"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Zit erg te twijfelen welke servo's ik nu moet nemen: de MKS DS 6100 voor hoogte- en richtingsroer en de MKS 460 voor aileron en flaps.

Wie weet raad?
Joris

Dan zeker DS6100 voor alles. De 460 is iets sneller (0.10 ipv 0.11 sec) maar minder krachtig en nauwkeurig.
De snelheid heb je zeker niet nodig, kracht en precisie wel.

Hoop snel mijn ervaring met de DS6100 te posten, ze zijn weer onderweg.

Rick
 
Ik wou jullie eventjes op de hoogte houden en vertellen dat ik ben begonnen met het opbouwen van de AVA Pro 4F.

Het is geen eenvoudige klus voor mij, maar ik denk wel dat het goed lukt.
Ik zal van het weekend een paar foto's en een berichtje erbij schrijven.
Tot nu toe gaat het goed, maar ik neem er lekker de tijd voor.
Het moeilijkste tot nu toe (voor mij) was het cfk-wipje voor het hoogteroer.
Ik vond het best een hele klus om het heel precies in een 90 graden hoek vast te lijmen.
Gelukkig doe ik alles met 24h epoxy vastlijmen (en niet met 5min epoxy) anders had ik nu of een zaag of een nieuwe achter-romp nodig gehad ;)
Bericht en foto's volgen van het weekend.

Groetjes,

Jordy
 
Zoals beloofd heb ik een "paar" foto's tijdens het bouwen gemaakt.
Ze zijn niet altijd even scherp, en de bouwkwaliteit is ook niet altijd perfect, maar voor een beginneling (wat ik nu eenmaal ben) is het geloof ik wel in orde.

Ook moet ik jullie vragen niet al te zeer op mijn spelfouten te kijken.
Ik ben inmiddels al heel lang weg uit Nederland en ik heb echt moeitje met het één of andere woord.

Ik ben begonnen met de roerhevels.
Er zijn er 5 stuk: 4 zijn er voor de ailerons en flaps en ééntje (de donkere rechts) is er voor het zijroer.

ava-01.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ik moest de hevels allemaal een beetje afvijlen omdat ze anders te ver uit de ailerons, flaps en zijroer zouden steken.

ava-02.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Ook dieper in de sleuf drukken was geen optie omdat de heveltjes dan aan de andere kant tegen de folie drukte.
Dat zou lelijke bobbeltjes geven, en ook teveel spanning.
De gevaar dat de folie zou scheuren was te groot.

ava-03.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De eerste keer is het echt een vreemd gevoel om met een scalpel in zo’n dure kist te gaan „steken“, ook al is het alleen maar om er een stukje folie uit te snijden.

ava-04.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het onderste sleufje is voor de electro-versie

ava-05.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit is de sleuf voor de flaps

ava-06.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En hier nog voor de ailerons

ava-07.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het eerste heveltje zit op z’n plaats in het zijroer

ava-08.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De rest van de hevels (hier een aileron) zit ook goed.

ava-09.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Vastkleven doe ik alles met 24h epoxy.

ava-10.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De vleugels en zijroer kunnen nu opzij gelegd worden en moeten minstens 12 uur drogen/hard worden.
Omdat ik nog een beetje epoxy over had heb ik gelijk maar het cfk stangetje van het hoogteroer met de 2 metalen hulzen verlijmd.

ava-11.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Met een beetje afplak tape omwikkelt en ook weer de epoxy hard laten worden.

ava-12.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het eindresultaat ziet er dan zo uit.

ava-13.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-14.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Nu ik alle voorbereidingen heb gemaakt, en ik zo lanzamerhand „warm“ begin te worden is nu het hoogteroer aan de beurt.

ava-15.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Het hoogteroer wordt op dit cfk wipje geschroefd .

ava-16.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-17.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-18.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Heleeas ist het gaatje net iets te klein voor het metale kogelkopje.

ava-20.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dus boor ik met mijn Dremel en een metaalboortje het gat iets groter.

ava-19.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En nu past het perfect.

ava-21.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-22.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Morgen gaat het verder met mijn bouwbericht.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Mooie duidelijke foto's en spelfouten???
Ik heb er maar weinig kunnen ontdekken!

Mooi verslag wat ik zeker zal blijven volgen!

Ga zo door!

grt, Louis
 
Bedankt Louis voor het compliment!


Zo, ik pak de draad weer op.

Nadat ik de wip had uitgeboord was het tijd om alle delen eens op hun plaats te zetten.
Daardoor krijg ik een beter overblik hoe ik de wip moet gaan verlijmen en ik niet voor onverwachte verassingen kom te staan tijdens de bouw.

Eerst de wip en het zijroer op de achterromp geschoven

ava-23.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-24.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-25.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Daarna heb ik het hoogteroer vast geschroeft met de meegeleverde schroef.
Het past allemaal heel erg goed samen.

ava-26.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-27.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-28.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toen ik alles heb samengezet en van alle kanten heb bekeken was het aan de tijd om de wip op de achterromp vast te lijmen.
Omdat het heel belangrijk is dat het hoogteroer precies op de achterromp zit, heb ik alles nog eens een keertje zonder lijm opgebouwd.

ava-29.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De hoek van 90 graden met het zijroer moet heel precies zijn.

ava-30.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En omdat ik hier geen fout wilde maken heb ik alles nog eens een keertje nagemeten.
Ik geef toe, een beetje omslachtig is dit wel, en het zou zeker ook makkelijker kunnen.

ava-31.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Zo was ik wel tevreden over de opbouw en zo zou het dan ook wel 24 uur kunnen drogen/hard worden.

ava-32.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De wip heb ik nog met een beetje afplak tape „vast gezet“ zodat het hoogteroer neutraal stond en de wip vastgelijmd met 24h epoxy.

ava-33.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Zo stond de hele stellage 24 uur in m’n hobbykamer.

ava-34.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-35.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-36.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit is na 24 uurtjes drogen het resultaat.

ava-37.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Toegegeven, ik heb hier en daar het één of andere druppeltje epoxy teveel erop gedaan

ava-38.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En het gaat zeker ook geen schoonheidsprijs winnen

ava-39.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Maar het zit perfect, en zal zo snel niet los raken.

ava-40.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Tijdens het drogen was het tijd voor de Motor.
Dit is het Kontronik Drive 410 Set

ava-41.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Wat bestaat uit de Koby 40 LV ESC met 40A en 3A BEC (max 10A)

ava-42.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit is de Kira 480-26 met 5,2:1 Planetengetriebe.

ava-43.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De as is 5 milimeter en vastgeschroeft wordt het met M3 schroefjes

ava-44.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Als Propeller neem ik tijdelijk de Aeronat Cam met 16 x 10

ava-45.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En een Aeronaut Spinner mit 38/5 milimeter

ava-46.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-47.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Hier moet ik uitmeten waar precies de gaatjes voor de M3 schroeven moeten komen.

ava-48.jpg


Klik hier voor een grote foto!


De maten staan op het plan van Kontronik

ava-49.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit was een eenvoudig klusje.

ava-50.jpg


Klik hier voor een grote foto!


ava-51.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Nadat de gaten waren geboord heb ik gelijk de motor ingebouwd.
De schroeven op de foto zijn provisorisch en worden later nog door betere uitgewisseld.

ava-52.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En zo zit de motor vast aan de romp

ava-53.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Als proef met Spinner en Klapschroef erop monteert

ava-54.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Dit is ook maar tijdelijk todat ik zeker weet dat ik de goede klapschroef heb.

ava-55.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Als dat zo is wordt er een RFM Klapschroef met RFM Spinner aangeschaft en erop monteerd.



Zo, al weer een stukje verder.
Helaas heb ik deze week niet veel tijd om verder te bouwen.
Daarom komt de volgende update eerst weer aan het einde van de week.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
mooi mooi :) trouwens, reisenauer spinners passen perfect. bij hoellein te krijgen.
38 mm spinner met 41 mm middenstukje past super
 
Hallo Thadog, mooi project zo en goed in beeld gebracht! Alleen wil ik adviseren (geen commentaar) je foto's te reduceren tot max 800x600. Dit maakt je draadje veel makkelijker te lezen omdat het laden en scrollen dan veel sneller gaat :)

Keep up the good work!!!
 
Hoi Discus2ct.

Bedankt voor de tip.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Ik zit hier aan een 27" iMac met een oplossing van 2560 x 1440 en daardoor werken de 1600 x 1200 beeldjes klein genoeg ;)
De foto's die ik nu heb gemaakt laat ik zoals ze zijn, maar de volgende foto's zal ik naar 1200 x 900 reduceren.
Dat zal het laden 25% sneller maken.

Als de beeldjes nog kleiner worden denk ik dat je niet meer alle details kan zien.

Groetjes,

Jordy
 
Mooi bouwverslag met mooie en duidelijke foto's. Leuk om te lezen!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
motor set up

ik moet zeggen dat je een mooie motor setup hebt.

ik vlieg met bijna het zelfde, (alleen wat oudere versie)
[101262] space-pro-zweefversie-electrificeren-4
en ik kan je verzekeren dat die kist vanuit de hand weg vliegt.

Ga je met een extra accu vliegen voor je bec of doe je het met 1 accu?

De Space Pro vlieg ik met 1 accu. Dit geeft mij 5 starts omhoog, en een vliegtijd van een half uur zonder thermiek.
Op de helling vlieg ik 1 uur (zonder motor loop) dan moet er 40% bij in.

Succes met bouwen.

Gerhard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Discus2ct.

Bedankt voor de tip.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Ik zit hier aan een 27" iMac met een oplossing van 2560 x 1440 en daardoor werken de 1600 x 1200 beeldjes klein genoeg ;)
De foto's die ik nu heb gemaakt laat ik zoals ze zijn, maar de volgende foto's zal ik naar 1200 x 900 reduceren.
Dat zal het laden 25% sneller maken.

Als de beeldjes nog kleiner worden denk ik dat je niet meer alle details kan zien.

Groetjes,

Jordy

Ik had al zo'n vermoeden. Zijn prachtige schermen om mee te werken :)
 
Ga je met een extra accu vliegen voor je bec of doe je het met 1 accu?

Hoi Gerhard,

Ik ga zonder extra ontvanger accu vliegen, dus alleen maar één (3S) Lipo.
Bij ons in de Club vliegen 2 Satori's en een Supra.
Ook alles zeer goede F3J/F5J Zwevers.
Ze vliegen ook allemaal zonder extra ontvanger accu.
Zelfs meneer Kukulj van fvk.de heeft me aan de modelbeurs in Friedrichshafen aanbevolen om geen extra ontvanger accu te verbouwen.

Groetjes,

Jordy
 
ik wil niet melig doen, maar op de foto zie ik dat de motor haast onder tegen de romp komt....
zit je dan nog wel juist wat de domping van de motor betreft?

mijn gevoel zit hier niet erg juist bij.
het kan natuurlijk veranderen met een beeld van de vleugel op de romp zodat we de glijhoek zien.

ik hoop dat ik mis zit ;)

voor de rest lijkt me het een aardig leuk toestel (projectje) om vliegklaar te maken!
 
Hoi fireforx309,

Dat ziet er zo uit op de foto , maar is niet zo.
De opnamehoek van de foto was niet optimaal.
Zoals je op deze foto ook kunt zien gaat de bovenkant van de neus van de AVA ook in een schuine hoek naar boven.

ava11.jpg


Daarom ziet het er op de foto naar uit dat de motor veel te schuin ingebouwd is

Omdat ik liever een mooie rechte neus heb en het daardoor dan ook nog eens een tikje beter zweef (stroomlijn) heb ik dus geen domping.
Ik vlieg niet de hele tijd met de motor aan, waarschijnlijk maar 10-15 seconden, en dan wordt er zonder motor verder gezweefd.
Het is zelfs gewenst dat de zwever naar boven trekt met de motor aan
Alles niet zo erg.

Bedankt voor je commentaar.
Ik vind het helemaal niet melig.
Juist door zulke opmerkingen kan een fout snel opgelost worden!

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jordi,

Ik zie dat je een hele mooie motor hebt, een hele mooie spinner, en dat alles bestemd voor een hele mooie kist.
Maar ... die spinner is een spinner met koelluchtopening, die planeetvertraging heeft mooie schuine stukken aan de zijkant om koellucht door te laten.
En jij zet er een dicht motorschot tussen zodat dat allemaal overbodig luxe is. :confused: Vindt je dat niet een beetje zonde?

Als ik jou was zou ik toch nog even de dremel pakken en die halve maantjes (tussen de schroefgaten) uit het motorspant wegfrezen zoals op onderstaande tekening staat. De motor zal je er dankbaar voor zijn, en je langer dienen ...

ava-49.jpg


Dirk.
 
Hoi Dirk.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik heb daar helemaal niet aan gedacht.
Ik zal in ieder geval een beetje wegfrezen zodat er koellucht aan de motor kan komen.
Één vraagje heb ik nog.
Denk je niet dat het motorschot daardoor onstabiel wordt?
Ik ben bang dat de motor er uit wordt getrokken als je begrijpt wat ik bedoel.

Groetjes,

Jordy
 
Jordy,

Ligt eraan hoe sterk dat motorschot zelf is. Oha. denk ik dat de angst voor een te zwak motorschot wat overdreven is.

Ik gebruik op mijn Alpina dezelfde motor (qua layout dan) Kira 650-15 6.7 vertraagd met een 18,5x12" klapprop op 8S lipo-pakket. Bijna 1500 Watt!!!
Het motorschot (uitgerust met nog grotere koelopeningen) is gemaakt van 4 mm dik vliegtuigtriplex en tweezijdig bekleed met 1 laag 160 grams glasdoek+epoxy.
Dat volstaat ruimschoots. Behalve flink harde landingen, dan springt het los.

Dirk.
 
Back
Top