Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

@Tjen.

Hé toch de D versie? (heb ook maar die dorsal fin geplaatst, kleine moeite :wink: )
Effe over die uitstekende :wink: uit stekende struts, kan je met smallere wielen niet die paar millimeter winnen, staat wel zo netjes.
de diameter is goed zo te zien, die wielen kan je op de velg splitsten en dan smaller maken.
Je doet er toch ook een tail retract in? wel zo netjes.
Komt ie nog af deze zomer? of is dit zo'n Jan B project :wink:

En ehh, als ie af is, foto's maken van 2 P47D's in formatie vlucht.

Grtz Ger.

@Ger,

Absoluut dat 'ie deze zomer afkomt! En wat betreft het formatie vliegen; als de maiden daar is laat ik het je weten 8)

Maar die CJM,s... tja, ze zijn nu zo ingebouwd dat de hoek die de strut maakt in uitgeklapte toestand vrijwel gelijk is aan de full scale P47. Als ik smallere wielen monteer dan heb ik meer ruimte over om de strut verder in de vleugel te laten zakken dat klopt.... maar dat betekent dat de retract ook lager ingebouwd moet worden, óf onder een hoek waardoor de hoek bij uitgeklapte toestand niet meer klopt. .... pfff ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :oops: :wink:

Anyways, ik denk dat ik daarover even een ei moet leggen....

De tailretract staat ook op mijn lijstje, redetemeer omdat de kist er gewoon goed uit moet zien waar natuurlijk een tailretract bij hoort en de staartwiel nu niet aangestuurd is. Dat kan misschien problemen gaan opleveren met het taxien.

@Ruben

Zekers is het zonde daarom heeft het ook een aantal weken geduurd voordat ik de knoop door heb gehakt hierover :wink: . Mijn bevinding is dat er van Top Flite maar weinig bubbletops rondvliegen en ik toch iets anders wilde....

Groeten,

Tjen il-vec

Dat ze net zo uitklappen als de echte betekend dus dat ze verder naar voren staan als die van robart? Dat zou een erg positief puntje zijn want die van mij valt nogal snel voorover. Gelukkig zul jij daar dan minder last van hebben. Maar eigenlijk zouden ze in de vleugel ook goed moeten passen! Lager inbouwen zou misschien een optie zijn maar dan moet je uitkijken dat hij er niet boven weer uitkomt. Dunne wielen zouden dan de enige oplossing zijn, echter heb ik die nog niet kunnen vinden. Onder een andere hoek inbouwen kan wel, maar dan moet ie volgens mij ook naar achter en dan zit je met je hoofdligger. Maar misschien is dat bij jouw ook weer anders omdat ie naar voren uitklapt? Succes ermee in ieder geval!
P.S, ik kan helaas niet naar de wedstrijd in Tilburg op 12 juni dus het zou dan de wedstrijd in België worden dat ik die canopy weer kan meenemen.

Ha die Ruben.

Zit hier wat te rommelen in mijn hokkie.
Kom ik een zo'n hartschuim?wiel tegen van robbe.
76 mm doorsnee. En iets dikker dan 20mm.
Jullie zijn daar wel handig als ik het zo lees.
Deze kun je makkelijk wat dunnerdraaien naar 20 of 18 mm.
Het is maar een idee.

Han.

@Ruben,

Het voorovervallen, tja, da's min of meer proefondervindelijk denk ik. In principe zou het wel kunnen als de poten heel dicht bij het zwaartepunt staan. Maar zoals ik heb kunnen zien lijken de poten genoeg voor het zwaartepunt te liggen om de kist niet te laten kantelen. Dat zou natuurlijk wel kritisch zijn bij het taxiën maar dat zou weer opgevangen kunnen worden door het hoogteroer... tot op zekere hoogte natuurlijk :wink:

@ Han, dit weekend gaan we het landinggestel er weer in zetten, iemand op de vliegclub heeft hem nu van aluminium gemaakt en de behuizing is nu wat kleiner. We gaan de wielen zo ver mogelijk naar achter proberen te zetten, dan winnen we waarschijnlijk ook nog wat ruimte. Ik kan pas zeker zeggen hoe dun ze moeten zijn als het landingsgestel erin zit maar ik denk dat alles wel moet passen als ze 18 mm worden. Hoe dunner hoe beter natuurlijk maar als ze naar 18 mm gedraaid kunnen worden dan zouden ze denk ik de perfecte maat zijn. Dan kunnen de deurtjes er waarschijnlijk ook nog op :D

Hoi Han, dies heel leuk maar tis geen Thunderbolt... het is een Hawker Sea Fury "Bad attitude" van Unlimited Air Racing Inc. :wink:

Reno%2091606%20124%20(Medium).jpg

Zo dan... het schuren van de vleugel alvorens deze wordt ingedekt is eindelijk met beleid voltooid....

Het landingsgestel past nu goed alleen heb ik niet meer geprobeerd deze verder in de vleugel te laten zakken maar het uitsteken is miniem dus daar kan ik wel mee leven.

Zo staat de boel er nu bij: De struts lijken nu niet helemaal vlak met de vleugel maar dat is logisch omdat deze nog niet zijn vastgeschroeft dus zijn ze wat naar beneden gezakt... :wink:

P47%20onderkant.jpg

Nu nog het staartwiel aanpassen want dat moet ook nog intrekbaar worden vind ik: dat wordt nog snijden want het is goed dichtgebouwd :wink:

P47%20tailwheelconfig.jpg

Later weer meer!

Groetjes,

Tjen

Updeetje:

Tailretract is besteld. Het is de Robart #121

rob121.jpg

Ik laat deze opsturen tegelijk met de bubbletop-canopy vanuit Hobby in. Aangezien het zo'n 4 weken terug is dat ik de bestelling van de canopy heb gedaan zal het niet lang meer duren voordat deze binnen is mét m'n tailretract.

Nu nog even het wiel uitvinden over de retractdeuren van het staartwiel want kennelijk, gezien de ervaringen hier op het forum, wil het regelmatig gebueren dan deze deuren worden beschadigd bij het taxiën op grasbanen.. :|

Goed,

Later weer meer 8)

@Tjen il-Vec,
Ik heb dat ook gehoord, maar heb daar nog geen negatieve ervaringen mee. En daarmee is in ieder geval 1 keer op Spaarnwoude geweest. Hoe ik de deuren heb gemaakt, kan je zien vanaf pagina 21

Hoi iedereen,

Tis weer even geleden maar intussen weer de draad opgepakt. Ik heb niet eerder foto's kunnen maken van de vorderingen omdat mijn camara het had begeven :| dus deze foto's zijn met een oudere camera gedaan dus de kwaliteit moet maar niet teveel aandacht krijgen.

Anyways.

Wat betreft de afwerking, daar ben ik lang naar op zoek geweest en kwam uit op 'Jacky's Revenge'. Dit is een P47D-40-RA en is nog steeds luchtwaardig in de US of A. Tik die naam maar in op airliners dan zie je enkele foto's voorbij komen. Laat je niet misleiden wat de fotograaf in kwestie het voor versie vindt want die is er kennelijk van overtuigd dat het een P47N betreft.... niet dus :wink:

Dus op zoek gegaan naar onderdelen om de P47D te modificeren naar de 40-RA en om te beginnen de bubbletop canopy besteld die "eindelijk" ... #$%# is binnengekomen

:wink:

Bubblep47.jpg

Verder kan ik de bijgeleverde decalset laten voor wat het is want Top-Flite levert geen alternatieven. Dus op jacht gegaan naar een decalset die de lading zou kunnen dekken voor niet een al te hoge prijs. De meeste dingen zijn wel te airbrushen maar dingen zoals de gemaakte 'kills' en de nose-art "Jacky's Revenge" zijn niet eenvoudig en het gemak dient de mens zegt men wel eens dus heb ik contact gezocht met een bedrijfje in Nederland die eea wel voor me kan betekenen 8)

Hieronder nog maar een fotootje van de bewuste P47 "Jacky's Revenge" met de berekeningen van Full scale naar de scale van Top Flite (die overigens geen 1/8 is maar 1/7,8... :wink: ) en een decalset waar ik niets aan heb...

Jacky_srevengep47.jpg

Goed, de vleugel is op het schuren en plaats maken voor de servo's na, af:

Vleugelbovenkantp47.jpg

VleugelonderkantP47.jpg

De luchtslangen voor de retracts zijn aangelegd:

Luchtvoorzieningp47.jpg

De flaps na uitlijnen kloppen eindelijk met de rolroeren. Een of andere manier waren deze niet gelijk met de rolroeren maar na een hoop passen meten schaven en schuren is alles nu gelijk met elkaar:

Flapsp47.jpg

Er is aleen nog een ei uit te broeden om deze afwijking van het rolroer en de vleugeltip eruit te krijgen maar dat komt goed....

Aileronp47.jpg

Nou, deze week meer want dan gaat, zoals eerder aangegeven, "de zaag" in de romp maar dat zien jullie wel voorbij komen...

Mzzltjes,

Tjen il-vec

Ziet er mooi uit! :P

(Altijd al fan van de Thunderbolt geweest . . . 8) )

Moet je de wielkasten niet dichtmaken? :?

Allemaal gras en zand buiten de deur houden?

jan.

jan brilman zei:
Ziet er mooi uit! :P

(Altijd al fan van de Thunderbolt geweest . . . 8) )

Moet je de wielkasten niet dichtmaken? :?

Allemaal gras en zand buiten de deur houden?

jan.

Hoi Jan,

Klopt! Ik ben nog niet klaar met de retracts. Deze worden voorzien van landigsgesteldeuren die dezelfde vorm krijgen als de full-scale versie. Tis weliwaar niet schaal want dan had ik veel eerder de vleugel moeten bewerken want als de poten zó zouden intrekken als het origineel dan zou ik de hoofdligger moeten 'omleggen' zeg maar. Dus heb ik de afweging gemaakt tussen uiterlijk en functionaliteit.
Wat jij bedoelt zal de opening in één van de twee ribben zijn die te zien is op de foto. Dit heb ik bewust opengelaten om de vleugelpennen die vooruit de vleugel steken, goed te moeten kunnen richten. Deze moeten nl precies in 2 gaten vallen in de hoofdligger. Maar dat kan ik alleen zien als deze rib nog 'open' is. Als dat gereed is wordt het geheel dichtgemaakt.

@Christiaan,

Dank je! Bedenk alleen wel dat er een mooi voorbereide en afgwerkte opstap is geweest waarop ik verder ben gegaan hè?

Later wéér meer... 8)

Daar zijn we weer....

Deze keer de nachtmerrie van Christiaan .... :mrgreen: DE ZAAG IN DE ROMP!!!

OK, zoals eerder beschreven toch besloten te gaan voor de P47D-40-RA welke is voorzien van de bubbletop canopy. Vanavond dus de 'koe bij de horens gepakt' en gaan tekenen wat de bedoeling zal zijn.
gelukkig waren de snedes met de hobbymes afdoende om de 'sheeting' redelijk eenvoudig te verwijderen. En na wat breekwerk en bijwerk is het resultaat als volgt:

Rompgeheelp47.jpg

Meteen de delen die door Top Flite zijn meegeleverd voor deze modificatie verlijmd met de romp zodat de verdere werkzaamheden geen probleem zullen opleveren.

Rompachterkantp47.jpg

En nog eentje dichtbij...

rompp47close.jpg

Later deze week weer meer want het wordt een strak weekend wat het weer betreft dus eerst maar weer eens vlieguurtjes maken 8)

Mzzl,

Tjen il-vec

Back