Bouwverslag st Roch-605 RCMP Arctic Patrolboat

Goeie tip! Die latjes, ik heb idd een schuurblokje... en al vijf minuutjes geschuurd, wacht met echt schuren tot beide helften dicht zijn. Vordert gestaag, andere kant half dicht.

EC4064D7-5E27-4264-A986-74B24B07D12F.jpeg
Na eerste keer schuren plamuren en weer schuren. Plamuur bijgeplekt en straks weer schuren... gebruik mdf plamuur van bison. Droogt razendsnel en is spiegelglad te schuren.

Zie ik nu dubbel of twee schepen? Op de achtergrond iets met blauw tape. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Op die manier. Voor mij ongebruikelijk om zo een schip te bouwen en dan denk je daar niet gelijk aan. En al doende krijg je het in de vingers. Mooi toch! Succes verder. Gr. Klaas.

Je kunt op die manier wel mooi onderhands beplanken. Belangrijk dat beide middenschotten exact recht blijven, anders krijg je problemen om de boel samen te voegen. Voor een statisch model ideaal, maar bij een varend schip zit dat middenschot hopeloos in de weg. Daarbij heb je het liefst een romp met zo weinig mogelijk obstakels. Gelukkig geen zorgen voor jou. Gr. Klaas.

Puzzelen welke houtjes waar moeten en of ik ze gebogen krijg. Stoominstallatie gemaakt want het hout is erg droog gezieen de leeftijd. Met zoon onvolledige bouwhandleiding is het lastig. Hoezo, gevorderde beginner?:oops: Maar stapje voor stapje komen we er.
image.jpg
de knopspeld is een gewone knopspeld... deze manier van puttingijzers plaatsen is beter als degene die is voorgeschreven.

Marijks, Zit dat onderste balkje bij de puttingijzers al vast? Probeer de puttingijzers in lijn te houden met de wanten. Op het afgebouwde model zie je dat het niet helemaal klopt. Van de onderkant van de puttingijzers naar de top van de mast hoort een rechte lijn te zijn. En je kunt het nu nog corrigeren. Gr. Klaas.

Klaas, op de bouwtekening (ja, dit deel is wel goed aangegeven) staan ze horizontaal ingetekend. Dusss, brave meid die ik nu eenmaal ben, heb ik ze netjes haaks aangebracht. Ik moest ze oplijmen en dan de strip eroverheen lijmen :eek: erg lelijk geworden! Dus die kant moet over, maar aan deze kant heb ik het, al zeg ik het zelf, netjes opgelost door eerst de strip te lijmen, gaatjes erin geboord, (die iets geruimd want het zijn stripjes geen staafjes) en dan met een vijltje de korte latjes uitgevijld. De wanten maak ik op maat naar de stripjes. ieziepiezie..... dacht ik dus...als ik van allemaal een rechte lijn naar de top van de mast maak zit de hele boel scheef. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Of wil je zeggen dat het nauwkeurig (nou, nauwkeurig) door billingboats gebouwde model niet goed in elkaar gezet is?

Laatze dan maar gewoon rechtop staan volgens tekening Marijke. Ontwikkelaars van modelschepen slaan de plank wel eens mis en ook mijn modellen zijn niet geheel foutloos. Gewoon lekker doorbouwen! Gr. Klaas.

image.jpg
Parket leggen. Met klaas zijn schuurhoutjes schuur ik de goot daarna mooi glad. De afwatergoot. Dan lak er op. Roodbruine lak. Goot wordt zwart.

Gaat lekker zo! Voor moeilijk te bereiken schuurhoekjes heb ik van een oude electrische tandenborstel de haren weggesneden en daar een rondje schuurlinnen op geplakt. Later nog wat oude borstelkopjes voorzien van verschillend grof en fijn schuurlinnen. Gr. Klaas.

B5D68581-6FBD-453A-97DA-00338BBF909F.jpeg
8005D6D9-FBE3-4ECA-A775-2994FDFC4DD8.jpeg
Kleine frummelhoutjes plaatsen, 0,5 mm breed, 0,1 mm dik en 1,2 cm lengte... pincet brengt zelfs geen uitkomst... maaaar voor mijn doen best aardig. Oneffenheidjes weggeplamuurd zie je niks meer van...

Back