Bouwverslag Sovereign of the seas (Sergal) Mantua

Waar heb ik ook al weer gelezen, dat je als algemene regel kan aanhouden dat de lengte van het puttingwant gelijk is aan de lengte dat het masthoofd boven de mars uitsteekt ????

In de Donald Duck? :koud:

Misschien eerst eens een goede foto vanuit een betere hoek posten om te zien of het inderdaad uit proportie is. Dat is met de huidige foto echt niet goed te zien dat ze te lang zijn.

Hij is inderdaad te lang als je die regel aanhoud zoals benoemd.. ik ga eens bekijken of ik de zaak kan inkorten.. en voor mij weer een extra les om toch maar eens andere vergelijkbare modellen te bekijken, dan meteen aan de slag te gaan met een volgende stap ..

Over de lengte van het puttingwant word eigenlijk nergens specifiek gesproken, de encyclopedie heeft het over; Oorspronkelijk korte einden touw die vanaf de jufferblokken op de mars naar het onderwant liepen waar ze aan de hoofdtouwen en spreeworst waren genaait.
Een foto toont dat het puttingwant wel wat korter is dan je op je model laat zien, maar hoeft dus geen wet te zijn dat het zo hoort, tenslotte zijn de woorden 'kort' en 'lang' rekbare begrippen;)
mars2.jpg

Het puttingwant mag echter nooit zo lang zijn dat de hoogste positie van de ra boven de spreeworst ligt.

Ik heb even een algemene vraag.

Als modelschepen klaar zijn, worden deze dan ergens op het schip gesigneerd? Of de naam van de bouwer ergens in gegraveerd met de datum ofzo ? Ik begrijp dat ieder kan doen wat je wil. Maar ik wil graag weten wat gebruikelijk is?

Ik wil je hierbij even een compliment maken. wat een mooi schip heb je gebouwd zeg. Ik zit lekker in de tuin met een laptop op mijn knie dit hele bouwverslag na te lezen. ik ben nog niet zo lang lid van dit forum, en ben ook geen ervaren bouwer dus ik heb veel baat van al de tips en tricks die jij gedurende dit project aangereikt krijgt. Nogmaals mijn complimenten, en natuurlijk blijf ik vanaf dit moment je vorderingen volgen. zelf heb ik niet de moed om op dit forum mijn fouten en vergissingen te etaleren.
Gr. En veel plezier en succes bij het verdere bouwproces. Benjamin.

Back