Ja ik heb ook nog een 99% complete bouwdoos liggen, alle delen zijn wel aanwezig maar sommige aangevreten door de muizen!
Vooral de tekeningen waren beschadigd, dus originele Svenson tekeningen gezocht en gevonden, wel kleine verschillen in de tekeningen.
Wat mij opviel is dat de laatste kits van Svenson veel meer voorbewerkte delen hadden, de tekeningen zijn dan meer assemblage tekeningen als bouwtekeningen.
Weet nog niet wat ik ga doen.
1) Helemaal orgineel bouwen dus vleugelbevestiging met elastieken, 1 rolroerservo, lekker vintage
2) Modernere versie, vleugels met nylon bouten, 4 rolroeren met 4 servo's, op 150% uitvergroten?
3) Of gewoon allebei bouwen?
Succes met de bouw.
Mijn ervaring is dat die klassieke kisten zeer goed vliegen, moest ook wel want de motoren en besturing waren toen veel zwaarder en minder betrouwbaar.
De kisten moesten dus van zichzelf al goed vliegen (hulp van een gyro was toekomstmuziek)
Met een modernere motor en lichte 2,4 GHz besturing vliegt hij dus zeker weten nog beter als vroeger.
Nog een tweetal nabranders voor Bas:
1) De Hobo had dus geen rolroeren, ik heb nog een scan van het artikel in RCM uit 1966 waarin dat duidelijk staat, de Wayfairer had wel rolroeren op de ondervleugel.
2) De kist lijkt niet echt op de Astro Hog (dat was een laagdekker) maar wel erg op de Hog Bipe, dat is dus de dubbeldekker versie van de Astro Hog.
Ik heb zelf een Hog Bipe en veel mensen denken dat het een Wayfairer is maar er zijn 2 verschillen, de vleugels zitten vast met nylon bouten en hij heeft 4 rolroeren.
Groeten Willem