Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dirk57, 22 aug 2006.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Die servo's zijn duur ja als ik nu een setup zo bestellen kies ik voor deze:

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-5320 Ultra-Micro Digital Servo 1.7g / 0.05sec / 0.075kg

    Die 2 x 0,7 gram meer is niet echt een punt denk ik. Maar 2 jaar geleden was de lichtste servo na deze 1g servo of netzo duur of 3,7 gramzwaarder.

    Zondag ga ik weer bouwen dan komen er weer wat foto's.

    Z'n alles in 1 print is wel relaxed lekker goedkoop ik vraag me af of ze dat ook hebben voor Futaba fasst systemen. ff Googlen :)
     
  2. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk dat komt meer in de buurt. Wat is de span van je Mothje?
     
  3. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    ik moet het even na meten maar ik dacht zn 30cm
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Helemaal niet:bad-words: En trouwens, hoe weet je dat? :D

    Bram, als je die set-up gaat bestellen moet je het pakketje wel boven een wit laken openmaken, anders vind je het allemaal nooooit meer terug :D


    Yep, aan beide kanten. Ik heb de verbinding tussen beide kanten gemaakt dmv een klein stukje isolatie van een dun electriciteitssnoertje waarin het verenstaal precies lekker klemzat. En na het afstellen fixeren met een beetje CA.


    Bij mij ook

    Dirk
     
  5. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat zelfde motortje heb ik in 2 van mijn micro-helies (walkera) als staartmotor zitten.

    Let even op!!!:

    De motor heeft geen kogellagers en wordt vanuit de fabriek niet voorzien van vet of olie om het bronzen lagertje te smeren. Hij start, als hij nieuw is, slecht op (je moet de prop een zetje geven). Als je dit niet doet brandt ie zo door. Je kan hem beter eerst smeren met een dunne olie. Gewoon een druppeltje in het gat waar de draad uitkomt en een nachtje rechtop neerzetten, zodat de olie naar het lagertje loopt. Daarna heb ik nooit meer problemen met dit motortje gehad.

    Paul
     
  6. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Bedankt voor de tip. Draaien deed hij 2 jaar geleden prima. Ik moest aardig moeite doen om het motortje met propje vast te houden volgas. Maar ik zal er een drupje WD40 in laten lopen. kan nooit kwaad. En wat Dirk al aangaf met een 3x2 wordt het motortje snel warm.

    Nog niet ge meten wat de span is Zondag heb ik weer tijd.
     
  7. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    LOL
    En vooral niet niezen ;)
     
  8. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het is even werk maar ik heb de complete setup excl. accu terug gebracht van 11 naar 8 gram :)

    Ik heb de stekkers van de ontvanger er af gesoldeerd en de regelaar en servo's rechtstreeks op de ontvanger print gesoldeerd.

    Resultaat -3gr:

    https://picasaweb.google.com/djjr1982/Micromoth02#5641024558414188274

    Inmiddels de setup in het rompje gemonteerd helaas vergeten een foto te maken die komt nog. Volgende week zondag maak ik hem waarschijnlijk af.

    https://picasaweb.google.com/djjr1982/Micromoth02
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    brr, dat is licht :) ik heb ff n tijdje pauze genoment eigenlijk net aan t begin van de opkomst van de 2.4 ghz zenders, en toen kostten zulke kleine lipo'tjes nog echt n fortuin (15 euro per stuk voor 18C 134mAh cellen) en een 2.4 ghz setje voor 250 euro, tis in de afgelopen 2 jaar echt weer fors goedkoper geworden allemaal :)

    nu is t toch echt tijd om mn moth af te maken :) eens kijken of het ding n beetje vliegbaar te maken is :D staat hier namelijk al n jaar op de kast met de bovenvleugel en setup dr los naast :)
     
  10. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    das een mooi (nieuw) begin! ;)
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    beetje laat maar je hebt hem ook gewoon in brushless die ontvanger:

    AR6400LBL DSM2 6Ch Ultra Micro Receiver BL-ESC (SPMAR6400LBL): Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology



     
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Er is zondag eindelijk weer wat aan mijn micromoth gedaan :)

    Hij is nu bijna klaar, ik miste alleen een paar cm krimpkous om de stuurstangen te monteren.
    Verder is hij klaar om te vliegen. Alles werkt, motor heeft veel power voor z'n klein propje.

    Paar foto's

    http://www.dropbox.com/gallery/11713634/1/micromoth?h=7d1d61

    Gewicht is nu 23 gram incl. accu. Er moeten alleen nog 2 stuur stangetjes op. Dan zal het gewicht 24 gram zijn. Precies het zelfde als de micromoth in depron dus.

    Het ziet er wel stoer uit dat hout.

    Snel wat klein krimpkous halen en dan is het even wachten op super windstil weer.
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je in de stuurstang een U buigt, ongeveer zo:

    ___∏___

    dan kan je de stuurstang uit één stuk maken en later trimmen door de staande delen van de U wat naar mekaar of van mekaar af te buigen.
     
  14. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Bedankt voor de tip dat ga ik zeker toepassen in wat grotere modelletjes.
    Ik ik had zondag ook geen dun veren staal moet nodig weer langs een modelbouw winkel ;) .

    Ik gebruik meestal een stukje koolstof staaf van 0,5mm en dan een stukje krimpkous om het servo heveltje en de koolstof staaf. Het scharnier is dan het stukje krimpkous.

    Gaat geen jaren mee, maar voor dit soort ini mini modelletjes is het wel een lichte simpele oplossing.
     
  15. Thomas97

    Thomas97

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    21
    beste,

    Ik ben een beginner (heb nog niet gevlogen of gebouwd :oops:) en wil dit vliegtuigje bouwen als trainer want ik vind het wel een mooi vliegtuigje en het lijkt niet al te moeilijk te maken en te herstellen. dus vraag ik mij nu af hoelang jullie denken dat ik hier ongeveer ga over doen om dit te bouwen. of is er misschien een ander model beter geschikt om te bouwen en mee te beginnen vliegen? ik heb hier al vliegtuigen gezien met geen holle romp maar gewoon een laag depron met hout, zijn deze makkelijker om te bouwen of niet?

    mvg,
    Thomas
     
  16. maxxie

    maxxie

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit vliegtuigje is eenvoudig te maken en zeker met alle verhalen die hier staan. Het vliegt eenvoudig, stabiel, kost niet veel en geeft heel veel plezier. Zeer een aanrader om mee te beginnen. Als je hem af hebt kun je ook een oproep doen of er iemand in de buurt woont waarmee je kan afspreken om samen je eerste vlugt te maken.
     
  17. Thomas97

    Thomas97

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    21
    Welk model van spanwijdte zou ik dan moeten nemen voor minste schade bij crash en minste kans op crash en Kan je er een bepaalde versteviging in zette voor minder schade bij crash ?

    Mvg
    Thomas
     
  18. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    hallo,

    misschien kun je eerst eens bij een club kijken bij je in de buurt. vertellen ze al heel veel. het makkelijks is dan om met een grote vliegtuig bijvoorbeeld een calmato te gaan vliegen en dan met een instructeur vliegen. als het goed is krijg je dan geen schade.
    als je dit een beetje onder de knie hebt is deze kist wel leuk

    Groeten,
    Niek
     
  19. maxxie

    maxxie

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Rotterdam
    Natuurlijk is het beter om je aan te sluiten bij een club en daar les te krijgen van een instructeur met een vliegtuig van 1,6 meter, bijvoorbeeld een Calmato of een Skystar maar het pionieren met deze tijgermoth is eigenlijk veel leuker. Met een piepschuim kistje van 80cm kun je ook weinig schade aanrichten en het fun gehalte is erg hoog.

    Dus Thomas als je je eraan gaat wagen zou je voor een breedte van 80 cm kunnen gaan. Een crash ga je vast en zeker maken, maak je daar niet druk om. Alle stukjes weer bij elkaar zoeken en als een puzzel in elkaar plakken. Depron is eenvoudig te plakken en het vliegt weer.

    Succes met knutselen
     
  20. Thomas97

    Thomas97

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    21
    ik ben begonnen met bouwen maar nu vraag ik me af of je op de stippelijn moet knippen en dan naast elkaar plakken of gewoon op het gevoel doen? en moet de tank in 6mm depron gedaan worden of mag dit ook in 3mm want anders moet ik een 6mm depron plaat kopen voor dit kleine stukje :s. en met wat snijden jullie de vormen uit de depron?

    mvg,
    thomas
     

Deel Deze Pagina