Hallo,
M'n Trex is ook binnen, kreeg een telefoontje, direct gehaald.
Idd eerste indruk:"klein doosje!!!". Perfect verpakte onderdelen, ieder zakje genummerd. De nummers corresponderen met een tabel. Deze tabel staat bovenaan iedere bladzijde van de bouwbeschrijving. De delen in de bouwbeschrijving zijn genummerd, en verwijzen weer naar de nummers op de zakjes (tabel). Lijkt ingewikkeld 8O maar het werkt prima.
Er kleeft iets aan m'n vingers.... blahhh.... onderdeel R48, anaerobics retainer (groene loctite), zit door het hele doosje, dopje heeft waarschijnlijk los gezeten :? . Gelukkig zijn alle delen verpakt.
Eerst maar eens schoonmaken en lezen.
Wow. Main rotor installation... Dat ziet er wel heel anders uit dan het voor mij bekende piccolokopje

. Een behoorlijk stukje techniek.
Main frame set... Hier beginnen we maar mee, het kriebelt al aardig. Voorzichtig de delen uit de verpakking. Align heeft twee lege bakjes toegevoegd. Nu weet ik waarvoor, ze zijn echt handig voor alle kleine delen (schroefjes). Mijn indruk van de eerste delen is eigenlijk heeel goed. De delen zijn zeer klein en fijn, toch komen ze niet iel en breekbaar over. Integendeel zelfs, het kunsstof is zeer taai en het voelt vreselijk sterk aan. De delen passen perfect in elkaar (klik). Op voor mijn gevoel constructief de beste plaatsen, wordt het frame met zo'n 20 schroefjes aan elkaar gedraaid. De schroefjes vallen diep in het frame. Ze zijn, net als de meeste delen, klein en fijn/dun. Align levert er ook verschillende gereedschappen bij. Het bijbehorende schroevendraaiertje past perfect, en de schroefjes kan je verassend hard aandraaien (voorzichtig geprobeerd) :wink: .
Okeeey, nu dan maar die rotorkop...
Dat verloopt eigenlijk makkelijker dan verwacht. De heeele dunne schroefjes die de kogels vasthouden, zitten ook weer beter dan verwacht in het o zo kleine onderdeeltje. Nu stuit ik op iets dat me niet aanstaat. Ondanks dat de kwaliteit en pasnauwkeurigheid boven verwachting is, ontdekken we speling. En dat juist op die plek...

Poging tot uitleg (met mijn zeer beperkte kennis van heli's):
De bladhouders lijken speling te hebben op de Main rotor housing. Er loopt een horizontale as door de centrale behuizing, waar de bladhouders aan gemonteerd zitten. Deze speling hoor je op te sluiten met een tweetal o-ringen en twee pasbusjes, die gemonteerd zitten tussen de rotorkopbehuizing en de bladhouders. Na de beschrijving eens goed doorgelezen te hebben spreken ze later", in de CHECK POINTS OF MAIN ROTOR, over:"2.Oiling: The Oiling will lose its elasticity after long time use. It will effect the stability. If so, please renew the oiling." :?: :?: :?:
Het kan niet anders dan dat ze hier de O-ring mee bedoelen. En dat is het door mij verdachte onderdeel, deze hoort iets in elkaar gedrukt te worden bij het aandraaien van de boutjes. Na demontage eens goed gemeten. Ja, asje te lang, of busjes te kort. Uiteindelijk besluit ik on de 1,78 mm O-ring te vervangen voor een 2,11 mm, en de hardheid wordt nu 90 shore (i.p.v. 70 shore). Perfect

. Zijn we ook iets langer af van dat minder elastisch worden van de "Oiling".
Tot zover eerst... morgen weer een stukje.
Groetjes Aldert.