Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Tussen de plankjes plakken, nog wat research gedaan.
Yes een bouwtekening weten te bemachtigen van Santiago De Compostelo, galleon, 1540. Die kan ik dan verder mooi als leidraad gaan gebruiken. Ook een viermaster en ook helemaal hetzelfde model.

Santiago De Compostelo_01.jpg

verslag min of meer. https://buccaneersreef.com/forums/topic/mega-patch-release/

Er was niks vindbaar, maar hier kan ik verder mee.
 
Laatst bewerkt:
Update.

Plankjes gaan traag. Het oude hout splijt erg snel. Dus vastzetten met naalden of spijkers gaat niet. Dus alles klemmen. En als iets geklemd is moet je wachten totdat het goed vastzit voordat je verder gaat. Ik hoor Piet nog roepen met geduld komt het helemaal goed. Maar de boel inspecteren kan geen kwaad. Zo had ik 2 problemen.
1e:
IMG_0034a.jpg
Wat doe ik met dat randje hierboven. Vlak schuren tegen de kiel? En dan de 2e huidlaag erop? De kiel krijgt ook een fineerlaag.

2e:
Die is erger.
IMG_0037a.jpg
Je ziet tussen spant 9 en 11 dat spant 10 naar links zit. Dus afstand x en y zijn niet goed. De beplanking zal aan 1 kant naar binnen gaan en aan de andere kant bol staan.
Oplossing is het spant aan 1 kant opvullen denk ik (had al een stukje fineer opgelijmd maar dat is niet genoeg) en de andere kant voorzichtig schuren. Dat wordt een precisie klusje met nog meer geduld.

Voor de rest ben ik eigenlijk best tevreden. Na verlijming is het heel stevig. En ik lijm ook de planken onderling tegen elkaar. De boeg verdiend geen echte schoonheidsprijs maar het is recht. Dus schuren en opvullen en weer schuren.
IMG_0033.JPG IMG_0035.JPG
Er hoeft eigenlijk niet veel geschuurd te worden tot nu toe.

En MAX start vanaf pole morgen :goal
 
Update.

Plankjes gaan traag. Het oude hout splijt erg snel. Dus vastzetten met naalden of spijkers gaat niet. Dus alles klemmen. En als iets geklemd is moet je wachten totdat het goed vastzit voordat je verder gaat. Ik hoor Piet nog roepen met geduld komt het helemaal goed. Maar de boel inspecteren kan geen kwaad. Zo had ik 2 problemen.
1e:
Bekijk bijlage 341915
Wat doe ik met dat randje hierboven. Vlak schuren tegen de kiel? En dan de 2e huidlaag erop? De kiel krijgt ook een fineerlaag.

Het is niet alleen oud hout wat splijt indien je nageltjes gebruikt, de oplossing is vrij simpel, de spijkergaatjes even voorboren met een boortje waarvan de diameter net iets kleiner is als de nagels. Op een gegeven moment passen er nergens meer lijmklemmen tussen dus zal je dan toch een alternatief moeten gebruiken. (punaises of kopspelden kunnen soms ook werken)



2e:
Die is erger.
Bekijk bijlage 341917
Je ziet tussen spant 9 en 11 dat spant 10 naar links zit. Dus afstand x en y zijn niet goed. De beplanking zal aan 1 kant naar binnen gaan en aan de andere kant bol staan.
Oplossing is het spant aan 1 kant opvullen denk ik (had al een stukje fineer opgelijmd maar dat is niet genoeg) en de andere kant voorzichtig schuren. Dat wordt een precisie klusje met nog meer geduld.

Ik heb hier het idee dat spant nr. 10 niet helemaal correct in de valse kiel zit, waarschijnlijk toch een ietwat scheef, waar nu niet veel meer aan te doen is. Maar je komt zelf al met de nodige oplossingen.



Voor de rest ben ik eigenlijk best tevreden. Na verlijming is het heel stevig. En ik lijm ook de planken onderling tegen elkaar. De boeg verdiend geen echte schoonheidsprijs maar het is recht. Dus schuren en opvullen en weer schuren.
Bekijk bijlage 341914 Bekijk bijlage 341916
Er hoeft eigenlijk niet veel geschuurd te worden tot nu toe.

En MAX start vanaf pole morgen :goal
Vergeet niet om de latten bij de boeg op tijd te verjongen tot ong. een halve plank breedte voor een goed en ongeforceerd verloop van de plankjes. Veel mensen beginnen hier véél te laat mee...
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet om de latten bij de boeg op tijd te verjongen tot ong. een halve plank breedte voor een goed en ongeforceerd verloop van de plankjes. Veel mensen beginnen hier véél te laat mee...
Ik heb een stel goede leermeesters hier. Ik volg je verslag de Caroline op de voet, daar zei je het al. En door dat klemmen heb ik veel tijd om na te denken over het volgende plankje. Je ziet dat ik nu een verloren gang aan het maken ben.

IMG_0039.JPG

Eigenlijk is dit mijn eerste enigszins correcte beplanking. Bij de endeavour wil je niet onder het fineer kijken. :)
 
Ik maak altijd een schuin kantje aan mijn latjes sluiten ze beter aan
06.jpg 07.jpg Bij Ali heb je daar een leuke tool voor.
ja heb ik soms ook gedaan, maar dan met dun schuurpapier en een heel scherp mesje. Maar de abachi in mijn pakket is erg oud en dus moeilijk om te verwerken. Het splintert bij het minste of geringste. Er komt nog een laag notenhout overheen. Dus doe ik hem lekker plamuren en glad maken.
 
Bekijk bijlage 341956 Bekijk bijlage 341957 Bij Ali heb je daar een leuke tool voor.
ja heb ik soms ook gedaan, maar dan met dun schuurpapier en een heel scherp mesje. Maar de abachi in mijn pakket is erg oud en dus moeilijk om te verwerken. Het splintert bij het minste of geringste. Er komt nog een laag notenhout overheen. Dus doe ik hem lekker plamuren en glad maken.

Ik vond het bij ali veel te duur het is zelf ook wel te maken .ik maak overal wel een tooltje voor ,soms heel erg simpel
 
@pietsan doe ik de verloren gang naar onderstaande tekening goed? Volgens de Mondfeld methode is me dat te k*#*e met dit oude splinterhout.

Bekijk bijlage 341945
Dit is de meest simpele manier om verloren gangen in te lassen, vind je hier op mijn site; https://www.pietsan.nl/441584218 (onderaan de pagina). Kun je gewoon toepassen op je model, is niets mis mee en een stuk eenvoudiger dan de verloren gangen maken volgens het Engelse of Hollandse systeem.
 
@Jaques Dat stickertje met op tijd naar bed en niet zeuren heb ik niet verdiend Maar misschien dat ik het met het volgende een sticker krijg.
@pietsan heeft de masten passend gemaakt voordat de huid volledig dicht was. Maar goed dat ik dit ook deed. Bij nameten op de tekening en op de boot bleek dat de mast te kort was. Een flink stuk.
Dit opgelost om op de kiel een verhoging te maken met een rand waar de mast invalt.
IMG_0044.JPG
Toen bleek ook nog dat het gaat boven erg groot was en dat ik hier nog een stuk op moest plaatsen.
IMG_0046.JPGIMG_0047.JPG
Maar ik had bij @Peter de Vries een opmerking geplaatst over wedges en vissings.
mastvissing.jpg
De wedges zitten wel op de Pinta, maar op een galjoen vind ik ze niet terug. En toen ben ik gaan experimenteren met mijn notenfineer. dat supersterk is en goed te zagen, vijlen en snijden.
Van dat fineer dunne strookjes gesneden van 1 à 1,5 mm en die op elkaar gelijmd tot een pen die om de mast komt. Het resultaat mag er zijn.
IMG_0048.JPG IMG_0050.JPG IMG_0051.JPG
 
Bedankt @*Hans* ik heb er ook echt zin in om hier iets heel gedetailleerd en iets moois van te maken. Zit veel boeken te lezen en te zoeken naar forums met vergelijkbare projecten.
 
Nog een vraagje. Dit ding:

Naamloos-2.jpg


In een russisch bouwverslag stond hij naast de mast en bij de bouwtekening van de SdC stond hij zoals afgebeeld. Maar voor welk onderdeel van de mast is hij bedoeld? Op een of andere manier kan ik dat ding geen plek geven. Ja op het dek en dan moet ik hem nu al maken omdat ik er straks niet bij kan.
палуба 1.jpg deze lijkt mij logischer omdat het ene eind van het touw aan een haak zit in het dek, en het andere loopt horizontaal met het dek naar de nagelbank.
 
Maar voor welk onderdeel van de mast is hij bedoeld? Op een of andere manier kan ik dat ding geen plek geven.
Stephan, volgens mij is dit het kardeelblok waar de grote ra mee opgehangen word...…., maar ik kan er uiteraard naast zitten hoor, maar dan lezen we het snel genoeg;);)
Overigens een mooi stukje werk aan de masten wat je hier laat zien...
 
Maar jongens - dat staat er toch duidelijk: schema del funzionamento della drizza dei pennoni maggiori :rolleyes:
Letterlijk vertaald: schema van het functioneren van de val van de grote vlaggenmasten. :p
Nu hadden de vlaggenmasten geen val, maar de grote raas van fokkemast en grote mast wel.

Wat Koos schrijft klopt hier. Het blok is een kardeelblok, en je haalt er de grote ra en de fokkera in combinatie met een grote knecht op het dek op en neer.
 
Back
Top