Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

@Wim,
Bedankt voor je complimenten. Het blijft ploeteren hoor, maar wel op een prettige manier. Maar daar weet jij ook wel het één en ander van. Ik begrijp dat jij met het modelzeilen ook een voor jou onontgonnen terrein bent opgegaan, maar dat is nu juist het leuke van deze hobby.

Ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat, veelbelovend
@Abe,
Ik ook hoor, maar ik heb nog geen flauw idee hoelang dat nog gaat duren. Oorspronkelijk zei ik dat ik er zo'n drie jaar over zou doen. Ik ben nu precies een jaar bezig, en ik denk nog steeds dat het nog zo'n drie jaar gaat duren. Dus wat betreft de planning schiet dat niet op, maar in mijn oorspronkelijke plannen was de verlichting nog niet opgenomen.
Zolang het betekent dat ik nog drie jaar met plezier bezig ben, kan ik alleen maar tevreden zijn.

Groet,

Ad

deel 24

Hallo Heer Brugman, ;) oh nee, het is Bakker,
(van de uitdrukking; die kan praten als Brugman)

Ad, wat heb jij een ontzettend goede schrijfpen, alles beschreven en kraakhelder. Hoewel ik op schaal 1/100 werk, pluk ik toch steeds weer eruit wat ik ook kan toepassen. Ik moet ook nog hangende verlichting maken tegen de passagiers hutten. Waarschijnlijk ga ik jou uitvoering "stelen". Blijf het wel jammer vinden dat dit model nooit het zilte nat zal proeven. Maar ik ben ervan overtuigd, wanneer dit model klaar is, je met trots terug kunt kijken op een heel mooi stuk werk. Leuk is ook te zien hoe je andere modellen er bij staan. (niet bang voor stof zonder omhulsel) Dat zijn trouwens ook fraaie werkstukken.
Ja, plannen is geloof ik voor iedere modelbouwer een zwak punt, dacht ik na 2 jaar mijn romp in het water te hebben om de boel in balans te maken.
Vergeet het maar, zal wellicht volgend jaar juli worden. En wanneer hij helemaal af is............. eh............. nou als die klaar is.!!! :D

Groeten
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 25)

Zojuist weer eens een aflevering van mijn verslag in mijn weblog geplaatst. Volgens traditie hieronder een kopie:

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 25)
Eigenlijk ben ik nog niet zo ver als ik had willen zijn voor een volgende aflevering van dit verslag. Maar er is een kink in de kabel gekomen waardoor dat nog wel even kan duren. Dat komt later nog ter sprake.

Voordat het zonnedek geplaatst kon worden moesten eerst een aantal trappen tussen het sloependek en het boven promenadedek geplaatst worden. Het principe van het maken van de trappen heb ik al in een eerder verslag beschreven, maar ik zat met het probleem dat de trappen wit zijn, maar de treden zwart. Verven van de treden bleek geen succes, want bij het inbrengen ervan werd de verf er door het pincet afgeschraapt. Beschermen lukt niet omdat je te weinig ruimte hebt (afstand tussen de treden is 1 mm, de dikte van de treden 0,3 mm). Samen met Bismarck bouwer "Bocdan", die ook messing delen wilde zwarten, hebben wij wat mogelijkheden die op internet genoemd worden uitgeprobeerd, maar niets wilde lukken. Hij heeft een aantal varianten met zwavellever geprobeerd, met als enig resultaat een dagenlange overweldigende stank van rotte eieren, en ik kwam terecht bij een produkt uit de wapensektor. Waren alle wapens maar zo betrouwbaar als dat produkt, dan zou de wereld er heel anders uitzien. Er zijn wel industriële processen die door bedrijven worden aangeboden, maar dan loop je tegen het probleem van minimale order grootte aan. Zou aardig zijn als ik een geheel zwarte ss Rotterdam wilde bouwen, maar ik hou het toch maar bij het oorspronkelijke kleurenschema.
Uiteindelijk maar geprobeerd om de treden uit zwart karton van ongeveer 0,3 mm dik te snijden, en tot mijn verbazing lukte dat wonderwel. De eerste vier trappen zijn minder kritisch omdat ze niet geheel zichtbaar zijn (gaan vanaf het sloependek naar een afgesloten ruimte op het ondergelegen boven promenadedek). Dus die eerst maar eens geprobeerd:

1282840892_resized.jpg

De treden zijn hier nauwelijks te zien, en ook bij de tweede niet:

1282840894_resized.jpg

Wat trouwens ook goed zichtbaar is, is dat één en ander al weer aan een schoonmaakbeurtje toe is. Maar daar wacht ik maar mee tot het moment komt dat je ergens niet meer bij kan
De volgende trap is wel een buitentrap, dus die zit wat meer in het zicht.

1282840896_resized.jpg

Bij deze zijn de treden wel goed zichtbaar, en ik ben niet ontevreden. Naarmate de trappen op hogere dekken komen zitten ze nog meer in het zicht, en dan gaat de ervaring ook een rol spelen, en ga ik er vanuit dat dit een acceptabele oplossing is.
Over het hekwerk en leuningen ben ik erg goed te spreken. De palen en bovenste liggers zijn 0,5 mm breed, de lagere liggers 0,3 mm. Over het algemeen gaat men uit van een minimale lijnbreedte gelijk aan de materiaaldikte (0,3 mm) en dat lijkt hier zonder meer haalbaar te zijn. Verder zijn dit natuurlijk maximaal uitvergrootte foto's (op het scherm nu ongeveer 4x vergroot), en in werkelijkheid zijn met het blote ook minder details zichtbaar. Mensen met een loep worden bij een bezichtiging niet toegelaten!!!!
Na de trappen kon het zonnedek geplaatst worden. Dit is nog (als laatste) een ononderbroken dek dat in vijf delen is gemaakt. Hieronder liggen de lossen delen klaar voor montage:

1282840895_resized.jpg

Het plaatsen is altijd weer een nauwkeurig en spannend werkje. Een complicatie was dat er twee delen toch in lengte richting wat gekromd waren. Om een sterkere verbinding te krijgen heb ik voor dit dek daarom gekozen voor twee componenten lijm in plaats van witte houtlijm. Met een paar kilo gewichten kreeg ik ze wel recht en tot nu toe heb ik de indruk dat het goed stevig vast zit. Hier het opgelijmde dek:

1282840897_resized.jpg

Het gedeelte tussen de twee gekromde lijnen is het tweede klas sportdek, dat beplankt is. Het etsdeel dat de beplanking simuleert is echter nog niet klaar, maar kan er later opgelijmd worden.

Ik zal niet al te breedvoerig ingaan op de redenen, maar het etswerk ligt momenteel even stil in verband met problemen met het etsmateriaal. Zowel de leverancier als de fabrikant hebben me aangeraden een ander type z.g. fotoresist te gebruiken, negatief in plaats van het tot nu toe gebruikte positief. Bij positief fotoresist worden de belichte delen wegontwikkeld en dus later weggeëtst, bij negatief precies andersom. Naar aanleiding van dat advies heb ik dus, volgzaam als ik ben negatief materiaal gekocht, met uiterst negatief resultaat: tot nu to zo'n zes platen van 250x170 mm tot schroot gepromoveerd. Het is al geen goedkope hobby, maar dat loopt de spuigaten uit. Vandaag had de leverancier een afspraak bij de fabriek, en zou dit besproken worden. Ik ben benieuwd naar de uitkomst hiervan, maar het gevolg van deze toestand is wel dat er de laatste drie weken geen bruikbaar onderdeel meer is geëtst. Wordt vervolgd.....

De volgende stap zou het plaatsen van de buitenwanden tussen promenadedek en zonnedek zijn. Daar zijn echter nog maar enkele delen van geëtst, maar ik had al gezegd dat ik met name de gekromde voorfronten eerst maar eens in karton zou uitproberen. Hieronder een overzichtsfoto:

1282840899_resized.jpg

De twee delen die gesteund worden door de twee oranje handvatten zijn etsdelen die al klaar zijn. De rest is van stevig papier. Het blijkt redelijk goed te passen, maar eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit voor het bovenste voorfront de tweede versie is, die ik met 1,7 mm heb verlengt ten opzichte van de oorspronkelijke tekening. Dit lijkt weinig maar met metalen beplating luistert dit erg nauw. Hout of plastic kan je altijd nog wel pas schuren of vijlen, maar bij metaal is dat toch wel een stuk lastiger. Ik ben daarom ontzettend nieuwsgierig hoe dit straks in het echt gaat passen, want het maken van zo'n gekromd schot is weer helemaal iets nieuws voor mij. Maar of ik het nu leuk vind of niet (niet dus!!!!), ik zal even geduld moeten hebben tot het etsprobleem opgelost is. Volgend verslag komt dan als deze schotten er allemaal echt op zitten.

Ter afsluiting toch ook nog even wat mooie/keuke plaatjes. Ik was een paar weken geleden met een vried weer eens op de "Dame", en dan valt dat schitterende uitzicht vanaf het achterdek toch wel weer op:

1281014314_resized.jpg

Ik zag het eigenlijk pas later, maar het gele stipje links boven is de "aquabus", die de laatste tijd nogal wat pech gehad heeft. Maar nu ging alles goed zo te zien, want hier kwam hij (of zij?) langs:

1281014316_resized.jpg

En niet lang daarna zagen we hem (haar?) het Katendrechtse hoofd afrijden:

1281014319_resized.jpg

Is wel apart vind ik.

Tot de volgende keer,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
rottedam

hallo ad
na al die superlatieven die hierboven zijn geschreven,kan ik alleen nog maar zeggen MOOI MAN dit is geen modelbouw maar kunst!!gelukkig maak jij je boten statisch want ik zou er niet mee durven varen!!je vroeg in je reactie bij de resolve of ik nog naar amersfoort ga!!ja ik denk het wel ga dan op de motor zonder boot ik ben nog nooit naar zoiets geweest,mischien is het wel leuk en ga ik later met een boot,kom jij ook?? walter

gelukkig maak jij je boten statisch want ik zou er niet mee durven varen!.......
kom jij ook??

Walter,

Ik heb toevallig een tijdje geleden met Harm (Baggeraar) even gefilosofeerd over het varend maken van mijn model (dan wel met een andere romp), maar de eindconclusie was dat de schaal hiervoor te klein is. De totale boot zou maar 4 kg mogen wegen, en alleen mijn bovenbouw komt al in die richting. Voorlopig vergeten dus, maar het blijft wel in mijn achterhoofd woelen!!!

Ik overweeg ook (uiteraard zonder boot) te gaan kijken. Het lijkt me dat er mooie schepen te bewonderen zijn, ook voor een statisch persoon als ik. Ik hoef niet echt iets te plannen, dus de weersverwachting kan ook op het laatste moment beslissend zijn. Maar als dat niet al te gek uitvalt ga ik wel.

Groet,

Ad

trappen

Ad, zo te zien, zijn je trap treden toch goed geworden, de foto is niet erg
dichtbij genomen, maar wat je er zo van ziet, is het toch geslaagd met
het materiaal wat je tegen mij zij.
De trappen zien er goed uit, en het etsen van de relingen is je goed af
gegaan, maar ja daar heb je ondertussen veel ervaring mee.
Hoop tot de volgende foto serie.
groet

de foto is niet erg dichtbij genomen

Jan, de foto zoals hij er nu staat is op het beeldscherm ongeveer 4x vergroot, en geeft al meer details dan je met het blote oog kan zien. Waar het mij om gaat is dat alle buitentrappen met open treden zijn uitgevoerd, en dat dat ook in het model zo moet zijn. Je moet wel onder een speciale hoek kijken om dat (in ieder geval bij deze trappen) goed te zien, maar ik heb een poging gewaagd:

1282920269_resized.jpg

Zo is in ieder geval goed te zien dat het open trappen zijn. Op schaal hebben de mensen die er op moeten lopen ongeveer het gewicht van een vlieg, dus dat moet ook wel gaan......

Groet,

Ad

mooie boot! maak je hem ook rc

Beste Dominique,

Nee, onlangs hebben we daarnaar gekeken, maar met een 1:1 waterverplaatsing van bijna 32,000 ton bij de maximale diepgang van 9 m mag ze op schaal 1:200 maar zo'n 4 kg wegen, en dat haal ik met deze bouw bij lange na niet. Als ik vanuit de huidige stand van zaken een schatting maak kom ik wel op het dubbele uit, exclusief de techniek. Op zich denk ik dat het mogelijk moet zijn, maar dan weer met een geheel andere bouwwijze. Misschien iets voor hierna?? Wie weet, maar de bouw van deze gaat nog een heel tijdje duren.

Groet,

Ad

schaalverhouding

Hallo Pietje Priegel,

Ziet er weer lekker uit al dat priegelwerk. Het is wel moeilijk om je voor te stellen hoe klein alles is. :rolleyes:
Vraagje, zou je een volgende keer misschien een foto kunnen plaatsen van die zelfde trap met een euromunt erbij ????

met vriendelijke groet
Opa Jan

Hallo Pietje Priegel,

Ziet er weer lekker uit al dat priegelwerk. Het is wel moeilijk om je voor te stellen hoe klein alles is. :rolleyes:
Vraagje, zou je een volgende keer misschien een foto kunnen plaatsen van die zelfde trap met een euromunt erbij ????

met vriendelijke groet
Opa Jan
Opa Jan , je zou moeten weten met zo'n hobby hou je geen euromunt meer in je zak misschien dat Ad nog een € 0,05 ofwel 5 cent over heeft :rolling::rolling:

Hallo Ad

Dat bedoelde ik. Ik heb de pagina verkleind tot 22%, toen was de munt gelijk met een origineel exemplaar. (Even geleend uit de knip van mijn vrouw, als bootjes bouwer zit je n.m. altijd zonder geld :p).
Eenmaal op dat formaat, valt je de mond wagenwijd open, dan pas is goed te zien hoe in werkelijkgeid alles pieterig klein is.
IK zou dat niet kunnen, heb al moeite met schaal 1:100. Volgens mij heb je hele dunne vingertjes!!!

met vriendelijke groet
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 26)

Ik ben weer een stukje verder gekomen, dus maar weer eens eens verslag geplaatst op mijn weblog. Hieronder een kopie:

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 26)
Ik had een volgende aflevering beloofd als de buitenwand van de opbouw er op zit, welnu ik ben eindelijk zo ver. Het heeft wel wat geduld en energie gekost, maar dat was het wat mij betreft wel waard.
Het etsprobleem is opgelost, tenminste ik ben weer teruggegaan naar mijn oorspronkelijke werkwijze met positief gevoelig materiaal. Tijdens het wachten daarop had ik veel tijd om al vast wat vooruit te werken, met als resultaat dat toen het nieuwe materiaal kwam ik 9 platen van 250 x 170 mm in ontwerp klaar had. Dit zijn op de schoorstenen en de masten na vrijwel alle delen die nog voor de rest van de opbouw nodig zijn. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit hoe ik die moet gaan maken, maar ik schuif dat maar voor me uit tot het moment dat ik daaraan toe ben. Ik heb gewoon problemen met "parallelle" aktiviteiten, wat dat betreft ben ik jaloers op vrouwen, want die schijnen daar veel beter in te zijn omdat die nu eenmaal van oudsher gedwongen zijn allerlei zaken naast elkaar te doen.
De vorige keer heb ik al laten zien dat de ontwerpen van de schotten op zich klaar waren. Toen die uitgeëtst waren ben ik begonnen met de frontschotten, omdat de zijschotten dan naar achter toe erop aangesloten kunnen worden. Hieronder de drie onderdelen van het frontschot samengevoegd na het in vorm buigen.

1284141777_resized.jpg

Dat buigen zag ik erg tegenop, maar dat viel achteraf best mee, ik hen het gewoon met de hand gedaan, daarbij de dekken als "mal" gebruikend. Door de terugvering van het materiaal is dat wel eindeloos buigen-passen-corrigeren-passen……, maar op zich best leuk werk (vooral natuurlijk omdat het goed lukte!!). De schotten moesten noodgedwongen opgedeeld worden in drie stukken. Enerzijds omdat ik geen grotere platen dan 250 mm kan etsen, maar vooral omdat de uitslagen van het onderste en bovenste deel elkaar overlappen. Ik heb best wel zitten piekeren over de manier van opdelen, want omdat de ramen op de meeste plaatsen erg dicht bij elkaar zitten kan dat niet zomaar overal. Uiteindelijk ben ik hier op uitgekomen. Ik vind het nog steeds niet ideaal, maar ik zag geen betere oplossing.
Deze samenstelling moest in één keer vastgezet worden. Daar heb je dan wel wat tijd voor nodig, en je wilt ook nog de mogelijkheid hebben om wat te corrigeren. Daarom zag ik geen andere mogelijkheid dan het gebruiken van "trage" twee-componenten lijm. Na het mengen is dat bijna een uur verwerkbaar, terwijl de snelle variant maar 5 minuten verwerkingstijd heeft. Ik heb daar best wel even over geaarzeld, want ik vind het troep om mee te werken. En ik ken mezelf een beetje, en het is wat mij betreft te vergelijken met siliconenkit. Ik heb geloof ik het verhaal wel eens veteld dat ik bij het repareren van een voeg van dubbele beglazing van top tot teen onder dat spul zat, en in de spleet waar het moest komen zat niets….. Ik probeer me echt goed voor te bereiden, en de keukenrollen om steeds maar weer handen en gemorste druppels af te vegen zijn niet aan te slepen. En elke keer als ik een nieuwe rol pak kijkt mijn vrouw me hoopvol aan: "ga je je kamer schoonmaken?". En elke keer weer moet ik haar teleurstellen, ik ben er maar mee gestopt om dan te zeggen: "nee, morgen misschien", want morgen is dan wel erg kort dag. "Volgende week" werkt ook al niet meer, en gisteren maakte ik het echt te bont door te antwoorden: "als deze boot af is". De dag ervoor had ik vrienden zitten vertellen dat ik nog wel een jaar of twee bezig zou zijn……
Maar uiteindelijk de stoute schoenen toch maar aangetrokken, en het viel zowaar mee!.

1284141781_resized.jpg

Aan de voorkant zit nog een opening, maar dat komt omdat daar de schotten worden onderbroken door de laadpalem op het voorschip. De resterende onderdelen liggen hier nog los links onderin, maar hieronder zijn die al gemonteerd. Op de plaats van de laadpalen even los 4 mm messing buis gezet, deze zijn nog wel zo'n 2 cm langer dan de echte laadpalen. De foto vertekent enigszins, maar de palen staan wel degelijk vrijwel vertikaal.

1284141784_resized.jpg

Het "huisje" aan de voorkant was ook nog wel even wat gepriegel, want de voorkant hiervan moet ebvenals de frontschotten een hoek van 4 graden (7 %) met de vertikaal maken. Achteraf was het een hele opluchting dat alles zo goed paste, de tijd en energie om de uitslagen zo nauwkeurig mogelijk op tekening te krijgen was het dus meer dan waard. Op de foto lijkt het alsof bij de horizontale grens tussen de schotten deze niet goed aansluiten. Dat is niet zo, maar de lak is hier wat beschadigd. Ik weet niet waardoor, maar ik wacht nog even met reparatie daarvan want ik weet wat er gebeurt als ik dat te snel en ondoordacht doe. Het begint met een klein plekje, dan denk je "dat randje kan nog wel wat beter", en voor je het weet is het hele schip met de kwast overgeschilderd...... Dus nog even over nadenken, en misschien op wat proefstukjes uitproberen. Het heeft geen haast, want dit blijft tot het einde goed toegankelijk.

De zijwanden sluiten hier direct achter aan, en dat was heel wat eenvoudiger. Ik heb aan de uiteinden van de bouwplank hoeksteunen gemaakt zodat ik hem kan kantelen, en dan kan je volstaan met gewichten, en hoef je geen lijmklemmen meer te gebruiken.

1284141786_resized.jpg

Voor de 2x4 zijwanden was de voorbereiding, met name het beglazen nog het meeste werk.Hieronder is het uiteindelijke resultaat te zien.

1284147430_resized.jpg

Langzamerhand worden de de eindcontouren van de onderste (zichtbare) dekken zichtbaar. De scheidingen tussen deze langsschotten zijn in dit geval "echt", want zij komen overeen met de in de huid opgenomen expansiestuiken. Op de foto hieronder is de voorste (midden boven) ook duidelijk zichtbaar.

1284192750_resized.jpg

Als ik deze foto nog eens goed bekijk kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik met het maken van de "lantaarnpalem" bij de sloepen eigenlijk toch wel wat doorgeschoten ben. Als ik nu nog de beslissing zou moeten nemen zou ik ze niet meer met verlichting uitvoeren, want daardoor zijn ze veel te grof uitgevallen, ondanks het feit dat ze maar 1 mm in diameter zijn. Ik zou ze dan denk ik van 0,5 mm massief messing draad maken. Maar ja, dat is wijsheid achteraf. Maar er is zelfs nog kans dat ik ze uiteindelijk ga vervangen, ik heb daar even m'n gedachte over laten gaan, en in principe zou het moeten kunnen....

Voorlopig kan ik nog vooruit. Er is nu een hoop relingwerk aan het bovenpromenadedek en het sloependek te doen. Met dat voor het zonnedek wacht ik tot de opbouwen daarvan erop staan. En langzamerhand moet ik ook eens over de davits gaan nadenken, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ter afsluiting nog even een (in mijn ogen) spectaculaire foto. Heeft maar zijdelings met de ss Rotterdam te maken, alleen het feit dat het over een soort van "kleindochter" van de Grande Dame gaat. Ik was afgelopen dinsdag op de Wilhelminakade bij de HAL kade om familie uit te zwaaien die een cruise gingen maken met de Westerdam. Qua aantallen passagiers niet zoveel verschillend met de ss Rotterdam, maar wel zo'n 60 meter langer (285 m). Dan is het keren van zo'n schip toch best wel een kunststukje.

1283884275_resized.jpg

Ik weet wel dat dit soort operaties tegenwoordig met allemaal elektronische snufjes (camera's, afstandssensoren etc.) worden uitgevoerd. Maar het blijft een heel speciaal gezicht om de boeg zo over de kade te zien steken.

Ik hen nog geen "mijlpaal" gesteld voor de volgende aflevering, maar al er wat wezenlijks te melden is komt er weer een vervolg.

Groet,

Ad Bakker

Ziet er weer prachtig uit Ad,
Je verhaal over de lantaarnpalen geeft te denken.
Als ik zulke gedachten heb dan verander ik het toch ook, maar zou je niet nog eens er tegen aan kijken als de sloepen erbij hangen?
Scheelt misschien een hoop ergernis als de bedrading bij de verbouwing toch stuk gaat.

Als ik zulke gedachten heb dan verander ik het toch ook, maar zou je niet nog eens er tegen aan kijken als de sloepen erbij hangen?

Ja, dat was ik wel van plan Harm. De bereikbaarheid verandert toch niet met de verdere bouw, dus dit ga ik pas aan het eind overwegen, als het "totaalplaatje" er is. Maar je kent dat gevoel ook wel, als iets je irriteert ga je dat steeds verder opblazen (nu maar hpen dat die bollon lek is!!!).

Ad

Back