Nabranders bestaan niet in het vliegwereldje... wel naverbranders. 
Waar jij de verschillen zoekt, kijk ik juist naar de overeenkomsten. Vleugelprofielen en rompvormen etc. Modelvliegtuigontwikkeling in de USA was behoorlijk copy-paste. Het ene ontwerp vloeide in het andere over. Er werd flink gelat... of beter... geleend. Om de drang naar iets nieuws te kunnen vervullen. Bouwplannen en kitjes waren immers niet gratis. Ook voor een goed plan moest je in de buidel tasten, zelfs voor het bouwplannenboekje. Levendige handel.
Gelukkig is m'n Wayfarer nog in nieuwstaat en geen muizenvoer. Die van jou zou ik bouwen, immers iets aangevreten. Gewoon origineelmaar dan elektro en kan je hem iets lichter bouwen. Je hebt dan immers niet meer met een klapperende motor van doen.
Over de kit-ontwikkeling van Svenson kan ik niet veel zeggen. Heb er meerdere van liggen. Algemeen werden machinematige handelingen steeds betaalbaarder. Was het balsa eerst bedrukt, kon het later weer gestanst worden. Hout delen ruw geschaafd, later weer grotendeels machinaal in grote oplage in model worden geschaafd... Gelijk de toename in toepassing van spuitgietwerk voor onderdeeltjes. De Graupner Cessna Cardinal 177 uit 1972 wat destijds een onvoorstelbaar chique en duur model. Het koste Graupner een godsvermogen om de matrijzen er voor te laten maken, het te produceren. Dat werd door de Zuid-Duitse berg-dwergen met burijnen en machinebanken uitgefreest. Echter de industrie stond er, produceerden ABS behuizingen voor allerhande keukengerij etc. De spuitgietmatrijs was echter stervensduur.
Nu belazenen we de boel gewoon... gratis tekening... en naar de lazercutter.... Whoeha!
We kitten ons eigen kitje.
Gr Bas
Back on topic please

Waar jij de verschillen zoekt, kijk ik juist naar de overeenkomsten. Vleugelprofielen en rompvormen etc. Modelvliegtuigontwikkeling in de USA was behoorlijk copy-paste. Het ene ontwerp vloeide in het andere over. Er werd flink gelat... of beter... geleend. Om de drang naar iets nieuws te kunnen vervullen. Bouwplannen en kitjes waren immers niet gratis. Ook voor een goed plan moest je in de buidel tasten, zelfs voor het bouwplannenboekje. Levendige handel.
Gelukkig is m'n Wayfarer nog in nieuwstaat en geen muizenvoer. Die van jou zou ik bouwen, immers iets aangevreten. Gewoon origineelmaar dan elektro en kan je hem iets lichter bouwen. Je hebt dan immers niet meer met een klapperende motor van doen.
Over de kit-ontwikkeling van Svenson kan ik niet veel zeggen. Heb er meerdere van liggen. Algemeen werden machinematige handelingen steeds betaalbaarder. Was het balsa eerst bedrukt, kon het later weer gestanst worden. Hout delen ruw geschaafd, later weer grotendeels machinaal in grote oplage in model worden geschaafd... Gelijk de toename in toepassing van spuitgietwerk voor onderdeeltjes. De Graupner Cessna Cardinal 177 uit 1972 wat destijds een onvoorstelbaar chique en duur model. Het koste Graupner een godsvermogen om de matrijzen er voor te laten maken, het te produceren. Dat werd door de Zuid-Duitse berg-dwergen met burijnen en machinebanken uitgefreest. Echter de industrie stond er, produceerden ABS behuizingen voor allerhande keukengerij etc. De spuitgietmatrijs was echter stervensduur.
Nu belazenen we de boel gewoon... gratis tekening... en naar de lazercutter.... Whoeha!
We kitten ons eigen kitje.
Gr Bas
Back on topic please

Laatst bewerkt: