wil deze kit van mantua ook bouwen maar de voorgevormde dekplanken vind ik niet mooi zou het mogelijk zijn een laag van een halve m,m aan te brengen met een mooiere voegen patroon.
groet john valkenburg

hallo ik wil deze kit van mantua ook bouwen maar de voorgevormde dekplanken vind ik niet mooi zou het mogelijk zijn een laag van een halve m,m aan te brengen met een mooiere voegen patroon.
groet john valkenburg

Dat is mogelijk. Tijdens de bouw kun je hiermee rekening houden door het triplex dek bijvoorbeeld 0,6mm lager te plaatsen. Wat ook mogelijk is om het triplex niet te gebruiken. In plaats daarvan gebruik je massief houten dekplankjes die de dikte hebben van het triplex, stel 3mm of 4mm dik.

Dat is inderdaad iets wat ik ook zou aanbevelen om te doen. Ik ben best wat dingen tegengekomen met de bouw die ik achteraf anders had willen doen. (Of omdat het niet mooi geworden is, of gewoonweg de fabrikant van dit schip instructies in het bouwplan zet die niet logisch zijn of juist zelfs verkeerd zijn)

Daarom is dit ook (eventueel) een verslag waarbij ik deze punten ook aan gekaart heb met de zeer gewaardeerde reacties en tips van de forum leden.

Dus ik hoop dat je er mede door dit verslag wat aan hebt. Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd niet veel meer gebouwd heb.maar zoals je ziet is het eind van de bouw al in zicht.
groet john valkenburg

Je schip ziet er fantastisch uit Shipbuilder!:thumbsup:
Ik heb dezelfde bouwdoos klaar liggen om in het volgende jaar aan te beginnen.
M'n eerste schip, de San Francisco II van Constructo, bouwde ik toen ik een jaar of 16 was. Dit ging me vrij goed af. Daarna wilde ik een maatje groter en moeilijker. Ik kocht toen de H.M.S. Victory van Corel. Dit was natuurlijk 100 stappen te ver:hammer:
Ik was er met teweinig kennis, gereedschap en vooral GEDULD aan begonnen. Waardoor ik nu, 20 jaar later, vooral veel fouten aan het herstellen/verdoezelen ben:(
Icm de matige bouwtekeningen raak ik hem soms even beu. Nu de SotS als nieuw project, met de Victory er af en toe tussendoor.
Ik heb jouw bouw log met veel genot gevolgd en hoop dat de mijne half zo mooi als de jouwe mag worden! Ik ben benieuwd naar het eind resultaat:thumbsup:

Indrukwekkend Shipbuilder!

Vraagje: Bij mijn set (dezelfde set) zit een zakje met een water oplosbare walnoot beits.
Zat dit er bij jou ook bij en heb je dit ook gebruikt?

Hoi, dank je wel! Nee bij mij zit dat er niet bij. Je gaf aan dat je dezelfde set hebt. Mantua (sergal) zie eerste bladzijde van verslag. Want dan zou ik dat ook moeten hebben.

Ik heb toevallig wel ook de walnoot beits los aangeschaft om alles te behandelen. Er zijn toch altijd dingen die net dat extra detail kunnen geven aan je model waarvan het materiaal niet in het pakket zit. Ik heb zojuist zelfs 4 extra setjes draad bijbesteld omdat ik het niet haal met de bedrading van het pakket. Nu moet ik wel vermelden dat de zeilen custom made heb gemaakt van een bed hoeslaken die ik in de thee gedompeld heb om deze wat off-white te maken. Waardoor ik dus extra draad nodig heb. Maar als ik geen zeilen had kwamiknog tekort.

Daarnaast heb ik dat losse bootje op het dek zelf gemaakt ( niet in pakket inbegrepen ) en ik heb kogellagertjes van een fietswiel gekocht om kannon kogeltjes te realiseren op het dek. (ook niet in het pakket )
Indrukwekkend Shipbuilder!

Vraagje: Bij mijn set (dezelfde set) zit een zakje met een water oplosbare walnoot beits.
Zat dit er bij jou ook bij en heb je dit ook gebruikt?

Dank je voor het compliment! Ik ben benieuwd met je volgende project. Mocht je er een verslag van maken dan neem ik graag een kijkje hoe je proces verloopt!
Je schip ziet er fantastisch uit Shipbuilder![emoji106]
Ik heb dezelfde bouwdoos klaar liggen om in het volgende jaar aan te beginnen.
M'n eerste schip, de San Francisco II van Constructo, bouwde ik toen ik een jaar of 16 was. Dit ging me vrij goed af. Daarna wilde ik een maatje groter en moeilijker. Ik kocht toen de H.M.S. Victory van Corel. Dit was natuurlijk 100 stappen te ver:hammer:
Ik was er met teweinig kennis, gereedschap en vooral GEDULD aan begonnen. Waardoor ik nu, 20 jaar later, vooral veel fouten aan het herstellen/verdoezelen ben:(
Icm de matige bouwtekeningen raak ik hem soms even beu. Nu de SotS als nieuw project, met de Victory er af en toe tussendoor.
Ik heb jouw bouw log met veel genot gevolgd en hoop dat de mijne half zo mooi als de jouwe mag worden! Ik ben benieuwd naar het eind resultaat[emoji106]

En ik moet eerlijk bekennen.Dit is mijn 2e schip. ( hiervoor de eerste de "mayflower van constructo" als begin svhip waarvan ook een verslag hier op dit forum)

Ik bouw met veel plezier.. met up's en downs in het proces.. MAAR... ik ben echt blij als deze klaar is. Pfff.. ben in 2017 begonnen zoals je terug kunt kijken....

Back