Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Dat zeker!
Alleen jammer dat wanneer ik tijd heb, de weergoden even gedonder met elkaar hebben :wink:

Geen nood, gewoon geduld. Wachten op mooi weer en tijd en dan hop de lucht in. Alles wordt gefilmd en hier vertoond, geen sensuur. :D

Nog geen maiden, maar wel uitleg een een filmpje van het landingsgestel zoals beloofd.

Ik gebruik de Landing Gear Controller van Thomson Automation. Dit handige apparaatje kan je gebruiken om de timing in te stellen voor het landingsgestel. Zo kan je instellen hoe snel de deuren open moeten gaan, het landingsgestel uit of in moet of je lucht gebruikt of alleen servo's of je een cyclus hebt zoals de corsair (deuren open, wielen uit/wielen in, deuren dicht) of zoals bijvoorbeeld de P51 (deuren open, wielen uit, deuren dicht/deuren open, wielen in, deuren dicht). Ook kan je instellen welke vertraging je wilt hebben tussen de verschillende stappen. En als laatste kan je eventueel gebruik maken van een sensor die detecteert wanneer de wielen ingetrokken zijn (optie). Deze sensor heb ik zelf ook omdat ik niet het risico wil hebben dat door bijvoorbeeld een andere luchtdruk in het systeem of andere externe omstandigheden de wielen niet geheel ingetrokken zijn en de deuren dan dicht gaan. Zolang de sensoren dan de wielen niet detecteren, zullen de deuren niet dichtgaan. Standaard op het boardje is een aansluiting gemaakt om het landingsgestel signaal door te geven naar iets anders en een aansluiting voor landingslichten. Maar genoeg, genoeg ge-OHt.

Landingsgestel videootje

Heeeeee Arvid,

Hoe gaat het met het huis?
Ben je al zover op orde dat er een maiden kan plaatsvinden of moet je je luchtsysteem nog checken?

Afijn mocht je tijd hebben bij goed weer moet het zondag met de Nomad maar eens gebeuren, dus mocht de Corsair zo ver zijn................

Arvid,

Zou voor de maiden het luchtsysteem erg goed nakijken. Zeker als de cilinders niet van het type veerretour zijn en de poten dus niet uitkomen bij wegvallen van de werkdruk. Dat het systeem binnen een uur niet op druk blijft is niet normaal.

Ik heb een persluchtsysteem van het merk spring-air en een systeem van het merk eurokit en beide systemen heb ik getest en behouden 24 uur hun druk. Ook als de cilinders aangestuurd zijn en dus er dus meer kans op weglekken van lucht is.

Volgens mij zit er dus ergens een lek in je luchtsysteem :cry:

gr.

Hoi Berto,

Ik ben aardig op weg, maar 7.500 kg aan gewassen grindtegels versjouwen kost veel tijd.... :(

Het luchtsysteem is nog niet gecontroleerd en een maiden zondag zit er dus niet in. Wel ga ik binnenkort eens het luchtsysteem nakijken, die tijd moet ik binnenkort wel ergens zien te vinden. Als dat ok is, dan is een maiden alleen nog maar wachten op goed weer.

@Bla31
Het is niet met een veersysteem, dus wil ik het inderdaad 100% in orde hebben. Bij stilstand blijft de druk gewoon op peil. Ik denk dat de RCV motor, heeft al een slechte naam op het gebied van trillingen, er voor zorgt dat de lucht ergens wegvloeit.

De test is goed verlopen. Eerst de druk er op gehad voor een dag en deze ging niet naar beneden (ontkoppelen en koppelen van de slang, kwam ik achter, verlies je 1 bar mee!!!...... 8O). Dus moest het met draaiende motor geprobeert worden. Taxi-en had ik ook nog niet gedaan. Vlak bij m'n nieuwe huis heb ik een veldje gespot die hier ideaal voor is. Vlakbij de snelweg, dus het lawaai wordt grotendeels overstemd, afgelegen en vlak met een gravel baan. Het ging zelfs zo goed, dat ik bijna het gas er op wilde gooien en de maiden wilde doen. Take off is ongewenst wel gebeurt, geen brokken, het was maar een hopje. Het filmpje is het beste te bezien als je het formaat (View Size) op "Wide" zet, anders worden de dimenties verkeerd getrokken.

Zie hier het filmpje

Het starten is een vak apart. Als de staart naar beneden staat, is het bijna niet te doen. Dus wordt de staart iets omhoog gebracht. Aanslaan, niet met de klok mee, maar tegen de klok in. Hiermee start de motor velen malen sneller. Ook zie je op de foto waar de tankaansluiting zit. Hier zit ook de aansluiting voor de extende gloeiplug en de overloop van de viertakt motor.

Bouw_Corsair_722.jpg

Ook de Corsair denkt soms een raket te zijn..... :wink:

Bouw_Corsair_723.jpg

Edit: Voor degene die het filmpje willen downloaden, hier de directe link: http://uploadfile.putfile.com/videos/10816490014.mpg

Moooiiiiiiiiiiiiii :thumbsup:

Er staat nu bijna dus niets meer in de weg voor een maiden......................

Gaat de goede kant op Arvid, hups dat ding de lucht in! Zaterdag windkracht 2 max, dus....

Heb je 'm denk je ook geverfd voor de 20e?

@Berto, bijna niets inderdaad. Gisteren wilde ik het landingsgestel intrekken en maakte de servo rare geluiden, die moet dus even nagekekend worden.

@Phoenix, durf ik niet te beloven, maar kan het wel proberen :D

SWEET.
FF 1 tip hou de staart aan de grond met op steigen.
Ik moet met mijn Corsair echt de staat aan de grond houden anders gaat hij op zijn neus staan. Zeker met wat lager gras.
Ik hou mijn duim tegen mijn stick. Dus ongeveer 10% up en dat gaat prima daar steig ik ook mee op en dan vliegt hij super daar ben ik van over tuigt. Wat niks vliegt beter dan een CORSAIR :D:

Dank voor de tip.
Zelf heb ik ook nog wat aandachtspunten wat ik uit het taxi-en haalde en helemaal van het kleine hopje. Tijdens het hopje kwam de stuurboordvleugel eerder omhoog. De reden kan zijn dat het tegen stall aan was en de linkerkant nog niet genoeg wilde dragen vanwege het moment van de motor, meer vermogen (dit was nog onder half gas) en meer snelheid opbouwen voor take off.

Tweede mogelijkheid, verdraaiing ergens in de bouw, moeilijk te compenseren, snel (niet te snel) hoogte krijgen, niet teveel tegensturen om snelheid op te kunnen bouwen en in de lucht uittrimmen.

Derde mogelijkheid, flaps die meesturen. Nu had ik tijdens het taxi-en de flaps servo niet aangesloten. Het kan dus zijn dat de stuurboord flap iets naar beneden hing die er voor zorgde dat deze kant iets eerder los kwam en dus eigenlijk als een aileron fungeerde. Eerst dus controleren voor de eerste vlucht.

het zal geen afwijking zijn in je bouw.
Het is iets wat alle tail draggers hebben.
Zodra het staartwiel los komt gaat het draaimoment van de prop meedoen.. goed je handen op je roer houden tijdens de start en compenseren door rechts roer te geven om te voorkomen dat hij naar links duikt zodra de staart loskomt.
En genoeg roeruislag tijdens take-off.. ik heb al eens een hele mooie P40 op die manier tijdens zijn eerst take-off een hek op zien zoeken aan de linkerkant van de startbaan omdat hij niet genoeg roeruitslag had om dat te compenseren.

Peter

Hé Arvid,
Ziet er goed uit.
Ben benieuwd hoe het er 20 mei uitziet.

Leuk filmpje.

Groet,
Jaap

@Jaap, heel hoop ik.... :wink:
Alle film eer komt trouwens ten goede van Updraft, die was aanwezig voor het filmwerk.

@Peter, dat is in ieder geval goed te weten. Dus toch het motor koppel die het toestel doet kantelen. Uitslag op het richtingsroer is mega, dat moet dan goed kunnen komen.

@arvid.. als je dan ook nog een toestel heb met een heel smal landingsgestel en hoge poten.. (me 109) dan heb je echt een probleem.
De 109 is op dit gebied de gevaarlijkste tijdens de start van alle taildraggers.. juist daarom wil ik dat ding een keer bouwen ;)

Peter

Ground handling van deze kist is zeer goed te noemen. Je kan het zien op de video. De bochten aan het einde van een run werden best hard genomen en geen enkele keer kreeg ik het idee dat hij wilde kantelen. Dat komt natuurlijk door het tegengestelde van de ME109, korte poten en redelijk ver uit elkaar. Ook het gewicht zal een rol hier in spelen denk ik.

Peter Pankras zei:
@arvid.. als je dan ook nog een toestel heb met een heel smal landingsgestel en hoge poten.. (me 109) dan heb je echt een probleem.
De 109 is op dit gebied de gevaarlijkste tijdens de start van alle taildraggers.. juist daarom wil ik dat ding een keer bouwen ;)

Peter
Amen!!!!!!
ik ook!!!!
http://www.skysharkrc.com/me109e.htm
alsjeblieft :pim:
deze ga ik ook nog bouwen, ga hem binnen 2 maanden bestellen ( als pa en ma meewerken).
en nu bestellen verdorie :wink: .

Hoi Danny.. meine word iets groter ;)
maar eerst de p51 af.
Een corsair lijkt me ook erg gaaf in het groot.. ik vind de corsair vooral mooi tijdens de landing als hij als zijn kleppen naar beneden heeft.

Peter

Back