Bouwverslag Toni Clark Piper Cub PA-18

Bij ons is het slepen een probleem , wij zijn omringt door bos en heide.

Je krijgt de grotere zwevers niet op tijd op hoogte .:mrgreen:

En voor een kleurenschema zou ik bij google de afbeeldingen van de pipers gaan bekijken.

Hij moet niet altijd geel zijn .:mrgreen:
67384a773a3034c72.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes

Dag Paul,

de vorderingen van de Piper gaan goed vooruit,volhouden zou ik zeggen.
Dan zien we volgend jaar een prachtbak op het veld verschijnen.:p
Ik ga de vorderingen mee volgen..
Groetjes Dimitri.

Heb gistern weer even gevlogen met de Piper en 45cc (was een stevige wind)

Ze hadden de datum verkeerd gezet in het regio blad en de piper meeting 1 week te vroeg aangegeven . :confused:

Dus was ik voor de aanwezenden maar met de Piper gaan vliegen .

In de TC-Piper die ik nog ga bouwen komt een vleugelbuis in .
Is veel gemakkelijker opbouwen en er is een zekerheid extra als de strutz los zouden gaan .;)

Mvg Johan

johan

de funtana word mooi geel ,zal fotoos posten als het zover is heb er de 26 zenoha op staan met pijp heb de tunnel wat moeten verlengen maar dit gaf geen probleem ,voor de rest nog ff een flinke pluim ,voor het restaureren er van ziet er echt heel goed uit
oja waar had je die vleugel ribben bestelt

Mvg Michel

Update van de bouw

Ondertussen is de romp ruwbouw verder gevorderd.

De langsliggers zijn geplakt, voorkant beplankt, alsook begonnen aan het maken van de klapdeurtjes. Het bovenste deurtje moet nu voorzien worden van doorschijnend PVC, maar eerst wil ik de stijlen in een kleurtje zetten zodat je niet op blank balsa kijkt.

Verder ook begonnen aan het kielvlak en het richtingsroer. Hiervoor moet ik nu aan het laminaat dat dient voor de omlijsting. Dit is een tijdrovend werkje. Eerst contour uittekenen, dan overbrengen op een stuk plank. Vervolgens nageltjes slaan op de omtrek. Dan de latjes natmaken en op mekaar lijmen en tegen de spijkertjes aten drogen,;;;

Hier enkele fotos van de stand van zaken :

De klapdeurtjes :
full

Even de stuurvlakken "gemonteerd"
full

Dit is de alumnium plaat voor het Hydromount-systeem. Deze wordt op 4 rubbers gemonteerd en er komen 2 zuigers die de plaat stabiliseren op de firewall.
full

Hoi,

beetje stil hier ;)
Zijn er nog vorderigen met de Piper ?

Wat betreft jouw motorplaat: waar heb je de rubbers gehaald ? En de schokbrekers, zijn dat de originele van TC ?

Lekker verder bouwen joh, ik geniet nog steeds mee :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hydromount

Ik heb momenteel weinig tijd om te bouwen. Er zijn wel enkele vorderingen gemaakt. de stabilo en het richtingsroer heb ik verder afgewerkt nl. de lijsten rondgeschuurd.
Volgens de handleiding moet ik nu eerst het stabilo bespannen alvorens het op de romp te lijmen. Ik heb echter nog niet beslist of ik Proficover bestel die dan later moet gespoten worden of eerder de klassieke oracover in de basiskleur.

Ook begonnen aan het landingsgestel. Dit zit echt mooi in mekaar.

Wat het Hydromountsysteem betreft is dat inderdaad een origineel pakketje van Toni Clark.

Ik ben momenteel een TC piper cub aan het opknappen. Wat gebruiken jullie als "vering" in het landingsgestel? Ik heb de cub niet nieuw gekocht dus heb geen idee wat TC hiervoor ontworpen heeft.
Ik vlieg de cub met een SV 50 twin. Ziet er mooi uit, die boxer uit de motorkap en vliegt fantastisch. Veel beter dan met de ZG 38 die er voorheen op zat.

stefan

TC neemt een 60 cm langes 4 mm rond gummi wat er om gewikkelt word .

Ik heb voor mijn Biglift er een gemaakt waar ik een stuk 4x4 mm startgummi op ga wikkelen , ik heb er genoeg van :mrgreen:.

Ook kan je postelastieken nemen .

Mvg Johan

Ps : de Pipermeeting 2010 is op 21 augustus

Update van de bouw

Het heeft wel even geduurd voor ik een nieuw berichtje gepost heb maar de bouw van mijn TC Piper is ondertussen verder gevorderd :
full

het landingsgestel is gemonteerd en opgebouwd.
full
full

Een vleugel in ruwbouw nagenoeg klaar.

Ik heb ook even het hydro mount opgebouwd. Ondertussen ook een Zenouh 45 aangeschaft.
full

Begint al aardig op een piper te lijken .

Heb je ook de uitlaat die achter de motor geschroeft word ?
Of de orginale pot .

Mvg Johan

Piper Uitlaat

Ik ga de uitlaat van TC die achter de motor komt gebruiken. Deze moet nog aangeschaft worden. De originele pot past niet in de motorkap.

Ik heb een vraagje betreffende de aanzuiglucht. In de bouwbeschrijving van TC staat iets over een soort buis die je in balsa bouwt tussen de firewall en het schot nr 22 om lucht rechtsrteeks uit de romp aan te zuigen. Ik weet niet goed hoe ik dit moet zien. De karburator wordt met een bocht 90 graden en een trompetje naar de ruimte achter de firewall gericht. Moet die balsakoker dan op dit trompetje uitkomen?

Ik heb wel reeds een gat van 22mm diameter in het spant nr 22 gemaakt. Ik vermoed dat de balsakoker dan daarop moet uitkomen. Hiervan is echter geen tekening voorhanden.

Hoe zal jij lucht aanzuigen?

Graag advies
Paul

Ook zo , heb alleen dat gat van 22 nog niet gemaakt .
Ik heb de spant in de midden uitgezaagt en er weer depron in gelijmt .

Ik ga dus ook een balsakoker maken die ruim over de kelk past en dicht dan de ruimte tussen kelk en koker af met een schijf isolatie schuim .

Heb met een beetje geluk een ZG-45 met die RVS demper achter de motor en inlaatbocht op een HMS motorspant gekocht.;)

Was goedkoper als de motor die ik heb van een nieuwe krukas te voorzien en inlaatbocht + nieuwe uitlaat. (+ dichtingen en lagers)

Mvg Johan

Mannen,

Ik heb een vraag:

Binnenkort start ik met het afbouwen van een TC Piper van een overleden vriend.

Als motor wil ik een ZG 38 monteren met de uitlaat, spruistuk en inlaatkelk zoals TC voorschrijft op zijn site.
Hebben jullie ervaring met een TC Piper in combinatie met een ZG38?
Ik weet dat een ZG45 of ZG62 met Hydro-Mount een zeer mooie combi maar wil een ZG38 gebruik die we hebben liggen.

Graag jullie mening.

Gr Ronald

Piper Cub

Ronald,

Johan heeft volkomen gelijk, gewoon gebruiken.

Wanneer ga jij Johan, beginnen? Ich binn gespannt..

groet
Peter

Oké, bedankt voor je reactie.

Is een hydro-Mount systeem te adviseren of gewoon de ZG38 koud op het motorschot monteren?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Saito 300T ofwel 500 cc 4T boxer.
Wie heeft er nog één gebruikt liggen?

Ronald

Laatst bewerkt:
Back