Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 22 okt 2019.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vernis heeft vaak een ander samenstelling dan gewone verf, dus of je dit met elkaar kunt mengen zou ik zo niet weten. Wat natuurlijk wel kan is eerst verven en daarna vernissen als het maar beide op waterbasis is. maar je kan natuurlijk altijd een klein beetje proberen.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    @pietsan ja daar was ik ook al bang voor. Maar ik ga een potje beits maken met thee. Om de roosters donkerder te krijgen en wit verdun ik zo sterk dat ik een whitewash effect creëer en dat doe ik dan op het dek waarna ik het vernis. Eerst proberen op een stukje hout. Is voor mij nieuw dit. Je kan me alles vragen over voorbewerken en afplakken van auto's maar het verven zelf is nog niet mijn ding.
     
    Hans Groenenberg, Peter de Vries en pietsan vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Wie niet waagt ,dei niet wint.Stephan:D
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Dekbeplanking open deel onderdek is klaar, alleen nog gedeeltelijk schuren.

    IMG_0023.JPG
    Wat heb ik geleerd: Ik ben vanaf de boegkant naar achteren begonnen en alle plankjes hebben dezelfde lengte. Fout dus.
    Volgende keer vanuit het midden beginnen met een rechte lijn van BB naar SB om en om, en dan naar voren en naar achteren en de lijn in de gaten houden hoe de plankjes gelijk komen. Zo hou je een strakke lijn.

    volgende is de tussen ruimte van het achterkasteel beplanken. Midden hoef niet maar doe ik toch. Hier komen de kanonnen te staan. Denk dat je er nog weinig van terug ziet. Dus dit doe ik met hele roerstaafjes. Alleen bij de kanonnen doe ik ze nog smal.

    IMG_0024.JPG

    En aangezien ik geen kanonnetjes bij de set heb moet ik ze zelf maken. In de bouwtekening kom ik deze tegen.

    kanon.jpg
    Of ik draai hem van beuken of ik koop messing buis en maak de ringen van koperdraad en soldeer dat. Dan patineren of verven. Hout lijkt mij het simpelste, ik heb een draaibank en ik heb hout. En schilderen is dan ook simpeler.
     
    pietsan, Peter de Vries en Prutsertje vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ach Stephan van fouten leer je het meest, het is niet erg dat je ze maakt, als je ze herkent en vooral erkent ben je al een heel eind op de goede weg;);)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Even iets geëxperimenteerd met een kanonloop maken.

    Hij is 1 cm te lang en 1 mm te dik.
    Dikte hou ik aan omdat ik anders een te dun staafje moet draaien. 5 mm is nog net te doen. Maar is een proefstukje dat verbeterd moet worden.
    Het ging me erom als ik hem van hout maak of dat hij dan net zo goed is als van metaal. Nou in elk geval hoef ik hem niet te patineren.
    Als ik hem toch van metaal wil maken, wilde ik messing buisjes bestellen bij de chinees. (1,30 per 30 cm en 3 mm tot 6 mm) vandaar dat ik het nu uit probeerde.

    IMG_0025.JPG IMG_0026.JPG IMG_0027.JPG

    ik heb nog zitten denken om een een houten staafje te nemen van 3mm en de ringen te maken van koperdraad.
     
    TIMBERWOLF, SjorsZ en pietsan vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat lijkt toch al heel aardig op je tekening Stephan, oftewel, niet slecht voor een eerste poging:rofl::rofl::rofl:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    ik heb mogen oefenen met het draaibankje toen ik 150 juffers gemaakt heb. :rofl:
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat geeft inderdaad een leuke oefening:D:D
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gemaakt:thumbsup: (klopt het jaartal wel met je model, want dit is geschut van voor de 15e eeuw?)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik twijfel daaraan. Naar mijn mening moeten er 2 wielen onder. Maar in de bouwtekeningen zie ik dat een Falkonet afgebeeld wordt en ook het paard dat in de set zit komt daarmee overeen.. Maar Billing Boats zegt dat dit een Galjoen uit 1550 moet voorstellen.
    In dat geval is een Bombardelle of een Engelse Halve Culverijn meer voor de hand. Want waarom zou je een galjoen bouwen met geschut dat meer dan een eeuw oud is.
    kanon.jpg kanon2.jpg

    Ik heb ook even met koperdraad geëxperimenteerd op een 3 mm staafje. Toch twijfel of ik dan een messing buisje koop van 3 mm en misschien 4 mm erbij voor de ringen.

    IMG_0028.JPG IMG_0029.JPG
     
    pietsan vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik denk dat je met het kanon op de 2e tekening (onderste) aardig in de goede richting zit wat de tijd betreft, maar ze zijn allebei geschikt gezien de jaartallen...
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    bombardelle.jpg
    Dan moet het deze zijn.
     
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    na een uurtje draaien, meten en friemelen een goed eindresultaat. Waarvan ik er dus 12 moet maken.
    Nu kan ik mij uitleven op het paard (met 2 wielen)

    IMG_0032.JPG IMG_0035.JPG IMG_0036.JPG IMG_0037.JPG IMG_0038.JPG IMG_0039.JPG
     
    pietsan, TIMBERWOLF, SjorsZ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.175
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk eens aan, dat is een mooi kanonnetje, en dan nu een paard met twee wielen, in plaats van 4 benen, en dat gaat je volgens mij ook met twee vingers in de neus lukken:D:D
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er netjes uit Stephan:thumbsup::thumbsup:, dus over een uurtje of 11 zijn ze klaar....je tijd gaat nu in......:rofl::rofl:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat gaaf zeg! Wat is het voor draaibank die je gebruikt?
    Begin dat toch ook wel erg interessant te vinden voor de modelbouw :)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Proxxon Micromot DB 250 Hout Draaibank 100 W
    Maar ik zou hem op marktplaats kopen, daar heb je hem al rond de 100 euro incl. beitels en extra's. Even geduld, er komen er iedere maand wel 1 of 2 voorbij.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    @Jaques :rofl::rofl::rofl: moet kunnen, maar ik haast me er niet bij. Ik doe lekker rustig. Iets te hard de beitel/mes aanzetten en het randje breekt af.

    Maar heb het paard ook klaar. Er moeten nog een paar ogen aan het paard incl een hoogteverstelling en het kanonnetje moet ook met een bandje vast en verven natuurlijk. Ik denk dat ik per kanon 4 uur moet uittrekken. Dus gewoon iedere dag eentje of tussendoor als ik saai werk moet doen.

    IMG_0040.JPG
     
    Peter de Vries, TIMBERWOLF en SjorsZ vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina