Op de achterkant wordt het hardhouten blokje gelijm voor de bevestiging van de vleugels
Om de vleugels uit te lijnen wordt gebruik gemaakt van een tip die ik op de website van
De Vier Poorten (Technische tips: Uitlijnen van vliegtuigmodellen) las. Eerst plaats je spelden in de vleugel tippen en achter op de romp.
Dan span je een draad van de vleugeltip, via de achterkant naar de andere tip. Deze draad zet je op spanning tijdens het vastmaken. Je haalt de spelden uit de vleugeltips en houdt ze bij elkaar. De draad die nu naar beneden hangt, geeft onderaan het midden aan. Dit midden markeer je en je plaatst de draad weer terug. Hier zie je dat de vleugel nagenoeg uitgelijnd was, maar toch niet helemaal. De speld stond een beetje naar voren en wilde deze naar achteren buigen. Helaas is dat metaal niet echt buigzaam en brak dus af. Maar verder is het stompje nog steeds te gebruiken.
Na het uitlijnen, nu kunnen de gaten doorgezet worden naar de romp
Ondertussen ook een stukje bezig geweest met de romp. Hier moet het gat komen voor gasservo toegang. Een stukje wat uit een vleugel rib komt, doet hier dienst als mal.
Eerst dacht ik de grote zijde te nemen, maar besloot later toch de smalle kant te pakken. Mocht dit niet genoeg zijn, kan het altijd groter gemaakt worden.
Voorop is ook het een en ander nodig. Van de eerder gemaakte balsa blokken, zie pagina 15 of zo, wordt hier de afstand weer overbrugt die eerder er afgehaald was (neus is ingekort om de ronding onder de cowl flaps beter te krijgen, zie een van de eerste pagina's). Met spelden wordt het blok in eerste instantie op zijn plaats gehouden zodat de andere blokken op maakt gemaakt kunnen worden.
Na het vastlijmen, de grove versie van de voorkant.
Maar goed, weer verder met de vleugel. De mallen voor de deuren (hé Berto, hier komen ze dan..... :wink

die eerder op papier waren gezet, moeten weer op de vleugel komen. Op de hoekpunten wordt een gat geprikt en met een pen inkt doorgedruppelt op de vleugel. Hier een voorbeeld met een afgrijselijke naad, dat wordt nog even klussen om deze op te knappen.
Na het overbrengen, hebben we hier een idee van de kleppen. Naast de kleppen zie je een aftekening zitten. Hier komt een toegangsluik voor het aanbrengen van de deur bediening. Deze zullen met servo's uitgevoerd worden (hier staat een stukje beschreven over de
aansturing die ik wil gaan inbouwen, bericht van jthomson)
En dan gaat de vleugel er voor de eerste keer op! Wordt al bijna een vliegtuig.....
Het maken van de buik op de vleugel gebeurt wanneer deze op de romp is gemonteerd. Het schot wordt hier op maat gemaakt met op de achtergrond een voorbeeld of de juiste hoogte is behaald.
En dan met een dikke klodder lijm vastgezet. In eerste instantie dacht ik dit te doen met lekker veel lijm, helemaal omdat de onderkant niet veel gesteund wordt. De speld aan de bovenkant zorgt er voor dat deze niet naar voren komt onder (lichte) druk van het bakpapier.
Later besloot ik, nog net op tijd voordat de lijm uitdroogde, om hier toch maar een verstevigingsbalkje te maken. Overtollige lijm is trouwens na het maken van de foto weggehaald.... :wink:
Aan de voorkant precies hetzelfde
Na het aanbrengen van de rib en de twee tussen schotjes, wordt hier de beplanking aangebracht. Maar voordat het zover is, eerst de plaats bepalen van de breekbout. Met een speld kan je aardig de locatie bepalen.
Met een pen wordt daarna het gat beter zichtbaar gemaakt zodat je het later nog makkelijk terug kan vinden.
En dan lijmen en vast maken