Bouwverslag Statenjacht (Billing Boats)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Matthias Noback, 1 jun 2022.

  1. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Oeps, het zelfde bericht is op een of andere manier nog een keer geplaatst.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Matthias, weet je zeker dat de puttingijzers door de rust heen steken??
    Leuk snijwerk trouwens :):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Een patrijspoort, was op oude schepen een opening in een poortklep die apart geopend kon worden en diende voor ventilatie of verlichting. Tegenwoordig is een patrijspoort een ronde opening in de romp of opbouw die met een glazen klep waterdicht kan worden afgesloten en dient als raam.

    De versierde gaten op het statenjacht zijn in feite gewoon kluisgaten. Een kluisgat is een ronde of ovaalronde opening in de verschansing voor het doorvoeren van o.a. ankertrossen/kettingen, kabels en meertrossen. De versiering zoals op het statenjacht is de zogenaamde 'baard' van het kluisgat en is bedoeld als slijtkrans.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    En 2ponds kanonnen.
     
    Herby63 en pietsan vinden dit leuk.
  6. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Bedankt @TIMBERWOLF voor je bericht!

    En @pietsan voor de toelichting! Goed om te weten. Ik vind het opvallend dat het zoveel kluisgaten zijn, en dat ze zo laag bij het dek zitten. Ergens lijkt dat niet handig met al dat water dat naar binnen kan komen. Anderzijds, hoge golven zullen ze wel niet vaak zijn tegen gekomen.

    Inderdaad, @Mees Ippel , er komen ook bij dit model nog een tweetal gezellige kanonnen bij die door de kluisgaten kunnen schieten...

    @Pingu57 bedoel je of dat op dit model zo is (dan: inderdaad), of dat het zo zou moeten zijn? In dat geval weet ik het niet, hoewel dit model is gebaseerd op een als ik het goed heb eigentijds model dus ik hoop dat dat klopt dan
    Heb alleen nog geen foto's daarvan opgezocht.
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het is een 18e eeuws Statenjacht waar het origineel van in het Scheepvaartmuseum staat/stond.
    Statenjacht.jpg
    Dit komt uit het boek Nederlandse jachten en binnenvaartschepen van G.C.E. Crone, uit 1926
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    In dat geval is mijn vraag beantwoord door de foto, want ik zie de jufferblokken ruim boven de rust zitten:):)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
  10. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Zodoende; ik had er niet bij stilgestaan dat het ook anders kon zijn... een beetje vooruitlopend in het verslag, maar hier zie je hoe het wordt, vanuit een wat hogere positie gezien: 20230217_154424.jpg
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Wel een aparte manier zo, het heeft zo ook wel iets :thumbsup::worship:
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    image.jpg
    image.jpg
    Hopelijk is dit leesbaar
     
    Jaques, Pingu57 en Matthias Noback vinden dit leuk.
  13. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    *Hans* vindt dit leuk.
  14. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Ha, zeker, het is authentiek in de zin dat het is zoals de kit-ontwerper het heeft bedoeld, maar niet in de andere zin van het woord :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  15. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    De bouw ging verder met het roer. In de doos zat een vooraf uitgezaagd stuk multiplex dat ik heb besloten om te gebruiken. In plaats van hier de vorm van de losse onderdelen in te kerven heb ik zelf losse plankjes gemaakt en die op het middelgedeelte gelijmd:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.58 (2).jpeg

    De kieren nog iets meer uitgesproken gemaakt met een vijltje.

    In de beslagset zitten voorgevormde messing onderdelen: beugels/vingerlingen met busjes. In elk busje moest nog een pennetje worden gesoldeerd (waardoor ook het busje weer los kwam :)).

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.58.jpeg

    Voor zover ik weet is messing met hout verlijmen niet echt mogelijk, dus heb ik een gaatje geboord in de beugels en ze met een enkel spijkertje vastgezet op het roer. Vervolgens ook het hout gebeitst en het met harpuis-wit geschilderde gedeelte van de romp voortgezet op het roer. Een handige tip die ik elders las was om het hout in te krassen op de overgang van de twee "kleuren" zodat beits en verf niet in elkaar overlopen:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57 (5).jpeg

    Vervolgens de vingerlingen verlengd met een dun stukje hout, ook weer met kleine spijkertjes vastgezet:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57 (4).jpeg

    Dezelfde handelingen uitgevoerd op de romp van het schip, en hier hangt het roer dan:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57 (3).jpeg

    Scharnieren gaat vrij makkelijk:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57 (2).jpeg

    Vervolgens de roerpen onder het paviljoen doorgevoerd en vastgezet in het roer:

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57.jpeg

    Op het dek kan je het roer bewegen met een deftig uitgevoerd "paaltje". Ik moet zeggen, de roerpen zelf is wat ielig uitgevoerd, maar het geheel werkt echt. Om de pen wat stevigheid te geven heb ik hem omwikkeld met touw.

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.57 (1).jpeg

    En tot slot nog een beetje een willekeurige toevoeging: aan beide kanten een bolder waarop waarschijnlijk t.z.t. de rustlijnen van het anker kunnen worden belegd.

    WhatsApp Image 2023-03-17 at 12.25.56.jpeg

    Bedankt voor het meekijken en -lezen, en veel bouwplezier allemaal!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Mees Ippel, Erik B, pietsan en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    888
    Locatie:
    Thuis
    Mooi werk weer Matthias. Het roer ziet er heel goed uit, knap gemaakt!
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Keurig:thumbsup:
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Super netjes Mathias :thumbsup:
     
    Matthias Noback vindt dit leuk.
  19. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Ptèr vindt dit leuk.
  20. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Zeist
    Begin februari werd het wel tijd om eens na te gaan denken over het rondhout en de tuigage. Allereerst wat kleine voorbereidende werkzaamheden, zoals de boegspriet met een vlaggenmastje:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.58 (4).jpeg

    Wat beleggingspunten op de mast (ik meen "vioolstukken"):

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.59 (1).jpeg

    Het potje satéprikkers van de Action kwam weer goed van pas!

    Dan nog op twee plekken een "overloop". Hieraan worden later blokken bevestigd voor de schoten van het stagzeil en het gaffelzeil. Hier is ook een eenvoudig nagelbankje te zien:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.59.jpeg

    Er is in het pakket aardig wat touw meegeleverd, maar ik vind het niet erg mooi, en er zijn ook niet zoveel verschillende maten. Een boek van Akkerman over het Statenjacht (uitgegeven door de NVM) bevatte een aardig lijstje met touwdiameters, afgeleid van de mastdikte (gebaseerd op Witsen, maar ik heb dat zo snel niet terug kunnen vinden):

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.58 (3).jpeg

    In een spreadsheet heb ik de afmetingen gebaseerd op de mastdikte van dit model, en vervolgens een bestelling geplaatst bij Modellbau Takelgarn. Het touw werd snel geleverd. Het lastigste vond ik nog om het touw op zelfgemaakte klosjes te krijgen...
    De door Billing Boats meegeleverde blokken vond ik ook niet zo mooi, en het leek me leuk om eens te kijken of het te doen is om zelf wat blokjes te maken. Te beginnen met de jufferblokken. Hieronder documenteer ik ook even het proces:

    Op een stukje rondhout heb ik de breedte van de jufferblokken afgetekend, gevolgd door wat marge voor de zaagsnede:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.58 (2).jpeg

    Met het draaibankje en een vijl de groef gemaakt voor het wanttouw:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.58 (1).jpeg

    Met de tafelzaag de blokjes losgezaagd. Dan naar de boormachine, het eerste blokje fungeert als sjabloon voor alle volgende. De gaten liggen overigens op een cirkel met de halve diameter; zie de tekening hierboven op het kopietje uit Akkerman.

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.58.jpeg

    De gaten boor ik ook in het reststukje rondhout, en ik steek er wat spijkers in:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.57 (2).jpeg

    Dan het reststukje weer terug in de draaibank. Een voor een prik ik de blokjes er op en tijdens het draaien kan ik zo een mooie ronding schuren aan beide kanten:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.57 (1).jpeg

    Alvorens ze te beitsen nog even een plaatje, naast het origineel van Billing Boats:

    WhatsApp Image 2023-03-24 at 12.12.57.jpeg

    Voor een eerste keer ben ik wel tevreden. De vorm kan nog iets beter en ik kreeg ze de blokjes met moeite allemaal even dik.

    Volgende keer meer rondhout en het eerste touwwerk... Veel modelbouwplezier gewenst :)
     
    Ptèr, Herby63, pauwels en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina