Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ad Bakker, 1 jul 2009.

  1. Grim

    Grim Guest

    Ad,

    Bij toeval kwam ik op deze site en ik ben meteen lid geworden, al is het alleen maar om jou te laten weten hoe verbijsterend knap ik jouw werk aan de Rotterdam vind. Echt, petje af. Ik heb nu meerdere bouwverslagen zitten lezen, waar mijn mond gewoon van open zakt, maar deze van jou spant de kroon.

    Aan de ene kant stimuleert dit enorm om zelf ook zoiets te willen gaan doen, maar aan de andere kant kan meesterschap best demotiverend werken voor een beginnertje... :) Hoe dan ook, ga zo voort! Ik volg je ontwikkelingen met grote belangstelling!

    Groet,

    Grim
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 36)

    Zojuist een voor mijn doen zeer korte aflevering van mijn bouwverslag geplaatst op mijn weblog. Hieronder een kopie:


    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 36)
    Een kort verslag(je), maar toch een mijlpaal(tje) bereikt. De tweede beplanking zit er voor zover mogelijk op.
    Dat viel in eerste instantie niet echt mee, maar dan realiseer je je pas weer dat je dit niet al te veel doet. Dit is nu in zo'n 5 jaar m'n vijfde romp, en met de eerste beplanking van de Rotterdam was ik 1,5 jaar geleden al klaar.
    Het bestelde notenhout van 1x5 mm was gelukkig perfect, prachtig scherpe hoeken en kaarsrecht. Echt eersteklas hout, dat je bijna nooit in een bouwkit aantreft. Omdat er geen al te scherpe rondingen zijn (de voor- en achter steven zijn uit "gestapelde" stukken MDF gemaakt) was weken niet nodig, en konden ze direct op de eerste beplanking gelijmd worden. Omdat het noten nogal bros is heb ik geen punaises of spelden gebruikt, want dan splijt het hout ook na voorboren toch wel vrij snel. Ik had van mijn vorige rompen nog een 15-tal klemmetjes die ik ooit in de VS had besteld, en op zich werken die prettig. Ik heb helaas geen foto daarvan gemaakt, maar eerder in het verslag van de Mississippi boot wel, vandaar die even uit de lappenmand gehaald om het principe duidelijk te maken:

    [​IMG]

    Op zich een heel prettig systeem, maar jammer genoeg zijn de klemmetjes en de "knoppen" van de schroeven die je in het hout draait van zacht gietmetaal gemaakt. Daardoor verbuigen de klemmetjes bijna elke keer dat je ze gebruikt, en willen de schroefpennetjes wel eens doldraaien. De klemmetjes kan je weliswaar terugbuigen maar na een aantal keren breken ze dan af. De dolgedraaide schroefpennetjes kan je wel weer vast krijgen door met een tang flink in het handvat te knijpen.
    Het was een "net wel/net niet" situatie, want aan het eind had ik er nog maar 5 over, en moest ik de laatste paar latten toch met voorgeboorde punaises vastzetten. Het ging wel langzaam, want ik kon maar één lat tegelijk doen, en dan weer lang genoeg wachten voor de volgende, toch zeker wel een 20 minuten met de "snelle" witte houtlijm die ik gebruik.

    Maar na ruim een week elke dag een paar uur was het wel gelukt. Daarna gelijk maar opgeschuurd, want ik was nieuwsgierig hoe ze daar uit zou komen. Daardoor totaal vergeten een foto te maken, dus alleen foto's van de geschuurde versie:

    Zij aanzicht:

    [​IMG]

    Ondersteboven, van voor gezien:

    [​IMG]

    Ondersteboven van achter gezien:

    [​IMG]

    Goed is te zien dat er een grote variatie in kleur is van de latten. Dat is me bij noten wel meer opgevallen, van heel licht to heel donker bruin. Maar dat maakt bij deze romp natuurlijk niet uit omdat ze toch een kleur gaat krijgen.

    Het resultaat viel me enorm mee. De beplanking zelf hoeft voor zover ik nu kan zien niet geplamuurd te worden, een aantal lagen spuitplamuur moet voldoende zijn om haar helemaal strak te krijgen. Alleen aan de voor- en achtersteven zal aan de overgang tussen beplanking en MDF delen ietsjes plamuur nodig zijn, maar ook minimaal. Als je met je vingers erover strijkt voel je geen niveauverschil.

    Aan de voor- en achter steven zijn aan de bovenkant wat stroken niet voor de tweede keer beplankt. Hier moeten de verschansingen die ik van messing wil maken naadloos aan gaan sluiten op de romp. Daar heb ik wat ruimte voor gereserveerd, die later als de verschansingen staan opgevuld gaan worden met plamuur of putty, om dan de overgang glad en vloeiend af te kunnen schuren.

    Dat is de situatie van nu. Als volgende moeten er nog wat zaken aan de romp gebeuren:

    • patrijspoorten boren
    • schroefassen met uithouders plaatsen
    • ankerkluizen insnijden/bijtelen
    • stabilisator nissen afwerken.

    Daarna gaat ze in een eerste laag spuitplamuur en probeer ik haar zo veel mogelijk "spuitklaar" te maken.
    Pas dan wil ik de messing verschansingen gaan plaatsen, want als die erop zitten wordt het geheel erg kwetspaar, en wil ik aan de onderkant eigenlijk op het spuiten na niets meer te doen hebben.

    Tot de volgende keer.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mooi strak werk Ad.
    Geeft toch wel voldoening zeker na al die uren?
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Inderdaad Harm, was nog vergeten dat er in totaal zo'n 8 uur schuurwerk in is gaan zitten. Dat voel ik nu nog, maar morgen ga ik in de zon toch nog even verder, want ik zie nu al dingen die ik onder de TL lampen in de berging niet zag. Maar, komt goed!!!

    Groet,

    Ad
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je straks denkt "nu is ie glad" en je spuit er de eerste laag verf op, zie je dat je nog hele bergketens moet weg schuren en vullen.
    Dus niet te snel denken dat je er al bent, ik weet er alles van.
     
  6. Schuurwerk

    Haqllo Ad,

    Ziet er gladjes uit, eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht van iemand die met hele kleine stukjes van mm werkt. Maar het is net wat baggeraar zegt, als de eerste grondlaag gespoten is, schrik je meestal van alles wat nog niet glad is.
    Maar dat hoort erbij, het leven van de echte modelbouwer gaat over schuurpapier.

    groeten
    Opa Jan
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dank je Jan. Ik was dit weekend nog wel een mm kwijt, maar die heb ik er maar bijgevijld/geschuurd......

    Wat die "gladheid" van de romp betreft heb je helemaal gelijk. Ik had met mijn vorige rompen precies hetzelfde. En nu ook weer, want ik had het schuurwerk noodgedwongen in de berging bij kunstlicht gedaan, en vond haar uiteindelijk perfect. Tot ik haar mee naar boven nam en bij daglicht bekeek. Met strijklicht zag ik toen toch best weer de nodige onvolkomenheden, en dat zal na de eerste keer in de spuitplamuur wel weer hetzelfde zijn.....

    Ik zit trouwens nog wel te aarzelen over de volgorde. Ik zou nu de patrijspoorten kunnen gaan boren (ø 2 mm) en daar 2 mm dunwandige messing pijp in kunnen zetten. Maar zal ik dat doen voor het plamuren of erna? Begrijp ik het uit jouw verslag goed dat je de gaatjes eerst hebt geboord, toen gespoten en de buisjes er later in gaat plaatsen?

    Groet,

    Ad
     
  8. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Hallo Ad

    Ik zelf ben bezig oa met de oranje nassau en ik heb nadat de romp bijna in de vorm was busjes van aluminium in gelijmd en deze samen met de romp afgewerkt tot een glad geheel in deze busjes passen de op maat gemaakte patrijspoorten en regenrand steekt ook uit de romp .

    Mvg Desa
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dag Desa, bedankt voor de suggesties.
    Maar ik denk dat jij òf of een grotere schaal werkt, en/òf dat de Oranje Nassau grotere patrijspoorten heeft. Bij de Rotterdam zijn het gros van de patrijspoorten uitwendig ø 415 mm met een dagmaat (=glasmaat) van ø 350 mm. Daar kom ik in schaal 1:200 het dichtst bij met pijpjes van ø 2 mm uitwendig en een wanddikte van 0,25 mm. Daar krijg je, behalve dan wat vulling om glas te simuleren echt niets meer in. Groter vind ik geen optie, ik heb me altijd laten vertellen dat je in een model beter te kleine patrijspoorten kan hebben dan te grote.
    In de eerste klas hutten op het B- en onderpromenadedek zitten wat grotere patrijspoorten, maar die zijn niet rond, maar hebben een globale dagmaat van ø 508, maar dan horizontaal "afgeplat" tot een breedte van ø 407 mm. Dat gaat op schaal dus nooit lukken, ik denk dat ik die ø 3 mm ga boren (grootste huidopening is 586 mm). Maar daar krijg ik dus ook niets anders in gefrommeld dan iets dat het glas moet voorstellen.
    Ik aarzel alleen nog of ik de pijpjes er na of voor het definitief gladschuren in moet doen. Ik begrijp dat jij het ervoor hebt gedaan, maar ik denk dat ik eerst maar een proefje doe voordat ik dat beslis.
     
  10. desa

    desa

    Lid geworden:
    30 okt 2006
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nederland
    Hallo Ad

    Ik had even over het hoofd gezien dat het 1 : 200 was daar blijft inderdaad weinig van over op deze manier en ja ik had het ook even uitgeprobeerd maar mijn suggestie was je hebt de romp helemaal glad en dan gaatjes boren voor de patrijspoorten en dan weer afwerken bij mij werkte het wel om in een handeling de romp gladmaken en je nam bij het schuren gelijk de patrijspoorten mee, de kans dat je naderhand de patrijs plaatst en weer moet afwerken je het omliggende gebied weer beschadigd en weer moet plamuren .

    Maar met wat je tot nu toe hebt laten zien ( wat er overigens schitterend uitziet ) bedenk je hier ook wel iets op .

    Succes
    desa
     
  11. patrijspoortjes plaatsen

    Hallo AD,

    Ik heb het zo gedaan. Mijn patrijspoortjes zijn 3 mm doorsnede. Ik heb gaatjes geboord van 2 mm. Daarna ben ik de romp gaan bewerken.
    Omdat er altijd wel wat naar binnen druppelt heb ik gekozen voor voorboren. Ik was ook bang als ik naderhand de maten nog moest uitzetten op de romp, ik de lak zou beschadigen.
    Nu hoefde ik enkel de gaatjes maar op te boren tot 3 mm om ze mooi strak in de romp te plaatsen.

    groeten Jan
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bedankt Jan. Dat bevestigt zo'n beetje mijn plannen. Ik denk dat ik ze na aftekenen (daar zit ik nu midden in) met de hand op 0,8 of 1 mm boor. Dan later wellicht met de Dremel op wat lager toerental opboren tot 2 mm. Ik ga het nog wel op een proefstukje uitproberen.

    Ik ben trouwens wel geschrokken. Het zijn er 729, met flinke verschillen tussen stuur- en bakboord.
    Pfffff...... je geduld wordt dan wel op de proef gesteld!!!!!

    Groet,

    Ad
     
  13. sleepboot1939

    sleepboot1939

    Lid geworden:
    13 mrt 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ad ik heb nu het hele verslag ( tot nu toe )doorgelezen en kan niks anders zeggen dan::thumbsup:
    Is mijn Chandon niks bij met 4 patrijspoorten :D
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Elk schip heeft d'r eigen uitdagingen, Vincent. En bij varende schepen komen weer een heleboel zaken kijken waar ik weer helemaal geen kaas van gegeten heb. Verder vind ik het altijd knap als mensen dit doen naast hun werk. Ik kon daar toen absoluut het geduld niet voor opbrengen.
    Maar. belangrijkste is de lol die je eraan beleeft!!!!!

    Groet,

    Ad
     
  15. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Wauw,

    Ad, dat zijn er nogal wat, dan is het inderdaad dat je er ook nog lol aan beleefd ;)

    Gezien uw bouwkunsten zal het wel goedkomen.
    En ik ben misschien wat laat, maar ik zou ook zeggen, van te voren de patrijspoortjes erin maken, anders is de kans te groot dat de lak die er dalijk op zit, beschadigd wordt. Ok ik moet wel zeggen, zo klein heb ik ze nog nooit gemaakt, maar de ervaring van de lak beschadigen dan weer wel.

    Succes met de bouw, blijft altijd leuk om te volgen en ervan te leren.
     
  16. ron scheepbouwer

    ron scheepbouwer

    Lid geworden:
    1 apr 2011
    Berichten:
    268
    Locatie:
    dordrecht
    Hi Ad

    Ik vind hem prachtig zeker omdat mijn vader er op gevaren heeft!

    Groet ron
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Ad,

    Ik kom je draadje nu pas tegen, heb het met open mond van begin zitten lezen en kan maar één ding zeggen.

    Heel erg knap!

    Vanaf nu ben je een volger rijker!
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 37)

    Zojuist een aflevering van mijn verslag in m'n weblog geplaatst. Hieronder als vanouds een kopie:

    Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 37)
    Zo, er is weer een ei gelegd zo rond de Pasen. In het totaal wellicht een kriel eitje, maar het voelde aan als een struisvogel ei!!!!! Het eeste "aktiepunt" uit mijn vorige verslag is uitgevoerd: de patrijspoorten zijn geboord.

    Toen ik aan dit schip begon heb ik me een hoop dingen niet gerealiseerd, en misschien maar goed ook. Één van die dingen waren de patrijspoorten, zowel wat betreft het aantal, als het probleem hoe die op de huid van het schip af te tekenen. De tekeningen van de RDM geven de patrijspoorten in de vorm van lijsten per dek, te weten van boven naar onder het Onder Promenadedek, het Main dek, en de A-, B, en C-dekken. Deze dekken volgen grotendeels de zeeg van het promenadedek, en met een vaste afstand van de patrijspoorten vanaf de dekken moeten de patrijspoortlijnen dus ook de zeeg volgen. Verder worden de langsposities aangegeven met de spantnummers waartussen de patrijspoorten worden aangebracht. Ik ben begonnen die lijsten in Excel over te nemen, hieronder een grafische weergave daarvan:

    [​IMG]

    Snel even geteld, en dan kom ik totaal uit op 729 poorten!!!
    Met de spantnummers heb je nog niet de langscoördinaat van een poort. De spantafstand is namelijk niet overal even groot. Het grootste (midden)gedeelte heeft een (1:1) spantafstand van 825 mm, maar aan het voor- en achterschip zijn er ook stukken met een spantafstand van 685 en 610 mm. Daar heb ik toen ik daar het eerst mee in aanraking kwam in Excel een macro voor gemaakt, die in de vorm van een functie de langscoördinaat voor een gegeven spantnummer uitrekent. Maar die langscoördinaat is de positie van de poort gemeten over hart schip, en niet langs de scheepshuid. Het bepalen van de juiste plaats van de patrijspoorten op de scheepshuid heb ik in twee stappen gedaan. Ik vermoed dat er hier ervaren bouwers zijn die deze werkwijze omslachtig en niet echt noodzakelijk vinden, maar ik ben ook maar een nieuweling in deze tak van sport en ik kon zo snel geen andere werkwijze bedenken.
    Als eerste heb ik de zeeglijn van de poorten per dek uitgezet. Ik had gelukkig met het maken van de romp de bovenkanten van de rompspanten de zeeg van het promenadedek laten volgen. Het probleem was dus om lijnen op de romp te krijgen die een vaste vertikale afstand hebben tot het promenadedek. In het midden van het schip zijn de scheepswanden zuiver vertikaal, dus zou je dat gewoon met een lineaal of schuifmaat kunnen aftekenen. Maar naar het voor- en achterschip gaat de romp schuin lopen, en is dat niet meer zo eenvoudig te doen. Voor dat doel heb ik onderstaand hulpstuk gemaakt:

    [​IMG]

    De onderkant van de grote plaat moet op de bovenkant van de spanten vallen, de kleine blokjes zorgen ervoor dat de spanten er precies tussen vallen. In het latje dat daarop loodrecht is gelijmd zijn 5 gaatjes geboord op de afstanden die de patrijspoorten van de 5 dekken onder het promenadedek liggen. In die gaatjes past (strak) een stalen pennetje met een scherpe punt. Het is misschien allemaal niet zo duidelijk uitgelegd, maar wellicht dat onderstaande foto het geheel wat duidelijker maakt:

    [​IMG]

    De bovenkant van de kiel waar de blokhaak op staat loopt wel horizontaal, en volgt dus niet de zeeg, dat doen alleen de bovenkanten van de spanten waar de aftekenmal op rust, Door dus nu de mal met de blokhaak zuiver vertikaal te stellen en dan de mal zover te verschuiven dat de punt van de stalen pen de huid raakt heb je de precieze vertikale positie van de hartlijn van de poorten en de plaats van het midden van de spant op de huid. Met een klein tikje met een hamer heb je dan een centerpunt die die plaats markeert. Om dat wat duidelijker zichtbaar te krijgen had ik banen dun (geel) afplaktape op de romp geplakt. Op bovenstaande foto ben ik bezig met het derde (A) dek van boven, van de bovenliggende Main en Onder Promenadedekken zijn de potloodlijnen die de aftekenpunten verbinden (met moeite) zichtbaar. Op deze manier zijn dus de zeeglijnen van alle 5 dekken aan stuur- en bakboord afgetekend.
    De volgende stap is de langsposities van de poorten bepalen. Midscheeps is dat weer geen probleem omdat de romphuid daar parallel loogt met de hartlijn. Maar naar het voor- en achterschip gaat dat weer schuin lopen, dus liggen de plaatsen van de poorten langs de huid niet vast met de positie langs hart schip. Om het niet nog ingewikkelder te maken volsta ik hier met de opmerking dat ik door het opmeten van de spantafstanden langs de huid de plaats van de poorten langs de huid heb berekend, waarvoor ik weer een aparte Excel macro moest schrijven. Maar als je dat voor 729 poorten moet doen is dat een tijdsinvestering die zich snel terugbetaalt. Uiteindelijk heb ik die uitgerekende langsposities in een tekenprogramma ingevoerd en uitgeprint. Deze heb ik toen per dek langs de hartlijnen op de romp geplakt, zoals hieronder te zien is voor het boven promenadedek.

    [​IMG]

    Op de papieren stroken is te zien dat daarop de onderliggende dekken ook al uitgeprint zijn, en door telkens een strook af te snijden had ik dan gelijk de mal voor het onderliggende dek. Op de mal zijn de poortposities geprint, en die heb ik door een hamertikje op een krasnaald (gebruikt als centerpunt) op de romp overgenomen. De centerpunten heb ik vervolgens gebruikt voor het voorboren met een 1 mm boortje, dat daarna opgeboord tot de eindmaat van 2 mm, een beperkt aantal (eerste klas hutten en eetzalen) moesten nog tot 2,5 mm worden opgeboord.
    Hieronder een foto van het eindresultaat voor de stuurboordzijde, maar daarop zijn de poorten lang niet allemaal te zien. Dat zal pas het geval zijn, denk ik als de romp licht grijs en wit is gespoten. Een detailfoto geeft daaronder een wat beter beeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op het eerste gezicht lijkt het een chaos van poorten. Als je bezig bent herken je wel steeds een bepaald ritme, maar als je daar dan even in zit, ben je het plotseling weer kwijt. Ik herken dat gevoel wel van vroeger op de dansvloer!!!
    De logica van de plaatsing van de poorten zie eigenlijk alleen als je de dekplattegronden met hut- en zaalindelingen erbij hebt.

    Even nog een plaatje van bakboord, met de bovenbouw erop.

    [​IMG]

    Dit is niet alleen voor het plaatje, want ik ben hier bezig het voordek pas te maken en daarna definitief vast te zetten. Dat is ondertussen gebeurd, en ik ben nu bezig met het maken van een mal voor de uitslag van het boegboord. Tot nu toe heb ik voor de bovenbouw alle uitslagen kunnen berekenen en tekenen, maar voor het boegboord lukt dat niet. Dat is echt een kwestie van mallen pasmaken van dun karton, en dat gaat tot nu toe echt niet vlot. Ik ben nu al aan m'n vijfde correctie, en begin er nu pas in te geloven dat het de goede kant op gaat. Maar daarover later meer.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wel een raar getal 729 je zou bijna denken dat er aan SB en BB evenveel poorten in zouden zitten !!
    IK denk persoonlijk dat de kant waar er 1 poort meer zit ook de kombuis zit, of liep deze over de hele breedte van het schip??

    Ziet er wel netjes uit hoor Ad!!
     
  20. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Wat een prachtig schip wordt het!

    WAT EEN PRACHTIG SCHIP WORDT HET! En natuurlijk is mijn bewondering groot voor de de nauwkeurigheid waarmee je de details overbrengt, geweldig!
     

Deel Deze Pagina