Bouwverslag T-Rex 450X

Hi,

Vanavond heb ik de T-Rex 450X kit opgehaald. Morgen gaat de bouw starten. In dit topic zal ik proberen het bouwen zoveel mogelijk middels foto's te illustreren. Eventuele op- en aanmerkingen zijn van harte welkom!!!

Vooralsnog alleen even een foto van een geopend T-Rex doosje........

Welterusten, groet, vincent

afb12767.jpg


Alles keurig verpakt. Locktite en schoevendraaiertjes zijn meegeleverd. Niet alle onderdelen staan op onderstaande foto......

afb12768.jpg
 
Ik heb mijn t-rex gisteren binnengekregen.
Wat een klein doosje zeg.
Gelijk even uitgepakt en alles bekeken, mooi spul.
Jammer dat de kap niet van witter materiaal is, sta erover te denken om hem te spuiten.
Ga vandaag of morgen beginnen met bouwen.
 
Ze dachten vast: die nederlanders slopen alles :wink: . Door Michel kent de wereld ons nu zo :wink:

Zonder dollen: Kan je hem morgen laten zien Vincent?
 
Hi,

3 Yes, d'r is een nieuwe heli geboren in Huize Winkje....... de eerste T-Rex is klaar! Deze heb ik gebouwd voor een vriend van me.... vandaag wil ik ook aan die van mijzelf beginnen.....

Op dit moment worden de foto's (278 gemaakt, ik verwacht er zo'n 60 te gaan gebruiken) bewerkt en ik verwacht binnen een uurtje ze hier op het forum te hebben. Gedurende de bouw heb ik 9 pagina's in MS Word volgeschreven zodat een op 'RaptorTechinique' achtige handleiding is ontstaan. Deze ga ik vandaag verder bewerken dus met een beetje mazzel is die morgen beschikbaar.....

Ik ben echt onder de indruk van deze kleine heli. Dat ze de Raptor als uitgangspunt hebben genomen is overduidelijk maar er zijn toch enkele afwijkingen.....

De kit wordt geleverd met 3 setjes bladen: 2 houten en 1 plastic. Overigens zijn de houten zo stijf dat je d'r leuk 3D mee kunt vliegen.... zie de diverse filmpjes op RR of RC-Groups....

De electronica is nog niet binnen dus zondag zal ik een niet vliegbare maar gebouwde T-Rex meenemen.........

Tot zo!

Groet, vincent
 
Hi,

De eerste foto's........ het betere fotowerk volgt later....

Ik heb mijn Eolo d'r naast gezet om de afmeting enigzins aan te geven.

Groet, vincent

afb12852.jpg


afb12853.jpg


afb12855.jpg
 
Ik heb mijn t-rex ook af, tenminste gebouwd.
De electronica moet er nog in.
Wou eerst de servo's die bedoeld waren voor mijn schockflyer erin doen, maar verkeerde maat.
Dus nieuwe bestellen, gelijk met een paar nieuwe lipo's.
Moet alleen nog beslissen welke lipo's het worden,
ben gebonden aan een bepaalde maat, sommige passen niet.
 
Ik weet het........ Ik weet het.......

Ik had het bouwverslag al lang en breed willen afhebben...... Bij de bouw van de 1e waren de foto's werkelijk kl*te.... dus bij de bouw van de 2e alles nog eens overgedaan...... en nou heb ik de laatste 2 weken te weinig tijd gehad/genomen om het verslag te ronden... Sorry !

Neemt niet weg dat ik verwacht het voor eind januari af te hebben.... yep, ik ben een ICT_er dus gewend aan vertragingen (maar frustreer me d'r weer elke keer over...) :oops:

Groet, vincent
 
Mooi ding.. ziet er beter uit dan de zoom.. Ik ben van plan om erook 1 tekopen.. Maar ze zijn tezwaar voor indoor vliegen he?
 
Vandaag heeft de t-rex zijn maidenflight gehad tijdens het indoorvliegen.
Alleen de staart hoeven trimmen, voor de rest vloog hij goed.
Hopen dat het morgen niet te hard waait om te kijken wat hij allemaal kan, dan maar vliegen op de club.
 
Hallo

Ben zeer benieuwd naar vervolg bouwverslag. Ikzelf heb een Zoom 400 en ondanks alle upgrades (beltdrive, alu hekrotorhuis en lagers etc) wil ik de zoom toch RIP-en. Bijna meer geinvesteerd dan mijn Raptor en nog niet een kwart gevlogen tov mijn Raptor 50V2.

Maar goed, genoeg gezeurd.

Op RR de volgende link gevonden om de T-rex lichter te maken met een betere motor. Hier in Nederland al ervaring mee? En hoe vliegt de T-rex standaard nu eigenlijk?

hierbijde klinkjes

http://www.runryder.com/helicopter/t151535p1/

en zelfbouwmotor

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=266381&page=2

als laatste http://www.trextuning.com/ maar die zal alwel bekend zijn

groeten Bob
www.spoeky.nl
 
Hallo,

M'n Trex is ook binnen, kreeg een telefoontje, direct gehaald.
Idd eerste indruk:"klein doosje!!!". Perfect verpakte onderdelen, ieder zakje genummerd. De nummers corresponderen met een tabel. Deze tabel staat bovenaan iedere bladzijde van de bouwbeschrijving. De delen in de bouwbeschrijving zijn genummerd, en verwijzen weer naar de nummers op de zakjes (tabel). Lijkt ingewikkeld 8O maar het werkt prima.
Er kleeft iets aan m'n vingers.... blahhh.... onderdeel R48, anaerobics retainer (groene loctite), zit door het hele doosje, dopje heeft waarschijnlijk los gezeten :? . Gelukkig zijn alle delen verpakt.
Eerst maar eens schoonmaken en lezen.
Wow. Main rotor installation... Dat ziet er wel heel anders uit dan het voor mij bekende piccolokopje :o . Een behoorlijk stukje techniek.
Main frame set... Hier beginnen we maar mee, het kriebelt al aardig. Voorzichtig de delen uit de verpakking. Align heeft twee lege bakjes toegevoegd. Nu weet ik waarvoor, ze zijn echt handig voor alle kleine delen (schroefjes). Mijn indruk van de eerste delen is eigenlijk heeel goed. De delen zijn zeer klein en fijn, toch komen ze niet iel en breekbaar over. Integendeel zelfs, het kunsstof is zeer taai en het voelt vreselijk sterk aan. De delen passen perfect in elkaar (klik). Op voor mijn gevoel constructief de beste plaatsen, wordt het frame met zo'n 20 schroefjes aan elkaar gedraaid. De schroefjes vallen diep in het frame. Ze zijn, net als de meeste delen, klein en fijn/dun. Align levert er ook verschillende gereedschappen bij. Het bijbehorende schroevendraaiertje past perfect, en de schroefjes kan je verassend hard aandraaien (voorzichtig geprobeerd) :wink: .
Okeeey, nu dan maar die rotorkop...
Dat verloopt eigenlijk makkelijker dan verwacht. De heeele dunne schroefjes die de kogels vasthouden, zitten ook weer beter dan verwacht in het o zo kleine onderdeeltje. Nu stuit ik op iets dat me niet aanstaat. Ondanks dat de kwaliteit en pasnauwkeurigheid boven verwachting is, ontdekken we speling. En dat juist op die plek... :mad: Poging tot uitleg (met mijn zeer beperkte kennis van heli's):
De bladhouders lijken speling te hebben op de Main rotor housing. Er loopt een horizontale as door de centrale behuizing, waar de bladhouders aan gemonteerd zitten. Deze speling hoor je op te sluiten met een tweetal o-ringen en twee pasbusjes, die gemonteerd zitten tussen de rotorkopbehuizing en de bladhouders. Na de beschrijving eens goed doorgelezen te hebben spreken ze later", in de CHECK POINTS OF MAIN ROTOR, over:"2.Oiling: The Oiling will lose its elasticity after long time use. It will effect the stability. If so, please renew the oiling." :?: :?: :?:
Het kan niet anders dan dat ze hier de O-ring mee bedoelen. En dat is het door mij verdachte onderdeel, deze hoort iets in elkaar gedrukt te worden bij het aandraaien van de boutjes. Na demontage eens goed gemeten. Ja, asje te lang, of busjes te kort. Uiteindelijk besluit ik on de 1,78 mm O-ring te vervangen voor een 2,11 mm, en de hardheid wordt nu 90 shore (i.p.v. 70 shore). Perfect :D . Zijn we ook iets langer af van dat minder elastisch worden van de "Oiling".
afb14321.jpg

Tot zover eerst... morgen weer een stukje.


Groetjes Aldert.
 
Heel verhaal :D

Als het goed is, is de blad-as (de as waar de bladhouders aan vast zitten) fysiek met rubbers gescheiden van de rotorkop. Dus het is normaal dat hier wat "speling" tussen zit. De boel moet natuurlijk niet helemaal los zitten, maar het moet wel een beetje kunnen veren.
 
Ik had ook veel speling op de rotorkop, kon hem echt heen en weer halen.
Toen ik de lengte van de inbusboutjes op aan het meten was, bleek dat deze 6,5 mm lang waren i.p.v. 5 mm zoals in de bouwbeschrijving staat.
Andere boutjes erin en...... geen speling meer.
 
Snelle reactie, toch ideaal dat de "profs over je schouder meekijken". :D
Op dit moment veert de constructie een beetje idd. Als je de rotorkopbehuizing goed vasthoud, kan je de bladhouders iets heen en weer, en op en neer enz. duwen, tegen de druk van de O-ringen in. Deze O-ringen houden ook het asje netjes in het midden van de behuizing. Het gat door de behuizing is iets groter dan het asje dat erdoor moet.
Met de orginele O-ringen had je eerst iets "vrije"ruimte voordat de opvulbus tegen de O-ring duwde. Je kon ook het asje op en neer bewegen, tegen het "te grote"gat van de behuizing, het geheel rammelde iets. Zoals het nu zit vermoed ik dat het goed zit.
Ik hoop dat e.e.a. begrijpelijk is uitgelegd, dus gaarne reactie wanneer het niet goed lijkt, of jullie vragen hebben. Ben slechts beginner met helikoorts 8) .

Alvast bedankt.
 
Back
Top