Bouwverslag Svenson Wayfarer

Nabranders bestaan niet in het vliegwereldje... wel naverbranders. :D

Waar jij de verschillen zoekt, kijk ik juist naar de overeenkomsten. Vleugelprofielen en rompvormen etc. Modelvliegtuigontwikkeling in de USA was behoorlijk copy-paste. Het ene ontwerp vloeide in het andere over. Er werd flink gelat... of beter... geleend. Om de drang naar iets nieuws te kunnen vervullen. Bouwplannen en kitjes waren immers niet gratis. Ook voor een goed plan moest je in de buidel tasten, zelfs voor het bouwplannenboekje. Levendige handel.

Gelukkig is m'n Wayfarer nog in nieuwstaat en geen muizenvoer. Die van jou zou ik bouwen, immers iets aangevreten. Gewoon origineelmaar dan elektro en kan je hem iets lichter bouwen. Je hebt dan immers niet meer met een klapperende motor van doen.

Over de kit-ontwikkeling van Svenson kan ik niet veel zeggen. Heb er meerdere van liggen. Algemeen werden machinematige handelingen steeds betaalbaarder. Was het balsa eerst bedrukt, kon het later weer gestanst worden. Hout delen ruw geschaafd, later weer grotendeels machinaal in grote oplage in model worden geschaafd... Gelijk de toename in toepassing van spuitgietwerk voor onderdeeltjes. De Graupner Cessna Cardinal 177 uit 1972 wat destijds een onvoorstelbaar chique en duur model. Het koste Graupner een godsvermogen om de matrijzen er voor te laten maken, het te produceren. Dat werd door de Zuid-Duitse berg-dwergen met burijnen en machinebanken uitgefreest. Echter de industrie stond er, produceerden ABS behuizingen voor allerhande keukengerij etc. De spuitgietmatrijs was echter stervensduur.

Nu belazenen we de boel gewoon... gratis tekening... en naar de lazercutter.... Whoeha!
We kitten ons eigen kitje.
Gr Bas

Back on topic please :)
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de verschillende plannen zijn zowel de afmetingen als de vleugelprofielen gelijk, enkel de constructie van de vleugels is anders. Bij Svenson wordt er gebruik gemaakt van een dubbele ligger en een eindlijstje, bij het RCM plan van één ligger met inkepingen over de ganse breedte van de rib en één ligger meer naar achteren ook met inkepingen voor de ribben.
Ik ga voor de laatste constructie.Bekijk bijlage 184990
ik moet nu een beslissing nemen welke optie ik ga bouwen

bestaat hier nog een tekening van 1op1 en zo ja waar kan ik deze kopen op verkrijgen
ben zelf ook aan het bouwen eb ben nu aan de vleuges toe

Hans Westerink
Wagensveldstraat 28
zwolle
0653434687

Met vrl.groet
 
Ik heb zelf dus 3 versies van de Wayfairer tekening in bezit.
RCM plan (1 blad) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 3/16" (ongeveer 4,8 mm)
Belgische Svenson tekeningen (3 bladen) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 4 mm dik.
Spaanse Svenson tekening (1 blad) met hoofdliggers van 2 balkjes 6 x 6 mm, heb geen stukslijst dus weet het materiaal niet, denk vuren.
De laatste tekening kun je hier http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3349 downloaden.

Persoonlijk denk ik dat die plankjes met insparingen het beste werkt met een massa productie freeskit.
Je kunt die in elkaar steken zonder lijm en als alles klaar is met secondenlijm in elkaar lijmen, werkt snel en weinig kans op fouten maar moet zeer zuiver gefreesd worden (seconden lijm werkt het beste met een zeer zuivere passing).
De bouwmethode met hoofdliggers werkt wat langzamer en je moet meer opletten bij de bouw, maar het is minder zaagwerk en kleine (zaag) foutjes zijn makkelijk te corrigeren, werkt beter met bruislijm of witte houtlijm. is denk ik ook iets lichter bij dezelfde sterkte (meer materiaal tegen de buitenkant van het profiel).
De Sig Hog Bipe (precies even groot) heeft hoofdliggers van 6 x 12 mm Balsa.
En geloof mij maar ook zonder spandraden zijn balsa hoofdliggers ook sterk genoeg voor een kist als dit, en is vuren echt niet nodig.

Groeten Willem
 
Ik heb zelf dus 3 versies van de Wayfairer tekening in bezit.
RCM plan (1 blad) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 3/16" (ongeveer 4,8 mm)
Belgische Svenson tekeningen (3 bladen) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 4 mm dik.
Spaanse Svenson tekening (1 blad) met hoofdliggers van 2 balkjes 6 x 6 mm, heb geen stukslijst dus weet het materiaal niet, denk vuren.
De laatste tekening kun je hier http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3349 downloaden.

En de eerste tekening hier http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5908 ;-)
 
De Spaanse... dat is dan de allerlaatste Svenson-poging... met de 'lelijke' kopie-tekeningen... geen oud degelijk repro-drukwerk meer, maar een digitaal losgelaten laserprinter proces. :D
Ik heb uit die serie nog net een aller laatst Fly-Boy'tje uit Italië 'thuis' de voordeur weten binnen te smokkelen (2006 of 7...). De oudere tekeningen zijn veel beter 'gereproduceerd' op oude machines, niet digitaal... dat bestond toen nog niet...
Hebben ze het ontwerp herzien op dat punt? Gelijk de RCM versie...

4 x 4 zal geen vuren zijn... heeft te veel dwarse nerf... eerder grenen met een lange rechte nerf en minder harsuitstoot. Vuren laat zich door al die harsen slechter lijmen.
Berken of iep... taai hout in ieder geval...
6 x 6 is balsa, anders wordt de vleugel te zwaar. Een Kwik-Fly vleugel van Graupner heeft ook iets van 6 x 6 balsa stokken.
 
Laatst bewerkt:
hallo, dus het grootste verschil tussen de wayfarer en de hog bibe is de bevesteging vleugels en de hog heeft 4ailerons?
 
Het gaat wat trager dan ik gedacht had, soms met te veel dinges tegelijk bezig. Het einde van het jaar was een beetje m'n deadline voor het project, maar ik zal al blij zijn als de ruwbouw klaar is.
Nu de rompzijkanten en de spanten uitgezaagd zijn, kunnen deze samen-gelijmd worden. Eerst F2 F4 loodrecht op een zijkant.
Ook de balsa verstevigingen van 6 x 6 langs de zijkanten niet vergeten.
Daarna de romp over het plan uitlijnen en de delen aan elkaar lijmen.
DSC00480.JPG
DSC00502.JPG


Na een topversteviging over de achterste spanten lijm ik een plankje van 2 mm recht op de rompzijkant,
Als de lijm goed droog is verhuizen we naar de keuken om dat plankje door en door nat te maken, waardoor ik het vlotter kan plooien met veel minder kans van scheuren.
Mijn ganse verzameling klemmen wordt gebruikt om alles op zijn plaats te houden, tijdens het drogen.
DSC00503.JPG
DSC00504.JPG
DSC00505.JPG
DSC00506.JPG
 
@ eclypse86

Ja de Sig Hog Bipe is op veel opzichten gelijk aan de Wayfairer.
Afmetingen en vleugel profiel zijn vrijwel gelijk.
Belangrijke verschillen zijn vooral moderniseringen.
- wat meer liteply en wat minder balsa in de romp
- Cabana in aluminium in plaats van hout.
- 4 rolroeren (op tekening 1 servo met heel veel overbrengingen, ik heb in die van mij 4 midi servo's)
- vleugels vast met nylon bouten i.p.v. elastieken.

@ gurodewa

De Hog Bipe heeft ook een turtle deck van 1,5 mm balsa.
Die had ik vooraf natgemaakt met water en een beetje amoniak, en toen op een fles geklemt en laten drogen.
Hierna kon de beplanking spannings vrij met spelden op de romp plakken, zie post 10 in mijn verslag.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-hog-bipe-van-sig.148186/#post-2371622

Ik heb er een Saito 91S opzitten met een APC 15x6 prop deze prop is groter als de aanbevolen prop door Saito, maar wel een ideale combo.
Maakt een looping zonder snelheids of hoogte verlies (wel gas dicht als je omlaag gaat natuurlijk!).
Ik denk dat de Wayfairer ook om een dergelijke prop vraagt.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Willem, een goede tip om balsa op die manier in vorm te plooien, nog niet aan gedacht om het zo te doen.
Doordat de romp in de lengte ook licht geplooid is, was het plaatsen van het turtle deck een lasting karweitje, voor -plooien had hier de zaak kunnen vergemakkelijken.
Ben ondertussen ook aan de motor aan het denken,het wordt een nitro brander, ik heb nog een nieuwe os 40 fs liggen maar vrees dat dit een beetje krap zal worden. Het is wel niet de bedoeling dat hij verticaal gaat, gewoon rustig rondpruttelen (zo zie ik ze graag vliegen die oude modellen). Heb als alternatief nog een .52 fs. We zien wel.
 
Bij m'n fly-boy had ik ook een turtle deck en die heb ik vooraf geplooid op het model zelf nadat ik het balsa bevochtigd had met water+ammoniak. Werkte perfect!

20131113_022621.jpg


Heb zelf nog 'n Wayfarer liggen die moet hersteld worden na een crash. Was er vorig jaar met volle moed aan begonnen. Is natuurlijk stilgevallen (iedereen kent dit wel zeker?) en is eigenlijk nog een kwestie van even door te duwen:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/restauratie-oude-wayfarer.211693/

Toch denk ik dat een nieuwe romp eigenlijk beter op z'n plaats is in mijn geval want de oude weegt (zelfs na verlichting) behoorlijk zwaar.

Je bent mooi bezig Guy! Wordt weer een mooi vliegerke :-)
 
Nog een kleine week, maar gelukkig wat meer tijd, het gaat goed komen !
Een paar hulpspantjes vergemakkelijken het beplanken. Het gedeelte tussen de struts is wel wat priegelen.
Het motorspant wordt vastgelijmd met epoxy, later gaat een glasmatje en polyester voor nog meer versteviging zorgen.
DSC00508.JPG
DSC00510.JPG
DSC00512.JPG
DSC00513.JPG
 
Lijmen van de tankvloer, en daarna maken van een afneembaar deksel, voor de tank.
Maken van een servo-tray en deze op de rompverdubbelaars lijmen.
DSC00525.JPG
DSC00524.JPG
DSC00529.JPG
DSC00530.JPG
 
Wat hebben we nog gedaan ?
Vleugelstruts uitzagen uit 5 mm Gamma-ply, in op de vleugelribben pockets maken voor deze struts.
DSC00533.JPG
DSC00535.JPG
DSC00536.JPG


Ook de neus construeren uit 10 mm balsa en in vorm schuren

DSC00545.JPG
DSC00546.JPG
DSC00559.JPG


En het stabilo en het roer maken, het stabilo is een vakwerk constructie, het roer is vol balsa van 6 mm

DSC00560.JPG


En daarna is de ruwbouw zo goed als klaar !

DSC00561.JPG
 
Ondertussen twee maand verder en wegens te weinig tijd niet veel foto's meer gemaakt maar gelukkig wel verder gewerkt. Bespannen, wat schilderen en alle elektronica inbouwen en aansluiten.
En op dit eerste vroege lente weekend konden we met het resultaat van al deze huisvlijt richting club !
DSC06217.JPG
DSC06218.JPG
DSC06219.JPG


En na de verplichte photo-shoot volgde de eerste testvlucht.
De vrees dat de 6,5 cc viertakt onvoldoende zou zijn was gelukkig ongegrond, na een meter of tien wipte het toestel al de lucht in.
Binnen enkele minuten terug op de grond om wat aan het zwaartepunt te doen, maar tijdens het terug starten deed de gas-servo nukkig en kon er niet meer gevlogen worden.
Binnenkort volgt een wel filmpje en foto's tijdens de vlucht.
In ieder geval, die enkele minuten dat ik er al mee vloog waren al genoeg om te weten dat ik er een fijn toestel bij heb.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de maiden!
Is erg heel fraai geworden! Mooi 'beletterd'. Top geworden hoor!?
Op deze motor zal het model prachtig rondjes tuffen. Haha, wat wil je anders met al die 'kastplanken' met lift. Maar met gas dicht zal ze vast vrijwel stil staan in de lucht?
Ja... dat foliewerk... gaat bij mij altijd tergend langzaam. Hele avond zitten pielen op een paar hoogte-roeren en een kielvlak, met lastige hoekjes :-( Meuh...

Gr Bas
 
Ja Bas, foliewerk, altijd een verplicht nummertje voor zelfbouwers. Ik maak er altijd tijd voor, zeker niet vlugvlug. Een strak bespannen toestel vliegt toch wat beter naar mijn mening. En de belettering simpele zaak ! Tekst uitprinten, letters op de folie kleven met Tesa rondom en dan juist 0.5 mm binnen de letter knippen. Daarna kleven op lage temperatuur, tevreden ? Bout wat hoger zetten en alles fixeren.
 
Hij is mooi geworden Bas, het kleurenschema is ook goed gelukt.
Veel vliegplezier gewenst met deze kist.
Groetjes Willem
 
Gefeliciteerd, het is een mooi model geworden !
Fijn dat de maiden ook goed is gegaan. Een Wayfarer vliegt altijd, maar het blijft toch altijd weer even spannend.

Grappig dat je vliegt met een 6,5 cc viertakt. Mijn vader vloog hem altijd met een 6,5 cc tweetakt. Ik heb dezelfde kist gevlogen met een .72 Saito viertakt (11 cc) en vond het vermogen wat mager.
Moet ik er wel even bijzeggen dat ik bijna altijd met classic F3A modellen vlieg, hier is plenty vermogen beschikbaar. Ik bekijk het dus vanuit een heel andere invalshoek. Wel eens erover gedacht om er een 15 cc viertakt op te zetten dan moet de kist full aerobatic aankunnen. Constructief is het geen enkel probleem, sterk zat. (op het stabilo na dan)
Wel heb ik de struts tussen de vleugels geborgd met een m3 schroef.. Bij mij vlogen deze er tussenuit tijdens de vlucht. (Of vloog ik veel te hard ?)

Enfin, zo’n “oud” kistje moet je eigenlijk een beetje met rust laten. Jij hebt daarvoor de juiste aandrijving.

Heel veel vliegplezier ermee !

Grt,

Arnoud.
 
Back
Top