Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    papier of digitale kopieen maken , voor je ergens mee begin dan heb je altyd een afdruk er van, voor als iets verloren gaat .
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een kunststof primer/grondverf kun je wel gebruiken op diverse lijmsoorten, waarna je het gewoon kan schilderen...
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Met het hulp tooltje dat ik heb gemaakt om de spanten te zetten is het een kinderspel. De latten die bovenop de spanten komen vielen er zo in. Als alles maar 100%recht zit.
    De tekening die bij de set zit is 1 op1, dus ik heb op de spanten lijnen kunnen trekken waar straks de latten langs moeten.

    IMG_0043.JPG IMG_0044.JPG IMG_0045.JPG IMG_0046.JPG IMG_0047.JPG IMG_0048.JPG IMG_0049.JPG IMG_0050.JPG IMG_0051.JPG IMG_0052.JPG
     
    SjorsZ, Hendrik mulder, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Handig tooltje Stephan die verstekbak.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ook het dek zagen ging een heel stuk beter, voorzichtig maar zonder scheuren en breuken of splinters. Het past zelfs in 1 keer.

    IMG_0053.JPG IMG_0054.JPG

    Moet hem wel nog vastzetten, maar ik laat eerst alles drogen.

    achterste spant heb ik nog niet vast. Ik bekleed hem eerst.

    IMG_0055.JPG
     
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ga nog een tooltje maken. Ik bekleed het dek met berken roerstaafjes. Die dingen zijn bijna gratis en super handig om mee te werken. Echter zijn ze 6 mm breed en ik wil ze 4 mm hebben.
    Van een stuk bamboe snijplank maak ik met de cirkelzaag een brede sleuf van 4 mm diep. Zodat er een stuk of 5 staafjes in kunnen. En dat haal ik langs de cirkelzaag. En voila, 4 mm.

    IMG_0057.JPG Dit is een voorbeeld, het tooltje wordt de zelfde lengte als de staafjes, ook dat hij makkelijk te hanteren is over de zaag. Je krijgt maar 1 keer in je leven vingertjes. Het is niet zo als bij tandjes. :)
     
    SjorsZ, Hendrik mulder, Prutsertje en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Het zit echt in één keer goed. Ik was eerst een hannesen met van alles en nog wat. Dit klemt op de kiel en is daarmee haaks op alle kanten.
     
    Hendrik mulder vindt dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nou Stephan, ik geloof dat je smaak wel te pakken hebt, erg leuk om te zien :thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Vandaag gezaagd en geschuurd. De spanten zijn nu afgeschuind, De kiel moet nog opvulling krijgen en dan schuren tot hij in vorm is.
    De spiegel zit ook vast.

    IMG_0058.JPG IMG_0059.JPG IMG_0060.JPG IMG_0061.JPG
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is wel van belang dat wanneer je de spanten schuurt je er regelmatig een voor gebogen lat langs moet leggen om de juiste hoek te bepalen die dan een mooie vloeiende lijn moet maken en alle spanten goed raakt zonder dat de lat dan bulten en/of kuilen krijgt. In je commentaar en zo je zien aan je foto's lijkt het er op dat je gewoon een willekeurige hoek aan je spanten hebt geschuurd....?? Als je de lat wel hebt gebruikt, dan kun je dit als niet geschreven beschouwen;)
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2019
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Die houten roerstaafjes gebruik ik ook overal voor. Ideaal en kost Idd geen drol ik geloof dat ik voor 2000 stuks in 14 en 17 cm nog geen 7 euro betaald heb
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    @pietsan ik heb goede leermeesters hier en ik heb opgelet. Dus dat latje heb ik er continu bij.
    Ik moet alleen dadelijk een lat een beetje voortuinen. Bij de boeg is de ronding hoog bij zulke galjoenen. De lat eindigde met bijna 90 graden op de kiel. Maar ik ben er nog niet. Ga pas door als het helemaal goed is.
     
    Peter de Vries vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Waar haal jij ze? Ik had er 2x 500 voor 10 euro
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    OK, dan zal het wel goed komen. Ik plaatste mijn opmerking voornamelijk omdat ik zag dat je het afschuinen machinaal hebt gedaan, waardoor je (mijns inziens) de zelfde hoek krijgt over de hele lengte van het spant en dat is 9 van de 10 keer niet goed omdat de hoek varieert. Die is aan de onderkant van het/de spant(en) meestal een stuk scherper als aan de bovenkant(en). Wat dat betreft ben ik nog een tikkie ouderwets en doe alles met de hand omdat machines uiteraard een heel goed hulpmiddel kunnen zijn, maar één ding hebben ze niet en dat is gevoel;)
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb onderaan dë hoek scherper moeten maken. Ik heb ook alleen de kiel zo gedaan omdat deze dikker als de rest is. De ander spanten schuur ik gemonteerd
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Ik heb ze bij de Makro gekocht. Ze hebben daar meerdere merken en deze waren van pure.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    schuren spanten klaar. wat een werk en dat stof. Straks de kamer maar schoonmaken. Het ligt overal.
    IMG_0062.JPG IMG_0063.JPG IMG_0067.JPG
    toch is het schip onder spanning. De kiel blijft naar 1 kant buigen.
    IMG_0068.JPG IMG_0069.JPG
    Hoe ga ik dat oplossen. Ik kan hem weer van voren inspannen. Dat doe ik sowieso. Maar komt dat dan met de eerste beplanking nog goed?
     
    Hendrik mulder en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zie post nummer 9 in jouw eigen verslag
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Een juiste bouwplank maken met rechte stoelhoeken die de kiel recht maar ook verticaal alles recht gaat houden. Deze plank kan je gebruiken tot je de eerste planken hebt gezet. En als je tegen je kiel als laatste beplankt kan je deze nog langer gebruiken. DSC_4390.JPG
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2019
    Hendrik mulder, CXello, pietsan en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Inderdaad.. Dat schreef ik net hierboven. Je was net wat eerder met je reactie.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina