Bouwverslag st Roch-605 RCMP Arctic Patrolboat

85035D40-296C-49E8-BA61-1E98E9DE7384.jpeg
Achterdek beslagen

Hallo Marijke, Hoop dat je een kritische noot kunt waarderen. Naar mijn idee wil je te snel en dat gaat ten nadele van het model. Op het plaatje met de brugvleugel zie ik een aantal ongelijk lange en ruw afgesneden houtjes. Ook de lijsten van de ramen in de brug zitten niet in lijn. Probeer die weg te halen en opnieuw aan te brengen. Rond de patrijspoorten zijn de latjes op 45 graden afgesneden. Als het wegvalt onder de rand van de poort is dat niet zo erg, maar in dit geval aftekenen en rond uitzagen met de figuurzaag. En die lijst onder de brugvleugel op de hoek van de kajuit zit niet goed vast of scheef. Neem de tijd om dit in de vingers te krijgen. Komt allemaal ten goede aan je volgende model. Ook ik moet me bedapperen en me soms inhouden, of erger nog opnieuw beginnen. Komt allemaal een beetje belerend over, maar ik gun je in al je enthousiasme zo graag een mooi model(schip). Dus kijk of er nog iets te corrigeren valt voordat je gaat lakken, schuren en plamuren. Alles wat je niet hoeft te plamuren is dubbele winst. Geen geschuur, geen stof, geen zere of lekkende vingers. En je niet laten ontmoedigen door deze oude man. Gr. Klaas.

En je niet laten ontmoedigen door deze oude man. Gr. Klaas.
zeker niet klaas. Ik ben blij met alle kritiek, nou.... alle kritiek? Maar die van jou is altijd opbouwend. En ja, die latjes bij de poorten zijn op 45 graden afgesneden. Al met al vind ik het allemaal erg priegelig en zo van dichtbij gefotodingest oogt het grof en lelijk. Van een afstand ziet het er goed uit! Voor mijn doen zeker. En nee, ik wil niet snel. Ik heb alle snelheid overboord gegooid, en heb sommige dingen al zelfs overgedaan...

Zo die Marijke gaat echt als een speer. Ik kijk even niet en zie ik daar al een romp in de kleur op tafel staan? Je kunt trouwens al echt zien dat dit niet je eerst schip is, de details in die slee zien er echt netjes uit.
Ga vooral zo door en blijf leren van alle problemen die je tegen komt, maar blijf er vooral van genieten. En met hulp van al die Klazen hier, komt dat vast goed.
Groeten Roelof

Ga vooral zo door en blijf leren van alle problemen die je tegen komt, maar blijf er vooral van genieten. En met hulp van al die Klazen hier, komt dat vast goed.
klaas kaa, klaas, sinterklaas, allemaal uiterst behulpzaam...:banana:ik vind het echt leuk, het gaat met hout veel beter als combo plastic/hout. De lol van het bouwen staat bij mij echt voorop. En dit is gewoon een leuk bootje!

Masten in elkaar aan het pielen. Veel kleine gaatjes, oogbouten die te lang zijn (en dan in de mast op elkaar botsen en dan dus verplaatst moeten worden) van die kleine blokken die met heel dun koperdraad moeten worden omwikkeld en aan de mast komen. Erg mooi in detail allemaal. Morgen detailfoto’s...

Betere priegelwerk Marijke! Probeer het koperdraad een beetje plat te slaan en met een klein tangetje vooraf wat vorm te geven. Dan sluit het beter aan op het hout. Als je dan nog kans ziet om op de plek waar het in elkaar gedraaid zit een oogje te maken dan heb je een bruikbaar blok om te tuigen. Daartoe zou je die twee einden nog iets meer kunnen pletten en er een gaatje in boren. Vond in een oud boekje ook nog een manier om blokken te maken. Meer iets voor massaproductie, maar misschien brengt het je op een idee. Zo zie je maar waar mijn ideeën aan ontspruiten. Het boekje heet: Scheepsmodellen zelf maken, uitgegeven in 1976. Succes ermee! Gr. Klaas.

IMG_20201218_0001.jpg

IMG_20201218_0002.jpg

Laatst bewerkt:
CDEB21EE-6354-4218-8100-089A72DC7499.jpeg
Ik vind het wel een goeie tip, je moet het niet met een loepje bekijken. Fijn, Klaas, zoveel meedenkvermogen. Die blokjes zijn overigens van echt hout! Verbazend... het oogje is uiteraard goed gelukt. De masten zitten er netjes op, morgen weer foto’s ben nu te moe.

Je moet het maar zo zien dat jouw geknutsel en plaatjes wat herinneringen bij me oproept. Het boekje kocht ik in de tijd dat ik met mijn avatar bezig was. Is al een paar keer (uit elkaar) gevallen en hersteld. Geldt voor boek en schip. Staan veel bruikbare tips in. Neem lekker je rust en geniet van je eigen kunstwerk. Gr. Klaas.

Gek word ik van die slechte handleiding. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Moet je zelf davits maken van messingdraad. Niet erg of zo, maar de enige aanwijzing die ze geven is, plaats de davits. Ook niet hoeveel of zo, moet ik er zes van hebben. Weet ik meteen waar die zes zwarte kraaltjes voor zijn. En dan zeggen ze dat deze boot voor een beginner is. Echt niet waar.

Niet te bescheiden hè! Advanced beginner staat bij de groep waar het schip in valt. BB is nooit erg goed geweest in handleidingen. Vaak spring je als een vlo heen en weer tussen tekening, stukslijst en onderdelen. Heb wel geleerd om eerst de inhoud van de doos te vergelijken met de stukslijst en dan die op te zoeken op de tekening. Maar inderdaad, je hebt 6 davits te maken. 4 bij de sloepen, eentje voor de brug en de laatste op het voorschip. En met Herby moet ik stellen dat jij bij de advanced beginners hoort. Ook bij mijn Smit Finland ben ik in verschillende valkuilen beland. Zie het als een leerproces. Gaat best wel iets worden toch? Knijp 2 mm van de davits op het eind plat en boor daar een gaatje in om de blokken op te hangen. Daarna rond het gaatje netjes afronden. Gr. Klaas

23A8D584-0B4C-4E42-9F54-B60D03D935D0.jpeg
Gaat best wel iets worden toch? Knijp 2 mm van de davits op het eind plat en boor daar een gaatje in om de blokken op te hangen. Daarna rond het gaatje netjes afronden. Gr. Klaas
gouden tip! Ja hoor, wordt wel degelijk wat. Kijk nou eens naar deze korvijnnagel! 3 mm groot, 0,3 mm dik. Ik dacht die is van plastic, maar heb er twee stukgebroken. Ze zijn van hout:confused:!

Back