Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

Jippeeeeeeeeeeeeeeeee!

Mijn tigermoth is gemaidend :banana::banana::banana::banana::banana::banana:

Eigenlijk stond er te veel wind, maar ik ging het toch maar proberen. Zonder landingsgestel vloog hij als een droom, zo gemakkelijk. Maar al heel snel trok de wind flink aan en kreeg hij flinke opdonders zo erg dat hij zelfs een looping maakt. Ik ben drie keer succesvol geland, en heb nog een beetje rond gecrosst op een stukje asfalt met landingsgestel. Waarna na een tijdje één van de wielen het begaf. Maar ik ben heeel tevreden:D:D:D

Geweldig ding, bedankt Dirk en al de anderen (Menno) die me hebben geholpen!!!!

Ludo

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

@Burnett: dat lijkt me duidelijk, undercamber profiel geeft altijd veel lift ... Mijn vraag was, hoe weet je van jouw Stearman dat de ene vleugel meer lift had dan de andere ?

@Ludo: Mijn ervaring met de kleinere Lipo's is dat het wel meevalt met de zelfontlading. Wil je zeker zijn dan kan je je Lipo vlak voor het vliegen gaan even "aftoppen".

@Thijs: meer V-stelling = meer zelfcorrigerend effect, ofwel de Moth keert bijna vanzelf terug uit de ingezette bocht. Leuk dat het gelukt is, we hebben nog geen foto's van jouw Moth gezien geloof ik ?

Grtz,
Menno

Hee Ludo,

onze posts hebben elkaar net gekruist :)

Leuk dat de Moth zo goed vloog, betekent dat je toch netjes hebt gebouwd ! Nu maar hopen dat er nog meer mooie dagen komen met weinig wind ... of indoor gaan vliegen ;)

Grtz,
Menno

Die motjes zien er allemaal 't zelfde uit, zeker als je zo'n bekend schema gebruikt maar foto's zijn in dit draadje bijna verplicht dus bij deze.

1958490b26404ffd8.jpg

Nu hij vliegt moet ik hem natuurlijk wel wat bijspuiten.

1958490b26407fc2a.jpg

Motor is met 39 gram wat aan de zware kant maar gebruikt maar 3 tot 5 A. KV = 1150 en er zit een 9x4.7 propje op. Totaal gewicht met accu is nu 166 gram.

1958490b2640c5563.jpg

Aansturing aan de servo's en roeren is gemaakt van 2 cm paperclip verbonden aan 1,5mm koolstaafje doormiddel van krimpkous en druppeltje ca.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Thijs,

mooi Mothje hoor :) Wat betreft je V-stelling, op deze foto's lijkt het nog erg weinig te zijn, of zijn deze genomen voor de correctie ?

Die motjes zien er allemaal 't zelfde uit ...

Vind je dat echt ... ;)

Mijn eerste indoor-Moth:
IMG_2513.jpg

IMG_2500.jpg

Mijn tweede indoor-Moth (in aanbouw):
TigerMoth003.jpg

Grtz,
Menno

Nee je hebt gelijk. Ze zien er allemaal anders uit en ik kijk er graag naar. Zeker die rood-wit geblokte van jou ziet er prachtig uit. Je kunt zien dat daar veel werk aan besteed is. Toen ik de eerste foto's daarvan zag dacht ik die kerel zou eigenlijk een airbruch moeten hebben.
Wat de V-stelling betreft, de foto is net genomen dus met de nieuwe V-stelling en die is echt 5 cm.

Hoi,

tja, ik heb al het nodige aangeschaft voor de hobby ... :rolleyes: een airbrush staat echter wel op het wensenlijstje :) Net als een Spitfire, een Piper Cub, een SE5a, een Fokker DR1, een Dakota DC3, enz :hammer:

Vanmiddag weer wat gewerkt aan de Tiger Moth, de 16e komt immers gestaag dichterbij ... en dan gaan we weer indoor-vliegen :)

Vandaag is het de 31e dus nog 16 dagen, we kunnen gaan aftellen :banana:

Het stabilo was al klaar, moest alleen nog aan de romp worden gelijmd:
TigerMoth003.jpg

De bovenvleugel er op en de binnen-struts verlijmen, opletten dat de vleugels de juiste afstand en instelhoek hebben. Ik heb de vleugels nu op 11 cm van elkaar, bij de andere Tiger Moth was dat 12 maar ik vond dat teveel voor het mooie. Dit ziet er beter uit ...
TigerMoth010.jpg

De struts in de eerste vleugel, ook hier weer goed opletten dat er geen verdraaiing plaatsvindt en dat de afstand tussen beide vleugels gelijk blijft.
TigerMoth011.jpg

Op de bovenste vleugel van een Tiger Moth zit de brandstoftank, die wordt bij dit model tevens gebruikt om de (afgeknipte) sate-prikkers weg te werken.
IMG_2738.jpg

Dan kunnen de stuurstangen er in, ik heb 1 mm verenstaal gebruikt. Doordat het in de romp door verschillende depron tussenschotjes wordt geprikt, wordt dit voldoende ondersteund. Geen buisjes nodig dus :) Kwestie van beetje prikken ...
TigerMoth007.jpg

Voor de servootjes lijm ik een paar plaatjes met steuntjes, hierna wikkel ik het servootje in plakband en lijm ik het met epoxy op z'n plaats. Zo kan ik het servootje straks mooi op de juiste hoogte voor de stuurstang in de cockpit lijmen.
TigerMoth008.jpg

Aileron-servootje op z'n plaats en aangesloten in het eerste cockpitje ...
IMG_2736-1.jpg

De hoogte- en richtingsroer-servootjes in het 2e cockpitje ...
TigerMoth012.jpg

Wordt best vol in de cockpitjes ;) In de eerste cockpit moet ik nog een ontvangertje kwijt, daarna maar eens kijken hoe het met zwaartepunt zit, want ik moet ook nog ergens het lipootje kwijt ...

De fuel tank top is in kleur en op z'n plaats gelijmd. Shit, ben ik weer de schuine binnenstruts vergeten ...
TigerMoth014.jpg

Nog een leuk plaatje ...
TigerMoth015.jpg

... en nog eentje ...
TigerMoth016.jpg

Ik ben bijna klaar, alleen nog een onderstelletje en de electronica er in :) Dat gaat lukken voor de 16e :yes:

Grtz,
Menno

Hey, ziet er echt fantastisch uit!

Jouw bureau (met die groene (action?) snijmatten) lijkt echt verdacht veel op mijn frutsel bureau.

Hallo,

Mooie foto's allemaal, mijn motjes zien er minder strak uit (ook al omdat ze vaak de grond tegen kwamen :))

@Burnett: dat lijkt me duidelijk, undercamber profiel geeft altijd veel lift ... Mijn vraag was, hoe weet je van jouw Stearman dat de ene vleugel meer lift had dan de andere ?

Wat ik bedoelde was, als je vleugel glad is onder dan scheelt het enorm in lift als het rolroer uit staat. Als de vleugels al enorme lift hebben en 1 stukje van de ondervleugel gaat naar boven is er kennelijk nog genoeg lift over om niet al te veel te merken.

Wellicht speelt dit ook een rol: een rolroer moet de vleugel optillen door extra lift te creeren, als er al enorm veel lift is blijft er alleen drag over.
Dan moet dus het andere rolroer dit compenseren door lift weg te halen van die kant van de vleugel, de vraag is of na de ronding van de vleugel dit genoeg is.

Bij mij was dit niet zo in ieder geval, ik zag de roeren bewegen maar er gebeurde niet veel.

Groeten,
Burn

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden Tieske! 8) Zo leer je snel wat V-stelling kan doen voor een toestel zonder ailerons ;)

Mooie Moth inderdaad geen nieuw design maar netjes hoor!!!
Volgende keer cameraman meenemen! Ben benieuwd hoe ie vliegt :D

Hoi Menno,

Complimenten! Ziet er goed uit :thumbsup:

Komen de stangen in onderstaande plaatje tegen elkaar? Is moeilijk te zien op de foto...
Zo ja, zou ik dat veranderen, tegen elkaar bewegende metalen delen kunnen storingen veroorzaken :puppydogeyes:

Ga je 'm nog maidenen voordat je de gymzaal in gaat?

TigerMoth007.jpg

Hoi Mijnheer Rob,

je hebt een scherpe blik, maar ik heb er rekening mee gehouden :)
Ik heb de stuurstangen 3-4 mm boven elkaar liggen zodat ze elkaar niet raken, dit om knak-pulsen te voorkomen.

Maar toch bedankt voor de tip !

Als het voor de 16e van november nog een keertje bijna windstil wordt, vlieg ik 'm misschien nog in. Zoniet, dan vraag ik een club-maatje dit even te doen in de zaal alvorens ik er mee ga vliegen.

De Moth zonder rolroeren heeft z'n maiden in de zaal gehad en die gaat ook de 16e weer mee de zaal in :)

Grtz,
Menno

Hier is 't al 4 dagen op rij windstil. Alleen jammer dat alles zo nat is. Ja en wat die V-stelling betreft, ik heb enige vliegervaring dus ik dacht zoveel V-stelling heb ik niet nodig maar dat was dus een vergissing.
En Menno dat ziet er weer allemaal even strak uit. Zowel 't schilderwerk als ook de bouw. Daar moeten weer vele uurtjes werk inzitten. Hoelang ben je ongeveer bezig voordat een motje helemaal klaar is?

Hoi Thijs,

Tja, die nattigheid is een beetje het punt he ? Schiet niet echt op zo, ik waag m'n mooie Mothje er in ieder geval niet aan ...

Het bouwen kost niet zoveel tijd hoor, het schilderen (acrylverf) kost de meeste tijd. Je moet met dunnen lagen werken (gewicht !) en het dekt erg slecht, dus er zitten soms wel 5 lagen op :( Verven, drogen, verven, drogen, etc :rolleyes:

Ik heb de Moth inmiddels vaker gebouwd, dus als ik me kwaad maak (en ik bouw in een keer achter elkaar door) bouw ik 'm in een uurtje of twee en een half ...

Grtz,
Menno

Hallo,
@Tieske: bedankt voor je verhaal over de 2cm v-stelling, ik wist niet dat dat bij een moth ook belangrijk was, ik heb al wel 2 onderdekkers gecrasht die wel v-stelling hadden maar toch meskant gingen toen ik ze probeerde te draaien, waarschijnlijk door de gewichtsverdeling. Ik moet daar nu nog rolroeren in gaan zetten om dit tegen te gaan.

Groeten,
Burnett

Als het voor de 16e van november nog een keertje bijna windstil wordt, vlieg ik 'm misschien nog in. Zoniet, dan vraag ik een club-maatje dit even te doen in de zaal alvorens ik er mee ga vliegen.

Sorry. Na zoveel bouw en reparatie ervaring, laat je toch niet een ander hem stuk vliegen ;)

Ga je nu weer verder met de Dog?

Hey Bram,

grinnik, misschien heb ik wel meer vertrouwen in zijn vliegkunsten dan in de mijne :mrgreen:

Zonder gekheid, indoorvliegen is best lastig. De eerste Moth zonder rolroeren heb ik heel weten te houden bij mijn eerste indoor ervaring ... wat ik al een prestatie op zich vond ;) Ik denk dat ik het lot geen tweede keer moet tarten ... als ie goed blijkt te vliegen, durf ik het wel aan :rolleyes:

Maar ... met ee beetje mazzel lukt het nog voor de 16e om 'm buiten in te vliegen. 's Morgens wil het nog wel eens windstil zijn dus wie weet !

De Birddog, die gaat zeker aan de beurt komen deze winter. Ligt al te lang stil naar m'n zin, en ik ben het aan Ton en jou verplicht om verder te gaan :rolleyes:

BTW: Matthijs druk met z'n nieuwe baan ? Lang niet op het forum gezien ?

Grtz,
Menno

Hoi,

Burnett, Ik dacht zet 't hier maar neer omdat er misschien nog meer denken dat 't niet zo nauw komt met die V-stelling. Omdat al die motjes zo makkelijk vliegen dacht ik eerst ook dat ik dat wel goed kreeg door 't gewicht te verplaatsen maar niets hielp. Ik denk zelfs dat die 5 cm minimaal nodig is en dat men beter nog wat meer dan minder moet nemen. Dit alles natuurlijk bij een motje zonder rolroeren.

Omdat de acrylverf eraf ging aan de zijkant door 't vele vastpakken heb ik geprobeerd dat bij te spuiten. Het ziet er weer wat beter uit maar 't strakke is er toch vanaf.

1958490c42fa638b0.jpg

Menno, 2,5 uur voor een motje, dat lukt mij niet. Ik moet veel rusten tussendoor dus ik ben daar wel een dag mee bezig. Ik denk dat ik hem nog eens opnieuw bouw en dan de vleugels rondom 1 cm meer. Daardoor word die niet groter maar kun je waarschijnlijk nog langzamer vliegen.

Groetjes Thijs

Laatst bewerkt door een moderator:
Back