Bouwverslag Statenjacht (Billing Boats)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 1 jun 2022.

  1. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Leuk dat je je juffers zelf maakt. Ze even dik krijgen is best een dingetje. Kreeg dat ook nooit helemaal goed. Je kan ze ook nog even door de tumbler doen. Dat is een trommeltje met schuurpapier waar ze in ronddraaien en de hoekjes mooi rond schuren.

    Kijk ook even naar de tekening van de 3 gaatjes. De 2 die naast elkaar zitten die komen bijna op de middenlijn van het blok. Fabrieksblokken van bijv. Corel zijn rondom geboord, maar bijv blokjes van goede kwaliteit zijn goed geboord. Ik deed dat met de eerste juffers ook verkeerd, maar als je rekening houd met die middenlijn zal je zien dat dit een verschil maakt met hoe je talies en juffers erbij staan.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    knap gedaan Matthias, :):)
     
    Herby63 en Matthias Noback vinden dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Mooie vooruitgang weer Matthias :worship::thumbsup:
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  5. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt allemaal voor jullie berichtjes! Heel bemoedigend :)

    Re: de tumbler @Stephan Kertész ; ik heb een prototype gemaakt, maar die was nog niet erg goed gelukt. Ben nog wel op zoek naar het juiste recept, als je/jullie nog tips hebt/hebben hoor ik het graag!
    Re: de gaatjes in de jufferblokken: dat was me inderdaad in de tekening opgevallen. En ik heb het zo goed als mogelijk proberen te reproduceren. Inderdaad, met sommige prefab blokjes is dit niet zo goed geregeld!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Hoewel ik het grootste deel van de beschikbare tijd ga stoppen in mijn nieuwe project, de pinas (https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-modelbouwkit-pinas-van-witsen.285164/) wil ik uiteraard ook graag het Statenjacht voltooien, en zullen hier dus ook de updates blijven verschijnen.

    Na het maken van de jufferblokken werd het tijd om ze eens te gaan passen op het model. Ik heb er met ijzerdraad uit de Duyfken-kit een haakje aan gemaakt.

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (8).jpeg

    En hier met de hoofdtouwen en talierepen geplaatst:

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (7).jpeg

    Ik heb het touw eerst nog niet vastgezet zodat het een tijdje kon oprekken. Dat bleek wel nodig te zijn.

    Vervolgens verder met het plaatsen van de boegspriet:

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (10).jpeg

    Het model voorziet van zichzelf niet in een woeling, maar ik vond die toch onmisbaar. Ook is het niet duidelijk waar de spriet een tegengewicht kan bieden aan de trekkracht van de woeling. Ik heb hier maar wat verzonnen...

    Gelijk ook begonnen met het maken van de dubbele en enkele blokken. De freesmachine kwam hier goed van pas:

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (2).jpeg


    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (3).jpeg

    Het ijzerdraad kwam nog eens goed van pas bij het maken van haakjes. Het lijkt erop dat er heel wat blokken aan haakjes bevestigd gaan worden. Dus daar even een kleine mal voor gemaakt:

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (1).jpeg

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31.jpeg
    Het leeuwtje is ook geschilderd en geplaatst, maar ik ben vergeten er een mooie foto van te nemen. Je ziet hem hier naast de stag met het karakteristieke "ei-blok":

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (6).jpeg

    De mast bestaat uit twee delen verbonden door de hommer. Ik vraag me af of dit een historisch correcte oplossing is. Ik zag als alternatief ook twee delen die "schuin afgesneden" zijn en met woelingen bij elkaar worden gehouden. Hier een totaalplaatje:

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (9).jpeg

    Tot slot nog een foto van de werkplaats. Een tweede werkbank rechts, en daarboven boekenplanken. Op de voorgrond een tweedehands HBM lintzaag, ik ben er nog geen grote vrienden mee, maar moet vooral nog even wat tijd investeren op youTube denk ik...

    WhatsApp Image 2023-04-04 at 08.55.31 (11).jpeg

    Bedankt weer voor jullie berichtjes en het meekijken/denken!
     
    walter10, Pingu57, Ptèr en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooie werkplek.
    Lintzaag is een kwestie van het zaagblad goed instellen. Daar zijn filmpjes van te vinden. Ook het juiste zaagblad voor de juiste klus is belangrijk. Bochten een smalle zaag en rechttoe rechtaan een brede. Het aantal tanden is afhankelijk van de dikte van het te zagen object. Kortom veel verschillende zaagjes nodig maar als je het doorhebt onmisbaar. Ik zal je een paar linkjes sturen van een paar leerzame youtube filmpjes
     
    TIMBERWOLF en Matthias Noback vinden dit leuk.
  8. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Even een vraagje tussendoor, weet iemand hoe dit werkt?
    In eerste instantie lijkt me dit een soort combinatie van een rifseizing en een gei-lijn, maar waarom zijn ze aan elkaar verbonden?

    WhatsApp Image 2023-04-06 at 14.05.59.jpeg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik kan het niet zo goed zien, tenminste een gehele foto van het zeil. Maar zover als ik het zie is dit een gording, bedoeld om het zeil te reven.
     
  10. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb dat indertijd zo gemaakt

    [​IMG]

    Dit is zo gemaakt samen met iemand op het oude Beagle Forum.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Nu herken ik ze
    Die noemen ze in het Engels brails, de peak brail, throat brail en mizzen brail. Geitouwen dus. Ik heb ze voor de Prins Willem al eens benoemd en uitgezocht. Zie bijlage

    In James Leest masting en rigging worden deze benoemd, uitleg wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Brail

    Zover ik begreep worden ze zo in het Engels en Frans genoemd op de Mizzen (bezaan) alleen.
    Wij zeggen geien, geitouwen. En maken zover ik weet geen onderscheid in die benaming.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 apr 2023
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  12. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt voor jullie reacties, @JanZMC en @Stephan Kertész De horizontale lijn zou ik inderdaad ook duiden als een van de vier gei-lijnen/touwen. Bij een ra-zeil zou het denk ik eerder gording heten trouwens. Maar bij latijnzeil of gaffelzeil heet het misschien anders. Jan heeft de verticale lijntjes opgevat als rifseizings, waarmee je het zeil een stukje zou kunnen inkorten aan de onderkant. Echter, op de bouwtekening lijkt dat niet de functie te zijn, en zijn deze "rifseizings" verbonden aan de horizontale gei-lijn. Dus... deze verbinding heeft niet de functie van rifseizing denk ik. Maar wat dan wel?
    Op deze foto van het model zoals dat in de collectie van het Scheepvaartmuseum te vinden is, zie je deze lijntjes ook duidelijk verbonden aan elkaar: 86729pre_86191efe3a289d2.jpg

    Ik heb het nu ook zo opgelost (je ziet het niet erg goed overigens):

    WhatsApp Image 2023-04-06 at 20.37.11.jpeg
     
    JanZMC en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Het werd tijd om de ankers te maken. Ik probeer altijd even terug te gaan naar de bron. Hoe ziet zo'n anker er nou uit, wat voor materiaal? Deze kit biedt de onderdelen aan in hout. Ze braken alleen bij het zagen dus ik heb ze opnieuw gemaakt. Wat te dik, zodat ik aan alle kanten uitgebreid kon bijschaven. Het hout is abachi, wat naar mijn smaak wel wat te licht is hiervoor, maar je vijlt het wel lekker snel weg :)

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.48.jpeg

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.47 (1).jpeg

    Zwart geschilderd, gebeitst, en woelingen aangebracht, best een leuk gezicht al. De ringetjes van het bekende ijzerdraad gemaakt en omwikkeld met touw.

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.47.jpeg

    Tussendoor nog wat aan het rondhout gewerkt; de vlaggenmast achterop (dry-fit voorlopig want je stoot deze dingen er zo af, zoals ook blij bij het Duyfken...).

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.46.jpeg

    De gaffel met klauw. Hierop een aantal haakjes voor het vastmaken van de piekeval, de klauwval, het rak, en diverse blokken voor de gei-lijnen.

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.52.jpeg

    De begijnera voor het razeil (immers, aan deze ra komt geen zeil).

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.49 (1).jpeg

    Met een voorbeeld geprobeerd om een fatsoenlijke lus te maken om de hommer. De lus maak ik pas later dicht, als de juiste hoogte is bepaald. De hoogte van deze ra op de mast is definitief. Vanaf het dek kan die niet worden bijgesteld. De ra erboven kan straks wel in zijn geheel naar beneden worden gehaald. Dat moet dan langsscheeps gebeuren.

    Een kleine update over de werkplaats tussendoor: ik heb een la gemaakt voor al het materiaal uit de bouwdoos. Tot nu toe had ik dat allemaal op de grond uitgestald. Niet erg praktisch, en het oogde rommelig natuurlijk. Plus, er was het gevaar om er met de stoel overheen te rollen...

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.51 (1).jpeg

    Daaronder een la voor de uitneembare gereedschapsbakjes gemaakt. Met die stapelbare bakjes was het ooit allemaal begonnen, maar de hobby en de werkruimte blijven maar uitdijen.

    WhatsApp Image 2023-04-10 at 20.49.51.jpeg

    Bedankt voor het meelezen, en veel modelbouwplezier weer gewenst!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    walter10, Mees Ippel, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. walter10

    walter10

    Lid geworden:
    7 nov 2020
    Berichten:
    440
    Locatie:
    zeeland
    wat m.i. belangrijk is (heb nl ook een lintzaag gehad) is de zaag de tijd geven om te zagen. dus niet teveel duwen maar de zaag de tijd geven.
     
    Matthias Noback en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Als je nog wat detailfoto's wil hebben. Komende maandag wordt de mast weer op De Utrecht gehesen.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  16. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Zoals zo vaak met de modelbouw, als je denkt dat je het af hebt is het nog lang niet af :) Zo ging het ook met de ankers. Voordat die eindelijk een keer hangen! Maar wel leuk om te doen. Ik had zelf een andere braadspit bij het model gemaakt. In de originele versie komt het anker dichterbij de steven te hangen, maar dit werkt ook wel goed. WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.44.jpeg

    De mooie ankerkabel van Modellbau Takelgarn om het braadspit en vervolgens het ruim in via het luik (ook dit is niet volgens de bouwbeschrijving overigens):

    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.43 (1).jpeg

    Dan de twee kanonnen. Het idee is twee kanonnen op een paard zonder wielen:

    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.44 (3).jpeg

    Maar ik heb toch voor een uitvoering met wieltjes gekozen. Hierdoor komt het geheel alleen wel hoger wat uit, met als gevolg dat ze loop niet meer zo mooi door de kluisgaten past. Ik vind het persoonlijk net acceptabel...

    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.44 (2).jpeg

    Het is een wat eenvoudige uitvoering geworden, misschien ook niet zo erg omdat het niet zulke zware kanonnen zijn.
    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.43.jpeg

    Ook begon het grote avontuur met de zeilen. De twee dozen die ik heb bevatten allebei materiaal voor zeilen. De ene doos kwam met een onbedrukt stuk katoen en een tekening van de zeilen, de andere doos kwam met voorbedrukt katoen (vorm en banen). Ik koos voor optie 1, de "moeilijke" weg. Ik wilde bovendien dat het zeilenplan een mix zou zijn van Billing Boats en De Utrecht. Op basis van de tekeningen van Hoving en Emke heb ik dus de tekeningen van Billing boats wat aangepast, en de juiste vorm op het doek overgenomen.
    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.45 (3).jpeg

    Opmerkelijke verschillen zijn dat de kluiver en het stagzeil van onderen recht zijn (Utrecht), in plaats van rond (BB). Ook is de bonnet apart uitgevoerd (bij BB is hier geen sprake van).

    De volgende stappen: uitknippen, randjes met verdunde houtlijm verstevigen, banen maken op de naaimachine (met speciaal geschaft groen-beige garen) dat goed overeenstemt met de kleur touw. Vervolgens het lijk om het zeil naaien (met feston, in navolging van de Kolderstok bouwbeschrijving!).

    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.45 (2).jpeg

    En zo komt er uiteindelijk een hele verzameling zeiltjes in de la terecht. Ik heb er nog voor gekozen om de schoten etc. te verstevigen door het zeil daar dubbel uit te voeren.

    WhatsApp Image 2023-04-18 at 17.11.45 (1).jpeg

    Op deze foto zie je ook de kenmerkende bocht aan de onderkant van het ra-zeil, die is bedoeld om het ziel niet voortdurend tegen de stag te laten schuren.

    Bedankt voor het meekijken en -lezen! Veel modelbouwplezier weer, en ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen weer :)
     
    walter10, Jaques, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Goeie tip inderdaad! Ik ga er heel binnenkort weer mee aan de slag. Iets anders wat ik wel heb gemerkt is dat het ook belangrijk is om in de gaten te houden dat het hout ook aan de achterkant tegen de geleider aan blijft zitten. Ik zag iets van een featherboard op YouTube, misschien is dat nog wel eens handig voor dit doel. En Stephan had mij al goede tips gestuurd over het afstellen van de zaag, dus ook dat staat binnenkort op het programma.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.800
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi touw is dat. Wat je ook kan doen met de wielen is onder een stukje wegschieten. Dit valt nagenoeg niet op als je het kanon op het dek zet. Ik heb dit bij mijn galjoen toen ook moeten doen.

    Vorige week heb ik het bovenste wiel van de lintzaag gebalanceerd. Dat is ook een goeie tip van youtube om te doen. Er zit altijd onbelangrijk in die wielen en als de zaag draaid dan leid dit tot trillingen van je zaagtafel. Nou na uit balanceren is die hellemaal stil. Er zijn filmpjes te vinden hoe dit te doen. Ik heb dit gedaan met rubber stopjes van 3M als gewicht.
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit zijn weer mooie vorderingen hoor :rofl::rofl:
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  20. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Zeist
    Hier was het al weer een tijdje stil... Er is echter wel het een en ander gebeurd. Zo heb ik de zeiltjes getaand/gekleurd met cachou, dat leek me wel leuk. Het is sowieso iets "authentieks" om te doen, maar het ziet er ook nog eens prachtig uit, of althans, bij andere bouwverslagen op dit forum ;) Cachou is te koop bij Verfmolen De Kat, maar uiteraard in een voor modelbouw veel te grote zak, dus als iemand nog eens verlegen zit om cachou, laat het me weten, dan stuur ik je wat op. Ik heb een dosering van 1 eetlepel op 1 liter water gebruikt, en dat was naar mijn smaak precies goed.

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.23 (1).jpeg

    Een klein probleem was wel dat de zeiltjes wat strak trokken, leken te krimpen, waarschijnlijk door het te warme water. Of misschien is dit wel altijd zo als je het katoen nat maakt. Uiteindelijk is het op het model best goed gekomen weer. Het eerste zeil dat werd geplaatst was het ra-zeil. Eerst helemaal geprepareerd: het zeil aan de ra genaaid, boelijnen alvast geplaatst, blokken aan de schoten, en zo kon de ra met zeil en al gehesen worden.

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.23.jpeg

    Het grappige vond ik wel dat zowel de ra als de begijnera geen brassen hebben, die zijn dus niet apart te besturen. Wel kan de hoek van het ra-zeil worden beïnvloed middels de schootlijnen en -blokken.

    De volgende die aan de beurt was: de kluiver. Deze loopt met een "traveler" over de boegspriet.

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.22 (2).jpeg

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.22 (3).jpeg

    Van de fok heb ik gek genoeg geen losse foto's gemaakt, maar die lijkt qua uitvoering en details veel op de kluiver.

    Het meeste werk was het gaffelzeil. Hierbij heb ik de bonnet apart uitgevoerd en later dus vastgemaakt op min of meer authentieke wijze. In tegenstelling tot de andere zeilen heeft het gaffelzeil ook gei-lijnen en bijbehorende blokken. De klauw moet getakeld worden, en vanaf de gaffel loopt ook een touw via diverse blokken op de mast, naar een belegpunt onderaan de mast.

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.21 (2).jpeg

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.20.jpeg

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.21.jpeg

    En dan het geheel op z'n plek. Wat nog ontbreekt zijn de geerdingen, waarmee de positie van de gaffel zijwaarts kan worden bestuurd.

    WhatsApp Image 2023-05-19 at 16.45.21 (1).jpeg

    Heel wat gebeurd dus. Het plaatsen van de zeilen is wel heel leuk omdat het zo'n grote verandering met zich meebrengt in visueel opzicht.

    Bedankt voor het meekijken en vooral ook weer veel modelbouwplezier gewenst!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Baker, Pingu57, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina