Bert V
verslagschrijvers
Al lange tijd had ik de wens om ooit nog eens een stoomscheepje te bouwen of een tweede hands op te kunnen knappen.
Waarom een stoomscheepje?
Ik denk gewoon om zijn nostalgische uitstraling, de techniek, het geluid ervan, de charme, noem het maar op en geef toe; wie draait er zich bij het horen van een stoommachine niet om?
De geur van kolen (zoals bijvoorbeeld vaak nog bij model stoomtreinen voorkomt) gaat helaas omdat de meeste stoomscheepjes op gas gestookt worden niet op maar ook dit zou ik kunnen waarderen.
Liefhebbers van stoom weten denk ik wel wat ik hier mee bedoel.
Bij mijn afscheid van mijn laatste werkgever kreeg ik afgelopen zomer – bedoeld voor een nieuwe fiets, maar die fiets had ik net een paar maanden een nieuwe – een cadeau enveloppe.
Van die enveloppe kon ik - zoals mijn vrouw toen ook aangaf - mijn auto een aantal keren bij de pomp vol laten gooien, een etentje voor ons tweeën en nog een keer of wat mee naar de supermarkt of ik kon er mijn wens van het stoomscheepje mee in vervulling laten gaan.
Het is dus het laatste geworden.
Na een grondige verkenning van wat er in de markt te koop is heb ik besloten er de - bij Krick in Duitsland aangeboden - Steamlaunch “Victoria” bouwpakket met verticale ketel van aan te schaffen.
Voor het idee is hier een afbeelding van het te bouwen scheepje van Krick op een van hun verkoop info's.
De levering ervan gaf wat getrubbel maar daar wil ik hier niet verder op in- of doorgaan.
Inmiddels heb ik het scheepje een aantal maanden in huis en is de bouw reeds begonnen.
Lange tijd heb ik ook getwijfeld of ik er hier op MBF wel of geen bouwverslag van zou gaan publiceren.
De redenen zijn divers maar kort gezegd komt of kwam het er op neer dat;
- A; ik meer een (verslag)lezer dan een schrijver ben.
- B; op het moment dat ik met de bouw begon het forum nog een beetje in zijn "hack crisis" zat.
- C; dat ik niet goed weet hoe je een verslag schrijft van iets wat je zo uit de doos in elkaar plakt.
- D; en zo nog wat van die kleine redenen die je doen besluiten het nog even uit te stellen.
Punt A heb ik door een ander lopend topic van mij (the Old Lady) inmiddels een beetje kunnen achterhalen. Door dat topic en de gedeelde reacties en de loop hiervan ben ik ondertussen van enkel lezer ook steeds meer een (beginnend) schrijver geworden.
Punt B is voor ieder een bekend verhaal en is zo goed als de wereld uit dus daar kan een streep doorheen.
Punt C is dat ik inmiddels weet dat het meer dan zomaar een scheepje uit de doos in elkaar plakken is, dat ik daar alleen maar extra blij mee ben en dat daar dus ook wel degelijk iets over te vertellen valt.
Punt D zijn de - zeg maar persoonlijke - "pinuts" en valt zo voor dit moment niets verder over te vertellen.
In het verleden maakte ik - als een scheepje klaar of bijna klaar was - een soort "Power Point Presentatie" en publiceerde die dan al of niet via bijvoorbeeld een Youtube kanaal.
In elk geval is nu de kogel door de kerk en wil ik vanaf nu gaan proberen het bouwverslag van dit scheepje via het Model Bouw Forum bij te gaan houden, te delen en zodoende een positieve bijdrage aan dit form te leveren.
Op- of aanmerkingen en goede adviezen (van sommige mensen hier op het forum heb ik inmiddels al een aantal nuttige adviezen) zijn altijd welkom.
Groet, Bert
Waarom een stoomscheepje?
Ik denk gewoon om zijn nostalgische uitstraling, de techniek, het geluid ervan, de charme, noem het maar op en geef toe; wie draait er zich bij het horen van een stoommachine niet om?
De geur van kolen (zoals bijvoorbeeld vaak nog bij model stoomtreinen voorkomt) gaat helaas omdat de meeste stoomscheepjes op gas gestookt worden niet op maar ook dit zou ik kunnen waarderen.
Liefhebbers van stoom weten denk ik wel wat ik hier mee bedoel.
Bij mijn afscheid van mijn laatste werkgever kreeg ik afgelopen zomer – bedoeld voor een nieuwe fiets, maar die fiets had ik net een paar maanden een nieuwe – een cadeau enveloppe.
Van die enveloppe kon ik - zoals mijn vrouw toen ook aangaf - mijn auto een aantal keren bij de pomp vol laten gooien, een etentje voor ons tweeën en nog een keer of wat mee naar de supermarkt of ik kon er mijn wens van het stoomscheepje mee in vervulling laten gaan.
Het is dus het laatste geworden.
Na een grondige verkenning van wat er in de markt te koop is heb ik besloten er de - bij Krick in Duitsland aangeboden - Steamlaunch “Victoria” bouwpakket met verticale ketel van aan te schaffen.

Voor het idee is hier een afbeelding van het te bouwen scheepje van Krick op een van hun verkoop info's.
De levering ervan gaf wat getrubbel maar daar wil ik hier niet verder op in- of doorgaan.
Inmiddels heb ik het scheepje een aantal maanden in huis en is de bouw reeds begonnen.
Lange tijd heb ik ook getwijfeld of ik er hier op MBF wel of geen bouwverslag van zou gaan publiceren.
De redenen zijn divers maar kort gezegd komt of kwam het er op neer dat;
- A; ik meer een (verslag)lezer dan een schrijver ben.
- B; op het moment dat ik met de bouw begon het forum nog een beetje in zijn "hack crisis" zat.
- C; dat ik niet goed weet hoe je een verslag schrijft van iets wat je zo uit de doos in elkaar plakt.
- D; en zo nog wat van die kleine redenen die je doen besluiten het nog even uit te stellen.
Punt A heb ik door een ander lopend topic van mij (the Old Lady) inmiddels een beetje kunnen achterhalen. Door dat topic en de gedeelde reacties en de loop hiervan ben ik ondertussen van enkel lezer ook steeds meer een (beginnend) schrijver geworden.
Punt B is voor ieder een bekend verhaal en is zo goed als de wereld uit dus daar kan een streep doorheen.
Punt C is dat ik inmiddels weet dat het meer dan zomaar een scheepje uit de doos in elkaar plakken is, dat ik daar alleen maar extra blij mee ben en dat daar dus ook wel degelijk iets over te vertellen valt.
Punt D zijn de - zeg maar persoonlijke - "pinuts" en valt zo voor dit moment niets verder over te vertellen.
In het verleden maakte ik - als een scheepje klaar of bijna klaar was - een soort "Power Point Presentatie" en publiceerde die dan al of niet via bijvoorbeeld een Youtube kanaal.
In elk geval is nu de kogel door de kerk en wil ik vanaf nu gaan proberen het bouwverslag van dit scheepje via het Model Bouw Forum bij te gaan houden, te delen en zodoende een positieve bijdrage aan dit form te leveren.
Op- of aanmerkingen en goede adviezen (van sommige mensen hier op het forum heb ik inmiddels al een aantal nuttige adviezen) zijn altijd welkom.
Groet, Bert
Laatst bewerkt: