Update.
Plankjes gaan traag. Het oude hout splijt erg snel. Dus vastzetten met naalden of spijkers gaat niet. Dus alles klemmen. En als iets geklemd is moet je wachten totdat het goed vastzit voordat je verder gaat. Ik hoor Piet nog roepen met geduld komt het helemaal goed. Maar de boel inspecteren kan geen kwaad. Zo had ik 2 problemen.
1e:
Bekijk bijlage 341915
Wat doe ik met dat randje hierboven. Vlak schuren tegen de kiel? En dan de 2e huidlaag erop? De kiel krijgt ook een fineerlaag.
Het is niet alleen oud hout wat splijt indien je nageltjes gebruikt, de oplossing is vrij simpel, de spijkergaatjes even voorboren met een boortje waarvan de diameter net iets kleiner is als de nagels. Op een gegeven moment passen er nergens meer lijmklemmen tussen dus zal je dan toch een alternatief moeten gebruiken. (punaises of kopspelden kunnen soms ook werken)
2e:
Die is erger.
Bekijk bijlage 341917
Je ziet tussen spant 9 en 11 dat spant 10 naar links zit. Dus afstand x en y zijn niet goed. De beplanking zal aan 1 kant naar binnen gaan en aan de andere kant bol staan.
Oplossing is het spant aan 1 kant opvullen denk ik (had al een stukje fineer opgelijmd maar dat is niet genoeg) en de andere kant voorzichtig schuren. Dat wordt een precisie klusje met nog meer geduld.
Ik heb hier het idee dat spant nr. 10 niet helemaal correct in de valse kiel zit, waarschijnlijk toch een ietwat scheef, waar nu niet veel meer aan te doen is. Maar je komt zelf al met de nodige oplossingen.
Voor de rest ben ik eigenlijk best tevreden. Na verlijming is het heel stevig. En ik lijm ook de planken onderling tegen elkaar. De boeg verdiend geen echte schoonheidsprijs maar het is recht. Dus schuren en opvullen en weer schuren.
Bekijk bijlage 341914 Bekijk bijlage 341916
Er hoeft eigenlijk niet veel geschuurd te worden tot nu toe.
En MAX start vanaf pole morgen