Bouwverslag stoomsleper Afrika

Dus kijk je en ook anderen hopelijk nog lang met plezier naar zo'n model. Gr. Klaas.

Beetje lomp vind ik

Gefeliciteerd met de huidige stand van de bouw.
Een stoomsleepboot is "lomp".
In de kleine scheepslengte moest men een krachtige stoominstallatie bouwen, vandaar de volle romp.
Succes met de voorgang van je project.
Groet. Henk.

Gefeliciteerd met de huidige stand van de bouw.
Een stoomsleepboot is "lomp".
In de kleine scheepslengte moest men een krachtige stoominstallatie bouwen, vandaar de volle romp.
Succes met de voorgang van je project.
Groet. Henk.
Begin haar ook steeds mooier te vinden,wil ook de deuren en zo open en dicht kunnen doen,datvind ik juist het mooiste werk

Laatst bewerkt:
Ik wil de besturing van de Afrika met kettingen maken ,zoals het vroeger ook was ,iemand een tip hoe te maken ?

Ja dat zou kunnen, maar dan heb je een ketting wiel nodig op de roerkoning, anders glijd hij door. Wat voor ketting ga je gebruiken daarvoor?
grt Peter

Je kan dit op twee manieren doen:
1 - Je trekt aan de ketting om het roer te verstellen.
2 - Je laat het roer aan de ketting trekken.
Beetje cryptisch omschreven, wat bedoel ik:
ad. 1, Als je de ketting aandrijft, trekt, dan heb je altijd een loze slag, de vrije ruimte, doorhang van de ketting, wat nauwkeurig op spanning afstellen vereist. Het gevolg is, gelet op de lengte van de beide kettingen, stuur- en bakboord, dar je problemen krijgt met het snel/correct verstellen van het roer
ad. 2, Als je de servo direct het roer laar bedienen, dan heb je geen loze slag. Maak aan een hulparm op de roerservo, of roer, de ketting vast en dan met geleide wielen ondersteund naar het stuurhuis.
Daar nu de kettingen geen sturende functie meer hebben, maar wel synchron met de roeruitslag bewegen, kan je in het stuurhuis ook een dummy plaatsten van de destijds gebruikte stoom bekrachtigde stuurinstallatie.
In het stuurhuis van de Furie staat ook een stoom bekrachtigde stuurinrichting.
Dit was destijds een hulpmiddel, daar de krachten op het roer zo groot werden, dat een directe verstelling door één stuurman niet meer mogelijk was.
Onderstaand wat informatie, aan de rechterkant het stuurrad.
Over een trommel met meerdere slagen liep de ketting en door draaien aan het stuurrad werd er stoom gestuurd naar de stoomcilinders, die de trommel verdraaiden.
In een van mijn boeken staat een voorbeeld van een dergelijke installatie:
Stuurinrichtin met stoom bekrachtiging 1.jpg

Ook de kant vanaf de stoomcilinders:
Stuurinrichtin met stoom bekrachtiging 2.jpg

Je ziet prachtig aan weerszijden de kettingschalmen naar de roer verstelling.
Nabouwen is een onbegonnen werk, maar als je het roer/roerservo aan de ketting laat trekken, dan kan je mooi een stuurinrichting maken maken, waarbij de ketting over de trommel loopt en met een klein tandwieltje, snaar, het stuurrad draait tijdens het verstellen van het roer.
Over de ketting, ik denk aan: Langschalmig ketting (1 meter) E200 002 | Ketting | ModelbouwShopNederland
Het grote voordeel is, dat de servo het roer spelingsvrij verstelt.
Daar de ketting nu ook het stuurrad laat draaien, kan je een stuurman met zijn handje vastmaken aan het rad, zodat het lijkt, dat deze het stuurrad bedient.
Was maar een idee.
Succes met je project. Groet Henk.

Juki, Kijk even (nou ja eerder een paar dagen) in het bouwverslag van de Maarten. Jan Walpot heeft het daarin uitgebreid uit de doeken gedaan hoe hij het heeft aangepakt. Was complex, omdat de bovenbouw eraf moest kunnen. In principe heb je een ketting die door de stuurlier in het stuurhuis loopt. Gaat in het gangboord over in stangen en achter op het kwadrant op de roerkoning heb je weer kettingen. Ongetwijfeld doe je in Jan zijn verslag meer goede ideeën op. Jan bouwt op hoog niveau, dat wel. Een lust om naar te kijken. Zie link. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomsleepboot-maarten.96933/page-23

Aanvulling, vergeten.
Als je de ketting vastmaakt op het roer, servo, dan hoef je bij het losnemen van de bovenkant, losnemen van de kettingen, ook de roeruitslag meer af te stellen.
Op de eerdere link staan ook sluitingen.
Henk.

Juki, Kijk even (nou ja eerder een paar dagen) in het bouwverslag van de Maarten. Jan Walpot heeft het daarin uitgebreid uit de doeken gedaan hoe hij het heeft aangepakt. Was complex, omdat de bovenbouw eraf moest kunnen. In principe heb je een ketting die door de stuurlier in het stuurhuis loopt. Gaat in het gangboord over in stangen en achter op het kwadrant op de roerkoning heb je weer kettingen. Ongetwijfeld doe je in Jan zijn verslag meer goede ideeën op. Jan bouwt op hoog niveau, dat wel. Een lust om naar te kijken. Zie link. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomsleepboot-maarten.96933/page-23
Ik heb met de boven bouw toch weinig te make ? Volgens de tekening lopen de kettingen over het dek
Maar zal die andere verslagen eens doorspitten

ad. 1, Als je de ketting aandrijft, trekt, dan heb je altijd een loze slag, de vrije ruimte, doorhang van de ketting, wat nauwkeurig op spanning afstellen vereist. Het gevolg is, gelet op de lengte van de beide kettingen, stuur- en bakboord, dar je problemen krijgt met het snel/correct verstellen van het roer
ad. 2, Als je de servo direct het roer laar bedienen, dan heb je geen loze slag. Maak aan een hulparm op de roerservo, of roer, de ketting vast en dan met geleide wielen ondersteund naar het stuurhuis.
Daar nu de kettingen geen sturende functie meer hebben, maar wel synchron met de roeruitslag bewegen, kan je in het stuurhuis ook een dummy plaatsten van de destijds gebruikte stoom bekrachtigde stuurinstallatie.
Dit was destijds een hulpmiddel, daar de krachten op het roer zo groot werden, dat een directe verstelling door één stuurman niet meer mogelijk was.
Over een trommel met meerdere slagen liep de ketting en door draaien aan het stuurrad werd er stoom gestuurd naar de stoomcilinders, die de trommel verdraaiden.
Bekijk bijlage 469191
Bekijk bijlage 469192
Nabouwen is een onbegonnen werk, maar als je het roer/roerservo aan de ketting laat trekken, dan kan je mooi een stuurinrichting maken maken, waarbij de ketting over de trommel loopt en met een klein tandwieltje, snaar, het stuurrad draait tijdens het verstellen van het roer.
Over de ketting, ik denk aan: Langschalmig ketting (1 meter) E200 002 | Ketting | ModelbouwShopNederland
Daar de ketting nu ook het stuurrad laat draaien, kan je een stuurman met zijn handje vastmaken aan het rad, zodat het lijkt, dat deze het stuurrad bedient.
Was maar een idee.

Prachtig ,maar ik maak het simpeler haha

Bekijk bijlage 469191
Bekijk bijlage 469192
Was maar een idee.

Is die ketting niet een beetje grof in verhouding met de schaal 1:25 ?

Back