Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Alexzzz zei:
En anders heeft ie er misschien een mooie 35cc voor liggen, een beetje extra power kan nooit kwaad toch
woohoo.gif


Grt.
Nu wel ja, maar ik geloof dat ie daar al een bestemming voor heeft :yes:

Ik heb nog wel 2x een 20cc 4-takt liggen, die mag ie wel lenen om eens te kijken hoe dat presteert :-)
Kan die Corsair in ieder geval vliegen ;-)
 
:D met die 35 cc zijn de vleugels ook niet meer nodig. Gewoon op de staart zetten, kan ik mee doen met die raket jongens.......

20cc past alleen niet in de motorkap, maar ik houd het even in gedachten :)
 
35cc is wel een beetje overdone ja :roll:

20cc past alleen niet in de motorkap, maar ik houd het even in gedachten :D
Klopt, maar ik heb ook nog een TF Corsair liggen met motorkap, dan maak je die alvast pas voor een 20cc hoef ik dat niet te doen :lol:
 
Berto zei:
35cc is wel een beetje overdone ja :roll:

20cc past alleen niet in de motorkap, maar ik houd het even in gedachten :D
Klopt, maar ik heb ook nog een TF Corsair liggen met motorkap, dan maak je die alvast pas voor een 20cc hoef ik dat niet te doen :lol:

Jij bent lekker uitgekookt bezig Berto........
Kun je je tijd mooi besteden aan al die andere projecten......
 
En weer wat vorderingen. Het kapje is verder afgemaakt.

Het afdekplaatje is vergroot. Hierdoor kwamen weer kieren links en rechts, deze zijn weer gedicht met kleine plaatjes. Met andere woorden: lekker spelen met petfles en klodderen met 2 componenten lijm :lol:

Bouw_Corsair_781.jpg


Bouw_Corsair_782.jpg



Toen het geheel weer in de verf gezet. En gisteren weer wezen proefdraaien. Dat is nog een verhaal op zich. Hier het relaas (moet toch wat onder werktijd toch?...... )

Alles klaar gezet, accu opgeladen, anders is het zo moeilijk gas geven als het vliegtuig potdicht zit. En dan inladen. Hier begon het feest. Mijn eigen auto stond bij de garage en ik had een lener, een mooie 107. Bijzonder prettig autootje als je in de stad woont of als je eens wilt spelen met het uitbreken bij het nemen van bochten met een handrem. Minder handig om spullen mee te vervoeren (lees: doe het NIET). De bijrijdersstoel compleet naar voren geschoven, de startkist daar op gezet, de romp van de Corsair kon nu precies achter deze stoel staan, ongeveer 5 cm over. De vleugel is een ander verhaal. Deze moest tussen de voorstoelen en kwam tot op een paar cm na op het dashboard met de andere kant tegen de achterklep aan.
Maar goed, alles past er in, niet te hard rijden nu en even naar het industrieterrein in aanbouw achter de woonwijk. Lekker dichtbij, heerlijk afgelegen.

Hop spullen uitpakken, pen in de grond zetten..... pen in de grond zetten.......... pen IN de grond zetten zei ik toch? Hmmmm, er ligt mooi asfalt, maar net er naast is geen mooie grond waar de ben goed in blijft staan en wat ik vertrouw, dus maar iets anders verzinnen. Lantaarnpalen staan te ver weg van de weg, dat haal ik nooit met mijn lus. Ik wilde de auto in eerste instantie niet gebruiken om nog wat extra licht te kunnen geven in geval het donker zou worden. Ik had toch wat nodig. Dus dat werd wel de auto. Hop, ik de lus klaar leggen, in de auto springen en achteruit rijden tot over de lus. Handrem er op controleren. Dat lijkt sterk genoeg :D

Spullen verder opbouwen en aftanken maar. Goed, gereed voor het echte werk. Starten, gloeiplug aansluiten......... uhhhh, waar is die verlenging met die tulpaansluiting? Thuis?...... Even heen en weer is ook geen optie (kon het huis zien staan) omdat dan alles af en opgebouwd moet worden, daar had ik geen zin in. Morgen verder? Maar vandaag is het net zo lekker warm, dat is een extra test, als het koeler is, is de test weer minder goed. Dus toch vandaag. Ok, wat heb ik in de kist, een paar snoertjes, normale pluggen, een gloeiplug knijper en een zo'n gloeiplug ding waarbij je deze over de gloeiplug heen schuift. Die laatste is geen optie omdat deze hoger is dan de kap en de kap er dus niet meer op kan en dat is nu net de bedoeling. De knijper dan misschien, die plaatsen, het snoer door de warmte afvoer gaten voeren en de knijper lekker laten zitten tijdens het draaien. Ok, kap er af en kijken hoe we dit kunnen doen. Hmmmm, knijper is geen optie omdat ik het niet kan verklemmen door de mooie konische vorm van de motor. Ondertussen was een fietser langs gekomen die was gestopt. Zijn zoontje van twaalf had een motortje gekocht en we raakten lekker aan de praat en ook hoe we het konden oplossen. Krokodillen klemmen dan? Ook niet. Dan toch maar weer iets verzinnen met de gloeiplug extender. Als ik nu een van de plugjes in de tulp schuif en de andere aan de achterkant tegen massa houdt, dat moet toch lukken. Een kabeltje voor het laden van de zender had stekkertjes die klein genoeg waren. Nu nog van de zender plug naar de aansluiting op het powerpanel. Iets duns en langs en wat stroom doorlaat. Gelukkig heb ik altijd een bakkie bij me met zooi. Dus daar een paar schroefjes uit gehaald en de vierde paste heel mooi. Hier dan weer de knijper op en deze aansluiten op het powerpanel. Volgen jullie het nog?....... En jawel, het geheel werkte ook nog :lol:

Hop kap er op, choken, gloeiplug aansturen (hmmm, die loodaccu is ook niet meer wat het was. Vol uitslag en de plug kwam maar net in het rode gedeelte), toch wel handig dat die man er nu was, die kon mooi de verbinding goed houden tussen de plug en de knijper :yes:, even wachten en aanslaan. Bij de derde slag sloeg de motor aan. Even op temperatuur laten komen en gloeiplug ontkoppelen. Alles werkt!!!!

Ik heb het gas er lekker op gehouden om een "stress" test te doen. Ik had geen meter bij me, maar denk dat de motor tegen de 4000 toeren zat (5 is het maximum). Af en toe even tot volgas laten blerren en dan weer terug. Het goede nieuws is dat de motor nu veel langer blijft lopen en je voelt ook warme lucht uit de kap komen. Na 12,5 minuut begon de warmte weer de kop op te steken en na 13 minuten was het einde. Niet slecht, maar helaas geen oneindige loop dus.

Vraag nu alleen is, dit is op de grond, dus geen geforceerde luchtstroom de kap in. Heeft iemand ervaring of dit een groot verschil uitmaakt, wat dus inhoudt dat de motor straks beter gekoeld blijft in de lucht?
 
Arvid zei:
Vraag nu alleen is, dit is op de grond, dus geen geforceerde luchtstroom de kap in. Heeft iemand ervaring of dit een groot verschil uitmaakt, wat dus inhoudt dat de motor straks beter gekoeld blijft in de lucht?

Dit maakt erg veel uit, tijdens het vliegen heb je ontzettend veel meer koeling dan gefixeerd op de grond. Dat is ook de reden dat het beter is om nieuwe motoren niet een x-aantal tankjes in te laten draaien op de grond, maar gewoon wat rijk afgesteld te gaan vliegen. Kortom; niet teveel zorgen maken en de volgende keer gewoon gaan vliegen, het wordt nu toch kouder buiten :) Zo, nu weer aan de Wigens :wink: :lol: 8)

Grt.
 
Jaaaaa, Arvid is weer op de goede weg :banana:

Koeling in de lucht is beter omdat je dan een geforceerdere luchtstroom krijgt door je vliegsnelheid.

Maar als ik je verhaal zo lees (wat een stuk tekst 8O ), zou je nu dus wel een veilige vlucht moeten kunnen maken.


Een toerenteller kun je van mij wel lenen :wink:


ps. Zondag op Utrecht :?:
 
Het hoofdlandingsgestel heeft twee verbeter punten.
1) het aanlopen is niet goed
2) de deuren willen niet altijd dicht gaan

Het aanlopen komt voornamelijk door het doorveren van het landingsgestel en de geplaatste magneet. Niet bijzonder fijn. Dus die magneet moet naar achteren/onderen/boven.

Bouw_Corsair_783.jpg


Bouw_Corsair_784.jpg



Hier een fotootje van wat de magneet doet met de band. Wat je ziet, is geen groef die er standaard hoort te zitten, maar dus dieper en gemaakt door de magneet:

Bouw_Corsair_785.jpg



Dit uitslijten is grotendeels gebeurt tijdens de taxi test. Op 1:24 kan je goed zien dat de linker bocht er voor zorgt dat de strut aan stuurboord zijde wordt ingedrukt. De foto van de band is ook die van stuurboord.


Het tweede is het niet dicht willen gaan van de deuren. Ik denk dat de afstand te groot zou zijn, dus lekker aan de slag. Afstand moet minder en de magneet moet verder weg van de band. Een nieuwe plek voor de switch die door de magneet wordt aangestuurd. Eerst een stukje boren, dan de boor klem zetten tegen de andere wand om af te tekenen waar het andere gat moet komen.

Bouw_Corsair_786.jpg



De afstand is nu optimaal

Bouw_Corsair_787.jpg



En de switch geplaatst

Bouw_Corsair_788.jpg


Bouw_Corsair_789.jpg



Maar dit werkt niet bij de test??????

Hop, multimeter er bij. Als de wielen ingetrokken zijn, met de switch gaan kortsluiten en dat is te meten. Maar niets van dat alles. Ik meet geen kortsluiting. Een paar testen wijzen uit dat de switch wel goed werkt. Als ik met een losse andere magneet naar de switch ga, dan heb ik wel kortsluiting. Die magneet is iets groter. Als ik de strut weer terug doe, dan niets, de andere magneet er bij en dan gaat het wel, maar de afstand met en zonder strut in de buurt verschilt waarbij als de strut in de buurt is, de afstand kleiner wordt. Ik heb dus het vermoeden dat het metaal van het landingsgestel invloed uitoefent op de magnetische bogen en wel zo dat dit weer een negatieve invloed heeft op de switch. Dat moet ik niet hebben, dus ik ga over op een mechanische schakelaar. Eerst maar even een plaatje op maat maken.

Bouw_Corsair_790.jpg



Nu wil ik met een stukje staaldraad of verenstaal er voor zorgen dat als het landingsgestel opgetrokken wordt, de staaldraad het plaatje raakt waardoor de kortsluiting tot stand komt.
 
Hee Arvid,

Goed dat je weer lekker op weg bent, maar waarom gebruik je niet een gewone micro-switch?
 
Heb ik aangedacht, ik heb alleen geen microswitch. Klopt, kan je er een gaan kopen, op deze manier gaat het ook. :D
 
Met een micro zwitch ben je wel zeker van een goede schakeling, en dat is toch wat je wilt dat het betrouwbaar is.....

Als dit betrouwbaar is okee, maar anders zal ik toch eens een micro-switch overwegen.


ps. als er eenmaal gereageerd is kun je een post niet meer verwijderen.
Je kunt hem wel WIJZIGEN gewoon even "foutje" neer zetten dan ;-)
 
Bijna klaar voor de volgende vlucht. Hopelijk later deze week een update met wat foto's :D
 
:banana: Jaaaaaa, laat weer even weten waar en wanneer dan proberen wij er weer bij te zijn om het geheel te filmen :yes:

ps.
Ede is misschien ook wel weer een optie, nog niet het hele veld is perfect maar wel 2x een baan haaks op elkaar van 15 meter breed.
 
Het metalen plaatje was van een soort dat bijzonder bagger is. Anders gezegd, tin wilde voor geen kant houden. Dus maar eens rond gekeken voor een ander stuk metaal wat buigzaam is, terug buigt, licht en waar je met tin op kan werken voor het soldeer werk. Ik kwam uit op metaal zaagjes die je in zo'n handzaag stopt. Een rechte en 1 met een verbuiging. Het buigen van een metaal zaagje is alleen niet mogelijk, een klein beetje gaat goed en veert het ook weer netjes terug. Ga je te ver, dan breekt het. Toch is het gelukt, maak je het metaal roodgloeiend heet en buig je het dan, dan is er niets aan de hand en valt het te bewerken zoals je het zelf wil. Hier de eerste aanzet. De wielen kunnen alleen niet helemaal naar binnen. Met de hand is het mogelijk, maar de luchtdruk is minder sterk.

Bouw_Corsair_791.jpg


Bouw_Corsair_792.jpg



De testen waren bijzonder goed, elke keer kreeg ik kortsluiting dus was er contact. Ik heb de contactpunten voorzien van een druppeltje soldeer voor een betere overbrenging. Daarna gelijmd en getest. Elke keer was het contact 100% en gingen de deuren dicht nadat de wielen opgetrokken waren. Het plaatsen van de magneten op de struts was dus inderdaad de oorzaak. De magneetvelden worden verstoord waardoor de switch niet meer goed werkte. Hier verder afgewerkt en de strips voorzien van een likje verf.
Ik weet dat de deur niet helemaal dicht is, dat wordt mogelijk een volgend puntje. Eerst de volgende vlucht.

Bouw_Corsair_793.jpg


Bouw_Corsair_794.jpg



De Corsair staat dus weer klaar voor een volgende vlucht. Nu wachten op goed weer (liefst met wind uit NO of ZW). Vandaag is natuurlijk een mooie dag, maar de veengronden onder onze velden hebben een paar dagen droog weer nodig om de zompigheid er uit te krijgen.
 
Je had beter enkele van die microswitches kunnen nemen, Daar is ook een heel regiment wat op deze manier werkt met zo een metalen lipje. Het is ook nog eens kleiner en lichter dan deze uitvoering. zoiets als Bestnr.: 704067 - 89 bij Conrad.


704067_BB_00_FB.EPS.jpg
 
@Theo
Berto meldde het al een tijdje terug, een microswitch. Ik ging er toen van uit dat hij een drukknop bedoelde. Later kwam ik er achter dat hij bedoede zoals het plaatje wat jij laat zien. Een drukknop vond ik geen optie, de wielen slaan nog wel eens in de wheel wells. Zo'n knopje kan het dan niet lang uithouden. Een switch met een lipje is dan inderdaad de ideale oplossing. Mogelijk ga ik dat later toepassen. Of het lichter is, dat durf ik niet te zeggen: 1 zaagblad van een metaalzaagje of een microswitch.

@ Tjen
:D Geduld...... :lol:
 
Arvid zei:
Of het lichter is, dat durf ik niet te zeggen: 1 zaagblad van een metaalzaagje of een microswitch.
Ik zal ze zo op mijn werk is even op de weegschaal leggen dan weet je dat meteen :)
 
Back
Top