"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Jordy
Zou het mogelijk zijn meer gegevens te vermelden. Het terug vinden van de PDF was al moeilijk. http://www.klapptriebwerk.de/wp-content/uploads/Powerline.1025.Datenblatt.pdf
Heb je bij bestelling moeten opgeven of je met een 3S lipo of een 4Slipo wilde gaan werken ?
Als Shambeck voor beide type lipo's (3S of 4S) hetzelfde motortje gebruikt verschilt het opgenomen en afgegeven vermogen enorm.
En wat is het merk en type van jou 1250mAh lipo's ?

Arjan
Je begint goed door van een 30 Ampere uit te gaan. Dat zou je bij die grotere lipo ook moeten doen. Niet van 10C. Dat een grotere lipo beter met de stroom overweg kan is wel logisch.
Met behulp van drive calc heb ik diverse merken lipo's vergeleken. Daarbij proberend steeds hetzelfde type aan te houden. Daar komt uit :
* Geen enkele lipo komt bij 30 Ampere belasting uit boven de 11,0 volt
* Verschil in spanning bij 1250mAh en 3000mAh, hooguit 0,5 volt bij een 30 Ampere belasting bij hetzelfde merk en type
* Stroom toename 5% bij verdubbeling van de cappaciteit van de lipo
* Opgenomen vermogen varieerend van 8 tot 10% meer power bij verdubbeling van capaciteit van de lipo
* Propellor vermogen is dus ook 10% meer.

Zoals Shambeck zijn recept verkoopt, zie PDF, zul je met een grotere lipo de propellor moeten verkleinen. Stroom meten blijft belangrijk. Shambeck geeft geen maximum stroom aan. Dat is geen duidelijkheid.
Dat je bij een kleinere cappaciteit (1250mAh) moet letten op de C waarde is bekend lijkt mij. Dat is de cappaciteit vermenigvuldigt met de stroom. In dit geval : (1250 X 1000) = 1,25Ah X 30A ...... komt uit op 37,5C
Anders is er kans op rookpluimen en erger.

Met behulp van drive calc heb ik diverse merken lipo's vergeleken.
Maar daar ga je de mist mee in. Drivecalc is niet de realiteit! De metingen hierboven zijn allemaal gedaan met nieuwe SLS lipo's en die presteren echt veel beter dan wat Drivecalc voorspelt.

* Geen enkele lipo komt bij 30 Ampere belasting uit boven de 11,0 volt
Dat klopt dan echt niet. Zoals je in mijn laatste plaatje kunt zien zakt een 3300mAh accu bij 46A véél minder in. Een 3S blijft bij 30A echt wel boven de 11V hoor.
Nee, dat valt wel mee. Onder de 9,5V slaat je regelaar gewoon af omdat hij in de onderspanningsbeveiliging gaat.
Begrijp ik het goed dat er daarom dus kleine 1000mAh Lipo's met 45C of meer genomen worden?
Beetje afhankelijk van de stroom natuurlijk, maar het is wel slim ja.

Jordy
Zou het mogelijk zijn meer gegevens te vermelden. Het terug vinden van de PDF was al moeilijk. http://www.klapptriebwerk.de/wp-content/uploads/Powerline.1025.Datenblatt.pdf
Heb je bij bestelling moeten opgeven of je met een 3S lipo of een 4Slipo wilde gaan werken ?
Als Shambeck voor beide type lipo's (3S of 4S) hetzelfde motortje gebruikt verschilt het opgenomen en afgegeven vermogen enorm.
En wat is het merk en type van jou 1250mAh lipo's ?

Hoi Frans,

Ja, ik heb aangegeven dat ik een 3s aandrijving wil hebben.
De Accu is een SLS 3s 1250 mAh 30C

Groetjes,

Jordy

Oorspronkelijk geplaatst door frans46
Met behulp van drive calc heb ik diverse merken lipo's vergeleken.
... Drivecalc is niet de realiteit! ...
DriveCalc is net als elke andere motor-calculator niet de realiteit, maar komt wellicht dichter bij de werkelijkheid dan die anderen.
Simpel omdat DriveCalc uitgaat van gemeten combinaties.
Als je een motor uitkiest, geeft DriveCalc altijd eerst één van de meetsets weer (motor+evt. vertraging + regelaar + accu + prop).
Linksonder staat ook altijd welke metingen aan de gekozen set ten gronslag liggen (welke onderdelen).

Pas als je een van die onderdelen gaat wijzigen kom je in de berekende (benaderde) situatie terecht.

Dirk

Mijn reactie was er meer op gericht dat Frans stelt:
"Met behulp van drive calc heb ik diverse merken lipo's vergeleken. Daarbij proberend steeds hetzelfde type aan te houden. Daar komt uit :
* Geen enkele lipo komt bij 30 Ampere belasting uit boven de 11,0 volt".
Als dat zo is zit Drivecalc er echt naast, mijn eigen metingen laten wat anders zien. Het lijkt me ook tamelijk onwaarschijnlijk dat een moderne lipo die met 10C belast wordt geen 11V vast zou kunnen houden.
En wat belangrijker is; je ziet hoe snel een lipo inzakt onder belasting. Ik weet niet welk moment Drivecalc als waarde neemt? Is dat 2 seconden na het starten van de belasting, 5 seconden, 30 seconden...? Dat scheelt namelijk héél erg fors, zoals je kunt zien in de grafiekjes.

Het probleem is een beetje dat als een lipo zijn spanning beter vast kan houden de stroom die gaat lopen óók fors hoger ligt. En ik heb er niet zo veel aan als mijn setup na 30 seconden aan de veilige kant zit maar in de eerste 10 seconden mijn regelaar en/of motor oprookt.....

Jordy
Je lipo kan ik verder niet terug vinden met "googelen". Het "C" getal is nog interesant. 50 Ampere gedeelt door 1,25 (mAh) komt op een C40 uit. Klopt dat ?????
Schambeck spreekt over varianten dus zal de jouw 3S uitvoering bij statische metingen met die lipo ongeveer 50 Ampere gaan trekken. Dat is 50 X 10,1 (volt) dan ca. 505 Watt. Ik blijf er bij dat je met een 2500mAh lipo, ca. 110 gram zwaarder, alleen een iets lichter proppellor zou moeten gebruiken om weer rond die 500 Watt uit te komen. Dat zou dan 15 x 8 worden. Overigens zou het mij niet verbazen als je daarmee jou 1700 grams AVA vertikaal omhoog kan laten gaan na een kort aanloopje.

Arjan
Ik weet wel dat drivecalc niet helemaal kloppend is. Ik kwam zelfs een lipo tegen waar de spanning helemaal niet veranderde bij het kiezen van een zwaardere cappaciteit. Ik heb vier verschillende merken gebruikt.
Jou laatste grafiek heb ik nader bekeken maar helaas ..... je 4S lipospanning daalt naar 14,6 volt. Absoluut niet verkeerd en een teken dat de ontwikkeling verder gaat. Terug rekenend kom ik op : 75% (3 van de 4 cellen) van 14,6 is dan 10,95 volt

Ik blijf er bij dat je met een 2500mAh lipo, ca. 110 gram zwaarder, alleen een iets lichter proppellor zou moeten gebruiken om weer rond die 500 Watt uit te komen. Dat zou dan 15 x 8 worden. Overigens zou het mij niet verbazen als je daarmee jou 1700 grams AVA vertikaal omhoog kan laten gaan na een kort aanloopje.
Ja! Helemaal mee eens! Dat zou ook mijn voorkeur hebben.

je 4S lipospanning daalt naar 14,6 volt. Absoluut niet verkeerd en een teken dat de ontwikkeling verder gaat. Terug rekenend kom ik op : 75% (3 van de 4 cellen) van 14,6 is dan 10,95 volt
...maar dat is wel bij 46A, ofwel 15C. Als je iets minder stroom trekt blijf je dus wel degelijk makkelijk boven de 11V.
Mijn punt was (en blijft) dat moderne accu's véél minder instorten dan oudere generaties, dus hogere spanning vast blijven houden, en daarmee hogere stromen laten lopen. En daarmee worden de verschillen tussen een op de grens van overbelasten zwaar belaste accu (45C) en een wat lichter belaste accu erg groot. Wel iets om rekening mee te houden, zoals Schambeck m.i. terecht stelt.

Daar kwam deze hele discussie immers uit voort; hoe zou je met een grotere capaciteit ineens hveel meer vermogen kunnen hebben?

Nano-tech lipo's schijnen wat beter 'veel' stroom te kunnen leveren. Hoge C-waarden zijn daar iets realistischer.
C-waardes uit HonKong neem ik met een forsere korrel zout dan C-waardes van topmerken. Die 130-140C waarmee HK tegenwoordig adverteert geloof ik niet. En zelfs als ze het wel aan zouden kunnen, dan kan dat slechts onder fors instorten van de spanning (V). Enne ... een accu die 140C moet leveren, leeft misschien maar 10 vluchten.

Mijn ervaring (met ondertussen al flink oude lipo's): 10C leeft eindeloos. Alles boven de 30C heeft een hoog reclame gehalte, en verkort de levensduur aanzienlijk.

Tot slot de capaciteit van een lipo:
Dat is net zoiets als de fabrieksopgave van het verbruik van een auto. Laboratorium-metingen onder optimale omstandigheden.
1250mAh betekent dat er 1250mAh uitkomt als je met 1C of minder ontlaadt. Bovendien zijn die waarden altijd afgerond, en nooit naar beneden. Soms wel 15% te hoog ....
Bij 30C à 40C stort de spanning tegen het eind zover in, waardoor de stroom ook (nog veel meer) afneemt. Daardoor vermindert het vermogen dermate dat je geen reële stijgvlucht meer zult ervaren.

Kortom: reken met 80% van de capaciteit (mAh) en kom met de stroom niet boven 50% van de opgegeven C-waarden. Dat laatste hangt een beetje af van hoeveel er op het pack staat aangegeven en type pack (nano kan wat meer hebben). Alles boven de 40C geloof ik niet (bij nano-technologie misschien 50C).

Korreltje zout is wel wenselijk ja. Mijn eerste plaatje is met een nieuwe SLS Extron 1000mAh 3s1p lipo, opgegeven voor 40C continu. En hoewel het een uitstekende accu is zie je dat die bij 36C al binnen 6 seconden niet meer in staat is de regelaar uit de Low Voltage Cutoff te houden :-)

Voor F5J gebruik ga ik zelf dan ook uit van maximaal 30C belasten, dan kun je in ieder geval boven komen en blijft de accu hopelijk ook heel.

Dat je bij een kleinere cappaciteit (1250mAh) moet letten op de C waarde is bekend lijkt mij. Dat is de capaciteit vermenigvuldigt met de stroom. In dit geval : (1250 X 1000) = 1,25Ah X 30A ...... komt uit op 37,5C

De C waarde is de stroom gedeeld door de capaciteit in Ah. Dus 30A uit een 1250 mAh accu is 24C. Uit een 1250mAh accu 50A proberen te trekken vereist dus wel speciale accus, nl 40C. - met een 3000mAh accu trek je "slechts" 17C.

Goede accu testen onder belasting vindt je op: Elektromodellflug Infos

Hier zie je dat vele accu's hun advertentie waarden niet halen, maar dat er toch wel zijn die in de buurt komen of sporadisch meer leveren.

Besteed er maar eens wat tijd aan om accu's te vergelijken.

Rick

ik zat zo ff te lezen,,,, maar vind 1300 een beetje weinig,,,
als je daar je motorloop ook nog van moet doen,, zeg 2 keer omhoog,,,
hoeveel zweeftijd heb je dan nog in je accu zitten ?
ik neem aan dat niet iedereen wedstrijden vliegt en dus niet aan de 10 min vast zit maar ook wel langer boven wil blijven,,

mijn vraag is dus,, hoelang zou je kunnen vliegen op 1300 lipo,, met zeg 2 a 3 keer motorloop van 15 sec,,, (200 meter)

groet,

Jeedee

Ik snap je vraag niet helemaal.
Het is natuurlijk een zwever he...dus de grote van de accu zegt niet zoveel over hoe lang je kunt vliegen. vanaf 200 meter kun je zonder thermiek ongeveer 6 tot 7 minuten vliegen. Maar een beetje thermiek en je bent zo een half uur weg.
Hoeveel seconden motorloop je hebt en hoe hoog je daar mee kunt komen is geheel afhankelijk van de setup en het vliegtuig.
Ik kan met mijn Cirrus F5J op een 1000mAh accu drie keer naar 200 meter klimmen.

Als je bedoelt: hoe lang kun je de besturing nog voeden met een 1300mAh accu: lang genoeg. Stroomverbruik van de besturing is ongeveer 400mAh per uur bij mij.

dus: één keer naar boven en 2 uur vliegen kan makkelijk. Twee keer naar boven en een uur vliegen kan ook makkelijk. Meestal ben ik tegen die tijd wel toe aan een kwartiertje rust :-)

het ging mij niet zo zeer om de motor looptijd,, meer om de vliegtijd die je nog overhoud (zweven)
Een stroomverbruik van 400mAh is minder dan ik had verwacht,, is dat gemeten met 6 digitale servo's ? en dan heb je natuurlijk nog de ontvanger...

ik ben gewoon graag zeker van voldoende accu capaciteit, zodat je geen risico neemt een te lage accu spanning te krijgen.

verders las ik ook dat het motor type voor een 1300 mAh accu was en niet hoger,,,
dit vind ik vreemd,,, de motor word toch niet zwaarder belast bij een hogere accu capaciteit ? (gewicht is natuurlijk wel hoger) maar das een kwestie van een kleinere prop toch,....

Ja, is voor 6 digitale servo's en een ontvanger. Uitgaande van rustige thermiekvlucht waarbij je nauwelijks stuurt. De stroompieken liggen natuurlijk hoger maar er is heel veel tijd dat je helemaal niet stuurt dus gemiddeld kom je heel laag uit.

Een accu met grotere capaciteit kan een hogere stroom leveren zonder dat de spanning inzakt. Daardoor gaat én de spanning naar de motor omhoog, én de stroom die gaat lopen neemt toe.Dit geeft een fors hoger vermogen aan de prop. Hier ging het hele stuk een eindje naar boven over :-)

ja dat had ik ook gelezen,, echter zijn dat allemaal meningen maar staat er nergens of het echt een probleem is,,, of dat de motor defect zou raken.

die 400mAh valt me echt heel erg mee,,, dat houd is dat dus een 3A bec vanaf je regelaar ruim voldoende is en een externe bec niet echt nodig is
(mits je geen gekke dingen doet in de lucht)

Ook dat is een eindje terug al aan bod gekomen. De pieken zijn rond de 3A en mogelijk iets meer, een 3A BEC is erg krap met 6 digitale servo's. Analoge servo's gaat prima, digitale beter een iets grotere BEC nemen (5A)

400mAh is een gemiddelde stroom van 0,4A maar dat zegt helemaal niks over de pieken. Je kunt beste een seconde 5A trekken en heel lang 0,2A , dan kom je toch nog op gemiddeld 0,4A.

ja dat had ik ook gelezen,, echter zijn 5A ESC er niet zo veel,,, (betrouwbare dan)
en een BEC is natuurlijk een goede optie,,,
alleen ben ik altijd bang dat die doorbrand of stukgaat.. en er is geen systeem wat dat kan opvangen,,,(ja extra ontvanger accu) maar dan ge je weer veel gewicht omhoog

..... ik ben gewoon graag zeker van voldoende accu capaciteit, zodat je geen risico neemt een te lage accu spanning te krijgen......

Daarom heb ik dit kleine, 12 gram "zware" dingetje in de AVA erin zitten.
UniSens-E van SM-Modellbau
Naast de controle hoeveel er uit de Lipo "gezuigt" wordt, zit er ook nog ééns een Vario (light) ingebouwd + een Watt meter + een hoogte meter een capaciteit meter + een toerental meter + een ... noem maar op.
En dat krijg ik alles "live" te horen (en te zien) op m'n zender.
Perfect dus

Een echte Vario is natuurlijk veel beter, maar voor de AVA is een Vario naar mijn mening niet echt nodig.

Groetjes,

Jordy

Back