Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
putten en kuilen werk je weg na het glassen.
Behandel eerst je hout voor met een sealer.. zodat waarmee je ook lamineer niet volledig in je balsa word getrokken.
Ik gebruik gewoon lamineer epoxy en breng het aan met een rollertje.

Peter

Wat een detailering op die Dauntless, bijna te ziek voor woorden, maar wel heeeel erg mooi gedaan. :worship:

@Phoenix,

tja, een fantastische bak, en dito website, maar hij heeft slechts één vlucht half kunnen afwerken. Er staat ook een filmpje van dit spijtige voorval op de site...

Arvid,
Ik heb eerst het hout een tweetal laagjes sealer gegeven (een gewone sneldrogende porienvuller voor hout). Ik had hiervoor een potje Blanchon poriënvuller preplast. Na de eerste laag sealer komen alle haartjes van het hout recht te staan. Die kan je dan heel mooi wegschuren met een fijn papiertje. Een poriënvuller (de naam zegt het zelf al), vult mooi alle porien, dus minder vernis, en een goede hechtingsbasis voor het vernis.

Dan heb ik sadolin carat quicktech kleurloze zijdeglans vernis gebruikt om het glasvezel vast te zetten. Dit is een zeer lopend goedje, je kan het dus zeer dun aanbrengen, het is waterbased, fuelproof, en snel droog. Als glasvezel heb ik een 17gr/m² matje gebruikt (ik vond slechts 25 gr in de lokale winkel, en heb het dan maar bij Flair besteld). De vernis moet je wel in meerdere lagen aanbrengen. Toch 8 tot 10 lagen zal je noduig hebben. Maar dat stelt geen probleem, want tegen dat je aan het eind van de vleugel of romp bent, is het begin reeds droog, en kan het volgende laagje erop.

Lamineer epoxy is natuurlijk ook een goede optie. Werk dan wel in een goed verluchtte ruimte, en bescherm je handen.

Hier het betreffende filmpje: The fateful flight of 41 Sniper (+/- 9Mb)

Jammer dat alleen net de crash er niet op staat (klinkt wel erg saddistisch :( ) je ziet hem in een bocht naar beneden rollen en dat was het dan, erg zonde van die toch wel mooie kist :cry:

En Arvid als jij nu een sbegint met het mooi afwerken van de kist dan heb ik een mooi voorbeeld om mijn Warbird ook zo af te werken.

Ikzelf be ook van plan om het op jouw gevraagde manier te gaan toepassen (bij de P-40 is dat al reeds gebeurd :) ) En ik vondt het zelf ook wel een mooie afwerking om te gaan toepassen op mijn andere warbirds.

Dus ik wacht met spanning jouw vindingen af.

Greetingz,
Berto.

@Phoenix, hij heeft inderdaad de standaard hoog gelegd. Zo is er ook een modelbouwer in Amsterdam die een DC3 in elkaar aan het zetten is. Moet ook een draadje hier op het forum van staan. Deze Corsair zal niet die gedetailleerdheid krijgen. Bij modellen die gaan komen, wil ik het wel gaan aanbrengen uiteindelijk.

@Peter en Evert, dank voor deze nuttige informatie. Hier kan ik wel weer wat mee.

@Berto, de afwerking begint langzaam te komen.

Achter de olie koelers moest nog een stukje hout. Hier zie je het blokje en wat er van gemaakt wordt. Zoals je aan de krullen kan zien, werk ik voornamelijk met een mes. Levert veel minder stof op en als het mes scherp genoeg is, kan je bijzonder nauwkeurig werken. Vaak haal ik een velletje er wat zo dun is dat je er doorheen kan kijken. Aan het einde slechts een paar keer een veeg geven met een schuurpapiertje om het geheel echt rond te krijgen.

Bouw_Corsair_443.jpg

Hier geplaatst en verder afgerond.

Bouw_Corsair_444.jpg

En de plaats van de olie koeler. Waar deze komt, is al het overtollige hout weggesneden. Ook is de plaats van de koeler iets verzonken in het hout zodat het overloop naadloos gaat.

Bouw_Corsair_445.jpg

Nu heb ik nog wat verder afgewerkt op de vleugel en ook heb ik daar foto's van gemaakt, maar ben vergeten die online te zetten. Die komen de volgende keer.

Naast het stukje hout achter de olie koeler, was nog een opstaand randje vanwege het verschil tussen de voorste beplanking en de achterste beplanking. Eerst wordt hier een plaatje op de plek gelijmd

Bouw_Corsair_447.jpg

Daarna wordt met een scalpel het overtollige hout weggesneden. Ik gebruik het mes, omdat dit veel nauwkeuriger werkt. En ook nog eens niet van die stofwolken de kamer in stuurt of hout van de

omliggende beplanking meeneemt (plakband heeft ook een bepaalde dikte). Als het niet meer zichtbaar is, ga ik er met de vinger overheen om te voelen waar nog hobbels zitten. Zo ziet het er nu uit

voordat ik nog een paar halen met schuurpapier geef voor de ultieme effect.

Bouw_Corsair_446.jpg

Bouw_Corsair_448.jpg

Ik was helemaal niet tevreden met de plaatsing van de vleugel. Ik kreeg deze maar niet op de plaats en bleef grote gleuven overhouden tussen de romp en de vleugel zelf. Zo groot dat ik er geen foto's

van heb gemaakt van schaamte. Bouwde ik dan zo slecht? Ik besloot om af te stappen van de staaf die door TF wordt gebruikt en over te gaan naar twee.
Eerst gaten geboord en het de middelste punt er afgehaald. Om de plaats goed over te krijgen op de romp, hartlijnen getekend.

Bouw_Corsair_451.jpg

Op de plaats van het stokje eerst een houtboor geplaatst met de punt er nog net uitstekend.

Bouw_Corsair_449.jpg

Met behulp van de hartlijnen de plaats van de vleugel goed overgebracht. De boor laat een klein stipje achter.

Bouw_Corsair_450.jpg

Met een centerpoint deze iets beter aangezet.

Bouw_Corsair_452.jpg

Vleugel geplaatst en eens gekeken hoe dit nu past. Net verkeerd, lijkt me. Bakboord (tweede foto) lekker strak, stuurboord een klein kiertje wat weggewerkt kan worden.

Bouw_Corsair_454.jpg

Bouw_Corsair_455.jpg

En ik me maar verwonderen dat het niet paste. Hier zie je de pasvorm van TF. Sorry voor de slechte foto, maar als je goed kijkt in het gaatje, dan zie je de verschuiving van het gat ten opzichte van het stokje.

Bouw_Corsair_453.jpg

Hee Arvid,

hier alvast een TF Corsair om je even lekker te maken :wink:
E15_lefttopview.jpg

Een mooi extra iets zijn toch wel de landingsgesteldeuren :yes: , ga jij die ook monteren of laat jij de wielen in de open lucht hangen :?
698_doorsclosing.jpg

Je bent hem toch schaal aan het maken dus dan horen die deuren er eigenlijk ook wel op :wink: (mhhh, met deze uitspraken moet ik uitkijken want dan weet ik wel wat er straks were over mijn bouwprojekten geroddeld wordt) :lol:

Groet,
Berto.
ps. na ons telefoongesprek denk ik dat ik die P-40 ff snel vliegend ga maken dan heb ik van de winter de tijd om de striping te doen maar dan heeft ie in ieder geval wel gevlogen :rolling:

NEEEEEEEEEE, geen hangende wielen. Bah :puppydogeyes:

Aan iedereen, als je een warbird maakt, probeer dan retract te gebruiken. Dat maakt het zo veel echter. Als je het geld niet heb, is het zeker de moeite waard om te sparen! Stel je je eens voor, een mooie low pass met vast onderstel, wielen op draadjes of een low pass met ingetrokken wielen (uitgezet met wieldeuren open en flaps uit kan natuurlijk ook). Maar goed, ik hoop dat ik niemand hier voor de schenen schop, dat zijn gewoon mijn gedachten.

Een paar pagina's terug zijn de voorbereidingen al gezien voor het aanbrengen van de deuren.

En nu weer snel terug naar de werktafel... :D

NEEEEEEEEEE, geen hangende wielen. Bah
ik bedoelde ook geen hangende wielen maar wel retracts maar dan zonder deuren :lol:

Ik ben blij te horen dat je wel deuerenb gaat monteren. (alleen een beetje jammer dat ik het al weer vergeten was :oops: , maar dat krijg je met zulke lekkere lange draadjes :P ).

Bouwse,
Berto die weer aan het werk is :(

Maakt helemaal niets uit :wink:

Sorry, ik had je verkeerd begrepen. Maar dus ook dat niet :lol:

Op de achterkant wordt het hardhouten blokje gelijm voor de bevestiging van de vleugels

Bouw_Corsair_456.jpg

Om de vleugels uit te lijnen wordt gebruik gemaakt van een tip die ik op de website van De Vier Poorten (Technische tips: Uitlijnen van vliegtuigmodellen) las. Eerst plaats je spelden in de vleugel tippen en achter op de romp.

Bouw_Corsair_462.jpg

Bouw_Corsair_463.jpg

Dan span je een draad van de vleugeltip, via de achterkant naar de andere tip. Deze draad zet je op spanning tijdens het vastmaken. Je haalt de spelden uit de vleugeltips en houdt ze bij elkaar. De draad die nu naar beneden hangt, geeft onderaan het midden aan. Dit midden markeer je en je plaatst de draad weer terug. Hier zie je dat de vleugel nagenoeg uitgelijnd was, maar toch niet helemaal. De speld stond een beetje naar voren en wilde deze naar achteren buigen. Helaas is dat metaal niet echt buigzaam en brak dus af. Maar verder is het stompje nog steeds te gebruiken.

Bouw_Corsair_464.jpg

Na het uitlijnen, nu kunnen de gaten doorgezet worden naar de romp

Bouw_Corsair_465.jpg

Ondertussen ook een stukje bezig geweest met de romp. Hier moet het gat komen voor gasservo toegang. Een stukje wat uit een vleugel rib komt, doet hier dienst als mal.

Bouw_Corsair_457.jpg

Eerst dacht ik de grote zijde te nemen, maar besloot later toch de smalle kant te pakken. Mocht dit niet genoeg zijn, kan het altijd groter gemaakt worden.

Bouw_Corsair_458.jpg

Voorop is ook het een en ander nodig. Van de eerder gemaakte balsa blokken, zie pagina 15 of zo, wordt hier de afstand weer overbrugt die eerder er afgehaald was (neus is ingekort om de ronding onder de cowl flaps beter te krijgen, zie een van de eerste pagina's). Met spelden wordt het blok in eerste instantie op zijn plaats gehouden zodat de andere blokken op maakt gemaakt kunnen worden.

Bouw_Corsair_459.jpg

Na het vastlijmen, de grove versie van de voorkant.

Bouw_Corsair_461.jpg

Maar goed, weer verder met de vleugel. De mallen voor de deuren (hé Berto, hier komen ze dan..... :wink:) die eerder op papier waren gezet, moeten weer op de vleugel komen. Op de hoekpunten wordt een gat geprikt en met een pen inkt doorgedruppelt op de vleugel. Hier een voorbeeld met een afgrijselijke naad, dat wordt nog even klussen om deze op te knappen.

Bouw_Corsair_466.jpg

Na het overbrengen, hebben we hier een idee van de kleppen. Naast de kleppen zie je een aftekening zitten. Hier komt een toegangsluik voor het aanbrengen van de deur bediening. Deze zullen met servo's uitgevoerd worden (hier staat een stukje beschreven over de aansturing die ik wil gaan inbouwen, bericht van jthomson)

Bouw_Corsair_467.jpg

En dan gaat de vleugel er voor de eerste keer op! Wordt al bijna een vliegtuig.....

Bouw_Corsair_468.jpg

Het maken van de buik op de vleugel gebeurt wanneer deze op de romp is gemonteerd. Het schot wordt hier op maat gemaakt met op de achtergrond een voorbeeld of de juiste hoogte is behaald.

Bouw_Corsair_469.jpg

En dan met een dikke klodder lijm vastgezet. In eerste instantie dacht ik dit te doen met lekker veel lijm, helemaal omdat de onderkant niet veel gesteund wordt. De speld aan de bovenkant zorgt er voor dat deze niet naar voren komt onder (lichte) druk van het bakpapier.

Bouw_Corsair_470.jpg

Later besloot ik, nog net op tijd voordat de lijm uitdroogde, om hier toch maar een verstevigingsbalkje te maken. Overtollige lijm is trouwens na het maken van de foto weggehaald.... :wink:

Bouw_Corsair_471.jpg

Aan de voorkant precies hetzelfde

Bouw_Corsair_472.jpg

Na het aanbrengen van de rib en de twee tussen schotjes, wordt hier de beplanking aangebracht. Maar voordat het zover is, eerst de plaats bepalen van de breekbout. Met een speld kan je aardig de locatie bepalen.

Bouw_Corsair_473.jpg

Met een pen wordt daarna het gat beter zichtbaar gemaakt zodat je het later nog makkelijk terug kan vinden.

Bouw_Corsair_474.jpg

En dan lijmen en vast maken

Bouw_Corsair_475.jpg

Hee Arvid,

Je bent weer goed bezig :thumbsup: :worship:
Ik heb al wel gezien dat jij een nettere bouwer dan ik ben :wink:

Maar da`s weer wat anders.

Ik weet niet of je op de hoogte ben van het volgende, anders is het wellicht ten overvloede, sorry dan :|

Je link naar Thomson RC is zekers interessant.

Maar.... Kijk eens goed naar dit filmpje: Film clip of the landing gear operation for a P-51 Mustang type cycle
In de tekst staat de vermelding van de P-51d maar de vleugel is van een F-4U.

De gear cyclus klopt WEL voor een P-51d maar NIET voor een F-4U.
De binnenste deuren van de P-51d sluiten als het gear compleet uit is (met de motor uit en geen hydraulische druk zakken ze op de parking vaak weer open, hoe maken we dit op een schaal model :? )die van de F-4U blijven open staan en gaan alleen dicht bij een ingetrokken landingsgestel.

Hier het bewijs het is een beetje moeilijk te zien maar het is wel zo.
F-4U take off
Als je goed kijkt zie je dat ze tijdens de take off gewoon openstaan en sluiten als het gear in is.

Even een kleine spin-off, ik hoop niet dat èèn van je landingen er zo uit zal gaan zien:
10F4UK.jpg

Ga zo door en ik hoop dat het zaterdag ook allemaal zoorga, ik heb er zin in :D

Greetingz,
Berto.

Wow die vent kan vliegen! Maar dat even terzijde. Het is me bekend dat de deuren open blijven. De schakeling van Thomson is zo ontworpen dat het een multi schakeling is. Je kan um inzetten voor de corsair, maar door het programma aan te passen (dit kan met behulp van switches op de schakeling), kan je dezelfde hardware gebruiken voor de P51. En nog een stap verder, je kan de schakeling ook configureren met een wielen op sensor. Zo kan je nooit het risico lopen dat de deur kleppen dicht gaan, maar de wielen om welke reden dan ook nog uitstaan. Multifunctionele schakeling dus. De filmpjes laat de twee mogelijkheden zien, alleen de bouwer heeft alleen een corsair en heeft dus met een corsair vleugel de P51 mogelijkheid getoond. Jemig, lijkt bijna wel reclame. Nu maar hopen dat er geen slot op dit draadje komt..... 8O

En nu maar hopen dat de eerste vlucht niet begint of eindigt zoals jouw foto..... :wink:

pfew....gelukkig dat je het al wist (ik wist het nog niet maar daar hebben we het forum voor :wink: ).

Die schakelingen ga ik ook maar eens toepassen op mijn F-4U en P-51d dan lijkt het allemaal weer net echt.

En wat betreft dat vliegen komt dat wel goed.
1 vlucht zal je altijd wel maken want de eerste start gaat meestal beter dan de eerste landing :D

Greetinzg,
Berto.
(damn, weer een avond verknald met werken inplaats van modelbouwen :cry:, morgen waarschijnlijk weer :evil: ).

@Berto, zeker. Ik kan zeker dingen over het hoofd zien een reden ook om het hier te plaatsen. Zoals je eerder zei, dat ik een nettere bouwer ben, dat kan wel zo zijn, maar ik vind eigenlijk dat het nog beter kan. Maar ja, dat kost weer meer tijd, niet? Ik doe mijn best (vind dat er veel betere bouwers op dit forum zitten dan ik die veel netter bouwen, maar dat even ter zijde :wink:). De vele mensen en ervaren bouwers kunnen nu hun licht er over laten schijnen en aan de bel trekken.

Is inderdaad een aanrader om dat uit te voeren op je kisten. Helemaal op die P51, wordt het weer een stukje echter. Niet meer nadenken, 1 schakelaar en alles wordt verder voor je geregeld.

En nu weer verder met het verslag. Niet zo veel dit keer. Had dan ook niet zo veel tijd. Maar alle beetjes helpen :D

In de beschrijving staat dat een gat van ongeveer 1/2" gemaakt moet worden om bij de bouten te kunnen. Dit "hulpstuk" doet zeer goed dienst voor de eerste plaatsing. Omdat het oppervlak bol is, zal dit natuurlijk nooit werken. Het gat moet een ovaal worden, maar dit is wel een goede start. Ik heb een kleinere maat gepakt. De pen kan nooit precies bij de huls komen en heeft ook wat ruimte nodig. Deze is precies goed.

Bouw_Corsair_477.jpg

Plaatsing op de beplating

Bouw_Corsair_476.jpg

Eerst met een kleine boor een gat geboord in het midden van de aangegeven plek. Toen gekeken of het inderdaad wel recht boven de bout zat. De plaatsen opnieuw bepaalt en een nieuwe cirkel getekend. Met een dremel voorzichtig het gat vergroot en daarna met een kleine schuurcylinder verder opgeruimd tot de juiste maat gevonden was. Elke keer passen om te kijken of het al past zodat niet teveel weggehaald wordt.
De binnenkant van de buisjes zijn geschildert. Hier kom je later moeilijk meer bij. De uiteinde die je hier onder ziet, is geen probleem, maar de andere zijde komt te steunen op het houten blokje en dat wordt toch wel heel diep pielen met een kwassie. Liever dus even van te voren. Ik heb de buisjes wit geschildert omdat dit ook de onderkant wordt en hopelijk vallen ze nu minder op. Ze moeten ook geschildert worden omdat de uitlaat gassen via de onderkant lopen. De buisjes zijn na het drogen met seconde lijm vastgemaakt aan de beplating en met een pufje accelerator wat harder gemaakt.

Verder zie je de zijplankjes op de plaats gezet.

Bouw_Corsair_478.jpg

Lang leve de scherpe scalpel. Voorzichtig en beetje bij beetje het overtollige weggetrimd. In de beschrijving geven ze aan dat je eerst het papier weg moet snijden en het laatste beetje met een schuurpapiertje. Ik was niet zo blij met dat schuurpapier. Het beschadigt de beplanking en door de trekbeweging aan het papier kan het mogelijk los komen van de beplating. Met de vinger voelen of alles weggehaald is is goed genoeg. De vinger is een bijzonder gevoelig instrument als het gaat om het ontdekken van oneffenheden.

Bouw_Corsair_479.jpg

Het grove werk voor de vleugel tips. Krul na krul kwam er meer vorm in.

Bouw_Corsair_480.jpg

Bijna ging het nog bijna fout. Bakboord tip had ik niet droog gepast en dat was niet zo slim zeg maar. Een kier bleef in het midden over en het paste voor geen cent. Dus dat was er snel afhalen, lijm wegvegen en schuren. De stuurboord tip was reeds gelijmd en ik wilde toch wel snel de druk er op kunnen zetten voor het betere lijmen. Was dus even doorwerken, maar is uiteindelijk wel gelukt.

Bouw_Corsair_482.jpg

Ik wilde wat extra stevigheid aanbrengen in de balsa constructie. Ook omdat hier straks de cowl op een of andere manier nog op moet komen. Dus maar even wat driehoekjes in de hoeken gezet.

Bouw_Corsair_481.jpg

Nu ik toch met de voorkant zo bezig ben, bedacht ik me het volgende. De firewall staat scheef om de right thrust te kunnen geven, maar de cowl hoort recht in het verlengde te staan van het toestel. Een niet duidelijke foto, maar waar je het een beetje op kan zien:

Bouw_Corsair_383.jpg

Aan de rechterkant is de romp 1/4" korter. TF heeft hier wat op gevonden door blokjes op een andere manier te plaatsen. Niet zo mooi. Ik heb besloten om nog maar een extra laag aan te brengen en deze recht te maken aan de voorkant. De motor staat op het blok wat al scheef staat, dus hier heeft het geen effect op. Door het recht maken van de de voorkant van de romp, wordt het ook makkelijker om de cowl netjes recht te krijgen. De extra delen zitten er inmiddels op en hebben vanacht goed kunnen drogen.

Bouw_Corsair_483.jpg

Eerst grotendeels wegsnijden en zagen voordat het schuurwerk gaat beginnen.

Bouw_Corsair_485.jpg

De romp was afgeplakt met van dat papier tape, ideaal. Dit is na het schuurwerk. Meteen even de motor gepast :D

Bouw_Corsair_486.jpg

Zoals ik eerder aangaf, wilde ik de neus recht hebben. Eerst aan beide kanten een gaatje geprikt naast spant 3, vanaf hier ben ik gaan meten. Eerst aan de kortste kant, deze maat overgenomen aan de lange kant. Ik ben van spant 3 gaan meten omdat deze loodrecht op de hartlijn staat en met een naald vrij makkelijk naast het spant geprikt kon worden. Met een papier wordt de lijn getrokken van ene naar de andere kant.

Bouw_Corsair_487.jpg

Eerst het grove werk met de zaag, daarna wordt pas het schuurblok gepakt.

Bouw_Corsair_488.jpg

Met schuurblok en blokhaak wordt gewerkt totdat de haakse hoek behaald is. De foto is een beetje onduidelijk, maar dat komt omdat deze vanuit een hoek genomen is. Daardoor lijkt het net of het de toren van piza is.

Bouw_Corsair_492.jpg

De vleugeltips worden nu ook nog meer bijgewerkt met het mes. Als ik het nog een keer zou doen, dan zou ik de tips gewoon op de vleugel plakken en daarna met het mes te werk gaan. De beschrijving geeft aan om eerst grof het blok te bewerken, er op te plakken en daarna de laatste hand er aan te leggen. Maar als je gaat snijden zonder dat het blok er op zit, weet je niet wat je aan het doen bent. Dus ben je wat voorzichtiger en nadat het blok er op zit, kan je alsnog met het mes aan de gang om een halve boom er af te halen. Makkelijker is dus om de tips er op te zetten en daarna met het mes het blok in vorm te snijden.

Bouw_Corsair_491.jpg

En dan het schuurblok pakken. In een ander draadje staat een pracht ontwerp van een zuiginstallatie voor het schuren. Er is een goedkopere: de buitenlucht. Al mijn grove schuurwerk doe ik buiten, het liefst met een beetje wind. Ook nu is het grove werk weer buiten gebeurt, tussen de buien door. Het fijne schuren komt nog, wanneer de voorlijst ook aangepakt wordt.

Bouw_Corsair_493.jpg

Ik was nog niet helemaal tevreden over de motorsteun. De RCV motor trilt als een idioot en mag volgens RCV niet op rubbers. Ze waarschuwen doordat de motor zo trilt is het niet goed om deze op rubbers te plaatsen. Dus moet het blok wat verstevigd worden. Gelukkig kan mijn decoupeerzaag onder 45 graden zagen, dus dat komt goed uit :D

Bouw_Corsair_489.jpg

En zo wordt het nog bijna makkelijk om verstevigingsstukjes te maken. Aan de binnenkant de motorplaat getekend zodat hier geen fouten in gemaakt kunnen worden.

Bouw_Corsair_490.jpg

Zoals links te lezen is, ben ik bezig om te verhuizen. Zo ziet nu mijn kantoor/werkplaats er uit. Als laatste worden de modelspullen opgeborgen....... :wink:

Bouw_Corsair_494.jpg

Bouw_Corsair_495.jpg

@Robbin, dank je! Doe mijn best om er een leuk kissie van te bouwen.

Back