Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Leuk... een gezicht!! Dat vraagt om een navolging koekwous:)
     
    Peter de Vries en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    Mooi gedaan
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om het gezicht te zien wat schuilt achter de gedrevenheid van het bouwen:thumbsup:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk kjik, nog een gezicht achter een mooi schip :):)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    @Pingu57 gelukkig vind je de boot wel mooi. :D:p
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik had even tijd vanmiddag om te zagen. (kan alleen overdag want de stofzuiger en de zaag maken wel wat herrie, en appartement)
    Ik moet dadelijk weer weg en hoop snel terug te zijn, want ik ben nog wel even zoet met zagen. Het gaat snel, 60 stuks in 30 minuten. En ik wil alle dekplankjes in 1 keer doen. Want als ik de zaag verstel kan de breedte afwijken.
    Maar straks na thuiskomst nog een uurtje of 2 en morgenmiddag. Dan moet ik toch een berg hebben.:) misschien meer werken dan :offtopic: :D
     
    TIMBERWOLF, Pingu57, *Hans* en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Zo even een update.

    Heb 150 latjes gemaakt, en daaruit kan ik 300 plankjes voor het dek maken. afmeting 1,2 x 3,5 x 65 mm. En de onderlinge afwijkingen zijn te verwaarlozen.
    Ook is er een begin gemaakt aan het onderste dek daar kan ik nu goed bij, als de romp beplankt wordt of de kastelen erop komen is het maar klein daar. onder op het dek.

    Het wordt een mooi berken pakketvloertje

    IMG_0002.JPG IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    De roosters die bij de set zit is wederom een abachi plaatje met een rooster erop geschilderd.
    Dat gaat hem dus niet worden. Iemand een handige tip om op schaal 1:66 een rooster te vervaardigen. Ik ben al aan het googlen maar kom er niet echt uit omdat ik het te bewerkelijk vind. Ook vind ik het niet geheel kloppen de roosters die er normaliter bijzitten. Een matroos zakt er met zijn voet in. De gaatjes waren kleiner dan het houten plankje in het echt. En als je naar de roosters kijkt die je overal in de modelbouw tegenkomt is dit andersom.

    ik zit hier aan te denken:

    blokroosters-trintella.jpg

    En dan misschien plankjes inzagen en tegen elkaar leggen.

    IMG_0005[1].JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De getekende manier is inderdaad zoals het werkt (maar het is wel een rotklusje om dat zo voor elkaar te krijgen). Je kunt ook dunne latjes (lucifers?) kruislings op elkaar lijmen en als het geheel droog is de bovenzijde naar bijna nul terug schuren. Zo heb ik ze altijd gescratcht.
    In de Kolderstok dozen is het uiteindelijk een laser gesneden onderdeel geworden met getande latjes aan de onderzijde en vlakke (vierkante) latjes die er boven ingelegd worden.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De deeltjes voor de dek-roosters zijn ook voor een paar euro's te koop Stephan, zelf maken zoals op je tekening is natuurlijk ook mogelijk, maar wel een hels karwei gezien de schaal. Ik heb destijds een voorraadje aangeschaft van 1,5 x 1,5 mm en van 1 x 1 mm. De deeltjes zijn van degelijk beukenhout en kosten nog geen € 3,- per zakje van 30 stuks. ze zijn bijv. hier te koop; https://historische-modelbouw.nl/?a=view-item&id=998 maar ook in de meeste andere modelbouw winkels. Op de foto hieronder zijn de deeltjes van 1,5x1,5 mm 52 mm lang en de deeltjes van 1x1 zijn 30 mm lang.
    JPG_8131_4179_bewerkt-1.jpg Het is slechts een optie, omdat zelf maken zoals Hans hierboven al noemt een 'rotklusje' is:rolleyes:

    Ik heb een voorbeeld gevonden van de roosters van 1,5 x 1,5 mm in mijn bestanden, hetgeen er zo uit kan zien, maar je kan de omlijsting natuurlijk maken zoals je zelf wilt en op of in het dek monteren. In elk geval succes met je keus.
    P1040402_0630_bewerkt-2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2019
    TIMBERWOLF, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Stof om over na te denken. @pietsan die roosters had ik al gevonden. Maar dat vind ik een laatste oplossing. Ik wil eerst zelf iets maken. Op de Endeavour heb ik ze zelf ook gemaakt en daar was de oplossing voor dat formaat toereikend. @*Hans* zijn methode heeft me aan het denken gezet. Zelf maken heeft mijn voorkeur. In principe moet het een vlak plaatje worden met vierkante gaatjes. Ik was aan de dekplankjes aan het denken om daar een stapeltje in te frezen van de zijkant. Ik heb een freesje van 1,2 mm. :zoeken:. Eerst nog maar eens aan het dek verder om door te malen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Dek beplanken met in het achterhoofd hoe maak ik een mooi rooster....... Dat gaat dus niet.

    Ik heb bij Aliexpress deze freesjes gekocht in de maten 2,3 - 1,4 en 0,9 mm

    IMG_0012.JPG

    Dus het eindresultaat en de werkwijze.
    IMG_0006.JPG
    Op een stukje hout de latjes geklemd met aan de onderzijde dubbelzijdige tape.
    IMG_0007.JPG
    Dan door het rechte freesje. Hoogte afgesteld door de liniaal naast het latje op de steunlat te leggen en dan de frees op de liniaal te laten rusten. Daardoor was de freesdiepte precies 1,4 mm net als de freesdikte. Alles vastgezet en ik kon gaan frezen.
    IMG_0008.JPG
    Klaar en nog even met de vijl voorzichtig door de gleufjes en eroverheen
    IMG_0009.JPG IMG_0010.JPG
    Ik ben best tevreden.
    Wel is het laatste plankje waar de frees doorgaat niet goed. Daar breken de hoekjes vanaf.
    Het hout is berken. Met beuken zou sterker zijn maar dit is voor mij ook goed.
    Ik plak het geheel op een stuk dik zwart papier en er is een rooster geboren. (wel de rechter zijde nog bijwerken.)
    Met een kruistafel zou het nog een mooier resultaat zijn geweest. Nu heb ik hem met de losse hand doorgevoerd. Toerental moet ook maximaal. De kwaliteit van die freesjes zijn goed. En dat voor 2,50 per doosje. Misschien dat ik nog een paar maten bestel.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2019
    janzwart, Peter de Vries, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat lijkt mooi te gaan zo! succes met je roosters.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi! Ik deed dat vroeger inderdaad met een kruistafel, en dan over de cirkelzaag. Maar er sneuvelen altijd een aantal latjes.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Met dat freesje alleen het laatste latje waar je doorheen moet @*Hans* , maar ook dat kon ik op een gegeven moment oplossen door dat laatste stuk eerst tegen te frezen. Ik gooi bijna niks weg uit zo'n pakket. Ik gebruik ieder afgezaagd stukje voor iets anders. Heb een bakje vol met dat grut.

    IMG_0015.JPG IMG_0016.JPG
    eindresultaat
     
    Pingu57, pietsan en SjorsZ vinden dit leuk.
  16. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Ziet er geweldig uit !
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ook dat ken ik :)
    Ik heb inmiddels een kamer vol met dat grut. Bijna vijf jaar latten verzamelen en niks weg kunnen gooien...
    Bij het eerste begin van Kolderstok hadden we een geautomatiseerde frees staan om deze latjes te maken. Maar op den duur kon dat de vraag niet meer bijhouden. Lasersnijden werd het alternatief.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Peter de Vries

    Peter de Vries

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Steenwijk
    mooi gedaan!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Genoeg voor vandaag. Laatste foto update.

    IMG_0017.JPG IMG_0018.JPG

    Foto vergroot het nog eens uit, maar de latjes zijn 3,5 mm breed. De gaatjes in het rooster zijn 1,4 x 1,4 mm. bij een schaal van 1:66 is dit in werkelijkheid 9,2 cm. Daar zakt alleen die matroos met zijn houten been doorheen.
    De breeuwlijnen (? of hoe precies genoemd) zijn met B4 potlood gedaan.
    Zo voor vandaag genoeg gedaan, zo de hondjes uitlaten en daarna F1.
     
    SjorsZ, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Vanmorgen nog een klein stukje gedaan. Maar na een uurtje ging het niet meer. Veel last van mijn handen en schouders. Denk gisteren teveel gedaan.
    Misschien dadelijk nog een klein stukje, het is bijna net zoveel werk als een laminaatvloer leggen.
    Ik kom wel een heleboel problemen tegen in de bouw. van dit schip. Zo past de vloer niet bij de boeg en zal hij met de latten ook te hoog uitkomen. Ik denk dat ik dat gedeelte dan ook een flink stuk vlak schuur, zodat hij weer gelijk komt met het spitse kiel gedeelte.
    Maar ik wil hem gaan verven. En ik ga de acrylaatverf van de Action gebruiken. Yup. Ik ga geen verf voor 5 euro per potje kopen voor een pakket dat 30 euro gekost heeft. Ik moet zuinig zijn en de verf van de action heb ik geprobeerd op een stukje hout en is goed genoeg. Het dek wil ik in de vernis zetten. Ik heb glanzend en mat. Denk dat ik hem mat maak. Maar is er een mogelijkheid om vernis (acrylverf op waterbasis) te kleuren? Ik zie soms hier iets voorbij komen van zeilen kleuren met thee. En ik dacht zal er ook zoiets daarvoor zijn. Of moet ik gewoon kleuren met de andere verven om daar een druppeltje erdoor te roeren tot het gewenste resultaat.
    Nogmaals ik wil daar niet teveel geld insteken, maar als het niet anders kan dan moet het. Voordeel is dat zo'n voorraad verf lang houd.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina