Bouwverslag - Tigermoth-je uit 3mm depron ~ filmpje

wat voor motor heb je erin zitten?
Ik herrinner mij nog dat ik de accu juist zo ver mogelijk naar voor moest zetten
mischien is hij wat krachtiger en dit kan ook de looping verklaren i.c.m met te weinig motordomp

Laatst bewerkt:
Vanmiddag weer even gevlogen. Dit keer iets beter tot ............. een andere boom in de weg stond. Boem, neus eraf. Zwaartepunt lijkt goed, en het kistje heeft aan halfgas genoeg om te vliegen. Neus is er weer aangeplakt en verstevigd. De volgende poging is weer aanstaande :p

Wijze les van ome Touwkop: Vermijdt bomen! :eek:

Spreek van de dag:
Waar zou ik zijn
zonder tape en Bison Alleslijm?

vliegen met zo weinig mogelijk wind help ook!!

(naast tape en bisonkit.. :) )

ik vlieg altijd heel vroeg of heel laat op de dag.. en laatst met een beetje wind lekker stil gehangen!

(alleen - nog- niet met een mothje :sad: )

Hee Touwkop,

dat vliegen werkt verslavend he ?

Jammer dat het weer misging, bij ons waaide het inderdaad ook te hard. Vanmiddag wind met 6 -10 km per uur :oops: Dat zijn geen omstandigheden om een Tiger Moth in de lucht houden, tenzij je van acorbatiek houdt :mrgreen:

Afijn, bouwen maar weer en opnieuw proberen !

Grtz,
Menno

wel makkelijk starten :lol:

acro gaat goed hoor, heb zelfs al es ge-torquerolld met een moth;) gewoon volgaas verticaal omhoog en dan blijft die zelf een tijdje hange:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Zo, ik heb het voor elkaar. De Tigermoth is overleden, maar........................................................................ ik heb zeker 10 min gevlogen!! Ging lekker. Opstijgen met halfgas ging goed en de balans was OK. Ondanks de (te harde) wind was het toestel toch behoorlijk stabiel en voorspelbaar te vliegen. De eerste 2 buiklandingen verliepen dan ook prima in het hoge gras. De 3e landing was minder voortuinlijk. Prikkeldraad is niet leuk. Ondervleugel lichtjes ingescheurd, maar een stukje tape doet wonderen. Intussen nam de wind weer iets toe, maar ik had nu de smaak echt te pakken gekregen en ik moest perse nog een keer. Vooruit vliegen tegen de wind in kon je het niet meer noemen en op een gegeven moment gaven de vleugels dan maar ook "de pijp ook aan Maarten" en knakten. Prop stuk en vleugels definitief overleden. De romp had al eerder diverse optetters gehad, dus nu is het echt RIP met de Tigermoth.

Het goede nieuws is echter dat:

- ik dus toch een fatsoenlijk toestel kan bouwen dat ook nog eens wil vliegen
- ik blijkbaar ook in staat ben om het kistje een tijdje in de lucht te houden
- dat oefenen op een flightsim me geholpen heeft
- dat ik de komende week waarschijnlijk twee nieuwe (gemodificeerde) Tigermoths ga bouwen, want ik heb smaak nu echt te pakken. :cool:
Ik heb ook een vliegklare brushless Twinstar II klaar staan, maar dat toestel is voor mij op dit moment nog te snel en rolroerbesturing is nog niet mijn ding.

Laatst bewerkt:
tja, herkenbaar ...

Hee Touwkop,

herkenbaar, zo ben ik ruim een jaar geleden ook aangestoken.

Het begon met een Silverlit toestelletje wat mijn zoontje kreeg voor de Sint, papa zou wel even helpen ... :mrgreen:

Zoekende op internet kwam ik het modelbouwforum tegen. Ene Dirk57 had een draadje over een zelfbouw Tiger Moth ... en de rest van het verhaal is bekend. (ja Dirk, eigenlijk is het jouw schuld ;))

Inmiddels heb ik een Hangar met diverse modelvliegtuigen en een aantal kits in de doos om nog te bouwen :)

Veel plezier met je nieuwe hobby. Als je aan een nieuwe uitdaging toe bent moet je eens in mijn draadje van het Aero kistje kijken. Zie onderschrift.

Grtz,
Menno

Hee Touwkop,

herkenbaar, zo ben ik ruim een jaar geleden ook aangestoken.

Het begon met een Silverlit toestelletje wat mijn zoontje kreeg voor de Sint, papa zou wel even helpen ... :mrgreen:

Zoekende op internet kwam ik het modelbouwforum tegen. Ene Dirk57 had een draadje over een zelfbouw Tiger Moth ... en de rest van het verhaal is bekend. (ja Dirk, eigenlijk is het jouw schuld ;))

Inmiddels heb ik een Hangar met diverse modelvliegtuigen en een aantal kits in de doos om nog te bouwen :)

Veel plezier met je nieuwe hobby. Als je aan een nieuwe uitdaging toe bent moet je eens in mijn draadje van het Aero kistje kijken. Zie onderschrift.

Grtz,
Menno

Nou, om beter te leren vliegen heb ik me vandaag een Easystar aangeschaft :-) De Twinstar is me nog een stapje te ver. Het gene wat ik in de toekomst ga bouwen wil ik ook fatsoenlijk kunnen vliegen. Bouwen vind ik trouwens net zo leuk als het vliegen.

Afgelopen winter heb ik ook door dit draadje echt de kriebels gekregen. Jouw verhaal is heel herkenbaar. :o 20 jaar geleden had ik ook al iets met vliegtuigbouwdozen. Maar ja, in een vlaag van woede en zo gaat dat op die leeftijd, al mijn 10-12 vliegtuigjes gemold.

Ik heb even een vraagje over de pdf die op de eerste pagina staat. in het 80 cm model staan meer ribben afgedrukt dan ik kan ontdekken op de vleugels (stippellijnen). samen zouden er 12 nodig zijn, maar als je die ribben bekijkt dan tel ik er 22 (ik neem aan dat de ribben aan de onderkant plat zijn? ) Ik ga de ribben van 3mm balsa maken.

Nou Touwkop, gefeliciteerd met je 10 min. vlucht :D

Als je vanavond gemaidend had (windstil) had het misschien iets langer kunnen duren ;)

Maar laat ik maar niets zeggen want ik heb vorige week onze Easystar gemaidend met nogal harde windvlagen en het fantastische resultaat van de eerste vlucht heb je misschien wel gezien in het EZ draadje.

Persoonlijk vind ik de moth iets prettiger vliegen dan de EZ, maar de EZ is dan weer wat crash-bestendiger....

Suc6 verder!

Matthew, welkom!

Eefjan heeft gewoon wat reserve ribben opgenomen in die tekening. Als je extra verstevigingsribben bij de struts plaatst kom ik snel geteld op 14 (8 onder en 6 boven)

Succes met de bouw!

Dirk

dankje dirk57!

dit is men 2e bouwsel.. ik heb ooit (een paar jaar geleden) een divineII (ook van depron) gebouwd. vloog wel, maar door een te zware accu niet echt super.. nu zijn de Lipo's zeer betaalbaar en ik heb nog wat spul liggen. ik zag deze draad van de moth en dacht.. die bouw ik!!

Ik heb een piepschuim piper pico hier thuis hangen van het merk multiplex en een zender/ontvanger van multiplex. Ik heb het vliegen mezelf op een weiland aangeleerd en het lukt aardig..

als de moth klaar is, post ik hier wel een foto'tje :D

Beginners Luck:

Ook welkom en succes!

Landingsgestel doe ik ook telkens anders. Ben wel tevreden over mijn laatste bedenksel, zal binnenkort wel fotootje maken en plaatsen...

Dirk

dankje dirk57!

dit is men 2e bouwsel.. ik heb ooit (een paar jaar geleden) een divineII (ook van depron) gebouwd. vloog wel, maar door een te zware accu niet echt super.. nu zijn de Lipo's zeer betaalbaar en ik heb nog wat spul liggen. ik zag deze draad van de moth en dacht.. die bouw ik!!

Ik heb een piepschuim piper pico hier thuis hangen van het merk multiplex en een zender/ontvanger van multiplex. Ik heb het vliegen mezelf op een weiland aangeleerd en het lukt aardig..

als de moth klaar is, post ik hier wel een foto'tje :D

Gelukkig, een ervaren vlieger! Vergroot de kans op weer een geslaagde maiden aanzienlijk ;)

crash

Even tussen jou en mij: er zijn er wel meer gesneuveld, maar de meesten durven dat hier op het forum niet te melden :rolling:Niet verder vertellen hoor !

Grtz,
Menno

Ja Menno klopt als een bus.
Mijn rolmoth is zo'n twee weken geleden behoorlijk gecrashed...
Had niet erg veel haast om daarover te vertellen.
Was op een atletiek baan aan het vliegen (wat op zich lekker ging) en kwam toen tegen een lichtmast aan (die stomme dingen blijven ook niet still staan). Dat was op zich niet zo'n ramp, alleen viel ie naar beneden bovenop een steeple balk. Ai dat deed pijn! Vleugels afgebroken en neus behoorlijk ingedeukt. Alles is weer geplakt, alleen moet ik nog wat verzinnen om de neus uit te deuken. Denk dat anders de motordomping volledig fout is.

Zodra het weer wat minder waait ga ik weer naar m'n normale vlieg-weiland, is tenminste een beetje ruimte...

Groeten,

Eefjan

tip ...

Hee Eefjan,

leuk wat van je te vernemen, jammer van je Moth :(

Wat betreft je geschonden aangezicht betreft (neus van de Moth dan he ;)), ik heb wel eens ergens (op een forum) gelezen dat je er kokend water overheen kan gieten om de kreukels er uit te krijgen. (wel even je electronica eruit !)

Het schijnt dat de depron-cellen zich dan herstellen.

Misschien is het een broodje aap verhaal, maar dat horen we dan wel weer van jou :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
@Menno,
Kokend water.....
denk dat ik dat eerst maar eens met een los gekreukt velletje probeer als je het niet erg vind :-)
Ik laat wel even weten of het wat is.
Was eigenlijk van plan om er een strip depron overheen te plakken en ijdens het drogen van de lijm stevig te klemmen.

Eefjan

strijkijzer kan ook !

werkt redelijk goed ik heb het al een keer geprobeerd... was wel een vlak stuk maar het trok allemaal redelijk bij ;)

Back