Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

De eerste lagen zitten erop. Nu op advies van een gerenommeerd lid hier minimaal 24 uur wachten voordat de 2e laag erop komt. En daar heeft hij 100% gelijk in. Want anders lost de volgende laag deels de eerste laag op en dekt het nog niet.

IMG_0010.JPG

Zoals jullie kunnen zien heb ik de rusten ook aangepakt. De bovenste steuntjes zijn verwijderd.

Het wordt nogal een karwij. Minimaal 3 lagen verf op de basis en tussendoor schuren.
De berghouten schilderen.
Dan de ornamenten.
1 gedeelte laat ik neutraal, het mooie walnoothout mag gezien worden. Ik doe alleen het galjoen blauw maken met goud.

Tussendoor een nieuw ontwerp maken aan de hand van oud Spaans tegelwerk.
Op deze modellen zie je vaak dezelfde patronen van driehoeken en ruiten. Maar het tegelwerk uit het oude Spanje heeft Moorse invloeden en is daardoor veel ingewikkelder dan alleen maar driehoeken en ruiten. Maar ik denk dat men voor het gemak daarom daarvoor koos. Ik wil het wat gedetailleerder.

Het tegeltje en mijn ontwerp

28861128-close-up-van-een-keramische-tegel-in-reales-alcazares-sevilla-andalusie-spanje.jpg

IMG_0011.JPG

En dan heb je de eerste uitgesneden als proef....... is hij de helft te klein. :p rekenfoutje met uitmeten van de print. Dus weer een nieuwe print gemaakt in het juiste formaat.
nu is de hoogte 7,5 mm en moest zijn 15 mm. Ik vond het al een erg gefriemel.

IMG_0013.JPG

2e laag zit erop. en op de helft met de krulletjes snijden. Dat is niet goed voor de rug. Maar alles met de tijd.
Ontwerp wat aangepast. De kleurencombie nog niet helemaal tevree. Misschien het vlechtwerk met 2 kleuren of 1.
En de berghouten niet oranje maar geel maken. Dat overheerst niet zo. Teveel kleur is misschien te druk. Maar ik denk dat het stap voor stap goed gaat komen. Dit is nog een ontwerp
En niet zeuren over de tekst, daar weet ik nog geen oplossing voor.

proef xxx.jpg

De derde laag lak zit erop (alleen wit, wat groen vond ik oke na 1 keer) Goed laten drogen, en dan de hoekjes bijwerken met een mesje waar ik uitgeschoten ben met de kwast. De berghouten zal ik niet schilderen in eerste instantie. Dat kan altijd nog.
Verder met ornamenten snijden :oops:

Stephan, dit wordt natuurlijk wel heel mooi en kleurrijk, maar wordt het niet wat al te overdadig?:D
Ja, dat oranje laat ik al weg. En dit is een ontwerp in fotoshop. Dat is sowieso allemaal iets feller en opvallender. Maar je heb gelijk ik moet het in de gaten houden, hoewel dit soort schepen erg kleurrijk waren. Je ziet dit nog steeds in Pakistan en Afghanistan maar dan met vrachtwagens. Jingle trucks. Effe googlen.

Die oranje slingers zou ik laten zitten, ik dacht meer aan dat blauw witte blokjes patroon. Dit is geen huishoud schort van mama.
Die vrachtwagens daar is een heel ander soort versiering, en om een heel andere reden volgens mij, en die kun je zeker niet vergelijken met een spaans galjoen uit de middeleeuwen.
En als je dat wel doet, heb je nog heel wat versiering voor de boeg :p:p:p

Ik ben het wel een beetje met Peter eens, het moet niet te bont worden, de onderkant ziet er goed uit maar boven begint een tikkie op een ouderwets keukengordijntje te lijken. En ik heb makkelijk praten natuurlijk want het zal niet echt makkelijk zijn om een geschikt patroon te vinden en te maken. En daar komt dan nog bij dat smaken nu eenmaal verschillen... Iets subtieler lijkt mij persoonlijk mooier, dus niet al teveel verschillende patronen en motiefjes. Op de 1e pagina van dit verslag zie je ook op de foto's van de modellen dat het patroon al is het soms in een andere kleur toch steeds terug komt op het hele schip wat ik dan toch wel mooier vind. Je blijft uiteraard zelf de Kapitein, maar misschien iet om over na te denken, succes.

Dank voor jullie feedback. Ik kan er zeker iets mee.
* Kleurenspektakel kan. Was normaal in die tijd.
* Vormen moeten een eenheid vormen. Geen verschillende stijlen.
Zal straks foto plaatsen. Heb de basis klaar. En ben nu begonnen met aan 1 kant de onderste krullen. Als die laag klaar is hoop ik dat het volgende goede idee geboren is.

Back