Bouwverslag Tojeiro .140 - Electric F3A

Afbeelding%25007.jpg

Mooi arf'je:)

Grt.

Dankje :p

Ja, het is een erg mooi kistje. Ben er zeer tevreden over.

Het enige minpuntje dat ik tot nu toe heb kunnen ondekken is dat de scharnier sleuven in de vleugel een tikkeltje ruim zijn. No problemo, gewoon goed met epoxy opvullen. Verder was 1 aileron een half graadje of wat krom. Netjes recht kunnen maken door middel van het laten krimpen van de Oracover aan 1 kant.

Zeer mooi gedaan door de firma Protech / Promodels!

dat over die Hatori pijp zal ik nog eens uitzoeken. 40 gram minder, word interessant:D. Heb momenteel nog alleen de kist, HS 6975 servo en HS 85 servo. De rest moet ik nog halen;)

Ik heb ze toen ik voor mijn Alliance aan het kijken was, beide door Dennis laten wegen en het scheelt echt 40 gram. De hatori is alleen wel ook iets van 40 euro duurder..

Ja, ik ken het verhaal over de hitec's. Echter kost de hs 6975 veel minder dan futaba, en is toch 'goed genoeg voor rudder.'

Nou je hebt hem al en je kunt er prima mee vliegen hoor, heb er de 1e wedstrijd mee gewonnen en de 2e op de 2e plaats geeindigt, dus echt bagger is het ook neit ofzo, maar als je nu nog zou moeten kopen.. dan had ik je iets anders aangeraden ;)

De S9551 is trouwens de opvolger van de S9550 die jij noemde;)

Nu ben je in de war. Ik bedoel de S9150 low profile vleugelservo van Futaba. Ik zie dat de S9551 ook een low profile vleugelservo is en volgens de specs sneller en fors sterker.. zal ook vast een goed apparaat zijn..

Volgende wedstrijd ben ik ook op vakantie dus dan zie ik je wel bij de laatste wedstrijd.. nog met de Oxalys neem ik aan? Kan echt prima hoor.. Oxalys is gewoon een goed kistje.. ik denk als je straks met je Tojeiro gaat vliegen, dat je dan pas gaat beseffen hoe goed die kleine Oxalys is.

Hoi Henry,

de Oxalys is inderdaad een heel fijn kistje. Vliegt ZOOOOO direct meskant. Zelfs zonder T-Canelizer. Alleen met starten vond ik 'm wel lastig.
De C klasse vlieg ik voorlopig met de Oxalys. En ja, toen het op het veld eens een keer bijna windstil was..... kon ie bijna een 2m kist tippen.

Met de Tojeiro van mijn mattie heb ik al verschillende keren gevlogen. Vliegt strak en rustig. De Tojeiro is makkelijker met starten, maar best wel verneukeratief met landen. Ik geloof dat jij de kleine Tojeiro .50 hebt?

Groeten vanuit het stormachtige Amsterdam,

Julius

Laatst bewerkt:
Ik heb 2 Tojeiro's .50 gehad. Niet kopen, slechte kist. Ze hebben de grote Tojeiro gepakt en gewoon 1:1 doorgeschaald naar .50 formaat, wat leidt tot dunne vleugels met hele kleine tips, wat weer tot naar stallgedrag leidt enzovoort. De 1e die ik had viel in de lucht uit elkaar door een slecht verlijmde vleugelbevestiging, deze is kostenloos door Protech vervangen. De 2e heb ik zelf aan flarden gevlogen. Op zich vliegt het ding wel goed, maar je moet wel de vaart er stevig inhouden.

Daarna kocht ik een Oxalys en wat een verademing was dat zeg.. wat is dat een fijn kistje. Bij windstil tipt hij niet aan een 2m kist, maar is hij gewoon net zo goed of zelfs beter dan de meeste 2m kisten. Windstil vliegt een kleine Oxalys beter dan mijn Derwisj, stukken beter zelfs.

Waar ik niets van begrijp, is je opmerking over starten, hoezo is ie daar lastig in? Daar heb ik nooit iets van gemerkt..

De Oxalys vind ik lastig met starten omdat je bij het taxien en starten vol up moet houden. Anders komt ie op z'n neusje terecht. Hier schijnt de Tojeiro, net zoals veel andere F3A kisten geen last van te hebben.

Greetzzz

Elke taildragger heeft dat in meer of mindere mate. Mijn Derwisj is daar helemaal een ramp in, omdat de retracts vlakbij het zwaartepunt zitten. De oxalys heeft een 'swept gear' (naar achter gebogen), dat kun je andersom zetten zodat het naar voren wijst en dan is het probleem opgelost..

Dag Forummers,

Na enige tijd twijfelen, en circa 2 maanden stilte in dit draadje heb ik dan toch besloten de Tojeiro 140 electrisch te maken. Dit is best een ingrijpende verandering en zal ik ook zeker in mijn portemonnee voelen!:p Heb geen zin meer in die vette brandstoftroep en zie in dat elektro bij de F3A in dalende lijnen stukken rustiger is dan een 160FX.
De AXI 5330 F3A met een vermogen van 2500W dacht ik te gaan gebruiken voor mijn Tojeiro. Deze brushless motoren zijn speciaal voor 2x2 F3A gemaakt.

5330.jpg

Spec:
Kv (rpm/V) 235Max Power (W)2500WMax Amp (15sec)72AMax Efficiency91%Io (No load A)1.8ARm (Resistance)0.045OhmShaft Diameter8mmGearboxN/AMotor Diameter63mmMotor Length64mmMotor Weight652gBuilt in FanN/AMax Rpm10,000Poles12CaseOutrunnerESC Timing22 degESC Switching Freq.8-16KHz

De regelaar gaat zeer waarschijnlijk de JETI spin 99 worden. Schijnt erg vloeiend en betrouwbaar te zijn en heeft bovendien de mogelijkheid tot het uitlezen van data.

De setup van de Servo's blijft hetzelfde.
Qua lipo's zat ik te denken aan de Flightpower Evo F3A 10S 5000mah. Misschien een beetje aan de grote kant? Wil de kist graag mooi licht houden.
Om deze te laden komen er 2x I Charger van Hobbycity (10S 200W incl. ballancer). Denk dat er ook nog een 2,4 Ghz zender bijkomt, twijfel nog tussen de Dx7 en de Futaba FF10 (die veel duurder is).

Een groot vraagteken bij mij is echter nog hoe de brushless AXI motor op een voor brandstof-voorbereidde romp te plaatsen. Er is namelijk een behoorlijke afstand tussen het motorschot en de plaats waar de brushless moet komen te zitten. Meestal zit hier dan een houten 'Firewall'. Iemand tips voor een kant en klare oplossing???:D

Alvast bedankt,

Julius

Wat je kan doen om de afstant te overbruggen:

*zelf een mototschot bouwen,
*afstandsbussen draaien
of gewoon de motor op dikke draadeinden zetten en die verstevigen door er stukken rond hout overheen te zetten. (bijv. een bezemsteel stukje met een matje glas eromheen) :D

groetjes!

Een erg verstandige keuze!

Wat ook werkt.. het kruis op de motor bevestigen (zit bij motor) en daar m3 draadstangen doorheen en dan tussen kruis en motorschot carbon pijpjes om dat draadeind heen. Eventueel aan de uiteinden een ringetje om het carbon leggen om splijten tegen te gaan.

Wat ook werkt.. het kruis op de motor bevestigen (zit bij motor) en daar m3 draadstangen doorheen en dan tussen kruis en motorschot carbon pijpjes om dat draadeind heen. Eventueel aan de uiteinden een ringetje om het carbon leggen om splijten tegen te gaan.

Maak een houten motorschot . ;)

M3 draadenden zijn veel te dun voor een 2500w motor .

Mvg Johan

Eh.. Johan.. als je bv. naar 'de echte' F3A piloten kijkt.. die zetten hun YS170 vast met 3 m3 boutjes. In mijn Alliance zat de 3M mintor 170 (27 cc tweetakt brandstofmotor) vast met 3 m3 boutjes.

m3 draadeind is meer dan sterk genoeg voor deze toepassing. Qua trekbelasting zou zelfs m2 volstaan.

Een houten motorschot is technisch wel mooier en waarschijnlijk lichter.. maar ook lastiger te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Henry,

leuke oplossing! Zal het eens gaan proberen op een houten plankje, kijken of dit stevig genoeg is. Een punt van zorgen is denk ik wel hoe de side en down trust in te bouwen, dit kun je doen door de afstand aan 1 kant van schot naar motor langer te houden.... maar dan word het andere draadend wel uit zijn verband gedrukt...
Zat zelf te denken om een CFK 'standaard' te maken. eigenlijk een vierkante plaat CFK met daarop staand een vierkant profiel CFK balk gelijmd. Hierbovenop dan weer een klein vierkantje CFK plaat waarop dan de motor word geschroefd. Dit alles natuurlijk licht gemaakt door er gaten uit te vrezen. Zal er eens een tekening van maken.

Greetzzz,

Julius

Een punt van zorgen is denk ik wel hoe de side en down trust in te bouwen, dit kun je doen door de afstand aan 1 kant van schot naar motor langer te houden.... maar dan word het andere draadend wel uit zijn verband gedrukt...

Maak je daar maar geen zorgen over, met een 150cc benzinemotor gaat dat ook nog steeds prima, is dan wel M6, maar toch.

Grt.

Dag allemaal,

nu de winter zichtbaar is aangebroken ben ik wezen bouwen aan de Tojeiro. Landingsgestel zit er al onder en ik ben bezig met de ailerons inlijmen.

Alleen tot mijn verbazing is er wat mis met de romp. De oppervlakte van de romp waar Tojeiro staat (witte gedeelte) is licht naar binnen gebogen. Ik denk dat dit de folie is die in de fabriek op een te hoge temperatuur is bespannen waardoor deze de boel kromtrekt. Vind dit wel heel erg K U T!!!:( Je ziet het niet snel, maar het lijkt me dat dit niet te best is voor de vliegeigenschappen. Is dit zo? En hoe kan ik het NETJES oplossen? De romp zelf is gelukkig niet getordeerd.

Zit hier in een pest-bui:( Wie kan mij helpen?

Tjah, eenmaal gekrompen is gekrompen. Als je dat wilt wegwerken zul je folie moeten verwijderen, de boel rechttrekken en weer opnieuw folien. Als het niet al te opvallend is, dan zou ik er niets aan doen....

Grt.

Back