Bouwverslag Tamiya Sand Rover 2011 Update 22-11-11

Zondag besteld....1/10 R/C Sand Rover (2011) - tamiyashop

Vandaag binnen gekregen:p

full

De doos....Met natuurlijk de Tamiya getrouwe boxart.

Natuurlijk de doos direct geopend. Helaas verpakt Tamiya de "goedkopere" modellen niet meer zoals het ooit geweest is. Geen blisterpacks e.d. Maar dat mag de pret niet drukken.

full

Geopende doos....Boordevol onderdelen.

full

De zakjes met onderdelen netjes op een rijtje.

full

De body... Hier gaat veel werk in zitten:cool:

full

Het pre-paint poppekoppie. Op de achtergrond de plexiglazen voorruit.

full

Decals.........

Aankomende week gaan we het chassis, geleverd met TEU-104BK Esc en kogellagers, opbouwen. Bonestock!! Upgrade's worden later doorgevoerd, maar velgen/banden, shocks en motor zullen in de eindmontage vervangen zijn.

Met name de Body zal (hiephoi:p) veel werk geven. Mr. Tamiya heeft bedacht dat de uiteinden van de shocktowers DOOR! de body heen steken, met als gevolg gaten in deze prachtige "old school" body.

Vinden we dat mooi? Nee dus!

Gelukkig hebben we al een modificatie gevonden via TG, en komt er een lange winter.... De Sand Rover zal uiteindelijk meer een "Shelfer" gaan worden dan een "Runner". De bedoeling is dat het model opgebouwd gaat worden als zijnde een soort Volkswagen Ruska Buggy....Zo schaalgetrouw als mogelijk...En natuurlijk wat binnen mijn vaardigheden ligt;)

:bye:Later meer....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey leuk:cool:

Was al benieuwd wanneer de eerste zou op duiken:p...
Veel bouw plezier....En misschien leuk om ook op tamiyagekken.nl te posten.

blijf ik volgen:D
 
Hey,
Vroeger een van mijn eerste modellen geweest, ik meen beginjaren 80,heb hem nog altijd bewaard.

Succes ermee.
 
Ik ga deze bouw volgen, idd jammer dat ze gaten hebben geboord voor de shock towers, maar zonder komt de body te hoog dus ben benieuwd hoe je dit op gaat lossen.
 
TnX voor de reactie's:D

TamiyaGekken.... Inmiddels ook geregistreerd.

De oplossing zit 'm (even op z'n meest simpelst uitgelegt) in het verleggen van de bevestiging van de bovenzijde van de shocks. Hierdoor kunnen de shocktowers een stukje ingekort worden.:cool:
 
Update 13-11-11

Goed!! We gaan aan de slag met het DT-02 Chassis. Om er achter te komen waar evt. upgrade punten zitten, wordt het chassis, in eerste instantie "stock" opgebouwd. Foto's zijn in dezelfde volgorde als de handleiding. Als hier van afgeweken wordt, zullen we dat aangeven.
De eerste stap is het aansluiten van de accu. Die slaan we dus even over...Beginnen met stap 2. Het monteren van de draagarmen aan de voorzijde...

full

Stap 2:

full

Stap 3:

full

Stap 4:

Ziezo... Al een stukje op weg... Straks weer verder:p

:yes:Zin in!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 2 13-11-11

Na het monteren van de voorzijde gaan we verder met de gearbox. Te beginnen met het overbekende Tamiya differentieel.

full

Stap 5.

full

Stap 5. Goed in de Grease...

full

Stap 5. Differentieel klaar!

De Kit kreeg als "bonus parts" kogellagers mee. Dus geen glijlagers in de gearbox. Des te beter, dan hoeft het boeltje later niet meer open:p

full

Stap 6.

full

Stap 7. Differentieel in de gearbox... Met een likje vet.

Na het dichtschroeven van de gearbox, is het de beurt aan de spurgear en het 380 motortje. Laatstgenoemde zit er eigenlijk als "mock up" in. De uiteindelijke motor wordt ws. een Tamiya RS sport tuned motor.

full

Stap 8. Spurgear.

full

Stap 8. Motor in de houder gemonteerd.

full

Stap 9. Motor en pinion gemonteerd.

Hiermee is het monteren van de gearbox klaar... Het gaat hard met dit chassis:schrik: Nog even een foto van de gearbox in z'n totaal.

full

Stap 10 Gearbox dicht.

Morgen gaan we verder met de kit. We willen niet te snel gaan, anders zit het met een uurtje of 2 in elkaar:confused:
Reactie's of vragen zijn ondertussen van harte welkom. Al hopen we dat de foto's voor zich spreken...

Tot later:thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 14-11-11

Vandaag een vrije dag... :p Eerst maar een aan het spelen geweest met de witbalans van de camera. Voorgaande foto's hadden een lichtelijke:rolleyes: onscherpte... Hopen dat het nu beter gaat..Tijd dus..om weer verder te gaan met het chassis van de Sand Rover. We waren gebleven bij stap 11. Het monteren van de draagarmen aan de achterzijde.

full

Stap 11.

Hierna het plaatsen van de cups in de gearbox en de caster. Aandrijf assen ertussen plaatsen en daarna kunnen we de bovenste draagarmen vastschroeven.

full

Stap12/13.

full

Stap13.

Nu de aandrijvende achterzijde ook klaar is, wordt het tijd voor het monteren van de shocks. Overigens flutshocks....Tja...:nosmile: Deze zijn een beetje "hatsieflatsie" in elkaar gezet. Net als de motor worden de shocks nog vervangen door andere exemplaren. De originele zijn echter wel nodig om de maatvoering te kunnen bepalen als de shocktowers later gemodificeerd worden:cool:

full

Stap 14. Flutshocks...

Daarna de shocks gemonteerd aan de achterste shocktower en geplaatst aan de gearbox.

full

Stap 15.

full

Stap 15.

Natuurlijk hetzelfde aan de voorzijde.

full

Stap 16.

Nu is het chassis aan de beurt. Om de accu straks goed te kunnen vastzetten heeft Mr. Tamiya een simpele, maar mooie, oplossing bedacht.

full

Stap 17. Chassis met accu "klepje"

full

Stap 17. Chassis met het klepje open...Mooi!:)

Volgens de handleiding moet nu de elektronica gemonteerd worden. Maar.....Hier wachten we mee tot de body z'n definitieve vorm heeft. Waarom? Dat zal later blijken.... Tipje van de sluier... We houden niet van Spaghetti;-)

Nog even een foto van de gemonteerde onderdelen.

full


Later meer dan maar weer:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 2 14-11-11

Tijd om het DT-02 chassis van de Sand Rover af te maken. Aangezien we nog even wachten met de elektronica, pakken we de bouw op bij Stap 24... namelijk het plaatsen van de ophanging van de voorzijde.

full

Stap 24.

Hierna de gearbox met de achterophanging.

full

Stap 25.

En dan hebben we een gemonteerd chassis.... Alhoewel de bodymounts nog een plekje nodig hebben.

full

Stap 25. Compleet chassis.

Om het chassis rollend te krijgen monteren we hierna de laatste lagers en meenemers. Wielen plaatsen en viola! We hebben een rollend chassis!

full

Stap 27. Wielen gemonteerd.

Al met al laat dit chassis zich zeer vlot bouwen. Naast de shocks alles van de bekende kwaliteit zoals we van Tamiya gewend zijn. Straks gaan we de body plaatsen en de balans opmaken waar en hoe we gaan modificeren aan de body en het chassis...

Tot later:yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update 3 14-11-11 De body!

Nu het chassis af is gaan we body er eens op plaatsen.Aan deze body is natuurlijk nog niets gedaan... Maar het blijft een mooi moment. Ineens is daar dan toch een auto:p

full


full


Zoals op de volgende foto's goed te zien is, steken de shocktowers door de body heen. De ingenieurs bij Tamiya die dit bedacht hebben, mogen een lintje krijgen. Dit levert immers veel werk op:p:rolleyes: Maar ook is het een kans om de Sand Rover eens goed te modificeren.

full


full


Nu is het een kwestie van meten. Maar daarover later meer....

:thumbsup::bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verslag, en een leuk wagentje ook. Ga zo door :thumbsup:

Heb je ook foto's van de VW Ruska buggy ? Dan krijgen wij lezers al een beetje een idee waar dit naar toe moet gaan ;)
 
GeertG en Haastnooit: Dank voor de reaktie's:thumbsup:

Wat betreft de VW Ruska Buggy... Het is nog niet helemaal duidelijk welke kant we precies opgaan. Net als bv. een Unimog zijn er Ruska's in vele uitvoeringen en heeft iedere bouwer destijds z'n Ruska een uniek uiterlijk meegegeven. Zo zijn er behoorlijke off-road varianten, maar ook low-rider creaties... En alles wat daar tussen in zit. Ook zijn er veel uitvoeringen qua de kap van de Ruska. En dat is eigenlijk best handig, want helemaal schaalgetrouw is de Sand Rover body natuurlijk niet:cool:

Maar goed... Ondanks dat we er nog niet helemaal uit zijn, gaat er een lichte voorkeur richting de authentieke buggy, zoals we die in de jaren '70/80 gewoon op straat tegenkwamen. Edit: Na wat speurwerk blijkt de Ruska Super het meest verkocht te zijn in Nederland. Het model wat mi.het meest op de Sand Rover lijkt is een ander. Dit blijkt de Ruska Bermuda te zijn. Deze werdt vanaf '69 gebouwd. Meer over Ruska buggy's:

http://www.buggyvrienden.nl/BuggyNederland/buggiesinnederland.htm

ruska_buggy_ad_74.jpg


Zodra er wat meer relevante referentie foto's zijn, dan melden we dat natuurlijk...

Voor nu:sleeping::bye:
 
Laatst bewerkt:
Update 15-11-11 Raadplaatje

Rara.... Wat is er veranderd?????????

full


:cool: Later....:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en het lijkt alsof hij rechtsvoor ook smaller gemaakt is (spoorbreedte), en de schokdemper zo lager zit, maar het is inderdaad een 'goede' foto qua twijfels :p
 
Back
Top