Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Toch heel symphatiek dat je een trap neer zet tegen die verftank.
Dat is voor de schilders een stuk makkelijker als ze een emmer verf moeten pakken.
Er ontbreekt volgens mij wat leidingwerk, om verf af te tappen en dan moet het via de bovenkant.

Ziet er weer prachtig uit.
 
Er ontbreekt volgens mij wat leidingwerk....

Timmerman, etser, plaatwerker, schilder, tekenaar.............. en jij wilt dat ik ook nog pijpfitter word? No way, Harm.
Heb Opa Jan (Willem Ruys) trouwens wel eens laten weten dat de ss Rotterdam gelukkig wat jonger is dan zijn "Willempie", en daardoor is zij misschien wat strakker qua uiterlijk. Dat betekent onder meer GEEN zichtbaar leidingwerk. Is er natuurlijk wel, maar is keurig weggewerkt (make-up?).

Groet,

Ad
 
trappen

Hallo Ad,

Wat ziet dat er weer perfect uit die trapjes, daar zijn die van mij maar prutswerk. Ik begin er hard over na te denken om bij mijn volgende project, mij het etsen ook maar aan te leren, geeft wel een prachtig resultaat.

groeten
Opa jan.

www.willem-ruys.nl
 
Ad,

Leuk te horen dat "mijn" merkjes goed werken.

Dan je camera.
Zoom is niet belangrijk, een macro stand wel. Heel veel camera's (ook waarschijnlijk die van jou) hebben zo'n stand. Veelal te herkennen aan een bloemetjes symbool.
Mijn camera heeft daarnaast nog een super macro stand. Ik kan daarbij het onderwerp tot enkele centimeters naderen.

Wellicht reden voor een..........testje? ;)

Wim
 
Leuk te horen dat "mijn" merkjes goed werken.

Wim,

Inderdaad, ik vind het veel prettiger werken dan alléén kruizen. Het "vullen" van de cirkels werkt perfect. Dan realiseer je je weer eens hoe fijngevoelig het gezichtsvermogen is.

Dan je camera...........Wellicht reden voor een..........testje? ;)

Voor de verandering dan maar? Zo vlak voor de vakantie kan ik toch geen "grote" projecten meer starten.

Ik heb de macro stand inderdaad niet gebruikt, zal dat toch eens uitproberen. Tot nu toe zette ik de autofocus op een vaste afstand van rond de 0,5 m en maximale zoom, en dan later verder digitaal inzoomen op de computer. Wat de macrostand doet is me tot nu toe niet duidelijk (waar is die gebruiksaanwijzing ook al weer?), en echt een beetje gestructureerd uittesten is er nooit van gekomen........
Vreemd, want ik heb al eens gemeld dat ik in mijn eerste jeugd een enthousiast fotograaf was. Maar dat was natuurlijk wel een totaal andere vorm van fotografie. Mijn mooiste foto's heb ik met mijn eerste camera, een Leica 2-ogige 6x6 reflex gemaakt. Dat formaat was voor zelf ontwikkelen en afdrukken veel prettiger dan kleinbeeld, zeker met het filmmateriaal dat je toen ter beschikking stond. Met de latere kleinbeeld 1-ogige reflex camera's ook best nog wel mooie foto's gemaakt, maar de 6x6 is altijd mijn favoriet gebleven. Ooit serieus overwogen om een Hasselblad te kopen, maar dat bleek toen budgettair niet te behappen.
De definitieve doorbraak van kleurenfotografie heeft het einde van die hobby ingeluid. Ik heb ook nog wel kleuren prints gemaakt, maar een succes is dat nooit geworden.
Als de batterij van de camera opgeladen is ga ik maar eens aan de slag.

Groet,

Ad
 
Ik begin er hard over na te denken om bij mijn volgende project, mij het etsen ook maar aan te leren

@Jan: "bezint eer ge begint". De beslissing is echt wel ingrijpend, maar als je het ooit beslist om te doen, klop dan gerust aan voor advies (lees de voorwaarden: "garantie tot de deur").

Ondertussen ook een geverfde versie van de trap gemaakt. Daar ben ik weer eens te ongeduldig geweest. Ik weet ondertussen best wel dat er een groot verschil is tussen verf dat droog genoeg is om aan te pakken, en volledig uitgeharde verf. Maar bij zulke testjes kijk je dan dikwijls niet naar dat soort dingen, omdat dat niet je uiteindelijke doel is. Wel weer een verbetering in de montage gevonden. Hieronder een foto tijdens het aanbrengen van de treden.

1273479739_resized.jpg


Op deze manier fungeert het MDF latje als een "stop" voor de ingeschoven treden. Daardoor hoef je ze niet per stuk vast te zetten, en komen ze allemaal even diep. Met dat vastzetten ben ik overigens nog steeds niet klaar. Ik heb dat nu met dunne secondelijm met een kwastje gedaan, maar het bevalt me nog steeds niet. Hieronder het eindresultaat, waarop te zien is dat de verf behoorlijk beschadigd is, maar dat zou nog wel te repareren zijn.

1273479728_resized.jpg


Over de verf ben ik trouwens niet zo te spreken. Spuiten is denk ik voor dit soort kleine friemels ook geen optie, maar deze verf vind ik echt drie keer niks. Bij eerdere boten gebruikte ik altijd Humbrol, en dat vond ik echt fantastisch. Het vloeit prachtig uit. Maar de plaatselijke winkel die dat verkocht is daar een jaar of twee geleden mee gestopt vanwege problemen die de importeur toen had. Dat is ondertussen wel weer opgelost, maar nu is die plaatselijke winkel er mee gestopt......... Ik denk dat ik maar eens op internet ga kijken, maar voor dat soort kleine hoeveelheden doe ik dat nooit zo makkelijk.
Maar al met al sluit ik dit testje maar af. Ik weet nu dat het moet lukken, en waar ik nog verbeteringen kan aanbrengen.

@Wim
De laatste foto gemaakt op de macro stand. Een super-macro heb ik niet. Na wat uitproberen blijkt 30 cm ongeveer de minimale afstand te zijn. Deze foto is met 13 Megapixels gemaakt, niet digitaal ingezoomd, maar wel verkleind naar 800x600 pixels. Ik geloof dat ik het hier wel mee kan doen. Vanavond ga ik bij een vriend kijken hoe dat met zijn (veel geavanceerdere) camera gaat.

Groet,

Ad Bakker
 
Ad,

Als je laatste foto 13 Mp is, dan is er nog wel een en ander te "redden" met croppen. Met 13 Mp kun je behoorlijk inzoomen voordat je kwaliteitsverlies gaat krijgen (Zeker op de schermresolutie van 72 dpi)

Zoals gezegd: op mijn camera heb ik super zoom. Camera is een Fuji S5700. Dat is een zogenaamde brug camera. Hangt een beetje in tussen compact en spiegelreflex.
Volgens mij zijn er macro voorzetlenzen. Misschien iets om te onderzoeken?

("Vroegah" heb ik ook nog nagedacht over een 2 oog reflex op 6x6. Is toen een Fuji spiegelreflex (met P42 draad) geworden. Heb ik veel mee gedaan tot ik die inruilde voor een Nikon EM. Ook die heb ik van de hand gedaan voor de Nikon F301 die ik nog steeds heb. Camera doet nu mee aan de kampioenschappen "stof verzamelen". Gaat redelijk goed. De laagdikte is nu bijna meetbaar met m'n schuifmaat ;)
Ben aan het sparen voor een dSLR, maar dat duurt nog even.)

Wim
 
Schilderen van seconde lijm

Hallo Ad,

Ik heb ervaren dat verse seconde lijm (lees na 3 á 4 uur drogen) met sommige lakken in conflict komt. De ene keer krijg je een soort van korreltjes in de lak. de andere keer een soort van elastische draden.
Ik laat het tegenwoordig minstens 24 uur uitharden. Na deze tijd kan ik met iedere soort lak er over heen zonder dat ik in problemen kom.

Opa jan
 
Verslag

Ad.

Ik heb je verslag over de bouw van de Rotterdam zitten lezen, nou man,
het is een heel boekwerk geworden, maar je kan het met plezier lezen,
en een hoop van leren, ( zeker schoolmeester geweest Ha Ha).
Maar ik vind dat je het heel begrijpelijk op papier hebt gezet.
Ik hoop dat je er mee door gaat?.;)
 
zeker schoolmeester geweest Ha Ha
Beste Bocdan,

Nee, dat niet, hoewel ik wel denk/hoop dat ik veel jongeren iets heb kunnen leren tijdens mijn "aktieve" periode

Ik hoop dat je er mee door gaat?.;)

Uiteraard, maar ik zit nu even in een dipje. De vakantie die ik had aangekondigd heb ik moeten annuleren omdat ik mijn rug/heup verdraaid had. Betekende ook dat ik maar heel beperkt iets aan de Rotterdam kon/kan doen, omdat lang in één houding zitten/staan uit den boze is. Komt wel weer goed, en als ik de tweede week van juli terug ben van een volgende vakantie in Ouddorp, hoop ik echt weer aan de slag te gaan. Er ligt een hele stapel etswerk (voor het sloependek) klaar voor de assemblage.

Groet,

Ad

PS
Je romp van de Bismarck ziet er perfect uit
 
Laatst bewerkt:
Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 24)

Het heeft even geduurd, maar dat was ook aangekondigd. Hieronder de alweer 24e aflevering van mijn verslag.

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 24)

Ik leer het nog eens: plannen. Ik had gezegd "ik denk dus zo tot half juli". Het is wel een weekje later, maar op zo'n 2,5 maanden is dat toch niet slecht voor iemand die plannen niet tot zijn basisvaardigheden vindt behoren.
Dat wil niet zeggen dat alles volgens planning is verlopen. Door een stom ongelukje mijn heup/rug verdraaid, waardoor de zonvakantie niet doorging. Ouddorp wel, en dat was ook door 3 weken mooi weer een succes. Wat weer wel volgens planning verliep was dat er van bouwen in die periode vrijwel niets kwam. Eerst omdat ik met die heup niet lang achter elkaar kon zitten, later omdat ik natuurlijk geen spullen naar Ouddorp heen en weer kon slepen. Wel wat voorbereidingen voor de laadpalen uitgevoerd, maar daar kom ik wel op terug als ik daar echt aan toe ben.
Als volgende grote klus was het sloependek aan de beurt. Hieronder de 5 uitgeëtste delen daarvan, die hier al op 1 mm berkentriplex zijn gelijmd, gespoten en van "beplanking" zijn voorzien.

1279896510_resized.jpg


De plafonds die eronder komen staan op de volgende foto, omgekeerd zodat te zien is dat ze gespoten zijn en de leds (1206 SMD) al ingebouwd.. De weerstanden zijn tijdelijk aan de bedrading gesoldeerd om die delen afzonderlijk te kunnen testen.

1279896512_resized.jpg


Naast de plafondlampen (die dus de onderliggende promenades op het boven-promenadedek verlichten) moeten op het sloependek ook weer 10 lntaarnpalen voor bij de instapplaatsen van de sloepen komen. Ik heb al wat laten zien hierover bij het boven-promenadedek maar over de bevestiging was ik niet tevreden. Ik heb daarom het ontwerp wat aangepast volgens de schets hieronder.

1279896021_resized.jpg


Ik heb ze nu iets door het dek laten steken over een lengte van 0,8 mm, wat overeenkomt met de ruimte tussen het dek en plafond, waarin de bedrading van de plafond leds is verwerkt. Hierdoor kan ik ze veel beter )met een "klodder" twee-componenten lijm) aan het dek verankeren. Om de bedrading vanuit de palen naar die ruimte te geleiden heb ik een sleufje aan de onderkant van de palen gezaagd. Gelukkig had ik daarvoor al eens fijne metaalzaagjes (Hercules) bij een internetwinkel voor hobby-edelsmeden gekocht. De "normale" zijn 0,3 mm dik, en je hebt ook nog middel (0,28 mm) en fijn (0,26 mm). De dunste van dit merk is 0,22 mm, maar die haden ze niet. Het zagen van zo'n sleufje is wel even oefenen, maal al met al viel dat wel mee.
Ik dacht dus een veel betere, stevigere constructie te hebben maar het ging toch goed fout. Aanvankelijk leek alles goed te gaan. Hieronder is het voorste dekdeel met gemonteerde lantaarns en plafonddelen te zien, en ook nog 2 boordllichten, die ik overigens op een haar na "gemist" had. De kleur van de boordlichten is echt rood en groen, maar komt op de foto's niet zo goed over

1279896514_resized.jpg


1279896516_resized.jpg


Dit zijn twee groepen, één van 6 1206 SMD leds voor de plafons, en één van 6 805 SMD leds voor de lantaarns en boordlichten, wat te zien is aan de 2 weerstanden (300 Ohm) vebonden aan de rode "knijper" (plus pool) en de twee draden aan de zwarte (min pool). Bij zo'n plaatje kan je moeilijk een glimlach onderdrukken, want je hebt het toch maar weer geflikt. De onderliggende bedrading is hier niet te zien, maar neem maar aan dat dat een flink gewriemel is, vooral met die bedrading aan de leds die bestaat uit 0,1 mm koperdraad met lakisolatie. Nu gebruik ik de messing dekken als aarde om geen retourdraden te hebben (straks zie je wel waarom dat wel prettig is). Dus later de aarde draden aan het dek gesoldeerd, en voor alle zekerheid nog een getest. Resultaat, aanvankelijk maar twee brandende lantaarns en één boordlicht, even later geen enkele brandende lamp meer, ofwel doorgebrand. Nu zijn dit geen "peertjes" die je zomaar in en uit de fitting kan draaien. Nee, het betekent: slopen!!! Die glimlach van hiervoor maakte plaats voor een aantal geluiden die ik hier niet ga herhalen. Ik dacht alles onder controle te hebben, maar dat was kennelijk niet zo. Dan, na een hoognodige bezinningsperiode rijst de vraag: wat is de oorzaak. Na het verwijderen van het plafonddeel met de multimeter maar eens aan de slag gegaan. Resultaat: de leds die niet gingen branden waren nog heel, de leds die aanvankelijk gingen branden waren kapot. Maar belangrijker, er bleek kortsluiting te zijn tussen de + draad van de derde laantaarn en het dek. Hierdoor hadden de leds daarvoor (2 lantaarns en een boordlicht) een veel hogere stroomsterkte gekregen en waren uiteindelijk doorgebrand, en de leds daarna hadden helemaal geen spanning gekregen zodra het dek als min pool was geschakeld.
Het is al een heel verhaal geworden, dus om het niet nog langer te maken, het bleek dat bij de zaagsnede onderin de lantaarnpalen de draad kennelijk hierlangs geschuurd was waardoor de isolatie het begeven had. De diagnose was dus gesteld, maar dan de genezing: wat doe je eraan. Ik denk niet dat ik de optimale oplossing heb gevonden, maar hij blijkt wel te werken. Ik heb de klodder 2 componenten lijm waarmee ik de palen vastzet aan de onderkant van het dek al aangebracht terwijl de draden nog recht uit de lantaarnpijp komen. Dan, met de loep erbij, de draden heel voorzichtig in de zaagsnede getrokken zonder dat ze contact maken met de zijkanten van de zaagsnede.
Maar ja, ik kwam hier pas achter nadat alle 10 lantaarns waren gemonteerd, en de plafonddelen waren bevestigd. Die plafonddelen dus maar weer "gesloopt", en met de multimeter alles doorgemeten. En jawel hoor, de helft van de palen had sluiting!! Nogmaals, een lang verhaal maar ik denk dat ik nu wel een verantwoording voor de week vertraging van dit verslag heb gegeven. In werkelijkheid was het meer maar dat heb ik later weer ingehaald, een week geleden zei ik dat ik dacht nog 2 weken nodig te hebben. Mag het ook eens een keer meezitten!!!
Tijdens de reparatieperiode had ik 's nachts dromen waarin Murphy me glimlachend aankeek en zei: "ik had het toch al gezegd", waarop Tommy Cooper erbij kwam en weer eens zei "learning all the time". En ik, ik was die ezel die zijn uiterste best deed om die steen te ontwijken waaraan hij zich al eens gestoten had!!! De verandering in mijn handtekening is hiermee ook wel verklaard.

Maar nu weer over naar de successen. De gerepareerde dekdelen op de dekhuiswanden van het onderliggende boven-promenadedek gelijmd. Daarna de dekhuiswanden voor dit dek geprepareerd. Hieronder een overzicht, boven de binnenwanden met daarin gemonteerde leds (4,8 mm sterk diffuus) en onder de (meest gedeeltelijke) buitenwanden met gemonteerde deuren en beglazing.

1279896519_resized.jpg


1279896518_resized.jpg


Ook hier zijn weer latjes aan de bovenkant gelijmd om het lijmoppervlak met het bovengelegen zonnedek te vergroten. De meeste buitenwanden moeten nog in vorm gebogen worden, maar dat gaat eenvoudig omdat het allemaal haakse bochten zijn, en de vouwlijnen éénzijdig zijn ingeëtst.
Het uiteindelijke resultaat is hieronder de zien. Eerst even een vooraanzicht:

1279896524_resized.jpg


Hierop is goed te zien dat er aardig wat bedrading is. Rood zijn de voedingsdraden (+) die voor alle groepen doorverbonden zijn, groen zijn de onderlinge verbindingen van leds in een groep (steeds plus aan min). Totaal zijn er:

5 groepen van 6 plafondlampen
1 groep van 6 lantaarnpalen
1 groep van 4 lantaarnpalen en 2 boordlichten
2 groepen van 6 en 3 groepen van 5 binnenlampen

Maar niet letten op het gedeeltelijk zwarte deel op de voorkant van het boven-promenadedek, daar komt nog een verhoogd luik op. Ook maar niet letten op die donkergrijze gebieden aan de binnenkant van de wanden. Dat is 2 componenten lijm, en het lukt me nog steed niet om dat netjes aan te brengen. Ik dacht een oplossing te hebben, maar dat is weer een verhaal dat ik maar voor later reserveer. Straks komt het sloependek erop, en dan ziet niemand er meer iets van!!!
Hieronder een overzicht vanaf de zijkant.

1279896527_resized.jpg


In principe zijn alle ramen en deuren met lichtrand verlicht (met één uitzondering, zie "blunder van de week" hierna). Voor de ondergelegen dekken was dat te verdedigen, want dat zijn allemaal "openbare" ruimten die normaal gesproken altijd verlicht zijn (met de velichting aan ga ik er vanzelfsprekend vanuit dat het buiten donker is). Op het sloependek is alleen het achterdeel openbaar (bovenste verdieping van het Ritz-Carlton) en midscheeps de kinderkamer aan stuurboord, voor de rest bevinden zich op het achterdeel bemanningshutten, en op het voorste deel passagiershutten. Ervan uitgaande dat niet iedereen "thuis" is, en ze zo milieubewust zijn om het licht uit te doen als ze hun hut verlaten kan je er dus vanuit gaan dat in slechts een gedeelte van deze hutten daadwerkelijk aan is. Ik ga maar eens een potje dobbelen om te bepalen wie er thuis zijn en niet op bed liggen, met andere woorden: welke ramen ik ga blinderen.
Hieronder nog wat detail foto's van voor en achterkant.

1279896521_resized.jpg


1279896522_resized.jpg


De onderste bewijst nog maar eens hoe meedogenloos foto's kunnen zijn. Ten eerste is vaag, net rechts van het rode brandslangenkastje, te zien dat er een rand van een deur is ingeëtst, maar de deur ontbreekt!! Ten tweede, de derde deur rechts daarvan hangt behoorlijk scheef in z'n scharnieren. Beide fouten zijn overigens nog wel te corrigeren, maar dit bewijst wel dat het maken van een verslag ook nog erg nuttig kan zijn. Er zijn hier en daar nog wel wat reparaties nodig, maar die stel ik zolang mogelijk uit. Moet geen moeite zijn, volgens mijn vrouw heb ik daarin de hoogste graad van perfectie al lang bereikt...

Tot zover de stand van zaken. Als volgende het zonnedek en het daarondergelegen plafond. Tekeningen zijn er al, maar etsen en afwerken moet nog gebeuren. Dat wordt dus weer veel van het zelfde (geen lantaarnpalen meer gelukkig!!!). Voor het aanbrengen daarvan moeten wel een viertal trappen tussen sloependek en boven-promenadedek aangebracht worden, want daar kan je later niet meer bij. Het zelfde geldt voord de relinghekken rond de trapgaten. Na het bevestigen van het zonnedek volgt een spannende fase, namelijk het aanbrengen van de buitenwanden. Dat kon niet eerder omdat vooraan die wanden zich uitstrekken van het promenadedek tot aan het zonnedek. In principe heb ik ze op tekening, maar ik moet nog eens goed na gaan meten hoeveel afwijkingen er zijn. In langsrichting is alles heel nauwkeurig, zeg maar in de orde van tienden van millimeters, maar in de hoogte heb je dat toch moeilijker in de hand. Daarnaast is met name het gekromde front een complex deel. Dit front staat onder een hoek van 4 graden met de vertikaal, terwijl het de dekken snijdt die een zeeg hebben van rond de 2 graden. Het uitrekenen van de uitslagen van deze fronten was voor deze op dit terrein langzaam vastroestende hersenen best een complex wiskundig/goniometrisch klusje, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Maar ik denk dat ik ze toch maar eerst op (dik) papier uitprint en uitknip om zeker te zijn dat het past. Dan wordt het wellicht een soort "trial and error" procedure, waarbij de "trial" mathematisch is bepaald, en de "errors" handmatig worden hersteld. Best wel spannend, want die buitenwanden gaan toch een groot deel van het uiterlijk van het schip bepalen.

Ik heb de blunder van de week al genoemd. Alle tekeningen voor de binnenwanden met openingen voor de 4,8 mm leds heb ik wel drie keer gecontroleerd. Ik was er heilig van overtuigd dat alles in orde was. Tot ik vanochtend de verlichting aanzette om voorgaande foto's te maken. Eerst dacht ik dat er een lamp kapot was (kan niet, dan gaan er 5 of 6 gelijk uit), maar toen ik goed keek zag ik dat er geen lampen waren die kapot konden gaan, ze waren er gewoon niet. En ook de gaten daarvoor niet, ik snap er nog steeds niets van. Vaag staat me bij dat ik oorspronkelijk dacht 29 lampen nodig te hebben, en er zitten er nu maar 27 in. Maar waar het fout is gegaan…
Er zijn 2 mogelijke oplossingen. De eerste is dat de betreffende ramen gewoon niet verlicht zijn. Aan bakboordzijde gaat het om vier hutten vor één 3e en drie 4e machinisten. Die hebben dus òf dienst, òf ze liggen te slapen. Aan stuurboordzijde gaat het om de kinderkamer. Dan zou ik de boot zo laat in de avond kunnen situeren dat de kinderkamer gesloten is. Simpel toch? De tweede oplossing is lastiger, namelijk het toevoegen van 2 lampjes. In principe mogelijk, ik kan dan twee groepen van vijf lampjes uitbreiden naar zes, maar dan moeten ook de voorschakelweerstanden veranderd worden van 450 naar 300 Ohm. De uiteindelijke beslissing is nog niet genomen. Maar, oplossingen of niet, een blunder blijft het!!!

Het is al weer zo'n lang verhaal geworden dat die foto van de week er ook nog wel bij kan. De jury hiervoor is best wel streng, het moet iets met òf de ss Rotterdam, òf met modelbouw in z'n algemeenheid te maken hebben. Na lang beraad zijn we uitgekomen op een opname van het "hart" van het schip: de machinekamers. Als "statisch" modelbouwer heb je daar in eerste instantie geen oog voor, maar voor een in techniek geïnteresseerde is dat natuurlijk ontzettend interessant.

1279890759_resized.jpg


1279890763_resized.jpg


Bovenste foto: Één van de twee aan stuurboord geplaatste turbogeneratoren van Werkspoor
Onderste foto: Twee van de vier condensors die zijn geplaatst onder de turbogeneratoten
Beide foto's overgenomen uit "ss Rotterdam: Een beknopte Scheepsbiografie", auteurs: Arnout en Nico Guns, uitgever Walburg Pers, oorspronkelijk uit collectie Klaas Krijnen.

Ik ben er nog niet toe gekomen, maar de eerstvolgende keer neem ik toch ook de technische rondleiding. Het asbest zal ondertussen wel weg zijn. Overigens zijn dit foto's met een knipoog. Degene voor wie die bedoeld is begrijpt dat wel.

Tot de volgende keer, ik twijfel nog over de mijlpaal daarvoor. Hangt een beetje van de "belevenissen" af.

Groet,

Ad Bakker
 
Ad, ik snap wat je bedoelt met: Modelbouw is een luxe vorm van zelfkastijding.

Het ziet er weer prachtig uit.
Je maakt toch nog wel bakken om die boordlichten?
Die horen niet rondom zichtbaar te zijn.
Optisch4.jpg


Ik hoop wel dat de lampen bedrading klem zit tussen de vloer en het plafond en niet door schuurt tijdens zwaar weer.

Nu over die foto, is die van voor of van na de asbest verwijdering, want met al dat stof ziet het er maar verdacht uit.
En die leiding isolatie lijkt me ook aardig uit zijn fatsoen gezakt.
Ik zou me niet op mijn gemak voelen als dit een recente opname is.

groet Harm.
 
Je maakt toch nog wel bakken om die boordlichten?

Ja, die komen in de buitenwand, maar ze moesten nu al geplaatst worden omdat ze anders niet meer bedraad kunnen worden. Die 30' (minuten) kan ik echter niet garanderen.

Nu over die foto, is die van voor of van na de asbest verwijdering, want met al dat stof ziet het er maar verdacht uit.

Ik kan je geruststellen, want deze foto's zijn enkele decennia oud. Alle asbest die ook maar enig kwaad kan doen is verwijderd, ik zal eens opletten of ze dat nu door "nep" hebben vervangen.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt:
Ad, het is weer een indrukwekkend verslag geworden zoals we van jou gewend zijn !
Ik vind het weer schitterend en die foto'met de twee dekken op elkaar geven al aan dat het geheel dadelijk zeer realistisch en imposant over gaat komen net als de grand old lady schaal 1:1

:worship::worship::worship::thumbsup:
 
Verlichting

Beste Ad

Man wat heb je er weer een werk van gemaakt, ik zit er met verbazing
naar te kijken, vind de dekken prachtig, en vooral de verlichting die je
er in gemaakt hebt fantasties, ik maak een diepe buiging, en neem m'n
petje voor je af.
Het moet als hij dadelijk klaar is ,toch een prachtig gezicht zijn in het
donker.
 
Tja Ad,

het begint saai te worden, al die gelijke commentaren op je werk: "Het ziet er prachtig uit" en "Wat een werk heb je d'r van gemaakt" en dan nog de commentaren met 1 woord: "Schitterend", "Prachtig" en zo voort.

Je snapt het al:
ik sluit me d'r bij aan!

Mooi werk Ad.

Het blijft genieten.

Wim
 
Back
Top