Bouwverslag TF P-47 'Thunderbolt' .60

Christiaan,

De retractunits van Eurokit zou ik niet uitboren. De wanddikte van het blokje waar de poot in zou moeten wordt dan te dun en fragiel waardoor het daar snel zou uitscheuren.

Bij Eurokit worden de oleo's mbv een stalen stift met dezelfde dikte als de verenstalen poten tegen de blokjes aan bevestigd. Deze stiften zijn 6 of 8 mm dacht ik. Nadeel van deze methode is dat op ruwe veldjes de poten daar dus tijdens "normaal gebruik" altijd gaan knikken. Voordeel is dat bij een ruwe landing de poten ook daar gaan knikken om verdere schade te voorkomen.

Bij Spring-air kun je units bestellen die gemaakt zijn om Oleo's op te kunnen nemen. Met een groot gat dus van 12,7 mm dacht ik.

Je zou eens bij van de Goor in Helmond kunnen informeren. Die zijn Dealer van Spring-air.

Tip: Let ook op hoeveel graden de poot uit moet kunnen klappen. De goedkopere Eurokit retracts zijn alleen leverbaar in de 90 graden uitvoering en minder geschikt voor de P-47. Dan krijgt deze van die naar buiten staande poten wat geen gezicht is.

Kijk anders ook eens bij Tower-Hobby's. Deze hebben nieuwe types Robart retracts in het programma die ook veerretour zijn tegen een leuke prijs dacht ik.

gr.
Marcel

Marcel: bedankt voor de complete info! Op het moment ben ik bezig met spring-air en daar is vd Goor niet echt goedkoop in. Bij spring-air zelf kan ik 25% korting op de main gear krijgen. En idd deze hebben 3/8inch boorgaten voor oleo's (704 serie, heeft vd Goor trouwens niet). Ook deze werken met een veer om naar beneden te komen en lucht omhoog net als Robart (wie heeft wie nagemaakt?)

Nadeel is dus idd wel zoals Gerald voorstelt dat ik er niet mee kan experimenteren en wennen met een wat verdraagzamer gestel op verenstaal...andere kant, het gaat wel lukken joh 8)

ik heb zowel robarts aangepast met robostruts, als heavy duty voor een grote spit. Ik zou persoonlijk nooit meer die robarts met die stalen draad poot nemen en aanpassen met robostruts.
Je moet dan de draad poot afzagen en een stukje overlaten bij de retract, en daar schuif je de robostrut overheen. Ik kan je verzekeren dat dat niet lang recht blijft allemaal op een grasbaan. Ik zou direct retracts kiezen met een stevige poot.

Peter

Ik zou dan de Spring-Air units nemen met de grootte gaten voor de oleo's.

Volgens mij kun je zelfs bij Spring air adapters (bussen) bestellen waar je dan, voor de eerste vluchten, verenstalen poten in kunt schroeven die dan weer in de grootte gaten voor de oleo's passen. Je kunt deze bussen natuurlijk ook zelf (laten) draaien. Kun je zelf nog kiezen voor de dikte van de verenstalen poten.

Kortom, als je retract units met grootte gaten bestelt kun je zowel met verenstalen poten alswel met oleo's vliegen. De beste optie dus.

gr,
Marcel

Hier weer een updateje:

ik ben gestopt en heb het project verkocht aan Tjen-Il Vec. Reden is dat ik bij mezelf merk niet voldoende geduld (en geld) beschikbaar heb om het echt schaal te bouwen wat ik deze tak van sport wel waard vind. Ik geef dus graag het stokje door aan Tjen-il vec!

nog bedankt voor alle input by de weg!

Hey iedereen!

Nou, in m'n nachtdienst was er even een moment niets te doen dus ik maar weer even op ut forum kijken. Uit pure hufterigheid :wink: even gekeken wat men zoal aanbiedt aan vliegspulletjes toen mijn oog viel op Chris z'n aangeboden P47.
Ik had er wat over na zitten denken en vond eigenlijk dat deze P47, die aardig wat TLC van Christiaan heeft mogen ontvangen, een goed vervolg verdiende.
Ik heb eerder bij Dennis (Hobby-in) staan twijfelen tussen de TF Corsair of the TF Thunderbolt en gekozen voor de Corsair. Het is dus een buitenkans om dan ook maar meteen verder te gaan daar waar Christiaan het besloten heeft te stoppen en de P47 te verkopen.

Ik heb ook dan maar besloten het draadje up to date te houden over de vorderingen van de P47 zodat iedereen, en in het bijzonder Christiaan kan zien wat er verder gaat gebeuren met de P47 8) (morele verplichting....? :mrgreen: )

Ik moet er wel even bijzeggen dat de frekwentie waarmee dit draadje aangevuld zal woren niet zo hoog zal zijn als die van de originele starter, maar dat heeft z'n herkomst uit de omstandigheden waarin ik me bevind. Hierdoor moet ik bouwtijd zorgvuldig plannen plus dat de TF Corsair dezelfde TLC verdient.

Grt,

Tjen il-vec

:wink:

Goede keus om het toestel om die redenen weg te doen. Tjen-il-vec, succes met de bouw en we zullen dit blijven volgen. :D

sja...ben nog bezig met de epsilon, maar ik zit ook wel een beetje rond te koeken idd... punt is dat ik inmiddels straks 3 vliegklare vliegtuigen heb...wat wil je nog meer he...

Ik heb de P47 nog niet in bezit maar ik ben al wel bezig geweest een retractset samen te stellen. Net als voor de TF Corsair.

Robart heeft voor de Corsair over een aantal maanden nieuwe retracts op de markt. Dit is de 800R(rotating)S series. Nu heb ik dan ook meteen maar even m'n licht opgestoken vwb the P47 en ik denk er bijna uit te zijn. Zo worden het waarschijnlijk voor de P47 de #530 (8-18lbs) retracts air-up air-down series.

Inmiddels ook even een mailtje gedropt bij unitracts of het mogelijk is de struts van de Top Flite retractset apart te bestellen. Zo niet zullen deze waarschijnlijk custom worden net als bij m'n Spitfire.

Dus totaal zou dat voor de P47 uitkomen op (al omgerekend) 199 euro voor de retracts en ongeveer 88 euro voor de struts.
Totaal een kleine 200 euro.

Nu twijfel ik alleen wel om niet gewoon de gehele retractset te bestellen van unitracts voor 200 pond (295 euro) want daar zitten ook meteen de luchtslangen, ventiel, connectors en luchttfles bij... maar die airkit is los rond de 50 euro :roll:

Even afwachten dus... 8)

Tjen

Christiaan Vis zei:
sja...ben nog bezig met de epsilon, maar ik zit ook wel een beetje rond te koeken idd... punt is dat ik inmiddels straks 3 vliegklare vliegtuigen heb...wat wil je nog meer he...

Die vraag is natuurlijk vrij eenvoudig te beantwoorden "4 vliegklare vliegtuigen".. en als je dat hebt 5.. enzovoort.

Je hebt nog een watervliegtuig nodig, een indoor toestel, een schaalkist, een ragbak.. met 3 kisten ben je er niet hoor ;)

(althans, dat is waar ik m'n vriendin altijd van probeer te overtuigen)

hezik zei:
Die vraag is natuurlijk vrij eenvoudig te beantwoorden "4 vliegklare vliegtuigen".. en als je dat hebt 5.. enzovoort.

Ik weet precies hoe het werkt.......... :lol:

Grt.

Hoi allemaal,

Even een héél klein updeetje...

Ik heb lang gezocht naar de uiteindelijke afwerking van de P47 en ik denk dat ik eruit ben. Ik ben meer op basis van de allereerste indruk te werk gegaan want de uitvoeringen die ik tot op heden heb gezien waren het niet voor mij totdat ik deze foto tegenkwam:

Ur52323.jpg

Dat leek me wel geschikt voor deze P47D 'razorback'...

Grt,

Tjen il-vec

Hoi allemaal,

Ik heb de draad weer opgepakt na een aantal weken van "liever vliegen dan bouwen". Ik vond het weer eens tijd om de nog liggende projecten weer een duw in de goede richting te geven dus bij deze :wink:

Ik ben begonnen met de P47 want daar heb ik de afgelopen tijd het meest naar gezocht wat betreft documentatie en ideëen voor de evt. afwerking.
Zoals eerder in dit topic heb ik een suggestie gedaan voor de camo van de Thunderbolt maar daar ben ik naderinzien toch vanaf gestapt. Dit, omdat ik besloten heb de 'zaag' in de romp te zetten om de voorbereidingen voor de razorback die zijn uitgevoerd door Christiaan (mooi werk overigens :wink: ) teniet te doen....
...:|... zou je zeggen maar ik een keuze gemaakt om te gaan voor de P47D-40-RA.
Deze Thunderbolt is de 2e opvolger van de eerste bubble canopy versie en is voorzien van een dorsal fin. Deze dorsal fin is later toegevoegd aangezien in sommige extreme gevallen het kielvlak dusdanig heftige vibraties genereerde dat er gevaarlijke schade kon ontstaan met een 'bail out' als gevolg.

Ik dus naar Dennis (Waalwijk) gebeld en een bubble canopy besteld..... is al een tijdje geleden dus geduld is hier een schone zaak zullen we maar zeggen 8)

Wel kwam er, veel eerder dan gedacht, vandaag een pakketje afgeleverd door de postbode :D m'n Century Jet retracts! Die heb ik nog geen twee weken geleden besteld bij towerhobbies dus das lekker vlot!

Meteen vanavond weer achter de bouwtafel gekropen en eea zitten uitmeten:

Mooie struts in ieder geval, ze doen ook stevig aan...

100_9849.jpg

De linker (gezien vanuit de hoek van de genomen foto) is uitgelijnd en de multplex retract rails is met 30min epoxy verlijmd. De rechter alleen nog niet want ik heb alleen al over de linker zo'n 2 uur zitten meten... meten... meten... meten..... :roll: :wink:

100_9850.jpg

Het zonder problemen laten intrekken was even een secuur werkje want er moet het een en ander aan materiaal weggehaald worden indien er gekozen wordt voor Century Jets maar uiteindelijk ziet het er goed uit...

100_9851.jpg

Het enige waar rekening mee gehouden dient te worden is dat deze retracts iets uitsteken onder de vleugel als deze is ingetrokken maar dat lijkt, aldus Top Flite, normaal te zijn...

100_9852.jpg

Al met al krijgt de 'Jug' inmiddels aardig vorm, hij staat een beetje suf op z'n pootjes maar niets is nog vastgezet :wink:

100_9855.jpg

Nu nog wachten op de bubble canopy set maar intussen kan het indekken van de vleugel gaan beginnen! 8)

Meer volgt!

Tjen il-vec

Back