Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Hallo Ad,

Ik heb er vandaag ook weer 6 gemaakt, ik ga gillen van dat priegelwerk,
Mast 33 mm hoog, kap, 5 mm doorsnede, mast 3 mm messing buis. Dan zal jij wel helemaal nerveus worden bij schaal 1:200.
Ik moet hierna nog een slepertje bouwen 1:100. Daarna heb ik het priegelwerk wel even gezien en stap ik over op 1:33. Komen mijn ogen ook even tot rust.
Maar als het klaar is, zit ik toch met een grote grijs, van oor tot oor naar die 6 paaltjes te kijken, in mij zelf mompelend, dat heb je weer leuk gedaan ouwe beer !!!

Groeten
Opa Jan

Opa jan.

Ik hoor je hier.

Tussendoortje

Even een tussendoortje. Ik had forumlid Bocdan naar de afmetingen van de geëtste relingdelen van de Bismarck gevraagd. Dat is interessant om te weten, omdat die (tenminste die van Hachette) ook 1:200 is. De afmetingen die ik van hem kreeg kwamen goed overeen met wat ik van plan was : relingpalen "dik" 0,43 mm, ik had 0,5 getekend, en horizontale verbindingen 0,3 mm, identiek aan die van mij, behalve de bovenste die ik 0,5 mm heb gemaakt omdat die in werkelijkheid ook zwaarder is. Daarbij ook beloofd mijn resultaat te laten zien, dus bij deze.
1271428957_resized.jpg

Op zich een wat complexe etsplaat, omdat ik hier ook de (meeste) nieuwe plafonddelen voor het promenadedek (de delen met die kleine gaatjes, voor de led's) meegeëtst heb.
Links onder de twee (stuurboord en bakboord) achterste dekwanden tussen promenadedek en boven-promenadedek met daarop de relingen. Deze worden onderbroken op de plaats waar de reling inspringt ter plaatse van de davits. Heel klein, tussen twee plafonddelen zijn die aparte hekjes te zien (steeds twee-aan twee, één "gewoon" en één "op z'n kop" voor stuurboord en bakboord.
De foto is niet best, en ik zal nog wel eens proberen betere te maken, maar mijn fotografische mogelijkheden (en vaardigheden) zijn beperkt. Op op het eerste gezicht wel een goed resultaat, maar toch niet helemaal goed. De belichting aan de achterkant was niet goed gegaan, waardoor een gedeelte van de relingen half in de dikte mee geëtst zijn. Maar ze zijn wel blijven zitten!!!
Ik denk een goed resultaat om nog wat testjes (alweer) voor de verdere verwerking te doen.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
ets delen

Ad.

Ik zie dat je weer goed je best hebt gedaan, wat ik zoo kan beoordelen
ziet het er weer perfect uit, je hebt het aardig onder de knie gekregen,
je modellen woorden er een stuk mooier door.
Ik keek er vol verwachting naar uit.
Ad, grote klasse.

Ik zie dat je weer goed je best hebt gedaan

Ja, maar ondanks dat was het toch een beetje mis gegaan. Die delen vandaag overgedaan, en nu is het een stuk beter. Hieronder een detail van de "hekjes".

1271522406_resized.jpg

Ik sta zelf elke keer versteld van het feit dat het uitlijnen van voor en achterkant zo goed lukt, zo te zien op enkele honderdsten van een millimeter, en dat met het blote oog!!
Overigens kwam ik erachter dat er in het Verlijmen & Constructie subforum een nog niet zo lang bestaand draadje over etsen staat. Ik heb beloofd, en ben al begonnen mijn ervaringen met etsen daar eens op een rijtje te zetten. Het is denk ik daar meer op zijn plaats om wat gedetailleerder op de verschillende aspecten van etsen in te gaan.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Ad,

ik neem aan dat je uitlijnt met de onder en bovenfilm?
In het verleden (toen ik nog de films maakte voor het etsen van de printplaten) zetten we richtkruizen op de onder en bovenfilms. Er zijn speciale richtkruizen voor. Wellicht kun je daar aan komen? Ze zitten misschien in die afwrijfvellen met symbolen. Wellicht kun je ergens een voorbeeld op de kop tikken en die in je film plakken?

Wim

ik neem aan dat je uitlijnt met de onder en bovenfilm?

Wim,

Inderdaad, maar ik denk dat ik met mijn methode ook al een eind kom. Hieronder de voor en achterkant van de etsplaat die ik vandaag geëtst heb:

1271522413_resized.jpg

Ik omkader de plaat met een fijne lijn en cirkels op de hoekpunten. Dat is volgens mij in grote trekken hetzelfde als jij bedoelt.

Groet,

Ad

Inderdaad Ad, zoiets bedoel ik.
Je zou kunnen proberen om en om kwarten in te kleuren. Misschien kun je zo nog iets eenvoudiger uitrichten.
(Zodanig dus dat een juist uitgerichte onder en bovenfilm een compleet gekleurde cirkel geven. Of: een variant: 2 ringen in elkaar, die om en om (naar buiten toe) gekleurd zijn, en hetzelfde rondom. Snappie?)

Zoiets dus:
cirkel.jpg

Die aan de ander kant dus inverse van deze.

(Tijd voor een testje?)

;)

Wim

Hi Ad, ik kreeg net deze link door gestuurd:
welkom op
ik weet niet of je deze al gezien hebt, maar anders veel kijk en studie plezier
en ander zie je het maar als een testje ,,,, alweer , ? ja alweer !

groetjes, Brandaris

........en ander zie je het maar als een testje ,,,, alweer , ? ja alweer !

Brandaris,
Niks testen, gewoon doen. Staan mooie foto's bij, ik kan daar soms echt van genieten. Voor de bouw ben ik echter meer op zoek naar allerlei details, vooral van die zaken waar geen RDM tekeningen van zijn (en dat worden er steeds meer...). Je zou zeggen, pak je camera en maak er foto's van, maar helaas is ze nogal eens verbouwd. Ik ben al een aantal dingen tegengekomen die daardoor moeilijk meer te achterhalen zijn. Ik moet mijn Sherlock Holmes uitrusting maar eens uit de mottenballen gaan halen.....

Bedankt in ieder geval,

Groet,

Ad

Zoiets dus:
cirkel.jpg

Die aan de ander kant dus inverse van deze.

(Tijd voor een testje?)

Wim, inderdaad. Ik denk dat ik vandaag of morgen weer een plaatje ga etsen. Eigenwijs als ik ben wilde ik het eerst toch zwart/wit (of eigenlijk zwart/grijs) proberen.

1271756841_resized.jpg

Reden is dat ik voor maximale zwarting de printoptie "use black ink only" gebruik. Wellicht dat het niet uitmaakt, maar ik dacht: ik bent toch al niet zo goed in kleuren............

Je hoort het wel.

Groet,

Ad

Beste Ad

Toen ik eergisteren Rotterdam binnenkwam varen in de Maashaven zag ik haar liggen. Ik dacht knip er een tweetal foto's van aan de buitenkant.

Daar zie ik dat deze dame vastgehouden wordt.

IMG_2739.JPG

Dat ziet toch raar uit als je dat nog niet had gezien.

IMG_2740.JPG

Maar al om al het is een prachtig schip als je hem zo ziet en je vaart ernaast.

Omhelzing

Beste Frederik,

De foto's die op de site van de "Stichting Behoud ss Rotterdam" zijn nogal klein. Maar met wat fantasie zie je wel de scharniermogelijkheid.

4-MF310109.jpg

2-KK310109.jpg

"vluchten kan niet meer"

Groet,

Ad

Dat zijn inderdaad scharnieren. Ze zijn inmiddels wel geverfd ipv de rode menie die op uw foto's staan.

Op het schip zit een oog gemaakt en op de paal ook en daartussen zit een arm.

Dan zeg je ja maar dat schip gaat dan dichter naar de paal toe als ze zakt, dat klopt maar het steiger aan de andere kant is daar ook weer opgemaakt.

Back