Bouwverslag Toni Clark Piper Cub PA-18

Nog enkele fotos :

Ondertussen ook aan de stabilo begonnen :
full

De slots voor de scharnieren worden al in het middenplaatje uitgesneden. Makkelijk om ze later in te plakken
full

De rompflanken :
full

De leading edge van de stabilo moet gelamineerd worden :
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zou je je beperken tot zenoah? bijna iedere andere motor past even mooi en is lichter.
ik heb een piper zien vliegen/slepen met een mvvs 58 met een front en out demper en dat ging perfect. ook een DA 55 is een topcombi.
bouw je ook remkleppen in? sleephaak bovenop en in de staart? deurtjes vast of te openen?

In de TC Piper kan je van ZG-20 tot ZG-80 alles inbouwen (natuurlijk ook andere merken:mrgreen:)

De nieuwe ZG-45 PCI is een goede tussen maat .
Op motor gewicht hoef je echt geen rekening mee te houden .

Voor de 45er kan je het model gewoon klaar bouwen , door de verschillende prop adapters krijg je het altijd voor elkaar .
Je bestelt dan gewoon de motor bij TC met passende prop adaptor .;)

Ik heb nog een nabouw gekocht waar een DA-50 in komt die ik nog heb liggen .
Maak dan wel een draadje daar over .

Mvg Johan

Een cloon . :mrgreen:

67384a11b9d18c3d4.bmp

Die word nu klaar gemaakt met motor en servo's om hem dit jaar te vliegen .

Volgende winter krijgt hij dan een Piper outfit .

Mvg Johan

Waarom zou je je beperken tot zenoah? bijna iedere andere motor past even mooi en is lichter.
ik heb een piper zien vliegen/slepen met een mvvs 58 met een front en out demper en dat ging perfect. ook een DA 55 is een topcombi.
bouw je ook remkleppen in? sleephaak bovenop en in de staart? deurtjes vast of te openen?

Jan, bedankt voor de info. Ik wil absoluut de demper achter de firewall en voor het volgende tussenschot (nr 22) plaatsen. De knaldempers moeten dus niet te groot zijn. De kombi met de Zenoah-Hydro-mount en Inox demper van Toni Clark past naturlijk.
Voor een MVVS kies ik niet omdat een collega clubgenoot problemen heeft gehad. Ik zou wel opteren voor een DL-50 maar dan zit ik weer met het demperprobleem.
Weet jij welke dempers er in de PA18 van TC passen voor een DA 55 of DL 50 ? Heb je evnetueel fotos?

Paul

In de TC Piper kan je van ZG-20 tot ZG-80 alles inbouwen (natuurlijk ook andere merken:mrgreen:)

De nieuwe ZG-45 PCI is een goede tussen maat .
Op motor gewicht hoef je echt geen rekening mee te houden .

Voor de 45er kan je het model gewoon klaar bouwen , door de verschillende prop adapters krijg je het altijd voor elkaar .
Je bestelt dan gewoon de motor bij TC met passende prop adaptor .;)

Ik heb nog een nabouw gekocht waar een DA-50 in komt die ik nog heb liggen .
Maak dan wel een draadje daar over .

Mvg Johan

Johan,

ik ben inderdaad geneigd om de ZG-45 PCI te kiezen omdat ik dan gewoon volgens plan kan bouwen en ik nu de motor nog niet moet aanschaffen. Tenzij ik ergens fotos of een tekening vind met de juiste combi bvb een DL-50 ingebouwd in de TC PA18 kit.

Bij TC zeggen ze dat je de 45 vast kan monteren maar dat je dat zowiezo op de alu plaat van het Hydromount systeem moet doen, als je de demper ook achter de motor wil inbouwen. Anders zou dat niet gaan en dan moet je buiten de motorkap of romp.
Zij raden wel sterk aan om het hydromount systeem (HLS) volledig te monteren met rubbers en schokdempers. Als je vast monteert zou je 40x zoveel trillingen doorgeven aan de romp.

Heb je al eens een HMS op een Piper gebouwd?

Paul

Jan,

- remkleppen : ik neem aan dat je de flaps bedoeld? Die ga ik inderdaad inbouwen
- sleephaak : ja ook, volgens plan zit die bovenop. Kan je ook een sleephaak in de staart bouwen? Wat is het voor- of nadeel? Bouw jij op beide plaatsen een sleephaak in ?
- de deurtjes zullen kunnen openklappen. Ik bouw wel een hatch bovenaan zodat je de vleugles niet door de deurtjes hoeft te monteren; Dat is schijnbaar niet handig

Paul

Jan,

- remkleppen : ik neem aan dat je de flaps bedoeld? Die ga ik inderdaad inbouwen
- sleephaak : ja ook, volgens plan zit die bovenop. Kan je ook een sleephaak in de staart bouwen? Wat is het voor- of nadeel? Bouw jij op beide plaatsen een sleephaak in ?
- de deurtjes zullen kunnen openklappen. Ik bouw wel een hatch bovenaan zodat je de vleugles niet door de deurtjes hoeft te monteren; Dat is schijnbaar niet handig

Paul
Sleephaak in de staart raad ik u af om zwevers te slepen, de zwever kan zo de staart omhoog/omlaag trekken en het model doen crashen. De 1:1 zwevers slepen zo wel, maar de piloten hebben daar een veel beter zicht op om op de juiste hoogte te blijven. Wij modelpiloten hebben daar geen/slecht zicht op vanop de grond.
Een spandoek slepen gaat wel beter in de staart, dus als je dit wilt doen misschien toch eentje extra in de staart inbouwen.

Een spandoek slepen gaat wel beter in de staart, dus als je dit wilt doen misschien toch eentje extra in de staart inbouwen.

Ook geen spandoek slepen met een haak in de staart . :(
Dit gaat zeker fout als het doek iets te veel weerstand geeft .

Bij een model alleen in de buurt van het CG een haak inbouwen .

Mvg Johan

Op de mijne zit nu een DA-50

Door gewoon er een multiplex ring er op te lijmen word de lengte passend gemaakt
67384a16f29553eeb.jpg

67384a16f295a3228.jpg

Bocht moet iets aangepast worden met een RVS flex stuk .
En dan komt de uitlaat helemaal in de romp
67384a16f295d634e.jpg

Mvg Johan

Ook geen spandoek slepen met een haak in de staart . :(
Dit gaat zeker fout als het doek iets te veel weerstand geeft .

Bij een model alleen in de buurt van het CG een haak inbouwen .

Mvg Johan
Bij ons op de club wordt af en toe een spandoek gesleept en dat gebeurt dan vanuit de staart. De spandoek wordt al vliegend opgepikt zoals de 1:1 toestellen het doen. Deze methode lijkt toch goed te werken, maar de doek moet wel zo licht mogelijk zijn natuurlijk.

Ondertussen iets gevorderd met de romp
Hier zie je de firewall die nog niet ingelijmd is. Hij moet nog uitgezaagd of gefreesd worden. De aftekening voor een hydromount systeem en een ZG 45 is gemaakt. Het hydromount systeem is besteld.

full

full

full

Kan je mij even een foto sturen van de tekening waar de strutz op staan ?

Ik heb hier een TC strutz set maar op de oude J3 tekening is het heel anders als het strutz setje .

Mvg Johan

Fotos struts

Ik heb de fotos genomen en ze staan in een van mijn albums op de site maar om een of andere reden krijg ik de BB codes niet gecopieerd. Ik probeer later nog eens maar je kan ze alvast in mijn album bekijken

groeten Paul

Kan je mij even een foto sturen van de tekening waar de strutz op staan ?

Ik heb hier een TC strutz set maar op de oude J3 tekening is het heel anders als het strutz setje .

Mvg Johan

Johan,
nu lukt het schijnbaar wel
Groeten
Paul

full
full
full
full

Verdere vorderingen aan de romp :
Firewall uitgetekend voor het Hydromountsysteem. Voorbereid voor een Zenoah 45 met achterliggende silencer :
full

Tekening uitgesneden en firewall met 2.5 graden righttrust met epoxy ingelijmd. De zogenaamde spider in aluminium heb ik even voorgehouden.

full

Vervolgens ook de rootribs op de romp gelijmd. Het uitlijnen dient heel secuur te gebeuren zodat alles perfekt recht en parallell met de romp is. De inclinatiehoek bedraagt 0.5 graden :

full

Onderaanzicht : de servobay met de hevel voor het richtingsroer en de bowdencable voor de sleephaak. Rechts onderaan zie je het koperen busje dat door het dak steekt waarin de sleepkabel wordt vastgehaakt. Onderaan is de tank reeds ingebouwd :

full

Algemeen beeld van de romp zoals die er nu voor staat :
full

Ik ga de komende winter ook nog een orginal TC PA-18 bouwen .
Heb nog een goedkope kit op de duitse foren kunnen kopen .
Komt de DA-50 op van de kapotte Barbie piper.

De ZG-45 met hydromount is ook een perfekte kombinatie . ;)
Vlieg er ook een (nabouw) mee in moment .

Mvg Johan

Johan,

sleep je zwevers met je Piper PA18? Gaat dat goed?
Ik ben ook nog op zoek naar mooie kleurenschemas. heb je hierover informatie ?

Dank
Paul

Back