Nieuwe Super AVA Pro 4 Flaps
Zo,
De kat is uit de zak.
Ik heb met een goede (modelvlieger) vriend Vrijdag een gezellige en leuke avond gehad en we zijn er (bij een goede fles wijn) uitgekomen.
Mijn Flappie Pro krijgt vermoedelijk een nieuwe eigenaar!
Toen ik vertelde dat ik mijn Flappie wat lichter wilde gaan maken bood hij aan om eventueel mijn Flappie af te kopen.
Hij vliegt zelf wel snellere kisten, maar zo’n „schleicher“ wil hij ook wel hebben.
Als het hem dan toch niet bevalt verkoopt hij de Flappie gewoon weer verder.
Ik krijg er een goede en faire prijs voor en de nieuwe bezitter kent mijn kist goed.
Hij is er erg blij mee en ik kan me op een nieuw Project verheugen.
Ik hoef dus ook niet zo veel geld erin te stoppen.
Dat is een leuk neveneffect, want anders had ik het niet gedaan.
Ik heb dus dezelfde avond/nacht een mailtje aan Jiri Kukulj van FVK gestuurd en vanmiddag lag er al een antwoord in m’n postvak.
Hij heeft nog een Super AVA Pro 4 Flaps in mijn gewenste kleur liggen.
Die ga ik volgende maand op de Modellbaumesse in Friedrichshafen (alweer daar) ophalen.
Omdat ik de 19% BTW kan aftrekken betaal ik „maar“ € 832.- in plaats van € 990.-
Dat is mooi meegenomen.
Ik moet het dan wel over de Duits/Zwitserse grenz „smokkelen“, maar dat zal wel géén probleem zijn.
Hierme kondig ik dus officieel het vervolg aan van dit Bouwdraadje.
De bouw van een Flappie Pro v2.0 „light“
De kleur wordt ook deze keer weer wit-blauw-wit.
Voor een betere herkenning op grote hoogte wordt het zijroer in ieder geval wit en het hoogteroer wit of blauw.
Dat weet ik nog niet zo precies.
Omdat ik alle nieuwe servo’s hier heb liggen is er eigenlijk al een begin gemaakt.
Dit wordt natuurlijk een heel ander verhaal.
Omdat ik graag licht wil gaan bouwen ga ik het één en ander ook anders doen als bij v1.0
Alhoewel mijn versie van de vleugel/romp verbinding goed werkt, ga ik het nu met maar 1 groene multiplex stekker doen.
Daardoor kan ik nog eens veel gewicht besparen.
Ook de motor en ESC gaan dit keer veel lichter worden.
De Kontronik is toch best wel een zwaar „ding“
Florian Schambeck heeft wat nieuws in zijn programma opgenommen.
Het is een Powerline micro 1025/F5J.
Antriebsset Powerline micro 1025/F5J « klapptriebwerk.de
Motor en Getriebe wegen slechts 99 gram.
Daar nog een ESC en een klapschroef met spinner erbij en je komt aan de 160-170 gram zonder lipo.
Mijn kontronik Kira weegt alleen al bijna zo veel.
De Powerline 1025 trekt een kist van 4 meter met 2,2 Kilo met 12m/s naar boven.
Power genoeg dus.
Dat setje kan interessant worden voor mijn nieuwe AVA
Wat ik geleerd heb bij de bouw van de eerste AVA is dat het beter is eerst alles in te bouwen, dan uitwegen en eerst dan een passende aandrijving zoeken die qua gewicht ook goed gaat.
Die „fout“ maak ik nu niet meer.
Jullie zien dus dat er weer wat nieuws op me wacht en ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
In ieder geval ga ik v2.0 beter en lichter bouwen.
Dat is één ding wat zeker is.
Groetjes uit Zwitserland,
Jordy