Bouwverslag T.C. Piper PA-18

Deze week ga ik starten met de bouw van een nieuwe Piper PA-18

full


Het is de bedoeling hem binnen een half jaar vliegend te hebben .

Ik ben nu alles aan het opruimen en klaar maken voor de start .

Gelijmt word alles met bruislijm , alleen waar T.C. epoxy aangeeft komt UHU Endfest 300 aan bod.

Motor word de ZG-45 met de Zimmermann demper in de romp op Hydromount om ook een stille piper te kreeren.

Hij word klassisch geel omdat ik de folie al heb en de 2K lak voor de kap.

Technische vragen te plaatsen stel ik op prijs maar discussies of onzinnige opmerkingen worden direkt verwijderd .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is begonnen , er worden ook los achter elkaar foto,s gemaakt .

Een beknopt verslag dus (anders word hij niet klaar in 6 maanden.

Rechter zijkant waar de deur in komt.

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
TC Piper PA-18

goedenmiddag Johan,

succes met de bouw(start).

Ik ga dit met belangstelling volgen. Graag wat uitvoerige foto´s van de bruislijm-toepassingen, daar ik voornamelijk witte houtlijm ken (en gebruik) maar opensta voor andere mogelijkheden.
Wanneer ik bruislijm toepas, altijd:
- veel bruis
- veel schuren naderhand
- naar mijn idee minder mooie lijmverbindingenen
dus, anders gezegd, svp enige instructiefoto´s

Ik neem een abo.

groet

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer ik bruislijm toepas, altijd:
- veel bruis
- veel schuren naderhand
- naar mijn idee minder mooie lijmverbindingenen

Bij bruis hoef je minder te schuren als je niet te veel gebruikt , door dat het volume van de lijm tot 4x uitzet (bruist) moet je ook maar 1/3 gebruiken als dat je gewend bent.

En belangrijk is dat het 24 uur droogt voor je er met schuurlinnen op mag.;)

Er komen nog wel details voor je.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook maar vast de mallen uit de kast gehaalt.
full


En gelijk maar een vleugeltip.
full


En het zijroer .
full


De latjes opgespant , gewoon onder de dusch kleddernat gemaakt (niks amoniak)

Zijn ze morgen weer bijna droog en kunnen verlijmt worden , de rest vochtigheid haalt de lijm er wel uit.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is de bedoeling Rob . :D

Even een foto van een bruis verbinding.
Zo is het goed , iets moet er uit de naad komen . ;)
full


En als de verbinding is uitgedroogt kan je het te veel aan bruis met een balsames wegsnijden , schuurplankje er over en klaar is de verbinding.
full


Maar daar waar het te veel aan bruis niet stoort laat ik het zitten.
Zo merk je ook snel of de hoeveelheid die je gebruikt past.

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit word wat moois johan!! hopelijk gaat het je nog lukken voor de meeting ?we zullen zien, in iedergeval ga ik deze met zeer veel belangsteling volgen:yes:suc6 met de bouw:wink:
 
Onder tussen de laminaten bijna klaar en de spanten gelijmt en bijde romp zij delen .

full


Vanavond de 0,8 mm sperholz dubbelaars op de romp lamieneren met 24 uurs harz .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

"Welkom bij de rondleiding door de Piper fabriek. Hier begint de bouw, met de halffabrikaten."

Zonder gekheid, gaat lekker, Johan, het ziet er weer superverzorgd uit. Ik ga vanmiddag ook maar weer eens wat doen aan de Piper, dit inspireert wel.

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Hugo , je moet nu verder om straks een rondje mee te kunnen vliegen op de Pipermeeting.

Ik ben ondertussen begonnen aan de roeren , stabilo en zijvin .

Na het verlijmen van de binnenplankjes het te veel aan bruis weggesneden.
full


Dan van het stabilo en de hoogte roeren aan 1 kant de oplijmers verlijmt.
full


Dito voor het zijroer.
full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmorgen eerst maar de motorspant uitgetekent.

De buren kunnen het niet waderen als de bandslijper om half zeven al loopt . :mrgreen:

Maar vanaf 9.00 uur lopen de maschinen.:D

full


Het meeste word dus weg gezaagt . :eek:

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top